Microsquirtista ongelmia
Moderator: Masi_K
Microsquirtista ongelmia
Microsquirtista pääsen lukemaan anturitietoja TunerStudion MS2 ohjelmalla, mutta melkein siihen se sitten loppuukin. Läppärin näytössä palaa punaisella NOT READY ja punainen rinkula on No synced päällä. Syttyvät heti kun avaan ohjelman läppärissä. Aluksi ajattelin syyn olevan puuttuvassa kampiakselin signaalissa, mutta sellainen löytyi oskiloskoopilla, puuttuvan hampaan jälkeen tulee korkeampi pulssi ja muulloin puolet matalampia. Samalla pulssilla moottorin oma ohjausyksikkö käynnistyy ja käy nikottelematta. Katsoin myös skoopilla sytytyspulsseja ja tackon pulssia, mutta kumpaakaan ei näkynyt. Alkaa jo vähän ohimosta kiristämään kun on mennyt jo pari viikkoa erilaisten ongelmien parissa puuhastellessa. Microsquirt on uusi valmiilla johtosarjalla ja kytkennät tarkastettu moneen kertaan. Parametrit ja kartat burnattu moneen kertaan.
Re: Microsquirtista ongelmia
Not synced on nimeomaan punaisella niinkauan kun ehjä kampiakselin asentotieto löytyy. Ready tekstistä en pysty ulkomuistista sanomaan. Onko sulla välissä joku usb moduuli vai millainen yhteys läppäriin? Ovatko asetukset varmasti oikein?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirtista ongelmia
Microsquirtin mukana tuli USB/RS232 moduli ja se mielestäni toimii. Ainakin sillä pystyy lukemaan imusarjan paineen, kaasuläpän asennon ja sen asetukset pystyi tekemään min/max, lämpötila-anturit vaikka näyttämät ovatkin Farenhaitteina ja näyttää käymättömälle moottorille seossuhteeksi 17.0. Käytin moottoria alkuperäisellä boxilla lämpöiseksi ja sitte seurasin lämpötilojen laskua squirtilla ja se meni mielestäni aivan oikein. Näillä perusteilla päättelin yhteyden toimivan.
Käynnistettäessä ja oskiloskoopilla kampiaksen signaalia katsottaessa se on aivan samanlainen kuin moottorin omalla ohjainyksiköllä, hyvälaatuista siniaaltoa ja "nolla"kohdassa tuplaten korkeampi "piikki".
Käynnistettäessä ja oskiloskoopilla kampiaksen signaalia katsottaessa se on aivan samanlainen kuin moottorin omalla ohjainyksiköllä, hyvälaatuista siniaaltoa ja "nolla"kohdassa tuplaten korkeampi "piikki".
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Microsquirtista ongelmia
Oletko "kertonut" sille Microsquirtille että minkälaista tietoa sieltä kierroslukua varten oltaisiin etsimässä? Vaikuttaisi enemmän asetusvialta, eli purkki kuvittelee saavansa ihan toisenlaista tietoa kuin mitä anturitieto pyörimisnopeudesta tarjoilee, jolloin jää kierroslukutieto löytymättä...
Minkälainen trigger wheel moottorissa on, 12-1, 36-1, 60-2 vai jotain muuta? Mitä sitten löytyy kohdasta "Ignition settings" ja sen valikosta "Ignition options/wheel decoder"?
Erosikohan nuo valikot minkä verran käytettäessä Microsquirtia, ei jaksa tuota enää muistaa...
Minkälainen trigger wheel moottorissa on, 12-1, 36-1, 60-2 vai jotain muuta? Mitä sitten löytyy kohdasta "Ignition settings" ja sen valikosta "Ignition options/wheel decoder"?
Erosikohan nuo valikot minkä verran käytettäessä Microsquirtia, ei jaksa tuota enää muistaa...

Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Microsquirtista ongelmia
Kyllä sille Microsquirtille on ainakin yritetty kertoa Megamanualin ohjeiden mukaisesti hammastettu pyörä, 60 hammasta josta puuttuu 2 eli 60-2, ja muutkin asetukset .
Re: Microsquirtista ongelmia
Microsquirtista riippumatta ei riitä että kertoo hammasmäärän. Vaan pitää joko kertoa myös pyörintäsuuntaan tauonjälkeisen hampaan kulma kun kone on YKKssa tai sitten hammaslukuina vähä niinq kaikki.
Tarkemmat taustatiedot auttanee.
Tarkemmat taustatiedot auttanee.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirtista ongelmia
Tauon jäkeiseksi hampaan kulmaksi olen laittanut 12 astetta YKK:sta. 360 astetta kun jaetaan 60:llä hampaalla tullee 6 astetta/hammas ja kaksi hammasta kun puuttuu, niin eikös silloin tulle 12 astetta, vai pitäisikö olla 18 astetta, pianhan se on kokeiltu. Koko ajan minusta kuitenkin tuntuu, että kyse on jostain muusta, mutta kun en keksi, mistä kiikastaa. "NOT READY". Mikä ei ole valmis?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Microsquirtista ongelmia
Mikä moottori sulla on? 60-2 trikkerit taitaa olla monesti 114 Astetta "
Näyttääkö tunrstudio pyörintänopeutta startatessa?
Onko asetuksissa Tai kokoonpanossa Nokka-akselin anturi?
Näyttääkö tunrstudio pyörintänopeutta startatessa?
Onko asetuksissa Tai kokoonpanossa Nokka-akselin anturi?
Re: Microsquirtista ongelmia
Et sä voi vaan laskea sitä suoraan 360 asteesta. Se pitää katsoa pyörältä että mistä se lasku aloitetaan. Ellei sitä netistä löydä. Esim volvossa on 60-2 pyörä ja hammas 1 arvo on 84.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirtista ongelmia
Kiitoksia kovasti vaivannäöstä, mutta taitaa mennä vähän liian monimutkaiseksi.
Tunerstudio ei näytä mitään pyörimisnopeusnäytöllä startatessa, siinä vaiheessa kun lopettaa starttaamisen, saattaa vähän viisari heilahtaa, johtuukohan vain jännitteen heilahduksesta.
Kokoonpanossa ja asetuksissakin on myös nokka-akselin anturi. Olen kokeillut asetuksia ja kokoonpanoa myös ilman nokan anturia, ei mitään vaikutusta.
Noita numeroarvoja kokeilin myös sokkona useita erilaisia, mutta mikään ei ilmeisesti sattunut kohdalleen kun niillä ei ollut mitään vaikutusta. Katselin Tachon ulostulosta oskiloskoopilla, milloin näkyisi jotain pulssia tai muuta muutosta, mutta pysyy muuttumattomana. Anturilta tuleva signaali on oskiloskoopilla mitattuna huipusta huippuun noin 3V ja YKK pulssi vajaan 6V startatessa.
Eikös noiden parametrien asettelujen pitäisi vaikuttaa vain sytytyksen ajoitukseen ja siitä huolimatta tulla jonkinlainen tacho- signaali. Katselin myös skoopilla sytytyksen ulostulosta, josko näkyisi jotain, mutta ei mitään, kokeilin myös parikiloisella ylösvetovastuksella, mutta ei vaikutusta.
Tunerstudio ei näytä mitään pyörimisnopeusnäytöllä startatessa, siinä vaiheessa kun lopettaa starttaamisen, saattaa vähän viisari heilahtaa, johtuukohan vain jännitteen heilahduksesta.
Kokoonpanossa ja asetuksissakin on myös nokka-akselin anturi. Olen kokeillut asetuksia ja kokoonpanoa myös ilman nokan anturia, ei mitään vaikutusta.
Noita numeroarvoja kokeilin myös sokkona useita erilaisia, mutta mikään ei ilmeisesti sattunut kohdalleen kun niillä ei ollut mitään vaikutusta. Katselin Tachon ulostulosta oskiloskoopilla, milloin näkyisi jotain pulssia tai muuta muutosta, mutta pysyy muuttumattomana. Anturilta tuleva signaali on oskiloskoopilla mitattuna huipusta huippuun noin 3V ja YKK pulssi vajaan 6V startatessa.
