Apua tarvitaan!

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
petripo
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Mon Sep 19, 2005 18:24

Apua tarvitaan!

Post by petripo »

Tässä Opel Astra 2.0 16v ralliauton kartat. Viilattu kansi ja 304 asteiset nokat, Wisecon pattipää männät, vakio suuttimet ja imusarja.
Kone syö bensaa ihan älyttömästi. Ruutta säädettiin penkissä ja paras teho saavutettiin tämmösillä kartoilla. Osaakos joku säätäjä neuvoa missä mahtaa olla vika, kun tykkää noin rikkaasta seoksesta.
Nyt on ongelmana se, että autolla ei pääse liikkeelle alta 4500rpm ja tasakaasu kierrokset röpöttää, kiihdyttäessä ja täyskaasulla pelaa suht hyvin. Ohessa kartat.

Image
Image
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Mun silmään sattuu ensimmäisenä noi sytkäennakot. Kovin vaikuttaisi pieniltä isoilla alipaineilla..

Esimerkiksi mulla on vapaastihönkivä kone, jossa tasakaasun matka-ajossa siis isoilla alipaineilla 2500 rpm jälkeen on ennakko luokkaa 52 astetta. Siitä jos ottaa useampia asteita pois, niin alkaa bensaa kulumaan litratolkulla enemmän. Nää on tietty konekohtaisia, joten mahdoton sanoa "oikeita" arvoja tuohon sun koneeseen.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Anssin kanssa samoilla linjoilla... Varsinkin Kireillä nokilla alakierroksilla/osakuormalla täytös on huono joten tarvii paljon ennakkoa.

Mulla on myos motarilla ajaessa sataa pintakaasulla 2400 rpm ja ennakkoa noin 42 astetta. (tosin ei megan ohjaamana :oops: )
oopeli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Apr 12, 2005 19:46

Ennakot

Post by oopeli »

Eikö ala nakuttamaan noin hurjilla ennakoilla?
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Kovilla paineilla tuntuu ennakot isoilta jos ralliauto ja ~12:1 puristukset jne. Pienillä paineilla taas ennakot näyttää pieniltä, otsin 16V koneissa on aina vähän pienemmät kuin vastaavassa 8V koneessa. Onko ollut edes tarkoitus säätää tuota köröttelyaluetta? Itsellä kanssa 2500-3000 rpm osakaasulla ~40-45astetta ennakot. Jos vetää 30 asteeseeen niin matka-ajossa alkaa soppaa menemään. Itsellä tietysti 8V turbokone 8.3:1 puristuksilla...
oopeli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Apr 12, 2005 19:46

Kyseiseen projektiin myös sotkeutuneena

Post by oopeli »

Olin auton penkityksessä mukana ja tosiaankaan tasakaasu/köröttely aluetta ei juurikaan säädetty, haettiin ainoastaan niitä huipputehoja kovilla kierroksilla ja penkittäjälle oli tämä imusarjan alipaineen avulla säätäminen uutta, joten aikaa meni opetteluun ja hakemiseen. Joka tapauksessa kovilla paineilla vaati tommoset ennakot parhaan tehon saavuttamiseksi.
Miltäs noi seos kartat näyttää, meinaa kone käy tosi rikkaalla. Mutta huipputehon saavuttamiseksi, kone halus rikkaan seoksen. Nyt savuttaa ja nokee tulppia.
Nyt on huipputehot hyvät, mutta autolla on liian hankala ajaa tasakaasulla sekä lähteä liikkeelle, eikä riitä tankin tilavuus :? Kulutus noin 1litra/1km
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

VE-taulukosta ei voi sanoa suoraan mitään koska taulukon arvoja käytetään vain hyötysuhdekertoimena REQ_FUEL arvolle.

Mutta säätäjä ei ole ollut ollenkaan tehtäviensä tasalla jos ei ole tuon paremmin saanut konetta käymään. Oliko edes laajakaistalambdaa käytettävissä? Jos ei ollut niin uusi penkkireissu vähän asiallisempaan pajaan ja koneesi pitäisi käydä ihan toisella tavalla. Savutus ja tulppien nokeentuminen viittaa aivan tolkuttoman rikkaaseen seokseen.
oopeli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Apr 12, 2005 19:46

Post by oopeli »

Laajakaistalmbda oli käytössä, mutta sekin sekos koska seos oli niin rikkaalla, mutta kone antoi parhaan tehon tosi paksulla seoksella. Penkittäjä on kyllä ihan ammattimies ja aluksi haettiinkin laihempia seoksia, mutta paras teho saatiin juuri rikkaalla seoksella. Se että mistä johtuu moottorin tämmönen käytös on mysteeri. Se tiedetään, että Opelin C20XE koneessa on liian ahdas imusarja, mutta johtuuko paksu seos siitä, siihen en osaa sanoa.
Jos joku vaan osaa sanoa mistä kiikastaa, niin kertokoot pois. Oma epäillykseni on että pakoputki ahdistaisi :?: Pakosarja on vakio peltisatsi ja siihen ei voi puuttua, mutta voisiko loppuputki ahdistaa liikaa. Putken päästä tulee pakokaasut varsin kovalla paineella. Minkälaisa putkivirityksiä muilla on vastaavissa autoissa?
Kimmo's
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 154
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:08
Location: Nurmijärvi

Post by Kimmo's »

Voi olla tyhmä kysymys, mutta onhan tuo sytkäkartan paikkaansapitävyys tarkistettu ihan perinteisellä ajoituslampulla?

Jos vaikka anturi on väärässä kohtaa tai asetuksissa trim angle heittää ja todellisuudessa sytkä onkin myöhäsemmällä kuin mitä kartta näyttää? Tällönhän pitäs seoksen olla tosi rikkaalla koska rikas seos palaa nopeemmin kuin laiha.... Jos vielä putkesta tulee tavara kovalla paineella, niin sekin viittais siihen että sitä poltellaan aika myöhään....
oopeli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Apr 12, 2005 19:46

Post by oopeli »

Kyllä sytkä on tarkastettu ihan perinteisellä lampullakin, tosin koneessa on kyllä tehty yhtä sun toista, joten täytyypi vielä tarkastaa uudemman kerran.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tuossahan se jo luki. Dynossa on haettu säädöt vain ja ainoastaan huipputeholle, kaikki muut ajoalueet on säätämättä.
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Kuinkas monta squirttia/cycle sulla on sinne asetuksiin laitettu?

Itsellä 1squirt/kierros ei toiminut pienillä kierroksilla lainkaan.


T. Pasi
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Jos auto on säädetty siis vain täysikaasulla ja huipputehoille, niin sehän tarkoittaa että vain 90-100 kPa alue on iskussa. Muualta saa ottaa reilusti laihemmalle ja sitten 0-60 kPa voi säätää ihan huoletta tuonne 14.7:1 seoksille. Ihmetyttää miten auto on voitu säätää laajakaistalta yli skaalan. Itsellä 10:1 tai rikkaammalla teho häviää todella nopeasti ja 9:1 nurkilla alkaa jo nykiminen ja rötääminen. Vapareissa ei pitäisi missään nimessä tarvita rikkaampia seoksia kuin 12:1.
Niin, ja yleisesti kyllä laiha-seos palaa nopeammin kuin rikas.

edit:
ja miksi tuolla on nuo 105 ja 110 kpa arvot häiritsemässä?
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

kannattaa säätää se sytkä ensin jotenkin kohdilleen ja sitten sen jälkeen seokset sille kartalle sopiviksi.

omani vei bensaa n20l/100km kun ennakot pyöri 20 asteen korvilla ja bensa kartta oli säädetty noille ennakoille.
kun saatiin sytkä paikoilleen, tasakaasulla sinne 35 paikkeille niin sai tota bensa karttaa säätää oikeen vaan paljon pienemmälle ja sitten vasta alkoi tehoa löytyä tosissaan.

tota ve karttaa kun kattoo niin jotain täytyy mielestäni olla pielessä, jokainen moottorihan on tietysti yksilö mutta kun omassani on noi alipaine alueen(alle 100) ja kierroksien 1000-2500 arvot 40 ja alle.
3000rpm:stä alkaa vasta nousemaan sinne 50 hujakoille ja kertaakaan ei mene yli sadan ja koneena on Fordin 2.0 ohc turbo
oopeli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Apr 12, 2005 19:46

Post by oopeli »

Kimmo's wrote:Voi olla tyhmä kysymys, mutta onhan tuo sytkäkartan paikkaansapitävyys tarkistettu ihan perinteisellä ajoituslampulla?

Jos vaikka anturi on väärässä kohtaa tai asetuksissa trim angle heittää ja todellisuudessa sytkä onkin myöhäsemmällä kuin mitä kartta näyttää? Tällönhän pitäs seoksen olla tosi rikkaalla koska rikas seos palaa nopeemmin kuin laiha.... Jos vielä putkesta tulee tavara kovalla paineella, niin sekin viittais siihen että sitä poltellaan aika myöhään....
No näinhän siinä oli käyny, eli sytkä oli myöhässä ja rutkasti. Nyt pelaa jo aikas hyvin.
Kiitokset vaan kaikille vinkeistä.
Post Reply