MS2 std vai extrakoodi?

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

Moi.
Olisi ms2 v3.0 rakennussarja odottamassa nippuun tinausta. Mitähän eroa noissa standard B&G ja ms extra koodeissa oikein on, ja onko sama kummallako koodilla tekisi tällaisen viritelmän, johon tulisi EDIS8, flex fuel sensor, vaihtovalo, flektin ja 2-johtoisen tyhjäkäyntiventtiilin ohjaus?

Entäpä kun tässä http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm sanotaan ettei tuo kasausohje käy muulle kuin standard B&G koodille, niin käykö tämä ms1 extran kasausohje http://www.msextra.com/doc/ms1extra/build_manual.htm myös ms2 extralle, kun katsoo esim. sytyn kytkennät täältä http://www.msextra.com/doc/pdf/MS2V30_Hardware-3.3.pdf , vai löytyykö jostakin ms2 extralle oma kasausohje? Muistelen aiemmin nähneeni sellaisen kasausohjeen extrakoodille jossa oli ohjeet kummallekin, ms1 ja ms2, mutta en löydä sitä enää mistään. :|
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Masi_K »

No ihan ensiksi unohdat sen standardi peruskoodin. Joten jäljelle jää extra koodi. V3 on olemassa myös extran ohjeissa oleva kasausohje. Selaat ms2v3 hardwaremanuaalia ja siitä perältä valitset sivun 183. Erona standardi ja extrakoodin kanssa on about kaikki.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

Ok, tehdään extra koodilla, jos se kerta on parempi, kiitos. Olinpa puusilmä kun en huomannut tuota kasausohjetta tuosta hardwaremanuaalista, vaikka muutaman kerran selasin sitä läpi. :oops:
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

Matolaatikko olis tinattu nippuun ja ms2 extra 3.3.3 koodi ladattu prossuun. Käyköhän tuon ms1 perusversion stimulaattorin kierroslukutieto, joka imitoi ilmeisesti kärjellisen sytytyksen puolan miinukselta tulevaa signaalia, tuohon EDIS systeemiin? Eikös kummassakin kierroslukutieto tule boxille 0-12V kanttiaaltona? Ja kävisikö tuo myös HEI jakajalle tehdyn boxin testaukseen?

Testaillessa tuolla ms1 stimulaattorilla kierroslukujohto irrotettuna MAP anturia, tapahtui jotakin outoa. Tunerstudion volttimittarin neula alkoi näyttää 17V ja samassa mittarissa numeronäyttö näytti jännitteeksi 0,5V. Myös real-time display näytti tuota 0,5V. Käytin megasta virrat poissa ja käynnistin tunerstudion uudestaan, jolloin lukemat olivat samat ja AFR mittari ei reagoinut enää lambdan jännitemuutokseen. Kääntelin muidenkin antureiden potikoita, niin TPS anturin potikan kääntö sai aikaan AFR mittarin neulan hurjan ympäri pyörimisen, myös volttimittarin neula sekoili samalla. En alkanut sen kummemmin etsimään vikaa, tarkistelin vaan että liitokset ym. on ok ja latasin koodin uudestaan prossuun, jonka jälkeen kaikki testattavissa oleva pelasi niin kuin kuuluukin, volttimittarikin näytti taas samaa lukemaa kuin ennen häiriötä, tosin on koko ajan näyttänyt 0,3V vähemmän kuin mitä yleismittari näyttää akun jännitteeksi. Sama jännite-ero näkyy myös suoraan 40-pin liittimen pin 16 mitattuna, liekö tuo normaalia?
Nyt taas teki toistamiseen samanlaisen tempun, tällä kertaa volttimittarin viisari näytti 18V ja numeronäyttö real-time displayta myöten 1V, eikä AFR mittari reagoinut mitenkään lambdan jännitemuutokseen. Aikani tutkittuani, lyhensin db-37 tinattuja päitä MAP anturin letkun yläpuolelta ja varmistin että prossu on kunnolla paikoillaan, toimi taas ilman koodin uudelleen laittoa. En tiedä ottiko MAP anturin letku jossakin vaiheessa noihin db-37 tinattuihin päihin, tai olisiko kumiletku voinut edes aiheuttaa häiriötä vaikka olisi kiinni ottanutkin. Tulin kuitenkin siihen tulokseen että tuo prosessorin 40-pin liitin on suoraan sanottuna ihan perseestä, sillä tuo ms2 prossu ei pysy siinä kunnolla paikoillaan (ms1 prossu kyllä pysyy), eikä kaikki jalat saa aina kunnolla kosketusta. Tästä on aiempaakin kokemusta kun päivitin ms1 v2.2 purkin ms2 prossulle. En millään saanut koodia menemään prossuun, tutkin ja selasin nettiä ameriikan foorumeita myöten koko illan ja seuraavan yönkin :x , ja luulin jo että tarvitsen jonkin erillisen ohjelmointihärpäkkeen saadakseni koodin prossuun. Siinä sitten silmät ristissä kun en keksinyt enää mitään muutakaan, niin viimeiseen yritykseen taivutin prossun jalkoja ulospäin ja koodin asennus onnistui heittämällä. :roll: Onko kellään muulla ollut vastaavia ongelmia, ja olisiko hyviä ideoita miten tuon ms2 prossun saisi luotettavasti kiinnitettyä tuohon liittimeen ilman tinaamista?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Masi_K »

