MS3V3 kampiakselin signaali hukassa *ratkaistu*

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

MS3V3 kampiakselin signaali hukassa *ratkaistu*

Post by JKA83 »

Auto on Opel Calibra -93 C20XE-koneella, hukkakipinä, 60-2 trigger

Megasquirt 3V3.0+MS3X 1.3.4 firmware

Tilasin megan protopartsilta kasattuna, ja kaikki muut signaalit toimivat oikein, mutta tooth loggerilla katottuna startilla pyörittämällä (autoa ei ole vielä käynnistetty) tuli jonkunlaista signaalia alkuperäisellä VR-anturilla, mutta paljon lost synciä. Mittaristo-sivulla kuitenkin luki vihreänä "rpm-synced" ja kierroksia oli noin 200.

No ajattelin ettei protopartsilla ole muistettu kääntää säätöpotikoita täysin aukisuuntaan, joten avasin kopan ja käänsin potikoita reilusti aukipäin. Tämän jälkeen ei sitten tule mitään signaalia kampuralta... Ohjeissa vaan lukee että täysin aukisuunnassa olevat potikat toimii 99% antureilla.

Hankin sitten opelin hall-anturin (motonet 10-9194), ja muutin johtosarjaa hall anturille sopivaksi, ja laitoin johtosarjaan 1kohm ylösvetovastuksen 12V:iin. En siis juottanut kortille mitään, mutta eihän sillä ole väliä missä se ylösvetovastus on? Ja jumpperithan on megasquirtin levyllä sama VR ja hall -antureilla? No sekään ei anna mitään signaalia tooth loggeriin. Yleismittarilla mittasin että 0/12V signaali tulee levylle ainakin R46:lle asti.

Tein porakoneesta ja triggeripyörästä testipenkin johon pystyn vaihtamaan VR- ja hall-anturia, ja johdotusta anturin mukaan. Olen tässä molempia antureita käyttäen käännellyt potikoita edes takaisin, ja tuntuu aika turhauttavalta kun ei ole mitään tietoa miten sen signaalin voisi saada taas näkyviin.
Oskilloskooppia ei ole käytettävissä. Mittailin hall anturin signaalia pitkin VR-piiriä, ja R44:n kummallakaan puolella ei ollut signaalia, ainakaan 12V:n tasoista. Ymmärrän automaatiosähköistä mutta elektroniikka ei ole vahvin lajini... Tässä kaikessa on se lohtu että jonkinlaista signaalia tuli alussa, ennenkuin kääntelin potikat aukipäin, eli megan pitäisi olla kunnossa. Juotosten laatu on protopartsin levyllä todella hyvä. Onko tässä vastauksena että potikat yksinkertaisesti pitää saada tiettyyn asentoon, jota voi vain arvailla? Kysyin protopartsilta miten he asettavat potikat ennen lähettämistä. He kertoivat montako kierrosta kääntävät, mutta ne asetukset eivät toimineet.

Pitäisikö aina tooth loggeriin tulla kaikki signaalit mitä anturi saa, huolimatta tunerstudion asetuksista? Vaikka heiluttelisi jakaria anturin edessä? Eli toisin sanottuna voiko väärillä tunestudion asetuksilla blokata signaalit näkyvistä?

Kiitos avusta jo etukäteen.
Last edited by JKA83 on Wed May 13, 2015 17:29, edited 1 time in total.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by MrFairlane »

Jossainpäin manuaalia on säätöohjeet noille potikoille.

Paria Opelin hallia pyöritelleeni voin sanoa että noita lost syncejä ei saa millään pois. Cherry on toiminut tosi hyvin.
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by JKA83 »

MrFairlane wrote:Jossainpäin manuaalia on säätöohjeet noille potikoille.

Paria Opelin hallia pyöritelleeni voin sanoa että noita lost syncejä ei saa millään pois. Cherry on toiminut tosi hyvin.
Hardware manuaalissa oli vain tuo ohje että VR-anturilla kännetään potikat täysin aukisuuntaan. Vai onko tästä vielä joku tarkempi ohje?

Ne lost syncit tuli heti alkuun vr-anturilla, hall anturi ei ole vielä saanut mitään tooth loggeriin asti. Yleismittarilla testattuna hall-anturi kyllä toimii, antaa 0 tai 12v hampaiden mukaan.
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by JKA83 »

mazda929 wrote:Tuolta löytyy muutama ohje
http://www.diyautotune.com/tech_article ... ticles.htm
Kiitos linkistä, osan noista olin jo nähnyt mutta tuo "Bench testing the MegaSquirt VR circuit" on jäänyt huomaamatta. Täytyy tehdä mittailuja huomenna.

Eniten tässä vaan ihmetyttää että kun potikat on täysin aukisuunnassa, niin silloin pitäisi tulla aivan liikaa signaaleja (kaikki mahdolliset häiriöt), ja siitä sitten korjattaisiin triggausjännitteellä ja hystereesillä. Mutta kun ei näy mitään... vai onko mun VR-signaalissa paljon DC-komponenttia? Olisipa se oskilloskooppi...
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by MrFairlane »

Oletko mitannut suoraan prossun pinnistä hallin tilatietoa?
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by JKA83 »

En ole vielä. Teen tänään testausjohtosarjan jotta voin mittailla piiriä työpöydällä. Tähän mennessä mittailut on tapahtunut apukuskin jalkatilassa ja työergonomia ei ole paras mahdollinen :D . Teen tuon mazda929:n linkin mukaisen testin "Bench testing the MegaSquirt VR circuit".