Eikös noiden parametrien asettelujen pitäisi vaikuttaa vain sytytyksen ajoitukseen ja siitä huolimatta tulla jonkinlainen tacho- signaali. Katselin myös skoopilla sytytyksen ulostulosta, josko näkyisi jotain, mutta ei mitään, kokeilin myös parikiloisella ylösvetovastuksella, mutta ei vaikutusta.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Microsquirtista ongelmia
Tuolla ylempänä olet maininnut että kytkennät on tarkastettu moneen kertaan, mutta onko ne tarkastettu oikean ohjeen mukaan?
Eli minkä ohjeen mukaan olet kytkenyt sen kampiakselin anturin?
Eli minkä ohjeen mukaan olet kytkenyt sen kampiakselin anturin?
Re: Microsquirtista ongelmia
Ensimmäisen hampaan asteluku ei tosiaan vaikuta siihen, että tunnistuuko koneen pyöriminen. Se vaikuttaa ainoastaan sytkän ajoitukseen. Eli ilmeisesti sulla ei jostain syystä nyt tule triggeritieto purkille asti tai sitten se ei tunnistu oikein. Jos triggeripyörän tyyppi on oikein, niin sitten tuskin on asetuksissa vikaa.
Tuo "not ready" ei äkkiseltään soita mitään kelloja, pitäisi tarkistella jostain missä tilanteessa se mahdollisesti ilmenee. Voi jopa olla, että se on joku ihan normaali ilmoitus mihin vaan ei koskaan kiinnitä huomiota
Tuo "not ready" ei äkkiseltään soita mitään kelloja, pitäisi tarkistella jostain missä tilanteessa se mahdollisesti ilmenee. Voi jopa olla, että se on joku ihan normaali ilmoitus mihin vaan ei koskaan kiinnitä huomiota

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsquirtista ongelmia
Kovasti näyttää olevan kiinnostusta squirtin ongelmiin, ainakin lukukerroista päätellen, toisaalta hienoa todeta niin monella olevan kiinnostusta asiaa kohtaan ja iltamyöhään vielä vastaillaan.
Kampiakselin anturi on kytketty "V3 MicroSquirt® - QuickStart Guide Wiring Your MicroSquirt® Controller"
kuvan "Microsquirt Ignition input" mukaisesti, tosin sillä erotuksella, että käytössä on kaksinapainen suojattu kaapeli. Squirtin mukana tuli myös kytkentäohjeet ja valmis johtosarja, jossa oli selkeästi merkittynä, mikä johdin menee mihinkin.
Tämän kauniin sunnuntaipäivän vielä ehkä ihailen squirtin toimimattomuutta, sitten se liiailee tuonne nurkassa olevaan roskikseen.
Kampiakselin anturi on kytketty "V3 MicroSquirt® - QuickStart Guide Wiring Your MicroSquirt® Controller"
kuvan "Microsquirt Ignition input" mukaisesti, tosin sillä erotuksella, että käytössä on kaksinapainen suojattu kaapeli. Squirtin mukana tuli myös kytkentäohjeet ja valmis johtosarja, jossa oli selkeästi merkittynä, mikä johdin menee mihinkin.
Tämän kauniin sunnuntaipäivän vielä ehkä ihailen squirtin toimimattomuutta, sitten se liiailee tuonne nurkassa olevaan roskikseen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Microsquirtista ongelmia
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Mic ... e-3.4.html
Eli ton ohjeen mukaa (sivu 48)
Huomaa et VR anturin plus menee squirtin miinukseen ja miinus plussaan.
Myös asetukset täytyy olla oikein.
Katso vielä tunerin diagnostiikalla tooth lokkerilla tuleeko oikean näköistä signaalia.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Meg ... e-3.4.html
Sivu 190 ja 191
Tarkasta onko asetuksissa jotain häikkää sen nokka-akselin anturin asetuksissa. Melkeen parempi et laitat sen pois päältä kokonaan ja koitat saada pyörimistiedon pelkästään kampiakselilta ensin.
Noise filtterin asetukset tarkista kanssa.
Ja laita vietä asetustiedosto tänne jakoon niin kattellaan jos siitä keksii jotakin.
Edit:
Lisätty sivunumero
Eli ton ohjeen mukaa (sivu 48)
Huomaa et VR anturin plus menee squirtin miinukseen ja miinus plussaan.
Myös asetukset täytyy olla oikein.
Katso vielä tunerin diagnostiikalla tooth lokkerilla tuleeko oikean näköistä signaalia.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Meg ... e-3.4.html
Sivu 190 ja 191
Tarkasta onko asetuksissa jotain häikkää sen nokka-akselin anturin asetuksissa. Melkeen parempi et laitat sen pois päältä kokonaan ja koitat saada pyörimistiedon pelkästään kampiakselilta ensin.
Noise filtterin asetukset tarkista kanssa.
Ja laita vietä asetustiedosto tänne jakoon niin kattellaan jos siitä keksii jotakin.
Edit:
Lisätty sivunumero
Re: Microsquirtista ongelmia
Sanotaan, että joukossa tyhmyys tiivistyy, mutta joukosta löytyy näköjään älyllisiäkin olentoja.
Katsoin Tooth loggerilla pulssikuvia ja siellä oli tuollainen YKK pulssi tuplana, käänsin VR:n napaisuuden ja pulssikuva muuttui aivan toisenlaiseksi ja YKK pulssi oli yksittäinen. Pieni valon pilkahdus kävi silmäkulmassa kun huomasi tunerin RPM mittarinkin näyttävän startatessa noin 200.
Katsoin myös Trigger loggerilla pulssikuvaa, mutta sinne ilmestyi pitkällä startilla vai 28 pulssin purskahdus, ei muuta.

Katsoin Tooth loggerilla pulssikuvia ja siellä oli tuollainen YKK pulssi tuplana, käänsin VR:n napaisuuden ja pulssikuva muuttui aivan toisenlaiseksi ja YKK pulssi oli yksittäinen. Pieni valon pilkahdus kävi silmäkulmassa kun huomasi tunerin RPM mittarinkin näyttävän startatessa noin 200.
Katsoin myös Trigger loggerilla pulssikuvaa, mutta sinne ilmestyi pitkällä startilla vai 28 pulssin purskahdus, ei muuta.
Re: Microsquirtista ongelmia
Jotain henkeä squirtissa. Kun katselen skoopilla nyt tuota sytytyksen ohjausta ja vertaan sitä kampiakselin YKK piikkiin, niin sytytys näyttää pysyvän samalla kohdalla "Teeth Angle #1" lukemasta riippumatta. On aivan sama, onko siinä 10, 100 vai 200, sytytyskohta ei muutu. Liekö johtua tuosta triggeripulssin puutteesta, Trigger logger ei näyttänyt pulsseja kuin satunnaisesti.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Microsquirtista ongelmia
Elä välitä siitä trigger lokkerista. Jos tooth lokkeri näyttää oikeelta ja tuneri näyttää noin 200 RPM startatessa, niin alat olla hyvin jäljillä. Jos olet laittanut sen nokka-anturin pois päältä niin "not synced" valo pitäisi muuttua vihreäksi starttauksen aikana.
Seuraavaksi tooth 1 asetus pitää määrittää oikeaksi, jotta squirtti tietää millon sytytetään.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Mic ... e-3.4.html
Sivulta 99 eteenpäin
Tai sitten kerrot meille mikä moottori sulla on ja onko vakio trikkeripyörä, niin ehkä joku tietää oikean arvon siihen.
Seuraavaksi tooth 1 asetus pitää määrittää oikeaksi, jotta squirtti tietää millon sytytetään.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Mic ... e-3.4.html
Sivulta 99 eteenpäin
Tai sitten kerrot meille mikä moottori sulla on ja onko vakio trikkeripyörä, niin ehkä joku tietää oikean arvon siihen.
Re: Microsquirtista ongelmia
No, lähdetäänpä siitä, moottori on vanhassa Kadetissa oleva Opelin C20XE moottori virranjakajalla, joka on tarkoitus saada pyörimään Microsquirtilla. Moottoria on tällä hetkellä ohjaamassa englantilainen MBE:n pikkuboxi -90 luvun alusta, joka käyttää ainoastaan kolmea ohjaustietoa; kampiakselin asentotieto Opelin omalta hammaskehältä (60-2), kaasuläpän asentotieto ja moottorin lämpötila. Boxissa kaikki parametrit on ohjelmoitu EPOMiin ja se spruuttaa kaikilla suuttimilla yhtäaikaa, eikä se säädä sytytyksen ennakkoa ollenkaan, ennekko pysyy aina 18 asteessa.
Microsquirtti tuntui vähän (paljon) älykkäämmältä ja siksi ajallelin laittaa sen tähän projektiin.
Niista Trigger loggerissa näkymättömistä pulsseista, eikös ne olisi tärkeitä pulsseja. Mahtaako squirti muuten tietää, missä päin moottoria mennään YKK kohtaa lukuun ottamatta. Ihmetyttää, miksei niitä pulsseja näy, jos liipaisu pitäisi tapahtua pulssin nollakohdassa, onhan ne joka tapauksessa oikein.
Katsoin tarkemmin sitä tunerin RPM:ää, näyttää noin 300 käynnistyskierrosluvuksi. Skooppi näytti sytytyspulsseja tulevan aina YKK kohdan jälkeen.
Microsquirtti tuntui vähän (paljon) älykkäämmältä ja siksi ajallelin laittaa sen tähän projektiin.
Niista Trigger loggerissa näkymättömistä pulsseista, eikös ne olisi tärkeitä pulsseja. Mahtaako squirti muuten tietää, missä päin moottoria mennään YKK kohtaa lukuun ottamatta. Ihmetyttää, miksei niitä pulsseja näy, jos liipaisu pitäisi tapahtua pulssin nollakohdassa, onhan ne joka tapauksessa oikein.
Katsoin tarkemmin sitä tunerin RPM:ää, näyttää noin 300 käynnistyskierrosluvuksi. Skooppi näytti sytytyspulsseja tulevan aina YKK kohdan jälkeen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Microsquirtista ongelmia
The trigger logger records the internally decoded tach signal with one pulse per cylinder. This is not particularly
useful for tracking down tach input problems. It will show up any uneven running of the engine.
Tuollai sanotaan tuosta...
Opelin tooth 1 angle on 114 astetta.
useful for tracking down tach input problems. It will show up any uneven running of the engine.
Tuollai sanotaan tuosta...
Opelin tooth 1 angle on 114 astetta.
Re: Microsquirtista ongelmia
No niin, taas päästään rankan yövuoron jälkeen lepuuttamaan hermoja Microsquirtilla.... vai oliko se sittenkin toisin päin.
Laitoin tuon asteluvun 114 sinne ja kokeilin starttausta, skooppi näytti pulsseja nyt vähän eri kohdassa ja katsoin ajotuslampulla näkyykö kipinää ja näkyihän siellä. Laitoin tulpat paikalleen ja starttasin ja katsoin uudelleen ajotuslampulla ja näytti noin 10 asteen ennakkoa eli sen mikä oli aseteltukin.
Kytkin bensapumpunkin päälle ja starttasin. Pitkään käynnistettäessä tuli sellaisia lyhyitä kännistys spurskahduksia ja sitten huomasin läppärin näyttöön tulleen seuraavan ilmoituksen
"Setting Configuration Error, Reported Setting Error, Staged trigger param 1 or 2 zero".
Sellaista tässä vaiheessa, nyt täytyy juoda vähän kaffetta ja sitten jatkaa ihmettelyä.
Laitoin tuon asteluvun 114 sinne ja kokeilin starttausta, skooppi näytti pulsseja nyt vähän eri kohdassa ja katsoin ajotuslampulla näkyykö kipinää ja näkyihän siellä. Laitoin tulpat paikalleen ja starttasin ja katsoin uudelleen ajotuslampulla ja näytti noin 10 asteen ennakkoa eli sen mikä oli aseteltukin.
Kytkin bensapumpunkin päälle ja starttasin. Pitkään käynnistettäessä tuli sellaisia lyhyitä kännistys spurskahduksia ja sitten huomasin läppärin näyttöön tulleen seuraavan ilmoituksen
"Setting Configuration Error, Reported Setting Error, Staged trigger param 1 or 2 zero".
Sellaista tässä vaiheessa, nyt täytyy juoda vähän kaffetta ja sitten jatkaa ihmettelyä.
Re: Microsquirtista ongelmia
Enään ei näköjään pysty tekemään mitään kun tuo virheilmoitus tapittaa siinä näytössä. Tulee heti kun pistää sähköt squirtiin tai käynnistää tunerin.
Re: Microsquirtista ongelmia
Niin se kuuluukin tehdä kun huomaa asetuksisa virheitä. Korjaa virheet pois ja koita uudestaan. Onko staged injection asetus mennyt päälle ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirtista ongelmia
Löysin tuolta engelsmannien sivulta vähän ohjeita ja laitoin thesholt 4000 ja hysteresis 200.
Mielenkiintoista tässä on se, että mitään en muutellut, ainoastaam starttailin kun tuo virheilmoitus ilmestyi. Vähän kuin eräällä entisellä pääministerillä; "Mitään en pyytänyt, silti niitä tuli".
Taas ollaan siinä pisteessä, että kun starttaa pitkään, niin vähän aina välillä hörähtää ja RPM käy siellä 600-700. Skoopilla katselin sytytyspulsseja ja näytti siltä, että aina kun hörähtää, pulssien määrä kaksinkertaistuu ja leveys kapenee.
Täytynee laittaa nokka-anturi leikkiin mukaan ja katsoa, mitä sitten tapahtuu.
Mielenkiintoista tässä on se, että mitään en muutellut, ainoastaam starttailin kun tuo virheilmoitus ilmestyi. Vähän kuin eräällä entisellä pääministerillä; "Mitään en pyytänyt, silti niitä tuli".
Taas ollaan siinä pisteessä, että kun starttaa pitkään, niin vähän aina välillä hörähtää ja RPM käy siellä 600-700. Skoopilla katselin sytytyspulsseja ja näytti siltä, että aina kun hörähtää, pulssien määrä kaksinkertaistuu ja leveys kapenee.
Täytynee laittaa nokka-anturi leikkiin mukaan ja katsoa, mitä sitten tapahtuu.
Re: Microsquirtista ongelmia
Turhaa sekoitat sitä nokkaa siihe laskuun vielä mukaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirtista ongelmia
Nokka Hal-anturin kun laittoi asetuksista mukaan, niin asetuksesta riippumatta katosi sytytyspulssi. Nokka-anturilta näyttää tulevan pulssi, jonka aikana on kampiakselin YKK pulssilla mahdollisuus "mennä läpi" joka toisella kierroksella, määrittelee ilmeisesti ykkösylinterin paikkaa ja siten sytytysjärjestyksen oikeaa alkamista.
Laitoin myös squirtin jännitteen (12V) syöttöön LC T-suodattinen poistamaan mahdollisia häiriöpiikkejä käynnistyksen aikana.
Edelleen ollaan ihmettelevässä tilassa "Tarttis tehrä jotain", taisi se Manukin sanoa jotain tähän suuntaan, aikanaan.
Laitoin myös squirtin jännitteen (12V) syöttöön LC T-suodattinen poistamaan mahdollisia häiriöpiikkejä käynnistyksen aikana.
Edelleen ollaan ihmettelevässä tilassa "Tarttis tehrä jotain", taisi se Manukin sanoa jotain tähän suuntaan, aikanaan.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Microsquirtista ongelmia
Vaikuttaa siltä että bensa määrä ei ole oikea, mutta vaikea arvata onko liikaa vai liian vähän.PKL2015 wrote:Löysin tuolta engelsmannien sivulta vähän ohjeita ja laitoin thesholt 4000 ja hysteresis 200.
Mielenkiintoista tässä on se, että mitään en muutellut, ainoastaam starttailin kun tuo virheilmoitus ilmestyi. Vähän kuin eräällä entisellä pääministerillä; "Mitään en pyytänyt, silti niitä tuli".
Taas ollaan siinä pisteessä, että kun starttaa pitkään, niin vähän aina välillä hörähtää ja RPM käy siellä 600-700. Skoopilla katselin sytytyspulsseja ja näytti siltä, että aina kun hörähtää, pulssien määrä kaksinkertaistuu ja leveys kapenee.
Täytynee laittaa nokka-anturi leikkiin mukaan ja katsoa, mitä sitten tapahtuu.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Microsquirtista ongelmia
Kone ei käynnisty jos asetuksissa on virheitä. Ja jos laite sanoo että siellä niitä on niin sitä on uskottava.