Ei sitten ikinä ole ollut mitään ongelmia ms2 cpu kanssa juotos alustan kontaktien suhteen. Ediksestä tulee PIP(?) signaali sisään ja on kanttiaaltoa muttei muistaakseni vastannut mitään perus signaalitietoa. Volttimittarin pieni näyttämäerhe on kalibroitavissa jonnekkin 0.2V sisään. Hetkinen. Miten voit testaa map anturia ulkoisella testerillä jos anturi on kytkettynä ? Vai ymmärsinkö väärin nyt ? Eihän sen testaamiseen tarvita kuin suu ja tiiviit huulet.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

Jaa, no mulla taas on kummassakin (v3.0 ja v2.2) boxissa tuo sama prossun kiinni pysymis/kosketus ongelma. Tuon edellisen viestin kirjoitettuani tutkin tuota vielä, ja varmistui että ainoa ongelma tuossa on juuri tuo prosessorin jalkojen kosketushäiriö. Prossu on niin heikosti kiinni tuossa 40pin liittimessä että juuri ja juuri pysyy paikoillaan kun levyn kääntää ylösalaisin, mutta jos kopautat sormella boxin pohjaa, tipahtaa pois. Onkohan noita 40pin liittimiä sitten erilaisia, nuo ainakin näyttää päällepäin ihan samanlaisilta kuin tuossa hardware manuaalin kuvissa. Tuo v2.2 on Partcolta hankittu rakennussarja ja v3.0 Protopartsilta, jos noilla mitään merkitystä on. Mietin tuossa että pitäisiköhän noihin prossujen jalkoihin tinata lisää tavaraa että saisi ne paksummiksi, jos ne sitten pysyisi paremmin paikoillaan.

Volttimittarin näyttämän sain näyttämään 0,05-0,1V tarkkuudella yleismittarin lukemaan nähden. En vaan tiedä että kalibroinko sen sitten oikealla tavalla. Täytyy myöhemmin perehtyä vielä tarkemmin miten noiden kalibroinnin kahden eri arvon muuttaminen vaikuttaa. Aiemmassa boxissa lukema oli oikein ilman kalibrointejakin.

Ei oikein vielä selvinnyt mulle että uskaltaisiko tuolla ms1 (fuel only) stimulaattorilla testata tuota kierroslukua EDIS ms2 boxista, ja 7pin HEI jakajalle tehdystä ms2 boxista.