Linkissä sanotaan että vrin-pinnin ja U7:n pinni 2:sen välinen kytkennän tarkoitus on poistaa häiriöitä. Ja että niiden välillä ei signaali muutu merkittävästi, mutta kun laitoin 12V DC sisään aiemmin hall anturin kautta, niin se käytännössä oli hävinnyt R44:n kohdalla.
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by JKA83 »

JKA83 wrote: Linkissä sanotaan että vrin-pinnin ja U7:n pinni 2:sen välinen kytkennän tarkoitus on poistaa häiriöitä. Ja että niiden välillä ei signaali muutu merkittävästi, mutta kun laitoin 12V DC sisään aiemmin hall anturin kautta, niin se käytännössä oli hävinnyt R44:n kohdalla.
Tuon lainauksen tekstin voi unohtaa, saattoi olla etten saanut kunnon kontaktia R44:n kun mittailin ahtaassa tilassa. Nyt tuli testattua jännitteitä levyltä tuon ohjeen mukaisesti pöydän päällä.

5V pinnissä 24: U7 pin2 4,9V ok

0V pinnissä 24: U7 pin2 0,83V. Tässä ohje sanoo että pitäisi olla 0-0.7V, onkohan tämä jännite ok?

Sitten kun tultiin kohtaan säädä R56:lla U7 pin3 1-2 volttiin, niin tähän voin todeta että R56 ei tehnyt yhtään mitään missään kohdassa piiriä. Mikään jännite ei muuttunut missään olosuhteissa, olkoon pinnissä 24 0V tai 5V. Mutta R52:lla pystyin täysin säätämään U7 pin3:n jännitettä. Säädin sen n. 1 volttiin.

Eli onko ohjeessa mennyt potikat sekaisin vai onko potikka/potikat rikki? Hardware-manualissa myös sanotaan että VR-anturia varten säädetään R56 potikkaa, ja mitataan R54:n jalasta matalin mahdollinen jännite, mutta kun senkään vastuksen jännitteeseen ei R56 vaikuttanut.

Laitoin lopuksi porakone-triggeripyörä-testipenkkiin VR-anturin, ja mittasin U7 pin2:sta AC-puolella 2.2VAC, joten tämän luulisi riittävän signaaliksi? U7:n 1.pinni ei vaan vaihtanut tilaa. Joten vika varmastikin on piirilevyllä, näillä näkymin U7 tai R56 on rikki? Toivottavasti selitin asiat selkeästi...

Ps. jäi näemmä nuo viimeiset U7 testit tekemättä, jäin ihmettelemään R56:n toimimattomuutta. Täytyy jatkaa huomenna. Kommentit ovat tervetulleita.
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by JKA83 »

U7 pin 1 ei vaihda tilaa vaikka mitä tekisi. Taidan lähettää tämän protopartsille testattavaksi.

Onko sillä mitään väliä että mun levyssä on potikoden säätöruuvit komponentin alareunassa, kuin kaikissa hardware manuaalin kuvissa ne on yläreunassa? Eli säätövastukset R52 ja R56 ovat 180 astetta eri päin kuin kuvissa.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by Puuhastelija »

Onhan ne sitten asennettu väärinpäin. jotenka eivät myöskään toimi niin kuin kuuluisi. Minä kääntäisin ne oikein päin ja kokeilisin sitten alkaako toimimaan.

EDIT:
Tarkasta myös että R52 ja R56 on oikeilla paikoillaan, ovat erilaisella vastusarvolla.
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by JKA83 »

Puuhastelija wrote:Onhan ne sitten asennettu väärinpäin. jotenka eivät myöskään toimi niin kuin kuuluisi. Minä kääntäisin ne oikein päin ja kokeilisin sitten alkaako toimimaan.

EDIT:
Tarkasta myös että R52 ja R56 on oikeilla paikoillaan, ovat erilaisella vastusarvolla.
Eipä tullut tuollainen aikaisemmin mieleen. Jos ne potikat ovat kuitenkin oikeilla paikoillaan, niin eikö tämä homma ratkeaisi kun käännän potikan säädot täysin kiinnipäin? En siis ole ruuvannut niitä kiinnisuuntaan ääriasentoon, koska lähtötilanne pitäisi olla täysin aukisuunnassa, ja siitä aletaan säätämään. Ja kun jännite ei muuttunut ensimmäisen viiden kierroksen mukaan niin en jatkanut kiertämistä.

Eli onko vastusarvot identtiset "molemmista päistä", jos potikka on 180ast väärinpäin niin säätö täytyy tehdä päinvastoin kuin ohjeessa (ensin täysin kiinni, säätö tapahtuu aukipäin)?
JKA83
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat May 09, 2015 16:09

Re: MS3V3 kampiakselin signaali hukassa, ei toimi hall eikä

Post by JKA83 »

Kyllä!! Kampuran signaali tuli välittömästi näkyviin kun käänsin potikat täysin kiinnisuuntaan. Eli ei haittaa vaikka ne ovat väärinpäin, säätäminen vaan täytyy tehdä käänteisesti kuin ohjeissa. No ni, tämmösen takia tässä tuli varmaan 2 viikkoa sählättyä :lol: . Mutta tulipahan opeteltua megan piirilevyyn liittyviä asioita, nyt vois sanoa tietävänsä edes hiukan mitä tuon boksin sisällä on.

SUURKIITOKSET KAIKILLE AUTTANEILLE!!!
Post Reply