Häiriö kipinässä

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Häiriö kipinässä

Post by Rasseli »

v2.2 4 cyl hukkakipinä 402 päätteisellä kivellä ja 60-2 pyörä ja vr lukijalla. Signaali syötetään vr muunnospiirin kautta opton jalkaan.

Auto lupaa ja ollutkin muutaman sekan käynnissä.
Tooth loggeri antaa ilman tulppia hienoa käyrää. Tulpat kytkettynä pientä häröä triggauksessa, muttei mitään mikä käynnistämisen estäisi. Johdot kiertää ruiskun toiselta puolelta ja on vakio häiriösuojatut.
VR pyörä käytetty sorvissa ja on tasainen. Anturin paikkaa testattu vaihdella.
Spark A ja B myös häiriösuojatut. Ainoa paikka missä nämä kulkevat samasta kohtaa on tulipellin läpivienti.
Kaikki suojakuoren maat viety boxin maihin ja toinen pää kiven ja puolan maiden viereen.

Kuitenkin vaikka signaali on ok ja laitan tulpat runkoa vasten näkee silmin, että kipinä on melko epätasainen. Tuntuu että vika olisi spark out puolella.

-Vr muunnospiiri on kiimaliimattu prossun päälle. Voiko tuo sotkea signaalia?
-Puolan plussasta laitettu 4mF konkka häiriösuodatuksena maihin, tuonhan pitäis olla 25mF specsien mukaan. Riittääkö tuo 4mF?
Laudan led syöttöpuolella on jokin häikkä, kun ledit eivät syty. Toisessa megassa missä myös wasted sparkilla ledit on aina päällä ja alkaa vilkuttaa niitä sitten triggauksen tahtiin. Ledit kuitenkin ehjät kun sähkömittarilla ne saa palamaan himmeästi. Tuonhan ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa, koska spark a ja b:stä tulee signaali kivelle?
Ideoita mitä lähteä kokeilemaan?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Häiriö kipinässä

Post by Masi_K »

Onko rpm kuinka tasainen tulppien kera ja ilman puolaa kytkettynä? Ja näkyykö hammaslogissa tällöin mitään outoa normaalin aaltoilun lisäksi?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Häiriö kipinässä

Post by Rasseli »

Riittää jo, että irroitan tulpat koneesta ja laitan ne lohkon päälle, niin tulosignaali on täydellinen vaikka tulpat rätkii koneen päällä. Taitaa vaan tuo koneen pyörimisnopeus olla oleellinen seikka tuossa. Tulpat paikallaan saattaa olla signaali ok vaikka 5 pyöräytystä ja sitten saattaa seota puuttuvan hampaan kohdalla kerran. Kuitenkin kun tulppia katsoo koneen päällä kipinä on koko ajan satunnaista, Iskee melkeen joka kipinän, mutta osa kipinästä vaimeaa ja välillä iskee yhden hyvän loimun. Tulpat ostettu uudet 2 tuntia sitten.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Häiriö kipinässä

Post by Masi_K »

Näkyykö mitääm hammas ja triggerlogeissa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Häiriö kipinässä

Post by Rasseli »

Image

Vasen puoli on tulpat irti koneesta mutta kytkettynä tulpanjohtoihin ja oikea puoli, kun tulpat paikallaan johtojen kera ja kone yrittää käynnistyä. Tuo oikean puolen tilanne on se kärjistetty tilanne. Välillä tunnistaa puuttuvan hampaan paremmin, välillä huonommin.

Laitoin tuohon oikealle vielä triggeripyörän asetukset. Kone YKK kohdassa anturi on hampaan 22 kohdalla. Testattu myös 20,21,22,23,24 hammaskohdalla, eikä parane siitä.
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Häiriö kipinässä

Post by Rasseli »

Vika ratkesi. Jostain syystä tuo VR anturi triggeripyörällä ei toiminut kun auto oli lähdössä käyntiin tai käymässä. Anturi vaikuttaisi ehjältä, mutta jotain häiriöö se jostain syystä otti. Vaihdoin tuosta mun toisesta vehkeestä erilaisen vr anturin, jossa todella vahva magnatointi ja metallikuoret. Anturissa oli kyllä pidemmät johdot ja kierrätin mahdollisimman kaukaa johtonipun muista sähköistä, mutta uskon, että tuo johdon etäisyys ei ollut ongelmana, vaan itse anturin tyyppi.
Vika oli helppo, mutta hieman epälooginen rajata.
Viikko tuossa meni hukkaan, kun taisteli tuon kans.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Häiriö kipinässä

Post by Masi_K »

Hyvä että löyty. Mun mielestä tossa tulpat kiinni ollessa ei noi hampaat oikeen kunnolla tule ? Vai pyöriikö moottori kovaa ja helposti tulppien ollessa kiinni ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Häiriö kipinässä

Post by Rasseli »

Tulpat irti tais pyöriä jotain 600-800 rinkiä. Tulpat paikallaan pyöri n 200 rinkiä ja sitte saatto potkia vastaa välillä.
Juu, tuo triggaus oli jotenki aivan hämärä tulppien kans ja vätti tosiaan välistä välillä hampaita tai luki ne liian tiheään. En kyllä ymmärrä miten anturi voi sekoilla noin epäloogisesti.
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Re: Häiriö kipinässä

Post by kemes »

Rasseli wrote:-Vr muunnospiiri on kiimaliimattu prossun päälle.
Erikoinen menetelmä :lol:
Post Reply