MAP anturin toimintaa testasin stimulaattorin ollessa paikoillaan, virrat päällä, letkunpätkällä varustetulla lääkeruiskulla ja katsoin että ts:n mittari reagoi paineen vaihteluihin. Toiminta oli ok.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Puuhastelija »

Kyllä mulla ainakin on aina ollut noi prossut niin tiukkoja ettei viitti alkaa edes huvikseen irrottelemaan. MS2 prossusta hajos joskus niitä jalkoja irrottaessa sitä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Masi_K »

Hommaa uusi 40pin juotos alusta. Jos siltikin on liian löysä, ni sitten menee kyl ufoksi. Muutama ms1 mitä on tossa pyörinyt. On jännitemittaus ollut suurinpiirtein hyvä. Mut sitten kaikki ms2 ja ms3 ovat aina vaatineet kalibroinnin. Eipä siinä kalibroinnissa sen ihmeempiä ole. Olisi vaan syytä saada suht matala jännite ja joku 14V myös tarkastettua.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

Tutkin tarkemmin tuota prosessorin kiinnitystä, jos ne kerta yleensä on niin tiukkoja että jalatkin voivat irrottaessa hajota. Ongelma olikin päinvastainen, eli on niin tiukka ettei prossu mene täysin pohjaan asti vaikka yrittäisi kovemminkin nitkuttaa sitä paikoilleen, tuntuu vaan että joko prossu tai joku muu hajoaa ennemmin kuin menee paikoilleen. No, eiköhän tuon jotenkin paikoilleen saa, mutta en laita sitä paikoilleen ennen kuin boxi menee autoon kiinni, niin ei tarvitse repiä prossua irti jos vielä jotakin lisätoimintoja tuohon tinailee. Kiitoksia vastauksista.

Ok, täytyy koittaa keksiä jotakin millä saisi tarkistettua/kalibroitua matalan jännitteen alueen. Tuon 14V varmaankin saa tarkistettua autossa paikoillaan, kun laturi antaa koneen pyöriessä aika tarkkaan 14V.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Masi_K »

Autossa ollessa tiätty mittaat sitten referenssinä yleismittarilla megan liittimestä tai ihan vierestä. Saattaa helposti olla häviötä akulta mekalle mentäessä. Varsinkin jos on iäkästä rasiaa välissä yms. Sigun vauxhallissa sain jännitteen aika alas kun pistin ihan kaikki sähkökuormat päälle.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by kamski »

Polara1970 wrote:Tutkin tarkemmin tuota prosessorin kiinnitystä, jos ne kerta yleensä on niin tiukkoja että jalatkin voivat irrottaessa hajota. Ongelma olikin päinvastainen, eli on niin tiukka ettei prossu mene täysin pohjaan asti vaikka yrittäisi kovemminkin nitkuttaa sitä paikoilleen, tuntuu vaan että joko prossu tai joku muu hajoaa ennemmin kuin menee paikoilleen. No, eiköhän tuon jotenkin paikoilleen saa, mutta en laita sitä paikoilleen ennen kuin boxi menee autoon kiinni, niin ei tarvitse repiä prossua irti jos vielä jotakin lisätoimintoja tuohon tinailee. Kiitoksia vastauksista.

Ok, täytyy koittaa keksiä jotakin millä saisi tarkistettua/kalibroitua matalan jännitteen alueen. Tuon 14V varmaankin saa tarkistettua autossa paikoillaan, kun laturi antaa koneen pyöriessä aika tarkkaan 14V.
Yhdessä MS2 prossussa oli joskus tinattu yksi liitäntärivi väärin, tehtaalla. Jos mittaat prossun pinnit, niin huomaat että ylärivissä on paksummat nastat ja alhaalla ohuemmat! Ilmeisesti sinun tapauksessa molemmat rivit tahtailttu vääriin.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

kamski wrote:
Polara1970 wrote:Tutkin tarkemmin tuota prosessorin kiinnitystä, jos ne kerta yleensä on niin tiukkoja että jalatkin voivat irrottaessa hajota. Ongelma olikin päinvastainen, eli on niin tiukka ettei prossu mene täysin pohjaan asti vaikka yrittäisi kovemminkin nitkuttaa sitä paikoilleen, tuntuu vaan että joko prossu tai joku muu hajoaa ennemmin kuin menee paikoilleen. No, eiköhän tuon jotenkin paikoilleen saa, mutta en laita sitä paikoilleen ennen kuin boxi menee autoon kiinni, niin ei tarvitse repiä prossua irti jos vielä jotakin lisätoimintoja tuohon tinailee. Kiitoksia vastauksista.

