Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by k.watti »

Terve. Jo monta vuotta sitten ms3 v3:n hankkineena sain vihdoin kipinän alkaa kikkailemaan kyseisen purkin kanssa.
Motivaatio löytyi kun Hallin lentokentättä huippunopeutta ajaessani viikko sitten, kone röpelsi ahdoilla oikein kunnolla ja nolotti oikein olla siellä hytissä kun ihmiset katteli.
Eräs suuri ja viisas cosworth escortmies, kyseisessä tilaisuudessa, mainitsi että pirusti viritetty auto ei ole kummoinen kun käyttää vakio moottorinohjausta joka on yhdellä puolalla ja jakajalla 8).

Noh, nyt mega-purkkiin on päästy jo tietokoneella kiini, lukee - kierroksia, MAT:a ja veden lämpöjä, mutta kipinää en siitä saa ulos.

Minulla oli ensin megassa jumpperit suoraan puolan ohjaukseen, mutta kun keksin että minulla on siinä sellainen 4-napainen bosch:n sytytyksen vahvistin välissä, niin tein sitten korttiin modin logiikkaohjattua sytytystä varten. Tein sen vastustyyppisen modin jossa pantiin 4.7K vastuksen läpi 5v puolan ohjain lastuun, jota ledin transistori sitten pätkii. Ymmärrän että kyseinen lastuni ei välttämättä edes toimi kyseisellä modilla, koska en vielä ottanut selvää siitä että se edes yleensä pelaa 5v ohjauksella.

Tieto on kuitenkin tarpeellinen koska kun saan koneen toimimaan kohtalaisesti, niin laitan siihen opelin hukkakipinäpuolan boschin 0227 100 200 lastulla, joka ainakin on logiikka ohjattu.

No asiaan, eli olen sytytys configurointeihin laittanut SINGLE COIL ja ohjaukseen LED's SPARK, triggerinä on 60 - 2 TOOTHED WHEEL, 115° - hampaasta 1. Nyt kun starttaan, niin kierrokset sanovat siihen 200 - 250 rpm paikkeille, mutta ohjaus jännite ei hypi. Ledi palaa, välillä ehkä hiukan sävyä muutellen ja scoopilla sain siitä ohjauslinjasta vain ihan pientä häiriötä. 4.7K vastuksen yli mittasin 4.93V, mutta itse ohjauslinja on kokoajan 0V, eli ledin transistori maadoittaa kokoajan.

Millä saisin sen transistorin sykkimään??
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by Masi_K »

Tuo 4k7 kuullostaa kyllä aivan liian suurelta. Oon ite ajanu boschin 139 moduulilla montakytä tuhatta kilometriä ms1 perässä ja vastuksena oli paljon alhaisempi 750r tai jopa kiloinen. Olethan kytkenyt kipinämodisi spark A han ? Ms3 lla voit ajaa kipinälähtöjä ilman starttailujakin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by k.watti »

Heti aamutuimaan löysin yhden virheen, minä pönttö sekotin tuosta piirretystä komponenttikuvasta komponentit keskenään ja kolvasin protosta 5V (vastuksella) A SPARK:n transistorin Emitteriin.

Kyllä sitä vaan kahvikupillinen tekee ihmeitä näin aamusta :P

Eli siirrän nyt sen kytkentäni sinne ledin jalkaan ja katsotaan uudemman kerran.

Miten tuota sytytystä muuten voi ohjailla starttaamatta? Olen yrittänyt ymmärtää joka valikkoa parhaani mukaan, mutta tuollaista valintaa en vielä ole löytänyt.

Vielä sellainen kysymys tuli mieleen että kun laskeskelin asteita kampiakselin triggeripyörältä 1 hampaasta TDC:n, niin sain tulokseksi 115°. TDC vaan sattuu osumaan juuri hampaan jättöreunaan ja VR-anturi ymmärtääkseni noteeraa nousevan reunan.

Kysymys siis kuuluu että korjaisiko tuo VROUTINV jumpperi sen että mega lukisikin hampaan jättöreunaa??
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by Masi_K »

Kyllä sitä hammasta luetaan molemmilta puolilta anturista toiseen.
Kopioin ohjeesta suoraan...:

17.8 Output Test Mode – Inj/Spk

Clicking CAN Bus / Testmodes > Output Test Mode – Inj/Spk displays the following screen:
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by k.watti »

Kiitos tuosta kipinätestaus vinkistä!! En ole vielä moiseen ohjeeseen törmännyt, kun olen oleillut vaan tuolla uudistetuilla ms3 ohjeistussivuilla.

