Volvo242 -Mega vaikeuksia
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
Volvo242 -Mega vaikeuksia
Megasquirt ei enää lähde päälle ollessaan kiinni autossa, mutta stimulaattorilla toimii.
Kyseessä siis ite koottu Ms1v3, Volvo 242 ja vinokone. Sain kaiken kytkettyä, boksi lähti päälle avaimesta, pyöräytti bensapumppua ja sain tietokoneella yhteyden, perusasetukset olin ennalta jo laittanut niin hyvin oikein kun osasin. Ensin ei ollut kierrostietoa, mutta Vr potikkoja säätämällä tunnisti starttauskierrokset.
Kun pari kertaa starttasin lisää, niin yht'äkkiä yhteys katkesi kesken startin, mutta palasi hetken päästä, eli mega kai sammui. Muutama yritys lisää ja boksi meni autossa ihan hengettömäksi, eikä saa koneella yhteyttä. Kokeilin seuraavaksi stimulaattorilla ja sen kanssa lähti päälle ihan normaalisti. Mittasin jänniteregulaattorista U5 ja 12V puolelle tuli vain ~2V ollessa kiinni autossa, mutta stimuun kiinnitettynä siinä on normaali 12V. 5V puolella vielä paljon pienempi jännite. Auton johtosarjan DB37 liittimestä kokeilin, kun mega ei ole kiinni, niin tulee 12V kuten pitääkin, mutta laskee siihen 2V, kun megan kytkee. Koitin etsiä huonoja juotoksia, oikosulkuja ja tuollaista, mutta en löytänyt mitään.. Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Kyseessä siis ite koottu Ms1v3, Volvo 242 ja vinokone. Sain kaiken kytkettyä, boksi lähti päälle avaimesta, pyöräytti bensapumppua ja sain tietokoneella yhteyden, perusasetukset olin ennalta jo laittanut niin hyvin oikein kun osasin. Ensin ei ollut kierrostietoa, mutta Vr potikkoja säätämällä tunnisti starttauskierrokset.
Kun pari kertaa starttasin lisää, niin yht'äkkiä yhteys katkesi kesken startin, mutta palasi hetken päästä, eli mega kai sammui. Muutama yritys lisää ja boksi meni autossa ihan hengettömäksi, eikä saa koneella yhteyttä. Kokeilin seuraavaksi stimulaattorilla ja sen kanssa lähti päälle ihan normaalisti. Mittasin jänniteregulaattorista U5 ja 12V puolelle tuli vain ~2V ollessa kiinni autossa, mutta stimuun kiinnitettynä siinä on normaali 12V. 5V puolella vielä paljon pienempi jännite. Auton johtosarjan DB37 liittimestä kokeilin, kun mega ei ole kiinni, niin tulee 12V kuten pitääkin, mutta laskee siihen 2V, kun megan kytkee. Koitin etsiä huonoja juotoksia, oikosulkuja ja tuollaista, mutta en löytänyt mitään.. Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Last edited by kiroileva_fossiili on Thu Sep 03, 2015 22:47, edited 2 times in total.
Re: Volvo242 -Mega käynnistyy enää vain stimussa
Mistä se 12V on otettu ja miten ? Kuormita sitä pelkkää jännitejohtoa vaikkapa virtakynällä. Onko valo kirkas ? Mittaa vaikka yleismittarilla yhtäaikaa jos ei valon kirkkaudesta ole täyttä selvyyttä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirt aloittelija
12V on Volvon vakio sulakerasiasta, siitä mihin tulee jatkuva virta. Välissä rele, jolle heräte virtalukolta ja megan sulake. Pitää kokeilla tuota kuormitusta, mutta outoa, että aluksi toimi silti? Oon johdotukset pyrkinyt tekemään pomminvarmoiksi, kaikki mahdollinen juotettu kiinni jne., mutta eihän sitä silti koskaan tiedä..