Ok, täytyy koittaa keksiä jotakin millä saisi tarkistettua/kalibroitua matalan jännitteen alueen. Tuon 14V varmaankin saa tarkistettua autossa paikoillaan, kun laturi antaa koneen pyöriessä aika tarkkaan 14V.
Yhdessä MS2 prossussa oli joskus tinattu yksi liitäntärivi väärin, tehtaalla. Jos mittaat prossun pinnit, niin huomaat että ylärivissä on paksummat nastat ja alhaalla ohuemmat! Ilmeisesti sinun tapauksessa molemmat rivit tahtailttu vääriin.
Sain prosessorin menemään pohjaan asti, kun survoin ensin toisen 40-pin juotosalustan siihen paikoilleen, sen kun otti pois, niin prossu meni jo huomattavasti helpommin paikoilleen.

Toiseen boxiin en ole vielä laittanut prossua kunnolla kiinni, joten mittailin digitaalitönärillä sen jalkojen halkaisijat, kaikki oli mitoiltaan 0,45-0,48mm. Paljonkohan noissa pitäisi sitten olla eroa paksuudessa?

Ja kun tuossa aiemmin kyselin että toimiiko MS1 fuel only stimulaattorin kierroslukutieto myös MS2 EDIS boxissa, niin näkyi toimivan. Toimi myös MS2 7-pin HEI boxissa.
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

Viime aikoina ollut projektit tauolla, mutta tuossa viime kesänä pyöräytin tuota autoa jossa tuo MS2 v2.2 HEI boxi extrakoodilla. Lähti kyllä kertalaakista käyntiin, mutta ei kuulostanut kovin terveeltä. :? No, aikani tutkittuani huomasin että Ignition Input Capture olikin Falling Edge, eikä Rising Edge, niin kuin olisi kuulunut olla. Osaisikohan joku sanoa miten paljon ja mihin suuntaan sytty mahdollisesti ollut pielessä tuohon oikeaan asetukseen verrattuna? Eli kyseessä v8 moottori jossa Chevyn HEI jakaja. Taisi ilmeisesti olla aika reippaasti liian aikasella (?), ainakin äänestä päätellen, kun ajoituslappuakaan ei silloin ollut lähettyvillä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Masi_K »

Jos et pyssyllä hakenut ennakoita toisella lukureunalla. Niin aika mahdotonta sanoa missä se on huidellut. Kääntämällä nousevaksi reunaksi luennan. Tulee ennakkoa lisää
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Polara1970
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 29, 2015 17:19

Re: MS2 std vai extrakoodi?

Post by Polara1970 »

Aiemmin ms1 prossun ollessa paikoillaan, säädin sytyn ensin kohdalleen boxin ajoituksensäätöpiuha irralleen noin 6 astetta eykk, jonka jälkeen laitoin piuhan kiinni ja tarkistin että ajoitus pysyi kohdillaan ja ennakko muuttui kun antoi kierrosta. Myöhemmin sitten päivitin ms2 prossuun ja laittelin asetukset kohdilleen, paitsi tuo Ignition Input Capture jäi jostakin syystä väärin.
Onneksi se sitten ilmeisesti olikin liian myöhäsellä, niin tuskin on mihinkään mitään vauriota saanut aikaseksi. Käydessä väärällä asetuksella moottorista kuului ”klonkottava” ääni, mutta kun asetuksen vaihtoi oikeaksi, oli ääni normaali.
Post Reply