ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

Alusta asti pistänyt projekti vastaan kun ekaks kärähti puolet boksista kiitos johtosarjan valmistajan, ja nyt kun olen saanut auton "käymään", niin v6 käy n. 4 pytyllä. strobolla katottuna yks pytty hakkaa melkeen jatkuvaa kipinää, 2 on suurinpiirtein pimeenä ja loputkin jättää kipinää välistä.

moottori on scorpion 2.9 12v v6 ja boksin lisäksi on boschin hukkis ja hugon sytkämoduuli. kokeiltu jo toisella puolalla eikä mitään eroa. Kampuran päässä 36-1 ja cherryn hall anturi. TS:n datalogistakaan ei löytynyt mitään vikaa. :roll:

Boksi kävi ton kärähtämisen jälkeen ens korjattavana ja sitten uudestaan tarkistettavana kun ei tosiaan käynyt kaikilla, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Ja TS testimoodi kuitenkin toimittaa ihan ok. Mikä ihme siinä vielä vois olla??
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

ja toi moduuli kun ohjaa puolan maadotusta, niin saako sen toimivuutta jotenkin testattua?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Masi_K »

Olisiko firmware sekaisin jos asetukset ovat oikein ? Turvallisin testi moduulille lienee on käyttää megan omaa sytkälähtö testiä ja skoopata ohjausta ja verrata esim latauksen pituutta siihe mitä ts näyttää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

firmware pitäis olla tarkistettu viimeksi kun kävi tarkistettavana juuri tämän sytytyksen takia.
Mikä on megan oma sytkälähtö testi?
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

ongelma toivon mukaan löyty sytkämoduulista. ilmeisesti kärähtänyt siinä samalla kun puolet boksista mutta testillä toimii, käydessä ei
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

ja siihen rikkinäisen sytkämoduulin päälle vielä signaalihäiriöitä johdotuksissa. Kyllä se vähän oudolta vaikuttikin että johtosarjassa ei ollut häiriösuojattua kaapelia sytkäpuolella :roll:

mutta sitä en ymmärrä miksei nämä häiriöt näy tunerstudion datalogissa eikä missään signaalikäyrissä?? tai sitten en vaan tiedä miltä niiden pitäisi näyttää.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by JaniM »

Minkälaista häiriöö? Missä piuhoissa ei ole häiriösuojaa? Häiriösuoja laitetaan anturipiuhoihin ja tulpan johdot mahdollisimman kauas. Antureissa enemmän suojattuja piuhoja, mitä tarvitsee edes olla. Olihan häiriösuojatut tulpat ja hatut ainakin puolan päässä?
Logissa näät lost sync reason, jos hammastus tuottaa ongelmaa. Onhan kaikki jumpperit laitettu oikein triggerille? Kaksi per tulo löytyy.
Oliko se moduuli rikki mennyt?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Tuuba »

Ei sytytyksen ohjaussignaalijohtimet tartte olla suojattua, mitkä purkilta lähtee. Triggeröinnit kylläkin.
Kuulostaa hyvin tuttavallisesti samalta vialta kun mikä mulla tuli joskus omaan: VAG hukkakipinäpuola sisäisella pääteasteella, metritavarasta tehdyt kupariydinjohdot ja Q22P-U Denson tulpat. Alkas tulla jos jonkimoista häikkää, ECUn firmware korruptoitui ja jopa laajakaistaohjain sekosi. Tappelin häikän kanssa viikon ennenkö tajusin että olin erehdyksessä laittanut noi häiriösuojaamattomat tulpat. Siihen asti ja sen jälkeen oli käytetty Q22P-RU -tulppaa eikä ollut niin mitään ongelmaa. Mitä nyt yksi Hukkispuola meni rikki, alkas pääteaste pätkimään kuumana.
Tehnyt nyt kolmeen autoon ATDriveboardin johtosarjat autotunen aihiosta, eikä yhdenkään kanssa ole ollut mitään häiriötä, joka siitä johtuisi. Kaksi niistä ollut hukkakipinällä ja yksi VAG COP -puolilla.
Tarkista oikeesti noi tulpat: Jos tulpissa ei ole resistoria, eikä johdoissa häiriönpoistajaa ja johdot on kuparia niin siinä potentiaalinen vika. JOs taas tuo puoli on OK niin tarkista vielä kerran että olet kytkenyt kaikki maadoitukset oikein.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

tulpat on ngk:n R-merkityt ja tulpanjohdot fixukselta ostetut punaiset tripla silikonit. Ennen näitä NGK-tulppia oli berun 3-kärkiset tulpat jotka tosin pimeni kun olivat vuoden seisoneet käyttämättöminä moottorissa :roll:

ja JaniM oli mennyt moduuli rikki. Se antoi A ja C lähdöistä yht'aikaa signaalia puolalle testimoodissa. Uudella moduulilla ei enää antanut. Sitten kun katoin taas strobolla niin ensin oli ihan samat ongelmat kuin ennen, eli 5-johto välkytti stroboa jatkuvasti, muut oli mykkiä/hyppivät välistä. Vaihdoin 1 ja 5 johtojen paikat puolalta ja nyt ei näytä kuin sellasia pieniä 3-5 välkähdyksen pätkiä välillä. Edelleen käy vajaana mutta vähän paremmin sen moduulin vaihdon jälkeen.

sitä häiriösignaalia epäilin kun mulla menee kaikki johtosarjan johdot yhdestä n. 50-55millin reiästä konehuoneen puolelle. on niitä vähän yritetty siinä erotella toisistaan mutta aika sumpussa on.

Ja ne maadoitukset pitäis olla ok. 4 johtoa sarjasta menee moottorin lohkoon ja samasta kohtaa menee lohko-runko kaapeli. moduuli on erikseen maadoitettu kanteen ja akku menee kahdella johdolla runkoon.
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

nyt on uutta parempaa häiriösuojattua kaapelia odottamassa laittoa. Siellä johtosarjassa oli kauhee tinaklöntti mihin oli tinattuna ne suojamaatot...ja sen klöntin keskellä meni suutinten signaalit :shock: eli sieltä on varmaan tinauksessa sulanut kuoret pois välistä.
Vaihdan samalla vielä sytkäpuolen johtoihin suojatun kaapelin ihan vaan varmuuden maksimoimiseksi.
Mites JaniM Saako noita eculiittimeen sopivia pinnejä jostain ihan sähköliikkeestä vai pitääkö tilata sulta?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by JaniM »

Pinnejä saat multa kyllä. Laitan postiin.
Siis piuhoja menee sukkien läpi mitä tinailtu? Ei kyllä pitäisi, ilmeisesti kasaaja ollut joku harjoittelija. Itse en noita kasaa ja kaikkia sarjoja en ole tarkasti syynännyt, kun ongelmia ole tähän asti ollut.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

otan viikonloppuna paremman kuvan niin näet miltä se näyttää. mutta tosiaan edelleen on suojamaatto kiinni signaalissa ja tarkistin ettei se johtunut suutinten päästä vaan juuri tuosta tinauksesta. laita nyt ainakin 10 pinniä niin pitäis riittää.
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

se tinaklöntti olikin ihan oikeen kaapelin ympärillä, mutta löytys tommonen sieltä suutinten signaalista.
siellä ne menee kaikki +12v ja suojamaatto samaan tinaan :roll: eikös toikin suojamaatto kuuluis mennä oikeesti siihen klönttiin mikä on suojamaakaapelin ympärillä?
Image
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by JaniM »

Ei tuota suojamaata edes kuulu olla suuttimien syötössä. Toi nippu olikin näköjään niitä ekoja mallisarjoja tuolta valmistajalta. Nykyisisä ei ole edes noita suojamaita tuossa.
Nykäse poikki tuo sukka ja suojaa johdot.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

Onko lisää ehdotuksia mikä voisi sekoittaa hukkiksen toiminnan? Eli puolaparit antaa ihan erilaisia strobovaloja vaikkei sen pitäis olla mitenkään mahdollista, ja puola, moduuli ja boksi on tutkitusti ehjiä. :shock: :shock:

1-3 pytyt antaa melkein normaaleja valoja, ehkä hieman hyppii välistä ja 4-6 pytyistä pari iskee välillä jatkuvaa kipinää ja yksi on täysin mykkä, ja nämä voivat vaihdella eri starttauksilla että joku toinen on mykkä ja toinen iskee jatkuvaa...Tunerin testmodessa kaikki kuitenkin toimii normaalisti. :roll:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Masi_K »

Jos testitilassa kaikki kipinöi kuten kuuluu ja startatessa ei. Olisiko jotain vikaa kampuran asennon luennassa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by JaniM »

Trikkeritieto jos epätasainen tai väärä tai häiriöllinen, niin antaa mihin tahansa.

Oliko tuota tietoa nyt kertaakaan tsekattu varmaksi tooth loggerilla tai composite loggerilla?

Jokainen lähtö antaa kipinän, kun kierrostieto tulee tasaisesti. Ja kokeiltu toisessa autossa ohjainta ilman ongelmia.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Turbiini »

Mitenkäs tässä on sytyts järjestys? Eli siis onko nuo 4-6 sylinterit pareina 1-3 sylintereille kuten rivi kutosissa? Mulla ei ole ainakaan ainuttakaaan lamppua joka hukkakipinällä toimisi molemmista päistä puolaa luotettavasti. Kipinä tulee mutta lamppu ei vilku kuin satunnaisesti vaikka anturin kääntääkin osoittamaan puolaan päin, anturi tulppaan päin vielä huonommin jos ollenkaan.
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

Täytyy kattoa vielä ne loggerit kun saan kamat paikoilleen. Kyllä jotain kampuran kampakuviota tuli ainakin kerran ihmeteltyä Tunerista ja näytti ihan tasaiselta. Hall-anturin ja triggerin väli on jotain 1-2millin luokkaa. Johdotkin kulkee pitkälti yksinään tai maajohtojen vierellä.

Mulla on bilteman perus strobo ilman mitään hienouksia. sytytysjärjestys on 1-4-2-5-3-6 ja parit meni jotenkin 1&5 4&3 2&6.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Puuhastelija »

Samu wrote:parit meni jotenkin 1&5 4&3 2&6.
?????Kerroppas vielä mikä moottori sulla olikaan????

EDIT:
Joo meni ajatukset sekaisin kun joku puhu tossa välissä rivi kuutosesta, mut tuol ekassa viestissä olikin kuvaus moottorista.
Eli noinhan ne parit menee.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Puuhastelija »

Onhan sulla sylintereiden numerointi tiedossa/oikein? Kun on noissa V moottoreissa eri tapoja numeroinnille.
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

on oikein. autodata ja 4vuoden kokemus fordin veekutosista.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Turbiini »

Joo eli tuolla sytyts järjestyksellä siis jos 1 2 ja 3 tulee kipinät oikein tulee ne pakosta myös 456 sylintereille. lamput vaan ei tykkää hukkakipinä puolan toisesta päästä lukea.
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

vaan kun ei tuu. :shock: auton kun starttaa niin ei käy tyhjäkäyntiä ja muutenkin huomaa ettei käy kaikilla on sen verran epätasaista röpötystä. Kokeilin kerran startata kaikki tulpat imukotelon päällä ja kyllä siinä yks oli tosiaan pimeenä ja eroa niillä "melkeen" normaaleilla ja niillä mitkä iskee kokoajan.

Huomenna saa taas rojut kiinni autoon ja katon vielä kaikki anturien johdot ja maatot läpi.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Puuhastelija »

Otappa lokia kun se on käynnissä ja laita tänne näkyviin ja laita sit säätötiedosto kanssa tänne näkyviin niin kattellaan kun keretään...
Aapeli59
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Apr 28, 2013 18:14

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Aapeli59 »

Anteeksi tyhmyyteni, mutta eikös se ole näiden hukkakipinäsysteemien kanssa sillai. Tulpan ollessa kokonaan "pimeä"(yhteys tulpanjohdon liittimestä keskielektrodiin poikki), niin silloin on aina kaksi tulppaa pois pelistä. Tosin voihan se tulppa vuotaa jostain välistä virtansa ulkoelektrodiin:kin, jolloin toinen kipinöi.

Jos taasen tulpanjohto on poikki, on aina kaksi tulppaa pois pelistä.

Jos siis sytytystulppa parista vain toinen antaa kipinän on sen toisen oltava jotenkin viallinen.
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

tulppia on kokeiltu 4 eri sarjaa :roll:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by ArttuH »

Jos hukkakipinäpuolan toisesta puoliskosta tulee kipinä ja toisesta ei, niin silloin vika on väkisinkin jossain tulppa-puola välillä. ECU ei pysty siihen vaikuttamaan.

Toisaalta taas jos testimoodissa toimii ok, niin sitten kaiken pitäisi olla kunnossa ECUn lähdöiltä tulpille asti. Eli ongelman olisi pakko olla triggeröinnissä tai ECUn koodin toiminnassa. Kuten Jani tuossa mainitsikin, niin jos triggeritieto ei ole luotettavaa ja tasaista, niin tuloksena voi olla vähän kaikenlaista sekoilua kipinäpuolella. Kannattaa ottaa logia koneen käydessä ja laittaa tänne jakoon. Siitä näkee ainakin sen, että saaco ECU mielestään kunnollista triggeritietoa vai ei.
Arttu
GSX1100 -85
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

jo nyt on kumma, ei lähde käyntiin ja kierrokset hyppii 100-500 välillä. ollut tässä talviautojen kanssa kiireitä niin ehtisin vasta nyt laittamaan boksin ja muut vermeet paikoilleen. triggerin ja anturin väli on n.1mm ja ennen kuin irrotin boksin ja puolan niin lähti sentään käyntiin.
Samu
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sat May 16, 2015 18:57

Re: ATdriveboard ja sytytys sekaisin

Post by Samu »

kumma kun logi näyttää että kierrostieto olisi tasaista, mutta tunerin mittari kuitenkin pomppii välillä nollaan :roll:

ja jotain sähkövikaa vielä on johtosarjassa kun molemmat lämpömittarit on jämähtäneet paikoilleen. Omat tutkimukset on edistyneet sen verran että epäilen jonkinlaista maadoitusvikaa. Jos yhdistän häiriömaadoituksen näkyvän pään lämpöanturin kaapelista maihin yleismittarilla mitaten, niin tunerissa rupeaa lämmöt näyttämään jotakuinkin oikein??? Ja tämä häiriömaa ei ole mistään kiinni auton maassa, vaan pelkästään boksin liittimellä yhdistettynä pinniin 43, joka on signaalimaa antureille.

Apu on tervetullutta jos näistä selityksistä jotain saa irti.
Post Reply