Kyseessä on 350cid V8 TBI:llä.Megana on MS2extra v3.00 laudalla. Myös sytkä on megan ohjaama hukkakipinä. Käytössä on myös LC-1 laajakaista-lambda.
Tänään aloittelin megan 'oikeaa' säätämistä. Tähän asti menty oletus-/perussäädöillä jotka tuli osittain megan mukana joissa kartoissa on käytetty Y-akselissa TPS-pohjaista arvoa ja nyt käytössä on Speed density. Myös askelmat on muutettu sen mukaan. Kone kävi jotakuinkin hyvin noillakin säädöillä, mutta ajattelin 'aloittaa alusta' jotta saan säädöt kunnolla kohdalleen.
Poistin käytöstä kaikki ylimääräiset asetukset kuten lambdan ja tyhjäkäyntikin on vain open-loop. Tuossahan on 4-pinninen IAC-käytössä joka on askelmoottori.
Megan manuaalissa sanottiin, että haetaan tyhjäkäynti hyväksi noilla asetuksilla. Noh, sain AFR:n jonnekin 13.5 huitteille (pitäisi varmaan vaihtaa tämä lambdaksi niin ei tarttis arpoa polttoaineiden kanssa) Tyhjäkäyntisäädin oli jotakuinkin kiinni vain 1 stepin auki. Silti tuntui että tyhjäkäynti oli varsin kova n. 1000rpm ellei hieman ylikin.
Aloittelijalla meni tässä kohden hieman sormisuuhun. Koetin sytkää ja bensakarttaa säädellä, mutta ei se oikein tahtonut alemmas asettua. Toki on mahdollista, että jossain on imuvuoto, mutta aiemmilla säädöillä tyhjäkäynti oli alempi ja tänäänkin sain sen asettumaan alemmas, mutta AFR oli silloin jotain ihan muuta kuin tuo n. 13.5 mikä ilmeisesti olisi hyvä olla tyhjäkäynnillä. Kone kyllä käy tyhjää hyvin, mutta kierrokset on vain hieman liian suuret.
Kokeilin closed-loop asetuksiakin eikä silloinkaan tyhjäkäynti saavuttanut käyrässä asetettua arvoa vaan jäi korkeammaksi.
Tuo olisi varmaan hyvä saada kohdalleen ennen kuin jatkaa eteenpäin.
Tyhjäkäyntikierrosten säätö
Moderator: Masi_K
Re: Tyhjäkäyntikierrosten säätö
Löytyykö kaasuläpästä mitään säätöä, jolla pääsisi säätämään ilmamäärää tyhjäkäyntiventtiilin ollessa kiinni? Jollain tavalla venttiilin ohi menevä ilmamäärä pitäisi saada tarpeeksi pieneksi, että venttiilillä olisi vaikutusta.
Jos seokset on ennen olleet poskellaan, niin silloin kierrokset on luonnollisesti olleet pienemmät samalla ilmamäärällä. Seokset kuitenkin kannattaa säätää niin, että kone käy mahdollisimman hyvin ja tasaisesti. Kierrosluku pitäisi sitten saada kohdilleen ilman määrää säätämällä. Tuo 13,5 AFR on luultavasti aika hyvä tuollaiselle koneelle.
Ennakot vaikuttavat tyhjäkäyntikierroksiin melko voimakkaasti. Yleensä koneelle suositeltu ennakko tyhjäkäynnillä on melko myöhäinen, eli ennakkoa lisäämällä kierrokset yleensä nousevat paljonkin. Eli liian aikaisella oleva sytkä voi olla yksi syy koviin tyhjäkäyntikierroksiin.
Jos seokset on ennen olleet poskellaan, niin silloin kierrokset on luonnollisesti olleet pienemmät samalla ilmamäärällä. Seokset kuitenkin kannattaa säätää niin, että kone käy mahdollisimman hyvin ja tasaisesti. Kierrosluku pitäisi sitten saada kohdilleen ilman määrää säätämällä. Tuo 13,5 AFR on luultavasti aika hyvä tuollaiselle koneelle.
Ennakot vaikuttavat tyhjäkäyntikierroksiin melko voimakkaasti. Yleensä koneelle suositeltu ennakko tyhjäkäynnillä on melko myöhäinen, eli ennakkoa lisäämällä kierrokset yleensä nousevat paljonkin. Eli liian aikaisella oleva sytkä voi olla yksi syy koviin tyhjäkäyntikierroksiin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Tyhjäkäyntikierrosten säätö
Täytyy tarkistaa tuo säätö. Ainakin käynnistyksessä huomaa, että tyhjäkäynninsäädin vaikuttaa kierroksiin, kun ne on aluksi muistaakseni 1500rpm ja siitä sitten laskevat kun tyhjäkäyntisäädintä lähdetään ajamaan kiinni päin.
Muistaakseni viimeisimpien säätöjen kanssa tyhjäkäynnillä sytytysennakko on noin 12astetta. Voi sitä hieman kokeilla vielä pienentää ja samalla säätää seosta.
Kone kyllä käy mielestäni hyvin tyhjää ja varsin tasaisesti, mutta kierroksia on liikaa. Täytyy jatkaa harjoituksia.
Muistaakseni viimeisimpien säätöjen kanssa tyhjäkäynnillä sytytysennakko on noin 12astetta. Voi sitä hieman kokeilla vielä pienentää ja samalla säätää seosta.
Kone kyllä käy mielestäni hyvin tyhjää ja varsin tasaisesti, mutta kierroksia on liikaa. Täytyy jatkaa harjoituksia.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Tyhjäkäyntikierrosten säätö
Vakioviritteisessä jenkkikasissa 10 asteen tyhjäkäynti on ihan hyvä vielä ja en ole ikinä raapinut päätäni tyhjäkäyntiseosten kanssa kun ne saattavat olla ihan mitä vain varsinkin liian suurilla suuttimilla ja vähänkään viritetyllä nokalla.
Kokeile pistää 300rpm:ään ennakoksi vaikka 15 ja 700:aan 8.
Bensakarttaan kanssa pieni rikastus alle tyhjäkäynnin.
Pitäisi tyhjäkäynnin olla aika hyvin itsekorjaava ilman imuvuotomoottoreitakin.
Kokeile pistää 300rpm:ään ennakoksi vaikka 15 ja 700:aan 8.
Bensakarttaan kanssa pieni rikastus alle tyhjäkäynnin.
Pitäisi tyhjäkäynnin olla aika hyvin itsekorjaava ilman imuvuotomoottoreitakin.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Tyhjäkäyntikierrosten säätö
Tänään säätelin lisää tyhjäkäyntiä. Sain sen mielestäni suht ok:ksi. Ei täysin vielä tyydytä, mutta 'riittävän hyvä'. Kierroksia oli noin 900rpm ja ennakko siinä kohden hieman reilu 11astetta ARF:n pyöriessä 13.5 tietämillä.
Sitten enabloin closed-loop tyhjäkäynnin säädön ja hetken aikaa pähkäiltyä sekin oli jotakuinkin ok. Ei nyt ihan täydellinen. Muutama juttu siinä pisti silmään.
Koetin säädellä PID-arvoja, kun nyt jos laittaa tyhjäkäynnillä vaihteen päälle niin suht nopeasti nostaa tyhjäkäyntiarvoa hieman ja sitten hitaasti kelaa loppuun asti. Mutta sitten, kun vaihteen laittaa P:lle tai N:lle niin tyhjäkäynti tipahtaa nopeasti oikeille kierroksille. Paitsi joskus harvoin tyhjäkäyntikierrokset itseasiassa nousee. Siinä tapauksessa näkyy, että tyhjäkäyntipyynti ei lähde laskemaan ollenkaan. Ongelmasta pääsee, kun käyttää vaihdetta päällä ja taas vapaalle. En päässy selville, että mikä ehto tuossa tapauksessa ei täyty.
Annoin auton jäähtyä jonkin aikaa ja sitten, kun käynnistin uudestaan niin arvot oli ihan hakusessa. Tyhjäkäynnillä kävi liian laihalla vaikka annoin auton lämmetä normilämpöihin. Huomasin, että imuilmanlämpö oli alhaisempi kuin aiemmin eli Air Density Correction oli suurempi. Annoin auton käydä ja em. Correction laski noin 10% niin tyhjäkäynti seos alkoi olla jotakuinkin samoissa lukemissa kuin aiemimn. Ilmeisesti tuo Correction ei ole kuitenkaan tarpeeksi suuri jos/kun kerran moottori menee laihalle kylmällä ilmalla? Pystyykö sitä säätämään vai miten tuo pitäisi kompensoida oikein?
Vielä on Warm Up Enrichment hakusessa. Kylmällä/Puolilämpimällä koneella tahtoo käydä kans hieman turhan laihalla ja tuntuu, että tuo closed-loop idle vain sotkee asiaa. Säädöt lienee pahastikin(?) pielessä.
Laitan tähän vielä msq - fileton jos joku kerkeis/kiinnostais katsoa sitä sen verran, että pistääkö sieltä jotain pahasti silmään. Tosin, tällä hetkellä on säädelty lähinnä vain tyhjäkäyntialuetta ja mm Accel Enrich on disabloitu ja lambda etc.
Sen takia tuota tyhjäkäyntiä säädellyt, kun käsitin että se olisi hyvä olla kohdallaan ennen kuin lähtee muita säätöjä tekemään ettei tule korjattua toisaalla vikaa joka johtuu jostain toisesta asiasta. Ainakaan niin helposti tapahdu tuota.
Käsitin, että softassa 3.3.3 ainakin oleva Idle Adaptive Advance timing ajaisi saman asian kuin tuo 300rpm lisäys ignition mappiin?
Tunetiedosto
Sitten enabloin closed-loop tyhjäkäynnin säädön ja hetken aikaa pähkäiltyä sekin oli jotakuinkin ok. Ei nyt ihan täydellinen. Muutama juttu siinä pisti silmään.
Koetin säädellä PID-arvoja, kun nyt jos laittaa tyhjäkäynnillä vaihteen päälle niin suht nopeasti nostaa tyhjäkäyntiarvoa hieman ja sitten hitaasti kelaa loppuun asti. Mutta sitten, kun vaihteen laittaa P:lle tai N:lle niin tyhjäkäynti tipahtaa nopeasti oikeille kierroksille. Paitsi joskus harvoin tyhjäkäyntikierrokset itseasiassa nousee. Siinä tapauksessa näkyy, että tyhjäkäyntipyynti ei lähde laskemaan ollenkaan. Ongelmasta pääsee, kun käyttää vaihdetta päällä ja taas vapaalle. En päässy selville, että mikä ehto tuossa tapauksessa ei täyty.
Annoin auton jäähtyä jonkin aikaa ja sitten, kun käynnistin uudestaan niin arvot oli ihan hakusessa. Tyhjäkäynnillä kävi liian laihalla vaikka annoin auton lämmetä normilämpöihin. Huomasin, että imuilmanlämpö oli alhaisempi kuin aiemmin eli Air Density Correction oli suurempi. Annoin auton käydä ja em. Correction laski noin 10% niin tyhjäkäynti seos alkoi olla jotakuinkin samoissa lukemissa kuin aiemimn. Ilmeisesti tuo Correction ei ole kuitenkaan tarpeeksi suuri jos/kun kerran moottori menee laihalle kylmällä ilmalla? Pystyykö sitä säätämään vai miten tuo pitäisi kompensoida oikein?
Vielä on Warm Up Enrichment hakusessa. Kylmällä/Puolilämpimällä koneella tahtoo käydä kans hieman turhan laihalla ja tuntuu, että tuo closed-loop idle vain sotkee asiaa. Säädöt lienee pahastikin(?) pielessä.
Laitan tähän vielä msq - fileton jos joku kerkeis/kiinnostais katsoa sitä sen verran, että pistääkö sieltä jotain pahasti silmään. Tosin, tällä hetkellä on säädelty lähinnä vain tyhjäkäyntialuetta ja mm Accel Enrich on disabloitu ja lambda etc.
Sen takia tuota tyhjäkäyntiä säädellyt, kun käsitin että se olisi hyvä olla kohdallaan ennen kuin lähtee muita säätöjä tekemään ettei tule korjattua toisaalla vikaa joka johtuu jostain toisesta asiasta. Ainakaan niin helposti tapahdu tuota.
Käsitin, että softassa 3.3.3 ainakin oleva Idle Adaptive Advance timing ajaisi saman asian kuin tuo 300rpm lisäys ignition mappiin?
Tunetiedosto