No se volvon sulakerasia A pilarissa on takuuvarma vikapesäke. Ne "posliini" sulakkeet sulaa aina liian lyhyiksi huonon kontaktin takia.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirt aloittelija
Sekin on kyllä totta. Pitäisi koko rasia vaihtaa johonkin parempaan. Tossa megan asentelun yhteydessä vaihdoin siihen sulakkeita ja katsoin, että ei olisi ylimääräistä resistanssia, kun varmaan puolet sulakkeista ei johtanut virtaa ensin, vaikka sulakkeen langat ehjiä. Hyvä idea silti, alitajuisesti vain ajattelin, että sen on oltava kunnossa, vaikka tuo on kyllä täysin mahdollinen vikakohde.
-
- Megasquirt aloittelija
Siinähän se ongelma oli, kiitos ideasta. Testauskynälläkään ei pudonnut jännite, mutta megasta tuli ilmeisesti sen verran enemmän kuormaa, että se vaikutti. Kerkesin pikaisesti starttailemaan. Vielä ei lähtenyt käyntiin, mutta paukahteli hiukan putkessa, kunnes kastoi kai tulpat. Kipinää ja etanolia siis jossain määrin tulee, hyvä. Startti ei tahtonut pysyä päällä, akussa ei kunnolla virtaa ja tuollasta ongelmaa nyt ainakin. Pitää myös ehkä ottaa IAC pois väliaikasesti, koska ei ole tietoa yhtään mitä se tekee ennen kun kone käy. Pitää jatkaa testailua. TPS käyttäytyy vähän omituisesti: Tuntuu, että sen antamat arvot vähän heittelee. Kun sen on kalibroinut nollaan kaasu ylhäällä, niin vähän tuurista riippuen kaasusta päästäessä jää nollaan, vähän yli, tai hiukan negatiiviseksi. Sama myös täyskaasun kanssa, että kun painaa kaasun pohjaan niin saattaa mennä vähän ylikin. Haittaakohan tuo sitten käytännössä, että pitäisikö hommata laadukkaampi anturi tai saako tota parannettua, vai onko ihan normaalia?
Onko kaasuläppäkotelo lh jetistä ? Jos on niin sen läpän akselin halkasija on pienempi kuin mitä esim 850 mallin tps tunnistimessa. Laita fylliä väliin siten että se on timmi siihen potikkaan, muttei ylijäykkä työntää paikalleen. Jo mekaanisesti viipottava tps on aikalailla hyödytön. Viinan kanssa on aina noin +1 kertaa vaikeampi lähtee ensivaiheen starttailuihin. Mut kai regfuel on bensalle + 40% lisää ja karttaa samalla sitten 40% skaalaus?
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirt aloittelija
Joo lähtihän se käymään sittenkin, mulla oli hukkakipinän sytkälähdöt menny ristiin.. Pitääpä tarkistaa tuo, onko se tps timmi akseliin. LH:n kaasuläppä joo ja en ole ihan varma, onko se 850:sen anturi, koska vaati aika modauksen siihen verrattuna mitä joskus lukenut, että sopisi helpommin. Tyhjää se ei tahdo käydä, mutta vielä on niin vähän kokeiltu että ei ihmekkään. Lh:n vakio tk venttiili nyt kiinni, mutta voisi koittaa säätää tyhjäkäynnin kaasuläpästä vaikka alkuun.
850 anturi vaatii allensa jonkun lätkän koska lh akseli on liian korkea ja anturissa eri jako. Sekä tuo väljyys. Helpointa on tosiaan aloittaa tyhjäkäynnin säätö ja ylipäätänsä säätö läpän topparia ruuvaamalla.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirt aloittelija
Re: Volvo242 -Mega vaikeuksia /Suuttimet ei aukea etuvastuks
^Se mun tps anturi oli viallinen, vaikka oli uusi
, uudella vastaavalla alkoi toimia.
Nyt on uusi ongelma, jonka kanssa tarvitsisin apua. Auto siis kävi, mutta en saanut oikein säädettyä. Kierrokset meni väliä 500rpm-meinaa sammua - 1300rpm, vaikka ei koske kaasuun ja tk-venttiili irti. Lopulta hoksasin, että se johtui kai siitä, että pw välillä piikkasi suuremmaksi, ehkä jännitepiikin takia. Logia en tajunnut silloin ottaa, mutta megan jännitemittari näytti, että piikkaisi 17V välillä.
Jännitepiikkien luin olevan mahdollisesti johtuvaisia esimerkiksi suuttimien pwm:stä, joka oli mulla käytössä. Ajattelin päästä siitä mahdollisuudesta eroon siirtymällä etuvastuksiin, siitäkin syystä, että voisin käyttää hi-res -koodia, kun on aika isot suuttimet. Konetta en ole saanut kuitenkaan enää käymään etuvastuksilla, suuttimet ei aukea, vaikka mega näyttää pw:tä normaalisti ja olen vaihtanut pwm asetuksiin 100% ja 25,4ms. Noita ei ilmeisesti pitäisi tarvita muuttaa? Miksi muuten hi-res- koodillakin noi asetukset oli näkyvillä, eihän niitä pitäisi voida säätää sitä käyttäessä?
Suuttimet on nyt kytketty 2kpl yhteen pankkiin ja 2kpl toiseen. Suuttimet on 3,6ohm/kpl. Vastuksina mulla on 2kpl 10ohm vastuksia rinnan per pankki, joka tekee 5ohm. Onko siis sallittua käyttää "yhtä" vastusta kahta suutinta kohden, vai onko ongelma juuri siinä?
Yritin jotain laskeskella niin ensinnä 2kpl 3,6ohm suuttimia rinnan tekisi 1,8ohm. Tähän lisätään 5ohm vastus -> 6,8ohm/pankki. 14V/6,8ohm=2,06A, jonka kai voi jakaa kahdella koska suuttimia 2, eli ~1A/suutin olisi virta?
Sen takia kytkin vastukset noin, koska sattui olemaan valmiina 10ohm vastukset ja ne olisi varmaan liian suuret.

Nyt on uusi ongelma, jonka kanssa tarvitsisin apua. Auto siis kävi, mutta en saanut oikein säädettyä. Kierrokset meni väliä 500rpm-meinaa sammua - 1300rpm, vaikka ei koske kaasuun ja tk-venttiili irti. Lopulta hoksasin, että se johtui kai siitä, että pw välillä piikkasi suuremmaksi, ehkä jännitepiikin takia. Logia en tajunnut silloin ottaa, mutta megan jännitemittari näytti, että piikkaisi 17V välillä.
Jännitepiikkien luin olevan mahdollisesti johtuvaisia esimerkiksi suuttimien pwm:stä, joka oli mulla käytössä. Ajattelin päästä siitä mahdollisuudesta eroon siirtymällä etuvastuksiin, siitäkin syystä, että voisin käyttää hi-res -koodia, kun on aika isot suuttimet. Konetta en ole saanut kuitenkaan enää käymään etuvastuksilla, suuttimet ei aukea, vaikka mega näyttää pw:tä normaalisti ja olen vaihtanut pwm asetuksiin 100% ja 25,4ms. Noita ei ilmeisesti pitäisi tarvita muuttaa? Miksi muuten hi-res- koodillakin noi asetukset oli näkyvillä, eihän niitä pitäisi voida säätää sitä käyttäessä?
Suuttimet on nyt kytketty 2kpl yhteen pankkiin ja 2kpl toiseen. Suuttimet on 3,6ohm/kpl. Vastuksina mulla on 2kpl 10ohm vastuksia rinnan per pankki, joka tekee 5ohm. Onko siis sallittua käyttää "yhtä" vastusta kahta suutinta kohden, vai onko ongelma juuri siinä?
Yritin jotain laskeskella niin ensinnä 2kpl 3,6ohm suuttimia rinnan tekisi 1,8ohm. Tähän lisätään 5ohm vastus -> 6,8ohm/pankki. 14V/6,8ohm=2,06A, jonka kai voi jakaa kahdella koska suuttimia 2, eli ~1A/suutin olisi virta?
Sen takia kytkin vastukset noin, koska sattui olemaan valmiina 10ohm vastukset ja ne olisi varmaan liian suuret.
-
- Megajumala
Paljonko mahtoi olla vastusten tehonkesto?kiroileva_fossiili wrote:Sen takia kytkin vastukset noin, koska sattui olemaan valmiina 10ohm vastukset ja ne olisi varmaan liian suuret.
-
- Megasquirt aloittelija
25W ja niitähän on siis nyt rinnan 2kpl, niin eikös se vastaa 50W? Monissa ohjeissa näkyy lukevan, että on laitettava 1 vastus per suutin, mutta perusteluita ei oikein ole lukenut missään. Ehkä silti on annettava periksi ja laitettava joka suuttimelle omansa?
