Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Tuommoinen on mieltä askarruttanut. Kuinka paljon uskaltaisi kuormittaa Opelin Hall-anturia (motonet 10-9194), ilman lähdön kärvähtämisen vaaraa? Monenlaista ylösvetovastuksen arvoa löytyy kun hakee, mutta maksimi raja-arvoa en ainakaan vielä löytänyt...
Se on kyllä jo opittuna kantapään kautta, ettei lähtö sitä siedä kun +12v osuu lähtöön. Ihan typerä oma moka, sen siitä saa kun hämärässä askartelee...
Nyt on kytketty siten että syötössä on +12 volttia, siitä yhden kilo-ohmin ylösveto, ja pääasiassa toimii. Paitsi satunnaisesti, hukkaa kerrostiedon ja kun noin tapahtuu niin nykäisee varsin kivasti. Tuosta kun eroon pääsisi, niin eipä isommin haittaisi. Johdotus on alunperin VR-anturille, mutta väsäsin väliin muunnospalikan joka muuttaa liittimessä kytkennät oikein, sisältää ylösvedon sekä jännitesyötön. Häiriötä ei näkyisi tulevan, etäisyys 36-1 triggeriin on "vaihteleva" vajaat pari milliä (kiitos epäkeskeisen triggerpyörän asennuksen, toistaiseksi mahdoton keskittää paremmin, johtuen moottorin rakenteesta), ihan jos vähimmillään hipaisemaan laittaa niin silloin kauimmillaan etäisyys on millin korvilla...
Penkkitestauksessa etäisyys sai olla jopa kolmen millin luokkaa, anturin edelleen lukiessa luotettavasti. Autossa saattaa pätkäistä ihan riippumatta kierrosluvusta, moottorin kuormituksesta yms. Antureiden johdotuksetkin on yritetty tehdä siten ettei häiriöitä tulla pitäisi...
Tein myös sadepäivän kunniaksi uuden muunnoskäikäleen, jossa yhden kilon vastuksen rinnalla on 10 kilon trimmeri, nyt saa siis hienosäädettyä ylösvetovastuksen arvon välille 0-909 ohmia. Pitää tuota vielä kokeilla säätää, jos sillä olisi vaikutusta tilanteeseen. Kunhan sade suostuu loppumaan...
Kenelläkään kokemusta paljonko tuo kestäisi? Ihan ei viitsisi testata käytännössä, se kun on aina sen nelisenkymppiä selällään kun testattava anturi kärähtää...
Se on kyllä jo opittuna kantapään kautta, ettei lähtö sitä siedä kun +12v osuu lähtöön. Ihan typerä oma moka, sen siitä saa kun hämärässä askartelee...
Nyt on kytketty siten että syötössä on +12 volttia, siitä yhden kilo-ohmin ylösveto, ja pääasiassa toimii. Paitsi satunnaisesti, hukkaa kerrostiedon ja kun noin tapahtuu niin nykäisee varsin kivasti. Tuosta kun eroon pääsisi, niin eipä isommin haittaisi. Johdotus on alunperin VR-anturille, mutta väsäsin väliin muunnospalikan joka muuttaa liittimessä kytkennät oikein, sisältää ylösvedon sekä jännitesyötön. Häiriötä ei näkyisi tulevan, etäisyys 36-1 triggeriin on "vaihteleva" vajaat pari milliä (kiitos epäkeskeisen triggerpyörän asennuksen, toistaiseksi mahdoton keskittää paremmin, johtuen moottorin rakenteesta), ihan jos vähimmillään hipaisemaan laittaa niin silloin kauimmillaan etäisyys on millin korvilla...
Penkkitestauksessa etäisyys sai olla jopa kolmen millin luokkaa, anturin edelleen lukiessa luotettavasti. Autossa saattaa pätkäistä ihan riippumatta kierrosluvusta, moottorin kuormituksesta yms. Antureiden johdotuksetkin on yritetty tehdä siten ettei häiriöitä tulla pitäisi...
Tein myös sadepäivän kunniaksi uuden muunnoskäikäleen, jossa yhden kilon vastuksen rinnalla on 10 kilon trimmeri, nyt saa siis hienosäädettyä ylösvetovastuksen arvon välille 0-909 ohmia. Pitää tuota vielä kokeilla säätää, jos sillä olisi vaikutusta tilanteeseen. Kunhan sade suostuu loppumaan...
Kenelläkään kokemusta paljonko tuo kestäisi? Ihan ei viitsisi testata käytännössä, se kun on aina sen nelisenkymppiä selällään kun testattava anturi kärähtää...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Oiskoha varmaan aika hyvä nyrkkisääntö tuo Cherryn punainen gs tyypin hall anturin maksimi virta 24mA signaalikarvassa?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Tuota taas pöydällä kokeilin, n.760 ohmia ylösvedossa, niin anturin syöttöpiuhasta mitaten virta asettui aika tarkkaan 24mA kun syötössä oli 14 volttia. Siis silloin kun maadoittaa eli LO tilassa, HI tilassa karvan yli 5mA. Tuohan siis oli siinä mielessä väärin mitattu, kun mukana on myös anturin itsensä ottama virta, eli tuota 24 milliampeeria ei mennyt lähdön kautta...Masi_K wrote:Oiskoha varmaan aika hyvä nyrkkisääntö tuo Cherryn punainen gs tyypin hall anturin maksimi virta 24mA signaalikarvassa?
Ehkä turvallista lähteä kokeilemaan noin..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Räpläsin tuon anturin kanssa pari vuotta, kokeilin kaikennäköisiä kytkentöjä ja , tosin en perehtynyt virtamääriin mutta loppujen lopuksi vaihdoin cherryyn.
En päässyt niistä pätkimisistä eroon.
En päässyt niistä pätkimisistä eroon.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Veikkaan että mikäli ei ihan helpolla häiriöistä eroon pääse, niin vaihtunee Cherryyn tuokin. Nyt vaan pitää kokeilla saisiko tuon hyvin toimivaksi, kun semmoinen on kerran hankittuna. Ja se häiritsee ihan sujuvasti, että penkkitestauksessa tuolla sai häiriötöntä signaalia tuotetuksi, samalla kokoonpanolla, tulppien räiskiessä kipinöitään aika lähellä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Kerropa tulokset jos vaikka saisi noi pari anturia hyllyn pohjalta vaikka vss antureiksi.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Muutaman kilometrin testilenkillä, ei yhtään nykäisyä. Käynnistäessä kylläkin, mutta sen jälkeen säädin trimmeristä vähän pienemmäksi ylösvetoa, mittarilla katsottuna n. 700 ohmiin. Saas nähdä miten käyttäytyy, pitemmän aikavälin testauksessa, vai oliko riemu ennenaikaista...
Käyntiinlaitossa oli toki pientä taistelua, välillä hävisi kierroslukusignaali, eli vissiin käynnistyksessä jännitteenlasku teki kiusaa? Vanha sytkä hetkeksi käyttöön, konetta lämpimäksi, ja palautus takaisin Megan ohjaamaksi, niin pääsi oikeammin testaamaan... Akkukin oli yön latauksessa, kaikki kaapelit akulta startille ja runkoon ovat uusia eikä akkujännite näyttänyt rekisteröivällä Flukella mitaten putoavan alle 11 voltin...
Vois tietenkin kokeilla myös ottaa syötön anturille +5VDC syötöstä, sais eliminoitua tuon startin jännitenotkahduksen anturin kannalta pois...
*********************************
No ny on sit kokeiltu tuo 5V syöttö. Ylösvetovastuksen pyörittelin vähän yli 300 ohmiin, jotta olis lähempänä toimivaa arvoa. Tuolla asetuksella ei löytäny edes triggeripyörää, vähän kireämmälle säätöä ja sieltäpä se signaali löytyi. Virtamittari syötössä, anturin ottaessa alle 15mA moottorin pyöriessä, tuntui varsin luotettavasti signaali löytyvän. Trimmeristä pyöritellessä, tyhjäkäynnillä sammui kuin seinään virran lähestyessä 18mA, vähän takaisin ja taas pysyi käynnissä. Sammuessa hampaan kohdalle, tuolloin meni n.25mA virtaa anturille. Ja taas, muutama kilometri testiä, yhdellä nykäisyllä tuo pikkulenkki...
Sellainen mielikuva jäi että nyt voisi olla vähän luotettavampi, mutta aikanaan sen sitten näkee. Ja kunhan jäähtyy, niin voi kokeilla taas miten kylmästä lähtee, hukkaako kierroslukutiedon vai ei...
Käyntiinlaitossa oli toki pientä taistelua, välillä hävisi kierroslukusignaali, eli vissiin käynnistyksessä jännitteenlasku teki kiusaa? Vanha sytkä hetkeksi käyttöön, konetta lämpimäksi, ja palautus takaisin Megan ohjaamaksi, niin pääsi oikeammin testaamaan... Akkukin oli yön latauksessa, kaikki kaapelit akulta startille ja runkoon ovat uusia eikä akkujännite näyttänyt rekisteröivällä Flukella mitaten putoavan alle 11 voltin...
Vois tietenkin kokeilla myös ottaa syötön anturille +5VDC syötöstä, sais eliminoitua tuon startin jännitenotkahduksen anturin kannalta pois...

*********************************
No ny on sit kokeiltu tuo 5V syöttö. Ylösvetovastuksen pyörittelin vähän yli 300 ohmiin, jotta olis lähempänä toimivaa arvoa. Tuolla asetuksella ei löytäny edes triggeripyörää, vähän kireämmälle säätöä ja sieltäpä se signaali löytyi. Virtamittari syötössä, anturin ottaessa alle 15mA moottorin pyöriessä, tuntui varsin luotettavasti signaali löytyvän. Trimmeristä pyöritellessä, tyhjäkäynnillä sammui kuin seinään virran lähestyessä 18mA, vähän takaisin ja taas pysyi käynnissä. Sammuessa hampaan kohdalle, tuolloin meni n.25mA virtaa anturille. Ja taas, muutama kilometri testiä, yhdellä nykäisyllä tuo pikkulenkki...
Sellainen mielikuva jäi että nyt voisi olla vähän luotettavampi, mutta aikanaan sen sitten näkee. Ja kunhan jäähtyy, niin voi kokeilla taas miten kylmästä lähtee, hukkaako kierroslukutiedon vai ei...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Hyvin lähti myös käyntiin, ei enää hukannut hampaita startatessa. Taitaa vaan nyt olla sellainen perinteinen "joku muu" syy, satunnaisille pätkäisyille...

Aika mielenkiintoisia min. ja max. -arvoja..:
-BattV -510...3251
-MAP -2445...823
-RPM 0...10367
-MAT -69...445
-CLT -301...1689
-ennakot 1,5...434
-AFR -1023...20,7
Seuraava testaus, ilman laturia. Syvä epäily on että sieltä välillä katoaisi vaihe tai kaksi, skoopilla semmoisenkin tilanteen joskus kesällä löysin. Voisi ehkä selittää noita järjettömiä arvoja...

Aika mielenkiintoisia min. ja max. -arvoja..:
-BattV -510...3251
-MAP -2445...823
-RPM 0...10367
-MAT -69...445
-CLT -301...1689
-ennakot 1,5...434
-AFR -1023...20,7
Seuraava testaus, ilman laturia. Syvä epäily on että sieltä välillä katoaisi vaihe tai kaksi, skoopilla semmoisenkin tilanteen joskus kesällä löysin. Voisi ehkä selittää noita järjettömiä arvoja...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Onko matala ohmiset suuttimet?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Ei ole suuttimia ollenkaan. Kolme tuplaWeberiä bensansyöttäjinä. Mega vain sytkää ohjaamassa...
Noita häiriöitä en aiemmin ole logiin saanut...
