VVT -solenoidi häröily

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

VVT -solenoidi häröily

Post by Tuuba »

VVT solenoidi ei meinaa totella kuten pitäisi, tehdas ilmoittaa oikeaksi käyttötaajuudeksi 250Hz mutta valittavanahan on vain 204 tai 308Hz. Tuolla taajuusalueella kuitenkin solenoidin liike on erittäin outoa, lähinnä 85-90% DC:llä liikkuu laidasta laitaan ja 90 tai yli, alkaa pienen ajan päästä sytkyttämään. Muistaakseni joillain on ollut juuri vastaavaa ongelmaa Boschin PWM tyhjäkäyntisäätimen kanssa.
Oikea taajuuskaan ei auta, koitin Generic PWM kartalla syöttää sitä 250Hz:llä ja sama juttu. 99Hz kun laittaa niin venttiilin liikkuminen alkaa jo 45%:lla ja on täysin auki n. 95%:lla mutta sielläkin alkaa pian nykimään.
KOitin skoopata venttiilin navoista ja näytti tältä:
https://lh3.googleusercontent.com/OTgLZ ... 66-h768-no
Kuvassa siis syötetään 204Hz ja 90%
Kyseessä ns. FLyback -ilmiö ja vaatii häiriösuojaukseksi jotain diodia tms?
Haittaa vähän dynossa kun nokka teki mitä lystäsi :lol:
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by Masi_K »

Boschin pwm idle venttiilin kanssa kuulemma pitäisi käyttää venttiilin rinnalla diodia. Mutta epäilen sitä kyllä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by Puuhastelija »

Mä kyllä koittaisin sillä diodilla. se vois laajentaa sen venttiilin toiminta-aluetta.
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by harrastaja »

Ei tossa kuvassa Flyback:kiä näy. Silloinhan olisi huomattavasti suurempia jännitepiikkejä.
Taitaa MEGA sekoilla ihan muuten vaan :shock: .
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by Tuuba »

Flyback -diodillahan se ratkesi. Kaivoin jostain piirilevyromusta jonkun diodin ja lykkäsin sen kelan signaalin ja syöttövirran väliin siinä sen nakuttaessa. Nyt toimii ja toiminnallinen dutycyclealuekin putosi 35-70% alueelle, eikä ole kranttu taajuudellekaan. 204Hz sen sitten jätin, kun ei siinä pidä juurikaan ääntä.
Ihan vakio PID -arvoilla pysyy ajoituskin 1,5 asteen tarkkuudella pyydetyssä, sitä pitää hieman hieroa vielä mutta varsinainen ongelma siis ratkesi tuolla diodilla.
Kiitos vastauksista!

Niin ja jälkipolville vielä jälkitieto että kyseessä oli ATDriveboard, jossa venttiiliä ohjataan OUT_2PWR (pin40) -nastasta, johon on kytketty levyllä jumpperijohdolla Nitrous2 -Output.
Solenoidina on PSA EW10J4S INAn valmistama perinteinen öljynrajoitinventtiili.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by ArttuH »

Onko tietoa paljonko tuo solenoidi ottaa virtaa? Tuossa voisi olla kyse siitä, että kyseistä lähtöä ohjaava fetti ylikuumenee ja menee hetkeksi suojaustilaan. Diodi sitten auttaa tähän imemällä flyback-pulssit, jotka muuten muuttuisivat lämmöksi tuossa fetissä.
Arttu
GSX1100 -85
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by Tuuba »

Paljon mahdollista toki tuokin.
Tehtaan tiedon mukaan solenoidin maksimi virranottokyky on 1,5A ja ohjaustaajuus 250Hz.
Ecussa on tuossa ulostulossa käsittääkseni sillattu 2- kanavainen fettipiiri, jossa kanavan maksimivirta on 3,5A, eli 7A pitäisi olla otettavissa ennen piirinsisäistä suojausta.
Nyt toimii VVT hienosti, pikkasen pitää PIDiä hieroa mutta pysytään n. 1-1,5 asteen "värinässä", logista puolen sekunnin keskiarvona pysyy 0.1 asteen tarkkuudella pyydetyssä kulmassa kuitenkin. Jostain syystä tosin tehtaan ilmoittama säätöväli 0-40 kampiakselin astetta ei ihan täyty vaan väli on Tunerin mukaan 0-36 astetta noin niinku suunnilleen.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by Masi_K »

Tämä on kyllä hyvä tietää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: VVT -solenoidi häröily

Post by ArttuH »

Tuuba wrote:Paljon mahdollista toki tuokin.
Tehtaan tiedon mukaan solenoidin maksimi virranottokyky on 1,5A ja ohjaustaajuus 250Hz.
Ecussa on tuossa ulostulossa käsittääkseni sillattu 2- kanavainen fettipiiri, jossa kanavan maksimivirta on 3,5A, eli 7A pitäisi olla otettavissa ennen piirinsisäistä suojausta.
Eipä tuo sitten liian isosta virrasta johdu. Mutta nuo flyback-piikit saattaa silti tuottaa liikaa lämpöä fettipiiriin. Solenoidin kelaan varastoituu aina päälläolojaksolla energiaa, joka sitten virran katketessa purkautuu jonnekin. Ilman diodia suurin osa siitä muuttuu lämmöksi fettipiirissä. Ja mitä korkeammalla taajuudella solenoidia ajetaan, sitä enemmän lämpöä syntyy. Diodin kanssa tuo energia menee lähinnä solenoidin kelaan, kun ohjauksen katketessa virta jää kiertämään diodin kautta kelan läpi, kunnes energia on purettu.

Tuohon kuvioon tosin ei ihan täysin sovi se, että ohjaus alkaa oikuttelemaan samalla tavalla 100Hz ja 250Hz taajuudella. Jälkimmäisellä kun lämpöä pitäisi syntyä huomattavasti enemmän.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply