Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Moderator: Masi_K
Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Morjes
Vielä en ole päässyt asennukseen asti. Mutta koitin yhtettä boksiin irtaallaan ja ongelmaksi tuli, että tunerstudio ei löydä microsguirttia. Boksina v3 ja valmis johtosarja, ostettu käytettynä mutta myyjän mukaan toimivana. Eroaa megasta siinä määrin että sarjaportti piuha on on intekroitu johtosarjaan. Kokemusta on ainoastaan yhdestä megasguirt asennuksista joten vika voi olla yksinkertainenkin. Osaisko joku sanoa mikä mahtaa olla vikana?
Vielä en ole päässyt asennukseen asti. Mutta koitin yhtettä boksiin irtaallaan ja ongelmaksi tuli, että tunerstudio ei löydä microsguirttia. Boksina v3 ja valmis johtosarja, ostettu käytettynä mutta myyjän mukaan toimivana. Eroaa megasta siinä määrin että sarjaportti piuha on on intekroitu johtosarjaan. Kokemusta on ainoastaan yhdestä megasguirt asennuksista joten vika voi olla yksinkertainenkin. Osaisko joku sanoa mikä mahtaa olla vikana?
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Onhan sulla boksissa virrat, maat ja heräte?
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Ei, ilmeisesti pitää? Kiitokset avusta.
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Juu tarvii jatkuvan ja maan toimiakseen, ja sitte tietty heräte että lähtee tulille 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Heräte? Siis mitä..?Jonska wrote:Juu tarvii jatkuvan ja maan toimiakseen, ja sitte tietty heräte että lähtee tulille
Microsquirt, kuten Megakin, tarvitsee maan ja +12 volttia. Ja tuo +12v pitää olla aina kun toivotaan boksilta toimintaa, eli virrat päällä sekä startatessa, mielellään vieläpä siten ettei hetkeksikään katkea kun avainta startille kääntää...
Ei siis mitään herätettä noiden lisäksi. Tai sitten puhutaan eri asiasta...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Asiasta toiseen, pitäisi löytää bensansuodatin tuohon kokoonpanoon, onko kukaan kokeillut toimisiko pelkällä kaasarimallin suodattimella ennen bensapumppua? Lähinnä epäilyttää ettei bensapumppu saisi tarpeeksi ainetta tehdäkseen painetta. Tuntuu olevan vaikeaa löytää ruiskun bensansodatinta 11-12mm letkulähdöillä.
Toinen asia mitä olen miettinyt on map anturin tarpeellisuus. Microsguirt tulossa siis 600cc moottoripyörään ohjaamaan pelkkää bensaa. Kierrostiedon otan puolalta jos vain onnistuu.
Toinen asia mitä olen miettinyt on map anturin tarpeellisuus. Microsguirt tulossa siis 600cc moottoripyörään ohjaamaan pelkkää bensaa. Kierrostiedon otan puolalta jos vain onnistuu.
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Onko pyörä single vai usemmalla mukilla ? Yhden pytyn luoma alipainepiikitys tuottaa vaikeuksia. Siihen on kyllä ratkaisu ajoittamalla mapin luvun sopivaksi. Kuitenki ehkä mielummin tps perustainen ruiskutus.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
600cc rivi nelonen. Sytys jätetään vakioksi eli kaksi hukkakipinä puolaa. Lähinnä kiinnostaa voiko map anturin jättää kokonaan pois?
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Voi jättää pois.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Kiitokset vastauksista, lisää ehkä tyhmiäkin kysymyksiä tulee.
Kierrosteito pitäisi saada hukkakipinäpuolalta/puolilta. Otanko Megas käyttöön vr vai opto (=hall? ) miinuksen, eli 31 vai 33 pinnistä? Luin myös että puolan miinus johdon väliin olisi hyvä laittaa vastus, minkä kokoisesta olisi huvä lähteä liikkeelle?
Kierrosteito pitäisi saada hukkakipinäpuolalta/puolilta. Otanko Megas käyttöön vr vai opto (=hall? ) miinuksen, eli 31 vai 33 pinnistä? Luin myös että puolan miinus johdon väliin olisi hyvä laittaa vastus, minkä kokoisesta olisi huvä lähteä liikkeelle?
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Puolalta trigattaessa käytetään opto-inputtia. Ja väliin tosiaan kannattaa laittaa ylimääräinen vastus. Purkin sisällä oleva optokytkentä on vähän poskelleen mitoitettu ja näitä on tullut jokunen kärähtänyt vastaan. Vastus voisi olla jotain kilo-ohmin luokkaa. Aloita vaikka vähän isommalla ja pienennä sitten jos ei tule luotettavaa signaalia.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Nyt päästy siihen pisteeseen että saatu yhteys tunerstudiolla, anturit kalibroitua ja laitettu perustiedot.
Ongelmaksi tuli se että ei löydä kierrostietoa. Onko tuo kilohmin vastus liian suuri jonka takia kadottaa pulssin? Toinen vaihtoehto on että joku asetus väärin. Mistä valikosta pitäisi saada ohjaimelle kerrottua että käytetään opto:a eikä esim vr anturia?
Ongelmaksi tuli se että ei löydä kierrostietoa. Onko tuo kilohmin vastus liian suuri jonka takia kadottaa pulssin? Toinen vaihtoehto on että joku asetus väärin. Mistä valikosta pitäisi saada ohjaimelle kerrottua että käytetään opto:a eikä esim vr anturia?
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Vr tai opto tuloa ei tarvitse ilmoittaa megalle. Se ei sitä tietoa tarvitse. Asetuksissa varmaan jotain häikkää. En ole varma että pitääkö hukkakipinän takia sylinterilukemaksi asettaa 8. Jokatapauksessa pitää megasta valita että fuel only.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Joo, ei tarvitse valita asetuksissa käyttääkö opto- vai VR-inputtia. Ne menee kumpikin samaan prossun pinniin, joten softan kannalta niillä ei ole mitään eroa.
Saattaa se kilon vastus olla liian isokin, jos niikseen sattuu. Miten sulla on kytkentä tehty? Mihin menee opto- ja mihin opto+? Kytkentää ja asetuksia voit testata helposti vaikka kytkemällä miinus-inputin maihin ja räpsimällä plus-inputtia käsin 12V jännitteeseen. Tuolla pitäisi tulla kierroslukuun elämää fuel-only-asetuksilla. Tuossa testailussa voi turvallisesti jättää ylimääräiset vastuksetkin välistä pois. Sitten kun tuolla on saanut kierroslukuun eloa, voi siirtyä oikeaan signaaliin puolalta ja alkaa haarukoimaan sopivaa lisävastuksen arvoa.
Hukkakipinän kanssa yhdeltä puolalta trigattaessa neloskoneessa täytyy luultavasti laittaa sylinteriluvuksi 2, että saa kierrosluvun oikein. En nyt ole ihan varma, että olisiko nykyisessä koodissa joku fiksumpikin optio tuohon, mutta ainakin aikanaan MS1:n kanssa tuo oli ainoa vaihtoehto. Mutta tuo ei vaikuta kuin kierrosluvun skaalaaukseen, jotain kierroslukua pitäisi tulla joka tapauksessa, vaikka tuo olisi väärinkin.
Saattaa se kilon vastus olla liian isokin, jos niikseen sattuu. Miten sulla on kytkentä tehty? Mihin menee opto- ja mihin opto+? Kytkentää ja asetuksia voit testata helposti vaikka kytkemällä miinus-inputin maihin ja räpsimällä plus-inputtia käsin 12V jännitteeseen. Tuolla pitäisi tulla kierroslukuun elämää fuel-only-asetuksilla. Tuossa testailussa voi turvallisesti jättää ylimääräiset vastuksetkin välistä pois. Sitten kun tuolla on saanut kierroslukuun eloa, voi siirtyä oikeaan signaaliin puolalta ja alkaa haarukoimaan sopivaa lisävastuksen arvoa.
Hukkakipinän kanssa yhdeltä puolalta trigattaessa neloskoneessa täytyy luultavasti laittaa sylinteriluvuksi 2, että saa kierrosluvun oikein. En nyt ole ihan varma, että olisiko nykyisessä koodissa joku fiksumpikin optio tuohon, mutta ainakin aikanaan MS1:n kanssa tuo oli ainoa vaihtoehto. Mutta tuo ei vaikuta kuin kierrosluvun skaalaaukseen, jotain kierroslukua pitäisi tulla joka tapauksessa, vaikka tuo olisi väärinkin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Suuret kiitokset hyvistä neuvoista, ilo nähdä että apua jaetaan eikä pidetä itsellä. Nyt löytyi kierrostieto ja käyntiinkin lähti pienellä sahailulla. Vika oli loppujen lopuksi virtalukon johdotuksessa (täysin oma moka). Vielä tarvitsisin vinkkiä mistä tuon "fuel only" moodin saa päälle?
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Hyvä että kierrostieto löytyi. Fuel only löytyy ignition options valikosta, spark mode kohtaan "fuel only". "Basic trigger" taitaa myös käytännössä ajaa saman asian, mutta se vaan kuvittelee silloin ohjaavansa sytkääkin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Mites saada toimimaan ilman map anturia? Valisttuna tps/rpm pohjainen säätö, mutta kartat näkyvät edelleen alipainene/rpm pohjaisina? Käytäännössä pystyn siis käyttämään 8x8 kartoista vain 1x8 osan. Ja jos jollain on kokemuksia turun alueen mega säätöpaikoista niin olisin kiitollinen.
Edit: Siis tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta ajossa ei tietenkään toimi koska säätöpisteitä on vain 8.
Edit: Siis tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta ajossa ei tietenkään toimi koska säätöpisteitä on vain 8.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Alpha-N päälle basic settings, nyt speed density. Sytkä asetuksista ign load vaihdettava kans alpha-n päälle.
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Valittuna siiis blend SD/alpha N tps/rpm. Kokeiltu myös muut vaihtoehdot. Sytkäpuolelta ei tollasta "ign load" kohtaa ole. Muutenkin lähes kaikki valikot käyty kohta kohdalta läpi. Voisiko syynä illa tunerstudio jossa on noin vuoden vanha päivitys? Kaikki kartat näkyy vaan map pohjaisina.
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Eihän sulla vaan ole vielä "normaali" Microsquirt-koodi (B&G) käytössä? Jos on, niin kannattaa samantien päivittää viimeisimpään MS2-extraan ennen kuin ihmettelee yhtään pidemmälle.
Arttu
Arttu
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
No yritin päivittää, mutta nyt rupeaa valittamaan jotain korruptoituneesta ohjelmasta eikä anna edes ladata takaisin tunerstudiota jonka yritin päivittää uusimpaan.
Onneks sentään on launtaiilta niin voi hyvällä syyllä ottaa kunnon kännit ja jatkaa huomenna. Onko vielä ehdotuksia mikä voisi olla vialla? E siis anna ladata megan koodia tai edes tunerstudiota .

Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Tietokoneesi sekaisin ? Tunerstudion voi ladata uusimpana ihan suoraan www.tunerstudio.com Ei ohjelma muuten kyllä korruptoidu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Kiitokset, nyt tunerstudio ladattu uusimpaan mutta koodi ei vieläkäkään mene purkkiin. Miten tuo pitäisi käytännössä tehdä? Latasin extra koodin koneelle ja purin sen. Mitä seuraavaksi olisi tehtävä?
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Ei mitään muuta kuin käynnistät koodin kansiosta ms2loader_win32. Sitten seuraat ohjeita ja vóila. Jos koodi todella on sekaisin ku seinäkello, joudut käyttämään boot jumpperia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Selvä. nyt saatu tunerstudio ja extra koodi päivitettyä pienen taistelun jälkeen. Oli tosiaan alkuperäinen koodi sisällä. Nyt on kartat alpha-N pohjaisia 16x16 niinkuin pitääkin. Ongelmasta seuraavaan. Yllättäen kierrostiedon kanssa ongelmia. joutuu sahaamaan pitkään enenkuin näkyy startti kierrokset ja käynnissä heittelee yht äkkiä rpm tietoa. Missä voisi olla vika? Suurempaa vastusta? Aiemmin kierrostiedon kanssa ei ollut ongelmia, ja tossa vielä logia.
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Tässä viel lisää lokia. Mitä mieltä ollaan?
EDIT: voisiko vika olla uudessa koodissa? mm afr:n ilmoittaa 20.00, mutta mittarin viisari näyttää 11.00 afr kohdalla
Tässä siis kyseinen koodi:
Megasquirt-2 Firmware Downloads
For Megasquirt-2 (MS2), Microsquirt, MSPNP2 ECUs and plug’n’play ECUs based on the Microsquirt-module.
MS2/Extra 3.4.0 release Firmware
EDIT: voisiko vika olla uudessa koodissa? mm afr:n ilmoittaa 20.00, mutta mittarin viisari näyttää 11.00 afr kohdalla

Tässä siis kyseinen koodi:
Megasquirt-2 Firmware Downloads
For Megasquirt-2 (MS2), Microsquirt, MSPNP2 ECUs and plug’n’play ECUs based on the Microsquirt-module.
MS2/Extra 3.4.0 release Firmware
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
En valitettavasti nyt pääse katselemaan logeja, mutta noin lonkalta heitettynä muutama ajatus:
-Kierrosluvun heittelyyn kannattaa katsoa ja testailla noise filtering -asetuksia. Jos koodiversioiden välillä on eroa toiminnassa, niin periaatteessa se voi tulla lähinnä tuolta. Tuossa puolalta otetussa signaalissa on aina melko paljon häiriötä, joten se saattaa vaatia jonkun verran kikkailua, että saa toimimaan ongelmitta. Jos softa-asetuksilla ei löydy hyvää tulosta, niin sitten voi kokeilla myös sähköistä suodatusta. Tähän kannattaa kokeilla konkkaa maan ja signaalipiuhan väliin tuon ylimääräisen vastuksen jälkeen. Konkan arvo voisi olla jotain 0,1-5uF, aloittaisin ehkä 1uF kohdalta. Vastuksen isontamista voi myös kokeilla.
-AFR-ongelma kuulostaa siltä, että lambdan kalibrointi tai tyyppi on pielessä.
-Koodiversio on oikein, mutta älysithän valita päivityksen aikana, että kyseessä on Microsquirt? Jos päivityksen tekee normaalin MS2:n valinnalla, niin päivitys kyllä menee läpi, mutta kaikki ei toimi oikein.
-Kierrosluvun heittelyyn kannattaa katsoa ja testailla noise filtering -asetuksia. Jos koodiversioiden välillä on eroa toiminnassa, niin periaatteessa se voi tulla lähinnä tuolta. Tuossa puolalta otetussa signaalissa on aina melko paljon häiriötä, joten se saattaa vaatia jonkun verran kikkailua, että saa toimimaan ongelmitta. Jos softa-asetuksilla ei löydy hyvää tulosta, niin sitten voi kokeilla myös sähköistä suodatusta. Tähän kannattaa kokeilla konkkaa maan ja signaalipiuhan väliin tuon ylimääräisen vastuksen jälkeen. Konkan arvo voisi olla jotain 0,1-5uF, aloittaisin ehkä 1uF kohdalta. Vastuksen isontamista voi myös kokeilla.
-AFR-ongelma kuulostaa siltä, että lambdan kalibrointi tai tyyppi on pielessä.
-Koodiversio on oikein, mutta älysithän valita päivityksen aikana, että kyseessä on Microsquirt? Jos päivityksen tekee normaalin MS2:n valinnalla, niin päivitys kyllä menee läpi, mutta kaikki ei toimi oikein.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Nyt pyörä saatu sopivasti jouluksi rokkaamaan, kesän ajelut meni mutta jos sitten ens kesänä. Kierrosluku ongelma ratkesi noise filtterillä ja kiertämään saatiin kun vain saatiin penkissä bensakartta sopivaksi. jännää että vaatii niinkin pieniä kuin 7-30 arvoja VE Mappiin, näillä seos oli 13.5 paikkeilla urku auki mentäessä. Kiitokset kaikille neuvojlle.
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Skaalaamalla reqfuelia ja ve karttaa saa kartasta koko hyödyn irti ja myös samalla sen näyttämään järkeviä lukuja.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ve_rescale
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ve_rescale
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsguirt tietoutta/yhteys ongelma
Pyörä kaivettu talviteloilta ja huomattu yksi megaan liittyvä ongelma. Kierrostieto otettu siis megalta mittaristolle. Ongelma on että mittaristolle tulee kierrokset mutta eivät näytä todellisia kierroksia kuin tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Ei mene oikeastaan mittari yli 4000 vaikka koneessa on 10000 kierrosta. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa / löytänyt ratkaisua?