Mutta nyt ilokseni totean että JUMALAUTA!!! tuo auto pamahti käymään megalla, ensimmäistä kertaa!!
Ei hyvin, mutta kumminkin!!

Se on suuri asia, koska nyt on selvää että tällainen maalainen rautaseppäkin voi, kaikessa yksinkertaisuudessaan, onnistua vielä tietokoneen kanssa. Olen niin onnellinen ja ennenkaikkea tämä on ollut pirun hauskaa ja kouluttavaa, kaikkien pelkojeni jälkeen laitetta kohtaan :D

Osaatko sanoa Masi.K, että kun minä tosiaan mittasin ne 1 hampaan - TDC:n väliset asteet siten että 1-hampaan jättöreunasta 20-hampaan jättöreunaan(TDC) oli se 115°. Mittasin 1-hampaan jättöreunasta, koska joskus netistä löysin ohjeen joka väitti että VR nimenomaan liipaisee jättöreunalta.

No, nyt sitten kumminkin se ymmärtääkseni liipaisee nousevalta reunalta (RISING EDGE valittu), eli asteeni ovat nyt n: 5° pielessä. Eli jos nyt juotan jumpperin siihen VROUTINV nastaan, niin ymmärsinkö oikein että nyt se kääntää sen VR:n signaalin ympäri ja se jättöreunan pulssi kääntyy niinsanotusti nousevan reunan pulssiksi, eli liipaisevaksi pulssiksi?
Siis lyhyesti, tuleeko tuolla VROUTINV jumpilla hampaan jättöreunasta liipaiseva?

Asiasta seinään, katselin että sinulla Masi.K, on Viva mainittuna id:ssä.
Ilmeisesti squirtattuna? Minkälaisella moottorilla varustettuna mahtaa olla?
Itse suosin kanssa vanhoja Opeleita (vaikka en ole varma oliko Opelilla mitään Vivaa vastaavaa niin pidän niitä silti sisaruksina).
Ör Röh, köh köh..
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by jake74 »

http://www.tyristori.de/pics/kadett/Sek ... rigger.gif

auttaako tuo kuva sun triggerin hampaiten laskentaan?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by Benkku »

k.watti wrote:No, nyt sitten kumminkin se ymmärtääkseni liipaisee nousevalta reunalta (RISING EDGE valittu)
Kannattaa laittaa asetus laskevalle reunalle. Olkoon kyseessä sitten VR tai Hall. Nousevan reunan ollessa liipaiseva voi käynnissä esiintyä häiriöitä, jos/kun anturisignaalissa esiintyy häiriöitä. Laskevan reunan liipaisulla ohjain voi koodilla suodattaa häiriöitä pois, koskapa hampaan kampikulmapituus kutakuinkin tunnetaan - ts. lyhyet eventit voidaan suodattaa pois.
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by k.watti »

jake74 wrote:http://www.tyristori.de/pics/kadett/Sek ... rigger.gif

auttaako tuo kuva sun triggerin hampaiten laskentaan?
Kiitokset kuvasta Jake!
Täytyy heti takertua tuossa kuvassa olevaan puuttuvaan hampaaseen numero 1??
Laskeeko mega tuon toisen puuttuvan hampaan jo ensimmäiseksi hampaaksi??

Eihän siinä ole mitään järkeä, kun silloinhan liipaisu perustuu arvaukseen/ei edes tapahdu kongreettista liipaisua jos mega haluaa tiedon puuttuvan hampaan jättöreunasta TDC:n. Mitä mieltä olet tästä?

Olen omat ennakkoni laskenut ensimmäisestä olemassa olevasta hampaasta.
Nyt jos täytyykin laskea puuttuvasta hampaasta, niin ennakot on vähän enemmänkin perseellään, vaikkakin kuvan mukaan se hampaiden väli on 120° ja itellä on 115° asetettu.

Voi olla pöljiä kysymyksiä, mutta koitan vaan ymmärtää tätä homma mahdollisimman tarkasti, ettei tulisi kankia lohkon kyljistä niin useasti :roll:
Last edited by k.watti on Sun Jun 21, 2015 2:21, edited 1 time in total.
Ör Röh, köh köh..
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by k.watti »

Benkku wrote:
k.watti wrote:No, nyt sitten kumminkin se ymmärtääkseni liipaisee nousevalta reunalta (RISING EDGE valittu)
Kannattaa laittaa asetus laskevalle reunalle. Olkoon kyseessä sitten VR tai Hall. Nousevan reunan ollessa liipaiseva voi käynnissä esiintyä häiriöitä, jos/kun anturisignaalissa esiintyy häiriöitä. Laskevan reunan liipaisulla ohjain voi koodilla suodattaa häiriöitä pois, koskapa hampaan kampikulmapituus kutakuinkin tunnetaan - ts. lyhyet eventit voidaan suodattaa pois.
Voin kokeilla aamusta tätä muutosta FALLING EDGE:n, mutta sanottakoon tässä vaiheessa että kun en vielä saanut kipinää ja koestarttailin moottoria, niin FALLING EDGE asetuksella mega ei lukenut kierroksia.
Ainoastaan silloin viisari värähti kun lopetin starttauksen, eli oletan että kampi pysähtyessään vaappui hetken edestakaisin ja liipaisi tällöin kierrosmittaria.

Sitten kun muutin asetuksen RISING EDGE:n, niin heti startatessa kierroslukumittari heräsi.
Onko mielipiteitä tähän?

Ja vielä mainitsen että haluaisinkin tuon FALLIN EDGE:n liipaisimeksi, koska kongreettiset mittaukset osoittivat että minulla TDC osuu aikalailla napakymppiin 20 hampaan laskevaan reunaan (21 hampaan, jos tosiaan toinen puuttuva hammas lasketaan ensimmäiseksi hampaaksi?!?!?!)
Mutta tässä vaiheessa näyttää siltä että se FALLIN EDGE toiminto ei lue.
Tästä syystä kyselinkin että auttaako se VR-signaalin invertoiminen siihen että RISING EDGE valinnalla se lukeekin hampaan laskevaa reunaa??

Mutta koitan vielä aamusta että tekeekö se FALLIN EDGE mitään, nyt kun kone on jo käynyt.
Ilmoittelen tuloksista.
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by Masi_K »

Hammas #1 on pyörimis-suuntaan puuttuvan jälkeen se ensimmäinen hammas. Hammaslukuhan lasketaan laskemalla välejä. Eli käännät koneen YKKhon ja lähdet laskemaan välejä kohti puuttuvan hampaan jälkeen ensimmäistä hammasta. Eli aivan kuten ohje koittaa kahdella eri tavalla kertoa.
Ohjelmistoon liittyvät ohjeet ovat oman linkin takana ohjelistauksessa.

Kyllä on voxhool meikällä. viewtopic.php?f=12&t=9047

Vroutinv tekee saman asian kuin johdoissa napaisuuden kääntö.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by Puuhastelija »

Toi falling edge/ rising edge asetushan tarkoittaa sitä tietoa minkä prossu saa ja prossullehan tulee nurinkurinen tieto verrattuna VR anturiin.

Eli rising edge on oikea ja sillon pitäs sattua toi ajotus melkolailla kohdalleen, mutta kuitenkin se pitää aina tarkastaa lampun kanssa ja säätää tarkalleen kohdalleen. Mun tapauksessa 114-114.5 astetta on ollut oikea asetus kahdessa tapauksessa.
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by k.watti »

Ei käy kone falling edge asetuksella, kokeiltu on nyt sitten.
Luin kuitenkin Mega-manuaalista että se signaali tulee kumminkin siitä hampaan jättöreunalta, eli kaikki ok!

Tänään nyt sitten täräytin vehkeellä tielle ja voi sitä riemun määrää kun se säätäminen ei ollutkaan niin vaikeaa kun luulin :D . Mega oli vaan tuplannut suutinkartan ruiskutus määrät toimiviin arvoihin nähden ja kun sitä sitten ensikertalainen sääti, niin jo oli parissakymmenessä minuutissa aika reikäinen kartta laadittuna :lol: Kyllä nauratti oikein että ei tästä hommasta taida tulla mitään, mutta kärsivällisyys auttoi tähänkin asiaan.

Nyt on koko päivä ajettu ja vaihdettu välissä isommat suuttimet, joita vakio ecu ei millään kyennyt ajamaan.
Aamusta taidan mennä repimään jakajat ja massamittarit helevettiin tuolta pellin alta, laitan hukkakipunapuolan ja 2 kiloo ahtoja ja kokeilen josko se jo sen ahdon kestäisi.

Osaako oopeli-miehet sanoa tästä c20let koneesta sytytysennakoista mitään suuntaa antavaa??
Ajoin tämän päivän megan oletus ennakoilla, kun en tiedä muuta kun tyhjäkäyntiennakon 14° - 18°.
Näytti kartan ennakot mielestäni aika hurjilta, mutta todettakoon että en ole ennen sytytyksen kanssa liiemmin pelaillutkaan. Jos kukaan osaisi sanoa kierroksilta mitään ennakoita/kuormitus, niin olisin kiitollinen.

Koitin vaan huonokuuloisena olla korvat höröllä ettei vaan nakuttele ja kieli keskellä suuta pikkuhiljaa ahtoja enemmän ja enemmän. Hienosti se pelasi tuollain. Mutta varmaan olisi sytytyksessä säätämistä.

Koitan bensa-kartat saada kohilleen mutta sitten tarvii varmaan tehdä rulla-reissu ja säädättää sytytykset justiinsa.

Ja kiitoksia kaikille tähän asti!!! On ollut mahtava juhannus kun on vihdoin pääsemässä vakio ecusta eroonja vielä on viikon loma selkään, niin saa säädellä rauhassa. En olisi uskonut että pärjään tuon laitteen kanssa. Mahtava fiilis! 8)
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by Masi_K »

Hyvä hyvä että toimii.

Kuvittelisin kyllä että suoraan voit laittaa osakaasulle jostain 2000 kierroksesta lähtien sellasia reiluja 30 asteen ennakoita. Kovemmille rundeille vaikka 40 astettakin. 100kpa tietty vähä vähemmän ja ahdoille nyrkkisäännön mukaan. Nakukuulokkeet korville vaan ja vetoja. Mutta tarkista ehdottomasti sytkäennakko pyssyllä. Käyttäen asetuksista kiinteitä ennakoita sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by k.watti »

Jees, ennakoita on pyssytelty. Kiitos vaan taas Masi suuntaa antavista :D .
Laajakaistan rikoin sitten eilen ja saavuin röpötellen kotiin, huomiseksi pitäisi tulla uusi jos postiin on luottaminen.

Tarttee varmaan ensitöikseen alkaa säätämään bensoja ilman lambda korjausta vastaavan tilanteen varalle.
Ei mene sitten lambdan hajotessa niin paljoa persuksilleen.

Onko Masilla minkään näköistä havaintoa että miten tuota "SECONDARY FUEL LOAD" moodia käytetään??
Katselin ulkomaalaisten keskustelua aiheesta vuodelta 2004, jossa oli vielä vanha firmware ja bugeja kyseisen moodin kanssa.

Olisi vaan mielenkiintoista saada tuo laite lukemaan MAP:n lisäksi TPS:ää, kun tuossa kaasussa on aikamoinen viive liikkeelle lähtiessä tuon MAP:n kanssa. Ei mukavaa, eikä ammattimaisen oloista :) .

Äkkiä kun ajattelee niin luulisi että sen saisi pelaamaan kun laittaa molempiin tauluihin samat lukemat 0% - 100%, mutta taitaa se MAP käyttäytyä kuitenkin vähän erilailla muuttuvan paineen takia kierrosten hakeutuessa :?

Mutta ymmärtääkseni jonkinlaista taulujen keskiarvoa se vissiin laskee??

En viitsi vielä koitella isommin ennenkö saan sen lambda-sondin paikalleen.

Täytyy myös mainita että päätin että on turhaa alkaa hukkakipinäpuolaa laittamaan kun meinaa kumminkin laitta COP:t jossain vaiheessa, niin hain sitten volkkarin puolat ja ne olivat opelin kanteen kuin tehdyt!! Todella makee hommakun pääsi tuossa etsinnässä niin helpolla 8)
Ör Röh, köh köh..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel 16v Let kone kipinä hakusessa.

Post by Masi_K »

Miksi haluaisit käyttää secondary fuel loadia ? Kun kiihdytysrikastuksen sekä polttoainekartan ollessa pielessä kaasuun vastaavuus on luokkaa nolla. Eli ajat speed densitynä ja käytät kiihdytysrikastuksen triggeröintiin tps ää. Muutenkin ve kartta on kaiken a ja o tässä hommassa. Pelkästään lambdan takaisinkytkennän mukaan seoksensäätö on jo ajatuksena päin honkia. Ideana on säätää ve kartta niin lähelle kuin äkkiseltään tai on järkevällä tasolla mahdollista. Sen jälkeen pääsee vasta hieromaan ryyppyjä ja muita rikastuksia. Esimerkiksi on aivan turhaa koittaa hankaa ryyppyä todella isoksi jos samaan aikaan korotetun tyhjäkäynnin alueella ve kartta on liian laihalla. Ahtopainealueella lambda pitää kytkeä kuitenkin open looppiin.

Tietenkin voit sitten käyttä jatkokarttaa avuksi ve sekä spark kartoissa. Jolloin toinen kartta on ahtopaineelle.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply