MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Moikka kaikki,

Aloitteleva MSQ käyttäjä ihmettelee muutamia juttuja, koskien tuota otsikon mukaista MS1 v3 boksia ja sen johdotusta.

Minulle tuli yhden projekti turbomoottorin mukana kyseinen boksi ja tämä projekti turbomoottori on kyseisellä MS boksilla ollut useamman kerran käynnissäkin.

Nyt kun ryhdyin sitä boksia irroittamaan, jotta saan sen tuon turbomoottorin kanssa oikeaan autoon kasattua, niin johtojen irroituksen aikana tuli vastaan ainakin yksi outo ranetus (tämä koko johdotus on tehty edellisen omistajan toimesta todella amatöörimäisesti, jopa minun standardien mukaan).

Kts kuva (pahoittelen huonosta kuvalaadusta)

Image

Ymmärtääkseni tuo kuvattu johto on nyt EEC-IV johdotuksessa pin outtia selvitettäessä se mikä menee TFI moduulille virranjakajassa.
Se on sellainen erikoisempi johto, jossa on eristemuovin alla ensin ulkoinen "johtoverkko", samanlainen kuin TV antennijohdossa ja sitten sisällä taas uusi eristetty johto.

Löysin myös tämä foorumin etusivulta .pdf tiedoston, jossa on MSQ pin outti. Mutta, se DB-37 liitin ei nyt kerro minulle tuon kaksikerroksisen johdon mysteeriä.

Onko täällä muita EEC-IV orkkisjohdotuksen ja TFI moduulin kanssa ihmetteleviä ja viisaampia, jotka voisivat valaista lisää infoa tähän.

Jos tarvetta tarkemmista kuvista, tai mitä tahansa tarkentavaa tietoa, niin mielelläni ne selvitän ja saisin siten tuon oman MSQ boksin varmasti oikein rakennettua tuohon turbomoottoriin ensi kesää varten.

Kiitos etukäteen kaikille teille viisaammille.

-Hessu-
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Koaksiaalinen johto on sitä häiriösuojattua johtoa missä kulkee heikot signaalit. Eli juuri samantapaista kuin tellu eli telkkarijohto. Luonnollisesti autossa vaan rajusti taipusampaa jne. On aika rane kyllä kun eiole edes viititty kutisteita sulattaa. Sekä mottiskarvilla toi häiriösuojaus eristeen liitos abicon jälkeen :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

OK, kiitos.

Jos nyt ymmärrän oikein, yhdistän vain tuon ulkoisen häiriösuojan vain orkkis EEC-IV johdotuksen samanlaiseen häiriösuojattuun johtoon.

Outoa tuossa edelleen on se, että yksi EEC-IV johtosarjan ruskeista (jotka taitaa olla suurin osa maadoitusjohtoja) on kanssa tuohon häiriösuojan "verkkoon" ranetettu.
Onko se pakko olla, jos ja kun laitan .pdf dokkarin mukaan ne maadoitukset ja myös tämän mukaan tulen tekemään uuden johtosarjan (toisella virallisella kielellä Skogen racing: n sivuilta):

Orginalkontakt -> MS kontakt

Pin 25 (Brun/Gul) -> MS20 (Lufttemp)
Pin 7 (Brun/Grön) -> MS21 (Vattentemp)
Pin 47 (Brun/Grön) -> MS22 (TPS signal)
Pin 29 (Okänd) -> MS23 (Lambda)
Pin 56 (Blå/Gul) -> MS24 (PIP)
Pin 26 (Brun/Svart) -> MS26 (TPS Vref)
Pin 37 (svart) -> MS28 (+12v)
Pin 57 (Svart) -> MS28 (+12v)
Pin 21 (Brun/Gul) -> MS30 (Tomgångsmotor)
Pin 22 (Blå/Röd) -> MS37 (Jord Bränslepump)
Pin 58 (Brun) -> MS32-MS33 (Spridarbank)
Pin 59 (Brun) -> MS34-MS35 (Spridarbank)
Pin 36 (Blå/röd) -> MS36 (SPOUT)
Pin 16 (Brun) -> Jord
Pin 40 (Brun) -> Jord
Pin 46 (Brun) -> Jord
Pin 60 (Brun) -> Jord

En nyt muista ihan tarkkaan ulkoa, mutta kyseessä taitaa olla juurikin tuo SPOUT - spark out.

Miten muuten perusennakko Voorttissa säädetään MSn kanssa? Samalla tapa, mitä EEC-IVssä? SPOUTti irti ja jakajasta käännellään haluttu ennakko strobon kanssa. SPOUTti kiinni ja MS taas käskyttää ennakoa?

Miten muuten laajakaista lambda, esim LS-x mallin mittari MSn kanssa naitetaan? Kapeakaistasignaaliin vaan suoraan boksille?

Kiitos taas kaikille vastanneille ja aloittelevan auttamisesta.
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Ruotsia en osaa sanaakaan :D Mutta suosittelen kaikkien aloittelijoiden lukemaan aina yhtä selkeä(tai äärimmäisen vaikeaselkoinen ja hankala) ohjeistus. http://www.msextra.com/doc/
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
junttikeijo
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Wed Jun 03, 2015 13:20
Location: kristiinankaupunki

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by junttikeijo »

Siis täh. eihän tossa eec-iv mitää virran jakajaa ole. eikä oo muuten eec-v:ssäkään. kaikki pelaa hukkasytkällä
Ei riemulla rajaa ku Fordilla ajaa
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Jees,

Tätä johdotuskaaviota meinaan nyt käyttää:

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/ms1external.html

Mites tuo Voorttin TFI moduulin johdotus tuohon kaavioon tulee vastaan? Pinni #36?

Kiitos kaikille viisaammille.

-Hessu-
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by MrFairlane »

junttikeijo wrote:Siis täh. eihän tossa eec-iv mitää virran jakajaa ole. eikä oo muuten eec-v:ssäkään. kaikki pelaa hukkasytkällä

Ainakin ysivitosessa Mustangin viislitrasessa on TFI-jakaja ja eka versio EEC-IV:sesta.
Ap puhuu jotain turboista joten ei liene V8.
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Moro kaikki taas,

On saatu ekat savut MS boxin kanssa.

Haasteena on nyt Ford oma IAC venan toimimattomuus.
Eli, kyseisessä Cologne moottorissa on kahdella johdolla olva IAC ja nähtävästi jousella palautuva. Onko se nyt sitten solenoidi-malli.

Testasin solenoidin suoralla virralla ja napsuu nätisti. Eli, jossain minun johdotuksessa nyt ranetus ja ei toimi ohjauksen kanssa.

Miten voin olla varma, että boksissa on IAC ohjaus? Boksi on se MS1 v3.0.

Kiitos etukäteen viisaammille vastauksista.

-Hessu-
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Muuten et voi olla varma tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksesta muutakuin avaamalla boxin ja kattomalla onko sinne selkeesti jälkikäteen lisättyä transistoria ja vaikka ottamalla hyvän kuvan piirilevystä ja julkaisemalla se täällä. Ohjeistus kertoo kyllä tarvittavat tiedot.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Ok, kiitos.
Tätä boksin avaamista epäilin.
Otan mahdollisimman pian kuvia piirilevystä ja postaan tänne heti.

Jos on niin, että ei ole niin onko se helppo lisätä jälkikäteen?
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Tässä kuva piirilevystä:

Image

Saako mitään selvää?

Minulla on nyt kytkettynä siihen #30 PWM idle valve pinniin tuo moottorin IAC. Kun nyt taas kytkentäkaaviota katson, niin siellä on mainittu useaan pinniin IAC 1A, 1B, IAC 2A ja 2B.

Moottori siis käynnistyy, mutta ei ole tyhjäkäyntiä. Läppärunko kiinni nyt kokonaan.
Vaparina orkkis eculla IAC toimi ja oli tyhjäkäynti.

T: Hessu
Last edited by hessu75 on Mon Jul 27, 2015 8:45, edited 1 time in total.
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Ei ole tehty minkäänlaista modia levylle. Jos olet asetuksista jo laittanut venttiilityypiksi pwm, olet jo polttanut yhden noista piskuisista transistoreista.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#Fidle Osat maksaa alle vitosen ja aikaa kuluu puolituntia jos eiole ennen tehnyt ja pitää riipiä jo asennettuja osia pois. Voithan tietenkin pitää konetta kaasulla käynnissä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Kiitos tiedosta.

En ole itse koskenut mihinkään asetuksiin. En siis ole tuota PWM- asetusta muuttanut.

Minulla on Tunerstudio. Mistä sieltä voin tarkistaa asian?

Joo, pitää nyt säätää läppärunkoa auki vähän säätöruuvista. Ei ideaali- ratkaisu, mutta minkäs teet.

Onko jotain pajaa PK seudulla, joka voisi tuon modauksen tehdä piirilevyyn?
Tai, suositeltua muuta henkilöä/ paikkaa, joka tekee.
Ihan vaikka täällä toinen harrastaja.
Korvausta vastaan tietenkin.
Last edited by hessu75 on Mon Jul 27, 2015 8:53, edited 1 time in total.
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Nyt on pakko sanoa puoli-ikävästi: Että miksi et ota ohjelmaa auki ja katso asetuksia läpi ? Niiden nimet pitää näissä hommissa muutenkin tietää. Jos jokainen valikko ja teksti pitää sanakerralla alkaa suomentaa, menee aivan liian vaikeaksi koko homma.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Ei hätää.

Tietenkin yritän opetella samalla, kun nyswää.

On vain epävarma, kun ekaa kertaa tekee.
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Offline tilassa voi oihjelman asetuksia kattoa mielinmäärin kotisohvalla hajottamatta yhtään mitään.

Molen pk seudulla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Vielä kerran tännekin foorumilaiselle Masi_K iso iso kiitos.

Tätä mä just tarkoitan, kun on pyyteetöntä ja asiallista toisen harrastajan auttamista. Kiitos!

Sitten asiaan taas,

Image
Image

N00bi taas kyselee tyhmiä.

On MTX-L laajakaistamittari ja anturi DPssa. Ymmärsinkö nyt oikein, että myös mittarin maadoitus on hyvä laittaa MS boksin maadoituskarvaan, ei auton runkoon?

Mitä pitää Tunerstudiossa muuttaa asetuksia muita kuin tuo WB alasvetovalikosta?

Kiitos etukäteen vastanneille.

T: Hessu aka urbå MS ruutan "säätäjä"
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Asetuksista senverta että faarenhaitit on ehkäpä syytä kääntää järkevämpään asentoon. Ego swichpoint on kapeakaistan arvolla nyt. Siihe pitää syöttää noin 2.5V eli esimerkiksi aika yleinen 2.48V. Toistaseksi muut arvot paitsi aktiivinen rpm voi pitää noissa. Rpm nostat nyt aluksi arvoon mihin ei koskaan ylletä. Eli esim 9k rpm. Takaisinkytkentä eiole päivän ensimmäinen asia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Aj, joo.

Kuvakaappaukset ovat vain esimerkkinä, mitä otin duunikoneen Tunerstudiosta jostain esimerkkiprojektista, minkä avasin.

Sain MTX-L: n rokkaamaan nyt.

Tunerstudion jostain monen monen ikkunan takaa löysin sen defaultti anturi-asetuksen ja sieltä alasvetovalikosta putkahti MTX-L listasta.

Nyt näyttää Innovaten mittari ja MS samaa :) Jee!

Muut mekaaniset ongelmat vain nyt hidastaa (taas) tätä mappausta. Öljyn seassa bensaa...
Vuotava suutin. Mää en jaksa tätä *askaa!

Voiko suutinasetukset aiheuttaa suuttimen vuotoa, kun kone on sammuksissa ja seisoo? Eli, paine polttoainejärjestelmässä ja olisi joku suutin asetuksien vuoksi jäänyt auki tms? Ei voi olla. Horisen omiani.

Pakko olla rikkinäinen/ likainen suutin ja neula suuttimessa kantaa. Vuotaa männän päälle ja männänrenkaiden välistä valuu öljypohjaan.
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by Masi_K »

Tämä on sitä motorsporttia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
hessu75
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Tue Jul 16, 2013 11:35

Re: MS1 v3 ja Ford EEV-IV johdotus

Post by hessu75 »

Haha!

Tuolla Englannin Capri- foorumilla eräs harrastaja mainitsi, että jos on väärin mulla boksissa suutinasetukset, niin suuttimet voi yli-työskennellä???

Suuttimet irti, ja ohmiluvut tuplatsekattu. Viisi suutinta 12,3 ja yksi suutin 12,2.

Kun suuttimet polttoainetukissa, paine järjestelmässä, on havaittavissa puhtaalla paperilla pientä hikoilua. Ei sitä tässä tapauksessa toivottua huomattavampaa suutinvuotoa.

Moottoriöljy ei ole nyt jäähtyneenä niin litkua, mitä se oli kuumana ulos valuessaan poistopropusta. Mutta, haisee bensalle selvästi.

Olen nyt askarrellut painonappi ja suutinjohdon, että pystyin suutinta naksuttelemaan auki/kiinni samalla kun paineella suutinpuhdistusainetta sisään puskin.

Jätin ne nyt muhimaan aineet sisällä. Seuraavalla kerralla takaisin polttoainetukkiin ja tiiviystestaus ennen lopullista käyttöönottoa.
Ford Capri 2.9 V6 Turbo ja MS1 V3
Post Reply