Kyllä voidaan laittaa yksi vastus per pankki. Vastukset kytketään sarjaan suuttimien kanssa. Vastuksien kanssa käytettäessa on ongelmana suuttimen ottama virta. Mutta mitään käytännön haittaa eiole itelle tullu kyllä ikinä vastaan.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirt aloittelija
Vastukset on kyllä sarjaankytketty suuttimien kanssa. Hyvä tietää, että toi 1 vastus pankkia kohden riittää. Tuleeko mieleen, mitä kannattaisi alkaa mittailla? Jos nyt ainakin alkajaisiksi ohitan ton Volvon sulakekotelon megan osalta kokonaan..
E: Ei vaikutusta.
E: Ei vaikutusta.
-
- Megasquirt aloittelija
Re: Volvo242 -Mega vaikeuksia
Tämän kanssa on edelleen vaikeuksia. Tuo ongelma ettei suuttimet auenneet, kuin pwm-ohjattuina, johtui huonoista suuttimista (kiinalaiset). Nyt vähän pienemmät suuttimet korkeaohmisina, niin aukeaa ihan mallikkaasti. Kartat meni kans ihan uusiks, kun kiinalaiset tais päästää tavaraa läpi koko ajan..
Tämänhetkinen ongelma on, että mega resetoi itseään. Esiintyy useimmiten tyhjäkäynnillä tai jos kiihdyttää kovemmin, niin jossain vaiheessa ennen rajoitinta pätkäisee, mutta paikoillaan on kiertänyt rajoittimelle. Tyhjäkäynnillä ollessa kuulee, kun auto hetkeksi "sammuu", mutta useimmiten jaksaa silti pysyä käynnissä. Sen jälkeen kiekat nousee hetkeksi, kun mega varmaa luulee koneen käynnistyvän ja tk-venttiili menee hetkeksi cranking -asentoon. Matalammilla kierroksilla resetit ei mun mielestä noudata mitään kaavaa, minkä asian yhteydessä ne tulisi. Vähän tuntuu, että helpommin tulisi resettiä, kun on kauemmin ajanut. Ilmeisesti joskus tulee myös vaikka auto ei olisi käynnissäkään, kun virrat on päällä.
Välillä taitaa olla myös yhteysongelmia tietokoneen kanssa, mutta ainakin luulen, että se on eri vika. Silloin Tunerstudion mittarit sekoaa tyystin, pyörivät ympyrää jne., joskus tulee myös lisäksi miljoona settings error -ikkunaa päällekkäin. Luulen sen johtuvan osittain usb-serial-kaapelista (Profilic).
Luulin ensin kierroksilla pätkimisen ainakin johtuvan ongelmista kierrostiedossa, mutta se ei kai ollutkaan syypää. Tulipahan sitäkin puolta paranneltua samalla. Olen yrittänyt löytämieni häiriönkorjausohjeiden mukaisesti parantaa vikoja tuloksetta. Käytössä tosiaan nyt korkeaohmiset suuttimet, toisessa suutinfetissä myös konkka tasaamassa jännitettä. Puolan virransyötössä on konkka ja megassa on paljon erillisiä maadoitusjohtoja. Sytkäkivet on erillään megan purkista lähellä puolaa. Megan virransyöttö on mahdollisimman suoraan otettu ja megan johdossa on häiriönpoistaja. Sytytystulpat on häiriösuojatut ~5k ohm, mutta tulpanjohdot on "kisamallia", vastus jotain ~200ohm. Ehkä voisin alkuperäisiä tulpanjohtoja yrittää vielä viritellä paikalleen, jos tuo pelkkä tulppien vastus ei ole riittävä. Olen myös koittanut autoa tk-venttiilin johto irti, mutta ei vaikutusta. Auto on nyt katsastettu kuitenkin, että ajamaan pääsee kunnolla.
Mun mielestä silloin, kun ekoja kertoja auto oli ajossa, niin näitä ongelmia ei vielä ollut, kuten esim. katsastusreissulla, vaikka silloin se oli paljon huonommissa säädöissä muuten. Varma en kuitenkaan ole ja muisti pätkii, olenko jotain muutosta tehnyt välissä, joka olisi voinut vaikuttaa.. Suutinfetin jalkaan olen sen konkan saattanut lisätä. Pitää varmaan ilman sitäkin kokeilla, etenkin, kun nyt on korkeaohmiset suuttimet, jolloin suuttimien ohjauksen aiheuttamat jännitepiikit pitäisi olla vähäisempiä. Alkaa myös tulla mieleen, voisiko megassa itessään tai jossain esim. puolassa olla jotain vikaa? Megan oon itse kasannut ja muistan kasaamisvaiheessa, että yksi diodi pääsi vähän savuamaan, kun olin laittanut sen väärinpäin. Ei kauaa kuitenkaan ja vaikutti normaalilta, kun sen käänsi. Ties mitä vikaa siinä silti saattaa silti mun jäjiltä olla.
Laitan liitteeksi viimeisimmän login. Turhan pitkä logi, mutta siinäkin niitä resettejä näkyy.

Tämänhetkinen ongelma on, että mega resetoi itseään. Esiintyy useimmiten tyhjäkäynnillä tai jos kiihdyttää kovemmin, niin jossain vaiheessa ennen rajoitinta pätkäisee, mutta paikoillaan on kiertänyt rajoittimelle. Tyhjäkäynnillä ollessa kuulee, kun auto hetkeksi "sammuu", mutta useimmiten jaksaa silti pysyä käynnissä. Sen jälkeen kiekat nousee hetkeksi, kun mega varmaa luulee koneen käynnistyvän ja tk-venttiili menee hetkeksi cranking -asentoon. Matalammilla kierroksilla resetit ei mun mielestä noudata mitään kaavaa, minkä asian yhteydessä ne tulisi. Vähän tuntuu, että helpommin tulisi resettiä, kun on kauemmin ajanut. Ilmeisesti joskus tulee myös vaikka auto ei olisi käynnissäkään, kun virrat on päällä.
Välillä taitaa olla myös yhteysongelmia tietokoneen kanssa, mutta ainakin luulen, että se on eri vika. Silloin Tunerstudion mittarit sekoaa tyystin, pyörivät ympyrää jne., joskus tulee myös lisäksi miljoona settings error -ikkunaa päällekkäin. Luulen sen johtuvan osittain usb-serial-kaapelista (Profilic).
Luulin ensin kierroksilla pätkimisen ainakin johtuvan ongelmista kierrostiedossa, mutta se ei kai ollutkaan syypää. Tulipahan sitäkin puolta paranneltua samalla. Olen yrittänyt löytämieni häiriönkorjausohjeiden mukaisesti parantaa vikoja tuloksetta. Käytössä tosiaan nyt korkeaohmiset suuttimet, toisessa suutinfetissä myös konkka tasaamassa jännitettä. Puolan virransyötössä on konkka ja megassa on paljon erillisiä maadoitusjohtoja. Sytkäkivet on erillään megan purkista lähellä puolaa. Megan virransyöttö on mahdollisimman suoraan otettu ja megan johdossa on häiriönpoistaja. Sytytystulpat on häiriösuojatut ~5k ohm, mutta tulpanjohdot on "kisamallia", vastus jotain ~200ohm. Ehkä voisin alkuperäisiä tulpanjohtoja yrittää vielä viritellä paikalleen, jos tuo pelkkä tulppien vastus ei ole riittävä. Olen myös koittanut autoa tk-venttiilin johto irti, mutta ei vaikutusta. Auto on nyt katsastettu kuitenkin, että ajamaan pääsee kunnolla.
Mun mielestä silloin, kun ekoja kertoja auto oli ajossa, niin näitä ongelmia ei vielä ollut, kuten esim. katsastusreissulla, vaikka silloin se oli paljon huonommissa säädöissä muuten. Varma en kuitenkaan ole ja muisti pätkii, olenko jotain muutosta tehnyt välissä, joka olisi voinut vaikuttaa.. Suutinfetin jalkaan olen sen konkan saattanut lisätä. Pitää varmaan ilman sitäkin kokeilla, etenkin, kun nyt on korkeaohmiset suuttimet, jolloin suuttimien ohjauksen aiheuttamat jännitepiikit pitäisi olla vähäisempiä. Alkaa myös tulla mieleen, voisiko megassa itessään tai jossain esim. puolassa olla jotain vikaa? Megan oon itse kasannut ja muistan kasaamisvaiheessa, että yksi diodi pääsi vähän savuamaan, kun olin laittanut sen väärinpäin. Ei kauaa kuitenkaan ja vaikutti normaalilta, kun sen käänsi. Ties mitä vikaa siinä silti saattaa silti mun jäjiltä olla.
Laitan liitteeksi viimeisimmän login. Turhan pitkä logi, mutta siinäkin niitä resettejä näkyy.
-
- Megajumala
Ehdottomasti vastukselliset tulpanjohdot tai tulpanjohdon hatut. Tulppien 5kohm ei missään tapauksessa ole riittävä vastus hukkakipinää käytettäessä.kiroileva_fossiili wrote: Sytytystulpat on häiriösuojatut ~5k ohm, mutta tulpanjohdot on "kisamallia", vastus jotain ~200ohm. Ehkä voisin alkuperäisiä tulpanjohtoja yrittää vielä viritellä paikalleen, jos tuo pelkkä tulppien vastus ei ole riittävä.
Taitaapi olla tästäkin 2 koulukuntaaVauhtivaunu wrote:
Ehdottomasti vastukselliset tulpanjohdot tai tulpanjohdon hatut. Tulppien 5kohm ei missään tapauksessa ole riittävä vastus hukkakipinää käytettäessä.

Edit: Radiota eiole näissä autoissa ollut. Joten en osaa sanoa että rutiseeko raario ym kombinaatiolla. Muistaakseni Boschin 2x2 puolan datasheetissäkin lukee että minimi vastus oltava 5kohm per tulppa lähtö.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
Volkkarin ja Boschin osilla voi riittää pienempi kokonaisvastus mutta Fordin EDIS-puolilla on poikkeuksetta oltava vastukselliset johdot.Masi_K wrote: Ja eräs iso oem valmistaja tekee myös näin.
-
- Megasquirt aloittelija
Laitoin tossa viikonloppuna 5kohm tulpanhatut, mutta ei se tuntunut vaikuttavan. Tulppien kanssa resistanssi reilu 10kohm. Jostain syystä kun vaihdoin jotkut käytetyt 3kpl briskejä ja 1kpl volvo oem tulppa, niin hävisi noi resetit tyhjäkäynniltä. Autosta tuli jo ihan mukava käyttöpeli, kun ei koko ajan sammu risteyksissä. Ennestään oli siis Denson tulpat, joilla resettiä tulee yhtenään. Noilla toisilla tulpillakaan ei silti siedä kiihdyttää punaralle saakka.
Eilen auto yhtäkkiä alkoi käymään tosi huonosti ja pääsin hädintuskin kotiin. Resettiä tuli yhtenään tai ei pysynyt oikeen tyhjäkäynnillä enää ja ei sietänyt kuin hiukan kaasua painaa, muuten jätti sytyttämättä ilmeisesti joku pytty. Tapahtui sadesäällä, mutta mikään ei vaikuttanut kastuneen. Toivottavasti vain joku tulpista esim. hajosi, en ole vielä perehtynyt. Toisaalta jos siinä purkissa oli jotain vikaa, niin toivottavasti se jokin tuhoutui nyt sitten kunnolla.
Lueskelin taas noista reseteistä ja löysin, että noissa sytkälähdöissäkin voisi käyttää kapasitoreja estämään jännitepiikkejä menemästä prossulle saakka. Tuossa on asiasta vähän juttua, mutta huonosti löysin tietoa tarkemmin millasia niiden sitten pitäisi olla. http://www.megamanual.com/seq/coils.htm
Ostin 100pf tollasia pari kappaletta ja voisi ne laittaa paikoilleen, jos auto nyt herää henkiin tosta vielä ilman, että on mikään kärventynyt. Toisaalta ei noita nyt pitäis tarvita jos harvalla niitä on, mutta en oikein tiedä, mitä muutakaan kokeilisi. Kai pitäis myös jonkun muun merkkiset tulpat hommata, mutta ei kaikki sittenkään kunnossa ole, jos on niin kranttu tulppien merkistä.
E: Yhdestä tulpasta oli keskielektrodin ympäriltä eristeestä lohjennut pala pois koneen käydessä, siksi ei käynyt enää kunnolla.
Eilen auto yhtäkkiä alkoi käymään tosi huonosti ja pääsin hädintuskin kotiin. Resettiä tuli yhtenään tai ei pysynyt oikeen tyhjäkäynnillä enää ja ei sietänyt kuin hiukan kaasua painaa, muuten jätti sytyttämättä ilmeisesti joku pytty. Tapahtui sadesäällä, mutta mikään ei vaikuttanut kastuneen. Toivottavasti vain joku tulpista esim. hajosi, en ole vielä perehtynyt. Toisaalta jos siinä purkissa oli jotain vikaa, niin toivottavasti se jokin tuhoutui nyt sitten kunnolla.
Lueskelin taas noista reseteistä ja löysin, että noissa sytkälähdöissäkin voisi käyttää kapasitoreja estämään jännitepiikkejä menemästä prossulle saakka. Tuossa on asiasta vähän juttua, mutta huonosti löysin tietoa tarkemmin millasia niiden sitten pitäisi olla. http://www.megamanual.com/seq/coils.htm
Ostin 100pf tollasia pari kappaletta ja voisi ne laittaa paikoilleen, jos auto nyt herää henkiin tosta vielä ilman, että on mikään kärventynyt. Toisaalta ei noita nyt pitäis tarvita jos harvalla niitä on, mutta en oikein tiedä, mitä muutakaan kokeilisi. Kai pitäis myös jonkun muun merkkiset tulpat hommata, mutta ei kaikki sittenkään kunnossa ole, jos on niin kranttu tulppien merkistä.
E: Yhdestä tulpasta oli keskielektrodin ympäriltä eristeestä lohjennut pala pois koneen käydessä, siksi ei käynyt enää kunnolla.
-
- Megasquirt aloittelija
Nyt on kokeiltu taas muutamaa juttua. Kapasitorit sytkälähdöissä ja sitten löysin ohjeen laittaa kapasitorit muutamien prossun pinnien väliin estämään turhia resettejä:
Vaihdoin myös ton D11 diodin, joka meni koontivaiheessa hetkeksi väärinpäin. Yleismittarilla, kun vastusta mittasi, niin oli uusiin pieni heitto, mutta ei silläkään ollut mitään vaikutusta toimivuuteen. Maadoituksia yritin parannella, vielä, mutta ne on kyllä nyt niin kunnossa, kun vaan osaan. Koodin vaihdoin myös kokeeksi Hires HR10G:hen.
Sellaisen huomasin, että Squirts per engine cyclen, kun vaihtoi 1->2, niin resetoi ehkä vielä helpommin. Ennen meni ahdot yli 1bar, mut nyt ei kerkeä kerätä kun ~0,5bar ennen resettiä. Alakierroksilla ei enää ole resettejä tullut, kun vaihtoi eri merkkisiin tulppiin. Dwelliä oon muutellu suuntaan jos toiseen, mutta ei ainakaan suurta vaikutusta ole.
Sytkäkivinä BIP373, ne ei kai ole kovin vikaherkkiä, mutta voiskos toi hukkakipinäpuola (Bosch -407) olla jotenkin rikki, vaikka uutena ostin sen? Jos puola on kiinni ruuvattaessa päässyt vääntymään tai jotain. Se on vähän hankalassa paikassa irrottaa, mutta pitänee ainakin käyttää irti. Vähän tekis mieli vaihtaa sytkävehkeet kokonaan johonkin toisiin, mutta turha sijoitus sekin, jos ei vika olekaan niissä. Alkaa pikkuhiljaa jo ideat loppua muuten.
The MS 1 itself has ONE weak spot for resets. Pin 6 on the CPU, which is Inverse reset ( Pull the pin low and MS resets, even for a microsecond pulse that goes to below some 1,3 V. The pin is held high by an internal pullup resistor in the chip, and the equivalent R is several MegOhms. An easy fix/safeguard is to install a 100 nF polyester cap between pin 6 and pin 2 ( which is ground)of the CPU. This will make the energy required to create a reset much higher, and radiated emissions will not be able to do that in a typical car environment. Have used it several times with good result. Any good quality 100 nF 10 V cap with 5 mm lead spacing will do.
Noikin on nyt laitettu, mutta ei mitään vaikutusta.And if you run the MS1 CPU:
Go for the added 100 nF caps ( 4 off, solder straight on the the
processor socket pins) Pin 1-2 , 2-6, 19-20 and 31-32)
Try to get 100 nF caps with leg spacing of 2,54 mm, then they fit real nice , except for the
2-6 pin cap, which straddles 3 pins.Voltage rating of 10 V is OK, higher does not hurt.
But kep them physically small, maybe also a dab of glue to keep them from vibrating.
Vaihdoin myös ton D11 diodin, joka meni koontivaiheessa hetkeksi väärinpäin. Yleismittarilla, kun vastusta mittasi, niin oli uusiin pieni heitto, mutta ei silläkään ollut mitään vaikutusta toimivuuteen. Maadoituksia yritin parannella, vielä, mutta ne on kyllä nyt niin kunnossa, kun vaan osaan. Koodin vaihdoin myös kokeeksi Hires HR10G:hen.
Sellaisen huomasin, että Squirts per engine cyclen, kun vaihtoi 1->2, niin resetoi ehkä vielä helpommin. Ennen meni ahdot yli 1bar, mut nyt ei kerkeä kerätä kun ~0,5bar ennen resettiä. Alakierroksilla ei enää ole resettejä tullut, kun vaihtoi eri merkkisiin tulppiin. Dwelliä oon muutellu suuntaan jos toiseen, mutta ei ainakaan suurta vaikutusta ole.
Sytkäkivinä BIP373, ne ei kai ole kovin vikaherkkiä, mutta voiskos toi hukkakipinäpuola (Bosch -407) olla jotenkin rikki, vaikka uutena ostin sen? Jos puola on kiinni ruuvattaessa päässyt vääntymään tai jotain. Se on vähän hankalassa paikassa irrottaa, mutta pitänee ainakin käyttää irti. Vähän tekis mieli vaihtaa sytkävehkeet kokonaan johonkin toisiin, mutta turha sijoitus sekin, jos ei vika olekaan niissä. Alkaa pikkuhiljaa jo ideat loppua muuten.
Oliko matalaohmiset suuttimet ja pwm käytössä ? Niiden kanssa on käytettävä suht isoa konkkaa suutinkivien rinnalla. Koska v3 levyn suutinmaadoitus sekoittaa levyn muuta toimintaa.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirt aloittelija
Korkeaohmiset eli ilman pwm:ää on ja toi konkka löytyy myös, eli ne pitäis olla ok.
-
- Megasquirt aloittelija
Nyt on kokeiltu myös uudella puolalla ja ei mitään vaikutusta. Taitaa sitten todennäköisesti olla megan sisällä jotain vikaa melkein?
-
- Megasquirt aloittelija
Vihdoinkin löyty vika! Sytkäpuolan paikka ei ollut hyvä, kun se oli tulipellissä niin, että se oli kabiinin puolella, mutta sytkäjohtojen lähdöt tuli konehuoneen puolelle. Siirsin sen kokeeksi moottoritilaan, niin resetit hävis samantien. Kai se oli sitten liian lähellä Megasquirttia tai johtosarjaa, vaikkei sekään nyt ihan vierestä mennyt. Sytkäkivet siirsin samalla moottoritilaan kanssa, mutta luultavasti puola oli se suurin häiriönaiheuttaja.
Nyt vielä päivitin tuon MS2 prosessorille. Paljon ei oo vielä testiä takana, mutta vaikuttais toimivan. Vaati VR-signaalin säätöä kyllä jostain syystä MS1:een verrattuna, että sai käyntiin.
Nyt vielä päivitin tuon MS2 prosessorille. Paljon ei oo vielä testiä takana, mutta vaikuttais toimivan. Vaati VR-signaalin säätöä kyllä jostain syystä MS1:een verrattuna, että sai käyntiin.
Oikein hyvä että viat häipy. Ms2 on jokasuhteessa tarkempi. Näkee siis myös häiriöt mitkä meni ohi ms1 ltä.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII