RE85 säätäminen parhaalle teholle vaparina

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Rasseli
Megasquirttaaja

RE85 säätäminen parhaalle teholle vaparina

Post by Rasseli »

Ei ole aikaisempaa kokemusta RE85 säätämisestä enkä muutenkaan kovin kokenut säätäjä, niin tarvisi hivenen ohjeistusta.

Auto toimii nyt todella hienosti, mutta olisi ennen penkkiä tarkoitus säätää tehot viimisen päälle. Kyseessä siis paikallinen penkki, missä ajetaan iltatyönä vain muutama veto eikä aikaa säätää kuin hetki. Kunnon penkitys ja säätö tulee sit myöhemmin ahtimen kans. Tämä vaan tämmöinen välikokeilu.

1.6 lohko puristukset 9.2:1. Kansi ja venttiilit tehty hyvin. Nokkana vakio vanhan liiton saaste nokka.
Plenumina 2.6 litran omatekonen.
Suuttimet 250cc/min
MS1v2.2 hukkakipinä
Vartti menee nyt johonkin 14 sek / 150 km/h pintaan

Sytkäkartalla täyskaasun ennakot tuntu olevan parhaat 35 ennakoilla. Testasin myöhäistää ja aikaistaa, mutta tuntu hivenen huononevan.

Olen koittanut lukea eri aiheita e85:sesta, jossa lähes kaikissa sanotaan, että paras teho tulisi rikkaamman puolella 12.5-12.7 välillä. Kuitenkin mitä olen testannut, niin muutokset laihemman suuntaan on joka kerralla parantanut vetoja. Nyt seokset pyörii vetoalueella 13.0 pinnassa ja tuntuu, että tehoja löytyisi vielä lisää laihemmalta, joka tuntuu taas kaikkien ohjeiden vastaiselta.
En kuitenkaan uskalla säätää enään laihemmalle, kun tulpatkin oli lähes valkoiset ku eilen katoin.

Onko tuo normaalia, että re85:sella tulpat näyttääkin ihan erilaisilta mitä 98:lla?
Voiko tuo paras tehoalue oikeasti olla tuolla 13.0-13.5 välillä?
Uskaltaako vielä tuosta vetää laihemmalle? Jos uskaltaa, niin mistä tunnistaa sulamisrajan?

Voin laittaa tarvittaessa sytkä ja AFR kartat.
Turbiini
Megajumala

Re: RE85 säätäminen parhaalle teholle vaparina

Post by Turbiini »

Kyllä tuota aihemmalle ihan hyvin uskaltaa vetää. Mulla 10.2 puristeinen kone ja 2bar ylipainetta ja siltikin seokset noin 0.90 lambdalla (suuttimet jää pieneksi) eli noin afr13 bensalle kalibdoirulla mitarilla. Ennakkoa mulla toki on enää 7 astetta noilla ahdoilla. Tulpat kuuluukin pysyä valkoisena, jos e85 kanssa saa tulpat mustiksi niin seos on jo pahasti paksulla.
Rasseli
Megasquirttaaja

Re: RE85 säätäminen parhaalle teholle vaparina

Post by Rasseli »

Tulpat oli pikemminkin sen näköiset että käynyt kuumana tai laihana, jos vertaa millaiseksi ne normisti 98:lla normi säädöillä muuttuisi. Kärki oli valkosen ja normaalin kahvikerman välimaastosta ja sisäosa ihan vitivalkonen, ei normaalin kahvikerman värinen.
Kuumana tuo ainakaan ei käy, kun tuntuu että on oikein työn takana saada kone säätölämpöseks. Ajon aikana tuntuu että viilenee jopa liikaakin.
Täytyy koittaa vielä muutaman napsun lisätä ennakoita ja toivoa ettei vielä paikat sulaisi.
Post Reply