Mega rikkoo puolia
Moderator: Masi_K
Mega rikkoo puolia
Kyseessä 2.2 ja rakennettu hukkakipinä modaus. Sytkä ulostuloissa käytin 200 ohm vastuksia ledin lähdöistä. Dwell asetuksissa olen käyttänyt Running Dwell 2.3 ja Minium discharge 0.1 ms, jotka mielestäni ihan turvalliset asetukset. Tuon puolan specsejä ei löydy netistä. Sytkä on tehty 204 päätteisellä kivellä ja Opel Ecotec 2.0 16v hukkakipinäpuolalla.
Tämä toimi pari viikkoa hienosti, eikä ollut mitään ongelmia alkuun. Puola tai kivi ei lämmennyt yms.
Sitten boxi alkoi resetoimaan itseään matalilla kierroksilla. Eli tyhjäkäynnillä saattoi satunnaisesti pätkästä virrat boxista ihan edestakas pois. Joskus auto sammahti, välllä resetointi niin nopea että vain rph hieman räpsähti.
Lopulta auto alko käymään päin persettä ja tulin nilkuttaen kotiin. Rajasin vian toiseen puolapariin. Eli puola rikki.
Kysymys ennenkuin rikon seuraavan puolan.
Onko tuo kärähtäminen johtunut mahdollisesti boxin resetoitumisesta, liian suuresta dwell timestä, vääristä sytkä ulostuloista?
Jotkuthan ovat laittaneet 100 ohm, jotku 300 ohm ylösvetoja, mutta tuonhan pitäis rikkoa ennemminkin kivi, ei puolaa, eiks näin?
Pitääkö sitä testaa vain pienemmällä dwell ajalla vai mistä tuota lähteä ratkomaan?
Boxissa kävin läpi jo juotokset ja lämmitin ne kertaalleen uusiksi.
Tämä toimi pari viikkoa hienosti, eikä ollut mitään ongelmia alkuun. Puola tai kivi ei lämmennyt yms.
Sitten boxi alkoi resetoimaan itseään matalilla kierroksilla. Eli tyhjäkäynnillä saattoi satunnaisesti pätkästä virrat boxista ihan edestakas pois. Joskus auto sammahti, välllä resetointi niin nopea että vain rph hieman räpsähti.
Lopulta auto alko käymään päin persettä ja tulin nilkuttaen kotiin. Rajasin vian toiseen puolapariin. Eli puola rikki.
Kysymys ennenkuin rikon seuraavan puolan.
Onko tuo kärähtäminen johtunut mahdollisesti boxin resetoitumisesta, liian suuresta dwell timestä, vääristä sytkä ulostuloista?
Jotkuthan ovat laittaneet 100 ohm, jotku 300 ohm ylösvetoja, mutta tuonhan pitäis rikkoa ennemminkin kivi, ei puolaa, eiks näin?
Pitääkö sitä testaa vain pienemmällä dwell ajalla vai mistä tuota lähteä ratkomaan?
Boxissa kävin läpi jo juotokset ja lämmitin ne kertaalleen uusiksi.
Re: Mega rikkoo puolia
Resetithän nyt saattaa aiheuttaa hetkellisesti vaikka minkämoisia latausaikoja, ja siten puolankin hajottaa jos sulakkeet kestää. Tuon takia minä yleensä mitoitan puolien sulakkeen niin tiukalle että se hajoaa ennen puolaa jos lataus jää päälle.
Re: Mega rikkoo puolia
Itseasiassa mulla oli siinä rajalla oleva sulake. Ainakin alussa. Tämä kylläkin oli yhdessä vaiheessa kärvähtänyt, mahdollisesti juuri resetointien takia että jotain siellä on kyllä varmasti tuonki puolesta sattunut. Täytyy myöntää, että saatoin muuten laitaa sinne isomman sulakkeen tuon sulakkeen kärvähtämisen jälkeenTurbiini wrote:Resetithän nyt saattaa aiheuttaa hetkellisesti vaikka minkämoisia latausaikoja, ja siten puolankin hajottaa jos sulakkeet kestää. Tuon takia minä yleensä mitoitan puolien sulakkeen niin tiukalle että se hajoaa ennen puolaa jos lataus jää päälle.

Kokeilen vielä pienentää tuota sulakekokoa hieman ja testailla miten toimii uudella puolalla. Toivottavasti tuo resetointi olis nyt lakannut juottamisella.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mega rikkoo puolia
Mitäs siinä on starttaus-dwell? Megahan käyttää resetin jälkeen starttaus-arvoja hetken aikaa.
Re: Mega rikkoo puolia
En ole nyt auton ääressä, mutta muistaakseni oli n 4 ms tienoilla. Erittäin hyvä pointti. Tuohan sen on varmasti rikkonut. Kiitokset neuvoista.
Re: Mega rikkoo puolia
Tämä on ollut sitkeä tapaus, enkä ole vieläkään saanut kunnolla rajattua vikaa. Huomiona, että kokoonpano toimi 2kk hienosti, kunnes alkoi yhtäkkiä oireilemaan.
Nyt on loppunut puolan hajoamiset ja mutta eilen hajos sytkäkivi. Kertaakaan ei ole tuon vian jälkeen päässy ajamaan autolla.
Rajasin yhden vian aikakin huonoon akkuun jonka vaihdoin, mutta tuossa on edelleen jotain outoja latauspuolen ongelmia.
Eilen auto kävi alkuun hienosti ladatulla akulla.
Olin sitten lähdössä tekemään ensimmäistä koeajoa, lämmitin koneen ja lähdin pihasta. Tämän jälkeen alko menemään yhteys läppäriltä. Oireet paheni koko ajan alkaen oikein resetoimaan ja lopulta sekoamaan ihan täysin. Tuossa samassa tipahti pari pyttyä pelistä.
Tässä vaiheessa en tajunnut jännitteillä olevan merkitystä kerran voltit pyöri 14 rajoissa ihan ok, mutta kun annoin akun olla laturissa tunnin ja testasin uudelleen, niin sekoamiset oli loppunut täysin, tosin kivi oli kerennyt mennä rikki tuossa yhteydessä. Reagoi ihan samalla tavalla tuon aikaisemman huonon akun kans. Eli aluks kävi ok, mutta kun akulta alko loppumana virrat alko oireileen.
Mistä tuota lähteä seuraavaksi rajaamaan?
-Voisko tuossa olla liian ohut päävirtakaapeli, joka menee takaluukkuun? Kontaktit on kyllä ok, mutta paksuus ei. Pyörittää kyllä konetta hienosti.
-Voiko vika kuitenkin olla itse megan laudalla? En ole huomannut kuumenevia komponentteja.
-Voiko laturi olla jotenkin kummasti rikki, että aiheuttaa jotain ihmeen piikkejä joita ei logissa huomaa, mutta pienemmillä virroissa alkaa oireileen.
-Jokin muu mist älähteä rajaamaan?
Nyt on loppunut puolan hajoamiset ja mutta eilen hajos sytkäkivi. Kertaakaan ei ole tuon vian jälkeen päässy ajamaan autolla.
Rajasin yhden vian aikakin huonoon akkuun jonka vaihdoin, mutta tuossa on edelleen jotain outoja latauspuolen ongelmia.
Eilen auto kävi alkuun hienosti ladatulla akulla.
Olin sitten lähdössä tekemään ensimmäistä koeajoa, lämmitin koneen ja lähdin pihasta. Tämän jälkeen alko menemään yhteys läppäriltä. Oireet paheni koko ajan alkaen oikein resetoimaan ja lopulta sekoamaan ihan täysin. Tuossa samassa tipahti pari pyttyä pelistä.
Tässä vaiheessa en tajunnut jännitteillä olevan merkitystä kerran voltit pyöri 14 rajoissa ihan ok, mutta kun annoin akun olla laturissa tunnin ja testasin uudelleen, niin sekoamiset oli loppunut täysin, tosin kivi oli kerennyt mennä rikki tuossa yhteydessä. Reagoi ihan samalla tavalla tuon aikaisemman huonon akun kans. Eli aluks kävi ok, mutta kun akulta alko loppumana virrat alko oireileen.
Mistä tuota lähteä seuraavaksi rajaamaan?
-Voisko tuossa olla liian ohut päävirtakaapeli, joka menee takaluukkuun? Kontaktit on kyllä ok, mutta paksuus ei. Pyörittää kyllä konetta hienosti.
-Voiko vika kuitenkin olla itse megan laudalla? En ole huomannut kuumenevia komponentteja.
-Voiko laturi olla jotenkin kummasti rikki, että aiheuttaa jotain ihmeen piikkejä joita ei logissa huomaa, mutta pienemmillä virroissa alkaa oireileen.
-Jokin muu mist älähteä rajaamaan?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Mega rikkoo puolia
Minkälaiset asetuksen on dwellin jännitekorjauksessa?
Onko ne sun puolalle oikeat?
Onko ne sun puolalle oikeat?
Re: Mega rikkoo puolia
MS1 prossulla, ei jännitekorjausmahdollisuuksia.
Hain eilen uuden sytkäkiven ja samalla ajettiin simulaatio protopartsilla eikä resetoinut testissä. Vaihdoin kotona laturin, joka kylläkin melko tehoton 45 amp.
Ei vaikutusta.
Kuuluu, kun pumppu luukussa välillä naksuttelee virtoja poikki täysin satunnaisesti.
Joku tuolla korin sähkössä nyt tekee häiriöö. Pitää jatkaa vian rajaamista
Hain eilen uuden sytkäkiven ja samalla ajettiin simulaatio protopartsilla eikä resetoinut testissä. Vaihdoin kotona laturin, joka kylläkin melko tehoton 45 amp.
Ei vaikutusta.
Kuuluu, kun pumppu luukussa välillä naksuttelee virtoja poikki täysin satunnaisesti.
Joku tuolla korin sähkössä nyt tekee häiriöö. Pitää jatkaa vian rajaamista
Re: Mega rikkoo puolia
Hain eilen 0.1 uF konkan tinasin prossun 1 ja 2 tinnin väliin. Muutin samalla sytkälähtöjen 8 cm alkupätkänkin boxin sisällä häiriösuojatuksi.
Yllätykseksi auto toimi kuin unelma. Kesti koeajoa tunnin, kunnes alkois taas resetoimaan harvakseltaan.
Satuin siinä sitten liikuttamaan megalle menevää pääjohtonippua, niin resetointi paheni huomattavasti ja meni lopulta aivan mahdottomaksi.
Eli vika on nyt rajattu tuohon printteri liittimen ja johtosarjan kontakteihin. Toimii jos nippu on hyvin kiristettynä ja boxi tietyssä asennossa.
En vaan käsitä miten se ei ole aikasemmin reagoinu, vaikka on kokeiltu nitkutella nippua ja liikuteltu boxia. Kai se kontakti on vaan sitten huonontunut koko ajan hiljalleen.
Onni onnettomuudessa kuitenkin, että nyt reagoi.
Yllätykseksi auto toimi kuin unelma. Kesti koeajoa tunnin, kunnes alkois taas resetoimaan harvakseltaan.
Satuin siinä sitten liikuttamaan megalle menevää pääjohtonippua, niin resetointi paheni huomattavasti ja meni lopulta aivan mahdottomaksi.
Eli vika on nyt rajattu tuohon printteri liittimen ja johtosarjan kontakteihin. Toimii jos nippu on hyvin kiristettynä ja boxi tietyssä asennossa.
En vaan käsitä miten se ei ole aikasemmin reagoinu, vaikka on kokeiltu nitkutella nippua ja liikuteltu boxia. Kai se kontakti on vaan sitten huonontunut koko ajan hiljalleen.
Onni onnettomuudessa kuitenkin, että nyt reagoi.
Re: Mega rikkoo puolia
Menee aina vain kummallisemmaksi.
Juotin kokonaan uuden printterilähdön.
Resetointi paheni huomattavasti.
Satuin vetämään paikalla auto sammuksissa vaihteen silmään ja samalla huomasin, kuinka spark advance mittari heilahti. Paikallistin tuon johtuvan koneen täräyksestä ja nimenomaan triggerin täräyksestä.
Kun triggeripyörään tai anturiin kopauttaa ihan hiljaa jollain, niin megassa triggerilogissa tulee iso piikki. Jos täräys on tarpeeksi iso, resetoi koko boxin. Triggeripyörään täräyttäminenhän poissulkee anturijalan resonanssivian.
Paransin anturijalan kiinnityksen, sekä testasin 3 eri anturilla. Sama vika.
Kokeilin myös laittaa 1 kilon vastuksen signaalijohdon väliin, jotta herkkyys laskisi, ei vaikutusta.
Onko tuossa johtosarjassa nyt jokin mikä vahvistaa triggerin signaalia, kun on noin pirun herkkä. Tuohan ottaa jokaisesta mekaanisesta täräyksestä signaalia megalle. Sen takia epäilen tuota, koska se johtonipun asento tuntui aikaisemmin vaikuttavan tuohon.
Kaikki tarpeelliset johdot on häiriösuojattuja, mutta triggerijohto kulkee päävirtanipun kautta. Vois kokeilla siirtää se ihan eri paikkaan.
Ideoita otetaan vastaan edelleen.....
Juotin kokonaan uuden printterilähdön.
Resetointi paheni huomattavasti.
Satuin vetämään paikalla auto sammuksissa vaihteen silmään ja samalla huomasin, kuinka spark advance mittari heilahti. Paikallistin tuon johtuvan koneen täräyksestä ja nimenomaan triggerin täräyksestä.
Kun triggeripyörään tai anturiin kopauttaa ihan hiljaa jollain, niin megassa triggerilogissa tulee iso piikki. Jos täräys on tarpeeksi iso, resetoi koko boxin. Triggeripyörään täräyttäminenhän poissulkee anturijalan resonanssivian.
Paransin anturijalan kiinnityksen, sekä testasin 3 eri anturilla. Sama vika.
Kokeilin myös laittaa 1 kilon vastuksen signaalijohdon väliin, jotta herkkyys laskisi, ei vaikutusta.
Onko tuossa johtosarjassa nyt jokin mikä vahvistaa triggerin signaalia, kun on noin pirun herkkä. Tuohan ottaa jokaisesta mekaanisesta täräyksestä signaalia megalle. Sen takia epäilen tuota, koska se johtonipun asento tuntui aikaisemmin vaikuttavan tuohon.
Kaikki tarpeelliset johdot on häiriösuojattuja, mutta triggerijohto kulkee päävirtanipun kautta. Vois kokeilla siirtää se ihan eri paikkaan.
Ideoita otetaan vastaan edelleen.....
Re: Mega rikkoo puolia
Uusin koko johtosarjan, eikä auttanut.
Vika kuitenkin selvisi.
Vaihdoin VR muunnospiirin uuteen koskemattomaan ja resetoinnit katosi. Enään ei triggerin kolautuskaan aiheuta piikkejä logiin.
Mutta, nyt paikalla on siis koskematon piiri, jota ei modattu et auto kiertäis yli 2500.
Tuo modattu oli tehty tämän ohjeen mukaan : viewtopic.php?f=6&t=8208
Kummallista tuossa oli se, että alkuun tämä toimi ihan ok.
Nyt ei tässä vaiheessa enään osaa sanoa onko juuri koneistettu ja tasapainotettu kone käynyt niin pehmeästi, vai onko tuo LM piiri vaan jotenkin sanonut itsensä irti ja mennyt todella herkäksi.
Kohtapa tuo selviää, kun modaan tuon koskemattoman piirin.....
Vika kuitenkin selvisi.
Vaihdoin VR muunnospiirin uuteen koskemattomaan ja resetoinnit katosi. Enään ei triggerin kolautuskaan aiheuta piikkejä logiin.
Mutta, nyt paikalla on siis koskematon piiri, jota ei modattu et auto kiertäis yli 2500.
Tuo modattu oli tehty tämän ohjeen mukaan : viewtopic.php?f=6&t=8208
Kummallista tuossa oli se, että alkuun tämä toimi ihan ok.
Nyt ei tässä vaiheessa enään osaa sanoa onko juuri koneistettu ja tasapainotettu kone käynyt niin pehmeästi, vai onko tuo LM piiri vaan jotenkin sanonut itsensä irti ja mennyt todella herkäksi.
Kohtapa tuo selviää, kun modaan tuon koskemattoman piirin.....
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mega rikkoo puolia
Senverran omista kokemuksista etten ole koskaan saanut MS2:ta toimimaan kunnolla LM1815-piirin kanssa. Ja tunteja on mennyt paljon. Hylkäsin koko piirin kanssa taistelun ja aloin käyttämään kasaamieni laitteiden kanssa Cherryn GS100502 hall-anturia. "pomminvarma" ratkaisu ei ole sekään mutta ainakin niissä mihin Cherryjä on laitettu on toistaiseksi triggeri pelannut. Toinen ratkaisu on laittaa adaptiivinen MAX992x-piiriin perustuva VR-muunnin. MAX-piiri on valovuosia parempi kuin antiikkinen LM.
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=555
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=555
Re: Mega rikkoo puolia
VRn johdot toistenpäin onko kokeiltu.Rasseli wrote:Uusin koko johtosarjan, eikä auttanut.
Vika kuitenkin selvisi.
Vaihdoin VR muunnospiirin uuteen koskemattomaan ja resetoinnit katosi. Enään ei triggerin kolautuskaan aiheuta piikkejä logiin.
Mutta, nyt paikalla on siis koskematon piiri, jota ei modattu et auto kiertäis yli 2500.
Tuo modattu oli tehty tämän ohjeen mukaan : viewtopic.php?f=6&t=8208
Kummallista tuossa oli se, että alkuun tämä toimi ihan ok.
Nyt ei tässä vaiheessa enään osaa sanoa onko juuri koneistettu ja tasapainotettu kone käynyt niin pehmeästi, vai onko tuo LM piiri vaan jotenkin sanonut itsensä irti ja mennyt todella herkäksi.
Kohtapa tuo selviää, kun modaan tuon koskemattoman piirin.....
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Mega rikkoo puolia
Oli kokeiltu toisinpäin ja vastuksia johdon välissä.
Ongelma ratkesi vihdoin ja viimein. Kävin hakemassa tuommoisen MAXX piirin.
Kävin eilen ajeleen karttoja sisään ja toimi, kuin unelma.
Työtunteja tuhlaantu kyllä järkyttävä määrä tämän kanssa jumppaamiseen, mutta tietääpä ainakin ettei tuohon LM piiriin enään koske
Ongelma ratkesi vihdoin ja viimein. Kävin hakemassa tuommoisen MAXX piirin.
Kävin eilen ajeleen karttoja sisään ja toimi, kuin unelma.
Työtunteja tuhlaantu kyllä järkyttävä määrä tämän kanssa jumppaamiseen, mutta tietääpä ainakin ettei tuohon LM piiriin enään koske

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mega rikkoo puolia
Hyvä että rupesi toimimaanRasseli wrote: Työtunteja tuhlaantu kyllä järkyttävä määrä tämän kanssa jumppaamiseen, mutta tietääpä ainakin ettei tuohon LM piiriin enään koske

Pitäisi varmaan laittaa FAQ:iin noista vr-muuntimista tarinaa kun kerkeisi.
Re: Mega rikkoo puolia
Jos päivittelet FAQ:ia niin samalla muillekkin infoksi, että 204 päätteisellä ulkoisella sytkäkivellä ja Opel ecotec puolalla max dwell raja pyörii jossain 2.3-2.5 ms paikkeilla. Ite ajan nyt 2.1 ms. Kantapään kautta opin että vaikka sytkäkiven ja VW:n hukkakipinäpuolan kanssa suosituksena on 3.0 running ja 6.0 cranc, niin jo tuolla mun kokoonpanolla 2.6 ms rikkoi sytkäkiviä.
Sen takia ecotecin puola, kun niitä on joka paikka täynnä, eivätkä maksa juuri mitään.
Tietysti sillä VW:n hukkakipinäpuolalla saattaa olla tehokkaampi kipinä, jos latausajatkin ovat isompia??
Sen takia ecotecin puola, kun niitä on joka paikka täynnä, eivätkä maksa juuri mitään.
Tietysti sillä VW:n hukkakipinäpuolalla saattaa olla tehokkaampi kipinä, jos latausajatkin ovat isompia??
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Mega rikkoo puolia
Tuohon edelliseen liittyen, mitenkähän sitten tämmöisen kanssa..:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/101208/s ... a-opel-24v
Nyt on latausaikana 3,0ms ja käynnistyksen aikana 4,5ms. Testimodella ihan silmämääräisesti katsellessa, yhtään en osannut eroa sanoa kun vaihteli latausaikaa 2-6ms välillä. Puolan ottamassa virrassa kyllä näkyi isokin muutos...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/101208/s ... a-opel-24v
Nyt on latausaikana 3,0ms ja käynnistyksen aikana 4,5ms. Testimodella ihan silmämääräisesti katsellessa, yhtään en osannut eroa sanoa kun vaihteli latausaikaa 2-6ms välillä. Puolan ottamassa virrassa kyllä näkyi isokin muutos...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!