Noita häiriöitä en aiemmin ole logiin saanut...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Matkalla verstaalle, harrasteajopelin vaihto toiseen. 50km matkalla, alkumatkasta nykäisi muutaman kerran, ja sitten muutama satunnainen nykäisy. Aina kierroslukumittari lähti vauhdilla nollaa kohti, hukkasi siis kierroslukutiedon...
Pääasiassa oire tuli esille moottorin kiertäessä n. 2000 RPM, ja mitä pitempään oli parin tonnin pintaan ajellut, sitä varmemmin nykäisi kaasua lisätessä. Tuossa on nyt semmoinen yhteys, että kierrosten ollessa alle 2300, valot päällä ajellessa akkujännite laskee. Ei laturissa tuotantoa piisaa noilla kierroksilla, tämä mahdollisuus selvinnee laturin modernisoinnin yhteydessä...
Se tietysti pitää muistaa, että triggeripyörä on nokka-akselin nopeutta vastaavalla akselilla. Eli triggeri pyörii 1000 RPM kun oireet ilmenee. Kuitenkin lukee ilmeisen hyvin hampaita moottori pyöriessä jopa alle 400 RPM tyhjää. Tältä pohjalta, tuskin triggeripyörän, anturin etäisyyden tms syytä..?
Taitaa seuraava hankinta kuitenkin olla se Cherry...
Pääasiassa oire tuli esille moottorin kiertäessä n. 2000 RPM, ja mitä pitempään oli parin tonnin pintaan ajellut, sitä varmemmin nykäisi kaasua lisätessä. Tuossa on nyt semmoinen yhteys, että kierrosten ollessa alle 2300, valot päällä ajellessa akkujännite laskee. Ei laturissa tuotantoa piisaa noilla kierroksilla, tämä mahdollisuus selvinnee laturin modernisoinnin yhteydessä...
Se tietysti pitää muistaa, että triggeripyörä on nokka-akselin nopeutta vastaavalla akselilla. Eli triggeri pyörii 1000 RPM kun oireet ilmenee. Kuitenkin lukee ilmeisen hyvin hampaita moottori pyöriessä jopa alle 400 RPM tyhjää. Tältä pohjalta, tuskin triggeripyörän, anturin etäisyyden tms syytä..?
Taitaa seuraava hankinta kuitenkin olla se Cherry...

Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Joo ja muista tuo maksimivirtaJasu wrote:
Taitaa seuraava hankinta kuitenkin olla se Cherry...

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Mitenköhän ne saa toimimaan noi opelin anturit tehtaalla?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Joku Ooppelin omistaja vois toki mitata sekä jännitteitä että virtoja. Sais vähän vinkkiä asiaan. Eikä anturin etäisyys eikä asentokaan varmasti haittaisi...MrFairlane wrote:Mitenköhän ne saa toimimaan noi opelin anturit tehtaalla?
Ihan tuon takia ei viitsisi Ooppelia pihaan ostaa...
Mitenkähän mahtaa toimia ns. originaalianturi Motonetin versioon verrattuna..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Vanhemmissa volvoissahan luettiin kampuran signaalista vain huippuarvot. Signaalin muodolla ei niinkään väliä. En kyllä usko että ton ikäisessä opelissa enää niin tehtäisiin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Jasu wrote: Mitenkähän mahtaa toimia ns. originaalianturi Motonetin versioon verrattuna..?
Ei kai ne myisi niitä kovin kauaa jos eivät toimisi Opeleissa.
Jos niissä on joku EDIS-tyyppinen limb home juttu että kun tulee häiriö niin sitä ei edes huomaa ajossa tai jotain.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
^Eiköhän tuo kampiakselin asentotieto ole Ooppelillakin ainoa josta haetaan tietoa ruiskulle/sytkälle, eli jos signaali pätkäisee niin ihan helpolla en usko Ooppelinkaan mitenkään käyvän...
Hitto kun kellään tutullakaan ole semmoista Ooppelia jossa tuommoinen anturi olisi. Eikä pelkästään tämän takia viitsi Ooppelifoorumille tunnuksia luoda...
Hitto kun kellään tutullakaan ole semmoista Ooppelia jossa tuommoinen anturi olisi. Eikä pelkästään tämän takia viitsi Ooppelifoorumille tunnuksia luoda...
Ei toteutune Hall:in kanssa, VR:llä kylläkin..?Masi_K wrote:Vanhemmissa volvoissahan luettiin kampuran signaalista vain huippuarvot. Signaalin muodolla ei niinkään väliä. En kyllä usko että ton ikäisessä opelissa enää niin tehtäisiin.
Luulisi tuohon tarkoitukseen luotettavuuden riittävän. Monesti olisi login kanssa käyttöä nopeustiedollekin, jostain syystä tuntuu paremmin muistavan nopeuden kuin kierrosluvun asioita pähkäillessä...MrFairlane wrote:Kerropa tulokset jos vaikka saisi noi pari anturia hyllyn pohjalta vaikka vss antureiksi.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Räksterissä on se toinen Opelin HALL lukemassa kardaania kahden pultin kanssa mutta sekoaa aina puolessa välissä rataa mutta johtunee kardaanin värinöistä tai jostain. En ole sittemmin ihmetellyt asiaa.
Penkissä pyöritin 60-2 hampaisen trikkerin kanssa ainakin kahdeksaa tonnia ja niitä häröjä tuli lähinnä neljässä puolessa, viidessä tonnissa ja muuten satunnaisesti.
Penkissä pyöritin 60-2 hampaisen trikkerin kanssa ainakin kahdeksaa tonnia ja niitä häröjä tuli lähinnä neljässä puolessa, viidessä tonnissa ja muuten satunnaisesti.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Ettei toi Opel-halli olisi semmoinen, mikä pitää olla oikeassa kulmassa pyörimissuuntaan nähden??
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Jasu wrote:Ei toteutune Hall:in kanssa, VR:llä kylläkin..?Masi_K wrote:Vanhemmissa volvoissahan luettiin kampuran signaalista vain huippuarvot. Signaalin muodolla ei niinkään väliä. En kyllä usko että ton ikäisessä opelissa enää niin tehtäisiin.
Tottajoo. En taas ajatellut

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
harrastaja wrote:Ettei toi Opel-halli olisi semmoinen, mikä pitää olla oikeassa kulmassa pyörimissuuntaan nähden??
Testipenkissä pyörittelin sitä ja googletin jopa alkuperäisen asennon mutta en saanut häiriöitä pois.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Tuntui olevan merkitystä (ei yllätä, kun Latch toimii myös "eripäin" eri suuntaan pyöritettäessä), pöydällä testatessa olin hakevinani asennon jolla sai varmimmin sekä kauimpaa luettua hampaita...MrFairlane wrote:harrastaja wrote:Ettei toi Opel-halli olisi semmoinen, mikä pitää olla oikeassa kulmassa pyörimissuuntaan nähden??
Testipenkissä pyörittelin sitä ja googletin jopa alkuperäisen asennon mutta en saanut häiriöitä pois.
Eräässä toisessa sovelluksessa, laitoin Harrikan VSS-anturin lukemaan vaihteiston hammaspyörää, sillä anturilla oli enemmän merkitystä anturin asennolla. Liian vinossa, lukuetäisyys oli alle millin, oikeammassa asennossa jopa pari senttiä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Hetken jo kuvittelin asian ratkeavan helposti, kun verstaalle tuli pilkottavaks -98 Ooppeli Secotec -moottorilla. Ikävästi siitä tosin löytyi VR kammelta ja ihan erinäköinen HALL nokalta lukemassa kummallista pyörää...
Kävin sit "kostoks" kokeilemassa, miten parin viikon tauon jälkeen Sm toimii, muuten kivasti mutta satunnaisesti hukkaa tiedon. Ei siis "yllättäen" muuttunu mitenkään, itsekseen ollessaan. Jotain tuolle kyllä pitää talven aikana kehittää, mieluummin olis ilman typeriä nykäisyjä...
Kävin sit "kostoks" kokeilemassa, miten parin viikon tauon jälkeen Sm toimii, muuten kivasti mutta satunnaisesti hukkaa tiedon. Ei siis "yllättäen" muuttunu mitenkään, itsekseen ollessaan. Jotain tuolle kyllä pitää talven aikana kehittää, mieluummin olis ilman typeriä nykäisyjä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Tämä ressi selevis. Jos vaikka mitä kyllä kokeiltua tuli, viimeks vielä kaikki syttyyn liittyvät piuhat suojatulla kaapelilla (jotain taajuusmuuttajakäyttöön tarkotettua piuhaa) mutta silti jäi satunnaisia selvittämättömiä pätkäsyjä. Ylösvedossa trimmeri, josta sai haettua "mieleisen" asetuksen, vaan pätkimisalue lähinnä muuttui asetusta muuttamalla. Syötössä kokeiltu sekä 5 että 12 volttia, jälkimmäinen ehkä hitusen paremmin toimi...
Sitten se ratkaisu. Tuuppasin Cherryn tuon tilalle, niin kummasti pätkimiset hävisi.
Sanottiinhan tästä jo aiemminkin, mutta piti näemmä päätään seinään hakata ja yrittää keksiä ratkaisu asiaan mihin kukaan muukaan ei ole vielä luotettavasti sitä keksinyt...
Hintaeroakaan kun näillä ei juuri ole, niin näin jälkikäteen sitä vain miettii miksi pitää mennä vaikeimman kautta..?
Jännä olisi kyllä selvittää miten Ooppeli on asian ratkaissut, vai onko tässä vain kyse siitä ettei Topranin tekele toimisi alkuperäisen tavoin. Sen jos saisi selville, niin mielenkiinnolla kyllä otan sen tiedon vastaan... Ahdetussa Rättärin moottorissa toistaiseksi on tosin tämmöinen Ooppelin Hall vielä pelannut, mutta sitä onkin ajettu vasta testipenkissä. Aika näyttää miten sen kanssa sitten tulee käymään, meneekö anturi vaihtoon vai suostuuko tuossa toimimaan...
Sitten se ratkaisu. Tuuppasin Cherryn tuon tilalle, niin kummasti pätkimiset hävisi.

Hintaeroakaan kun näillä ei juuri ole, niin näin jälkikäteen sitä vain miettii miksi pitää mennä vaikeimman kautta..?
Jännä olisi kyllä selvittää miten Ooppeli on asian ratkaissut, vai onko tässä vain kyse siitä ettei Topranin tekele toimisi alkuperäisen tavoin. Sen jos saisi selville, niin mielenkiinnolla kyllä otan sen tiedon vastaan... Ahdetussa Rättärin moottorissa toistaiseksi on tosin tämmöinen Ooppelin Hall vielä pelannut, mutta sitä onkin ajettu vasta testipenkissä. Aika näyttää miten sen kanssa sitten tulee käymään, meneekö anturi vaihtoon vai suostuuko tuossa toimimaan...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Olen tässä reilu kymmenen vuoden mega-uran aikana huomannut että jokaisen on oppirahansa maksettava.Jasu wrote: Hintaeroakaan kun näillä ei juuri ole, niin näin jälkikäteen sitä vain miettii miksi pitää mennä vaikeimman kautta..?
Ps. itse en enää käytä rakentamissani laitteissa muita kun Cherryn GS100502-antureita. Korpivaellus tuli tehtyä vaikka minkälaisten anturien ja muunninpiirien kanssa.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Nyt kokemusta Cherrystä parin sadan kilometrin matkalta, kertaakaan ei ole nykäissyt. Ehkä tässä omassa sovelluksessa on vähän turhankin pienet hampaat, mutta Cherry niitä ongelmitta kuitenkin lukee, mutta niin teki tuo Opelinkin anturi vielä testipenkissä...Vauhtivaunu wrote:Olen tässä reilu kymmenen vuoden mega-uran aikana huomannut että jokaisen on oppirahansa maksettava.Jasu wrote: Hintaeroakaan kun näillä ei juuri ole, niin näin jälkikäteen sitä vain miettii miksi pitää mennä vaikeimman kautta..?
Ps. itse en enää käytä rakentamissani laitteissa muita kun Cherryn GS100502-antureita. Korpivaellus tuli tehtyä vaikka minkälaisten anturien ja muunninpiirien kanssa.
Yllättäen, Opelin hall on kuitenkin ongelmitta lukenut remmiahdinprojektissa olevaa tietoa, pelkkää 6mm reikää vauhtipyörällä. Tästä kyllä yllätyin, olin valmis kolosta suurentamaankin, mutta ainakaan vielä sille ei ole ollut tarvetta...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Hallia vissiin tulee omaankin koneeseen sekä 60-2 -kampurapyörälle että nokkapyörällä olevalle pultinkannallekin. Kaapista löytyy laadukasta mikrofonikaapelia jossa 2 kpl 0,75mm² piuhaa suojasukan sisällä. Käytän sitä kaikille antureille niin häiriöt saadaan minimiin. Tuo Cherryn pulikka taitaa tulla sellaisella piuhoituksella, että on vain 3 irtokarvaa vailla suojaa joten täytyy pätkäistä jos haluaa sähköliimata paremman tapsin kiinni. Vaihtoehtona on toki vetää vaikka antennikaapelista ryöstetty sukka sen signaalikaapelin päälle ja vetää vielä suojakelmu kaikkien päälle. Sukka maadoitetaan sitten megan päässä.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Opel Hall (motonet 10-9194) max virta?
Ja tulihan se aika täyteen...Jasu wrote:Ahdetussa Rättärin moottorissa toistaiseksi on tosin tämmöinen Ooppelin Hall vielä pelannut, mutta sitä onkin ajettu vasta testipenkissä. Aika näyttää miten sen kanssa sitten tulee käymään, meneekö anturi vaihtoon vai suostuuko tuossa toimimaan...

Muutama sata kilometriä oikeata ajoa takana, vihdoin sai ahtimen kanssa heräämään kunnolla ja sitä iloa kesti muutaman kilometrin. Sentään parkkiruutuun toi, pätkien ihan kunnolla, ja siihen sammumisen jälkeen ei ole enää osannut kolosta lukea. Pirullisen ahtaaseen paikkaan vaan tuli tuokin asennettua, eikä sinne ihan helpolla Cherry näyttäisi sopivan, mutta pitää ehken ostaa pari Cherryä kuitenkin hyllyyn jos ei tuohon sovi...
Mittasin vielä, anturipiuha maadoittaen virtamittarilla, karvan alle 14mA kulki virtaa. Ei oikein uskoisi että liikaa olisi mennyt tuolla arvolla..?
Vaan oli kyllä hauskaa ne hetket, kun sai 0,7 ahdoilla remmiahdettua nelivetorättäriä ajaa ovi edellä... Kuvittelin jo tietäväni mikä on kierrosherkkä kone, kun vauhtipyörästäkin on seitsemän kiloa lastuina lattialla, mutta säädöissä olevana noilla ahdoilla herkkyys on sitä luokkaa ettei kaasua voi polkaista niin äkkiä etteikö räppäisi kerrasta rajoittimelle jota se ei vaparina tehnyt...
Kivasti ahtaa tyhjäkäynniltä lähtien, eikä koko kirnu paina ihan kuutakaan sataa kiloa, joten joka nurkasta raapivana on kyllä aika hätänen paikaltaan liikahtamaan...
Edit: Nyt tuli haukuttua syyttä tuota anturia. Päivänvalossa kun rauhassa ehti tutkimaan, niin syy anturin toimimattomuuteen onkin tällä kertaa kieroksi lipsahtaneessa kampiakselissa, jolloin vauhtipyörä vipottaa millitolkulla anturin lukualueella. Ei tainnu prässätty kampi tykätä kun sähkön vähentyessä kipinä tuli muutamaan kertaan about 90 astetta EYKK...
Tämä on vissiin sitä motorsporttia...

Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!