Laita .msq-asetustiedosto jonnekkin että muutkin sen näkee niin mietitään missä siinä on vikaa.
Laita .msq-asetustiedosto jonnekkin että muutkin sen näkee niin mietitään missä siinä on vikaa.
Re: Microsquirtista ongelmia
Tuossa kun kärräsin kottikärryllä saunaklapeje talveksi varastoon, tuli mieleen, että mitähän squirtti tuumaisi, jos laittaisin MAPin tilalle Opelin oman MAFfin. Ei muuka kuin toimeksi ja laitoin MAFfin MAPin liitäntään ja tein asetuksiin vaadittavat muutokset ja kokeilin käynnistystä. Yllätys oli suuri kun kone käynnistyi, tosin käynti oli kuin ontuvan Ericsonin kävely, mutta kävi tyhjäkäyntiä kuitenkin. Tyhjäkäyntikin tasoittui siitä kun vähän VE taulukon lukuarvoja muuttelin. Nyt tyhjäkäynti on suhteellisen tasaista, joskin näyttää vielä käyvän laihalla seoksella ja kierroksiakin ottaa kun painaa varovasti kaasupolkimesta. Seossuhteeksi näyttää 16.5, joten käy laihemmalla kuin Opelin laihaseosmoottorit, mutta eiköhän se siitä korjaannu kun muutellaan taulokoita ja asetuksia.
Re: Microsquirtista ongelmia
Eipäs ollutkaan pelkästään parametrit ja taulukkoarvot syynä ontuvaan käyntiin. Skoopilla kun katselin suutinten ohjausta, huomasin, että 2 ja 4 sylinteri eivät spruuttaa ollenkaan ainoastaan 1 ja 3 sylinterit. Aivan uusi tehdastekonen laite, kunka mahdollista ettei tule squirtilta ohjausta. Ongelmasta pääsin eroon sillä, että nyt kaikki suuttimet spruuttaa samaan aikaan ja moottori käy huomattavasti paremmin, joskin vielä liian rikkaalla, joten nyt niiden taulukoiden kimppuun.
Tyhjäkäynnin kun vielä saisi pysymään suunnilleen paikallaan. Kylmänä noin 900 ja lämmettyään nousee noin 1400 ja sitten se korotettu tyhjäkäynti kylmänä, heittää kierrokset 3000, löytyyköhän sille jostain parametrejä.
Tyhjäkäynnin kun vielä saisi pysymään suunnilleen paikallaan. Kylmänä noin 900 ja lämmettyään nousee noin 1400 ja sitten se korotettu tyhjäkäynti kylmänä, heittää kierrokset 3000, löytyyköhän sille jostain parametrejä.
Re: Microsquirtista ongelmia
Nyt kun kone käy jollain tapaa, täytyisi tuo lambdasäätö saada mukaan. Kone käy selvästi rikkaalla seoksella ja kun painaa kaasupoljinta, lambda arvo heittää hetkeksi laihalle, joten lambda toimii, mutta itse lambdan säätö ei toimi. Anturisignaalia kun skoopilla katsoo, pitäisi jännitteen likkua säädön mukaisesti laidasta toiseen, mutta nyt pysyy toisessa laidassa ja kaasupolkimen painalluksella vähäksi aikaa heilahtaa kun saa lisää ilmaa niin heilahtaa hetkeksi laihemmalle.
Kapeakaistainen Lambda on valittuna ja parametrin kopioitu tunerin esimerkkiohjelmasta.
Paperilla squirtti näyttää hyvältä, ellei täydelliseltä, mutta liiallinen määrä itse aseteltavia parametrejä vaikeuttaa sen käyttöä. Vaatii loputonta kokeilua, ellei jostain löydy valmiita tiedostoja eri moottoreille.
Kapeakaistainen Lambda on valittuna ja parametrin kopioitu tunerin esimerkkiohjelmasta.
Paperilla squirtti näyttää hyvältä, ellei täydelliseltä, mutta liiallinen määrä itse aseteltavia parametrejä vaikeuttaa sen käyttöä. Vaatii loputonta kokeilua, ellei jostain löydy valmiita tiedostoja eri moottoreille.