Fiat uno turbo i.e mk2
Moderator: Masi_K
Fiat uno turbo i.e mk2
Voisin huvikseni kertoa omasta projektistani,Joka on samalla myös ensimmäinen oma projektini.
Kyllä sitä voi jo muuksi sanoa kun pakoputkiviritetyksi,Ja Essonbaari hevosia en rupea arvioimaan.
Kaikki alkoi siitäkun ostin kaveriltani mädän turbouunon,Jossa oli vikoja aivan liikaa hintaan nähden.
Melkoisen nopeasti nostin siitä ahtopaineita hieman,Kun oli bensanpaineensäädinkin valmiina.Heti ensimmäisenä rupesi kytkin luistamaan,Joten mopo sportin 3-lapainen sintterikytkin jäykällä asetelmalla löysi ensimmäisenä tiensä pellin alle.
Kun saatiin ne tehot tielle,Niin päivän sisällä tuli vaihdelaatikosta rattaita läpi kesken kuminpolttoa.
Siitä tää sit alko:Uusi laatikko löytyi ftcf foorumin kautta(kiitokset siitä Wesq).
Kun rempan hintakin nousi useisiin satoihin niin ajattelin ostaa samalla isompaa turboa,lohkoa ja suutinta:240cc/3bar turbosaabin suuttimet,T03 garret turbo saabista ja 1.5 Fiat Ritmon lohko.
Ja kun nämä sain kiinni tuntui autoni aivan toiselta.
Myöhemmin 2.5" putkistokin tehtiin.
Sitten tapahtui se toinen ikävä asia,Eli bensaletku pamahti auki (onneksi tuttavan kotipihalla),Ja autoni konehuoneesta paloi letkut ja johdot.
Ei onneksi vakavampaa.Jos ei olis ollu jauhesammutinta vierellä niin olisi varmaan koko uuno mennyttä kalua.Päätin auton tietysti korjata.
Siinä aloi rumba sähkölaitteiden kanssa,Jossa vuorotellen ottivat ilmamäärämittari,Ja ruiskupoksi itseensä muiden muassa,Ja
oikeastaan meni todella kauan saada auto taas käymään normaalisti ja ajoon.
Ajelin kouluun pari kuukautta,Sitten eräissä "viivoissa" pöllähti järjetön savupilvi taakse: Turbon pakopesä halkesi sisältä ahdoilla,Ja palaset tuhosivat turboni melko totaalisesti.
Siinä alkoi jo hieman masentaa,Mutta kuntoon se vielä tulee...
Säästin siinä rahaa,Ja päätin taas uusia koko projektin: tilattiin yksityiseltä t3/4 hybridi,Kun uskoimme sen toimivan 1.5 koneessa,Koska Saabin T03 heräsi fiiatissani noin 2800rpm.
Kulunut nokka akseli hiotettiin GT-motorsilla arvoihin: 300´110´11mm.
Kanneksi tuli Fiat Ritmon avarrettu kansi,Joka hengittää huomattavasti paremmin kun vanha.
Säädettävää nokkapyörää,Isompaa bensapumppua,Teetettiin myös keulan kokonen Intercooler,Ja vanhan haljenneen öljynlauhduttimen tilalle myös hieman suurempi.
Myös noin 800cc/3bar lisäsuutin löytyy,Jota ohjasin 034efin "lisäruiskulla" joka ohjasi siis pelkästään sitä yhtä suutinta.
En oikeastaan koskaan saanut sitä pelittämään kunnolla.
Ajoon kyllä autoni jo sain ja pientä makua suorituskyvystä 1bar ahtopaineilla.Onneksi ahdinkin herää suht järkevästi(4000rpm).
Tyhjäkäynti sitten oli se asia,Mikä sai minut lähtemään Megasquirtin asennus linjalle.
En saanut autoani millään käymään tyhjää alle 2000rpm,Ja siinäkin se oli todella epävakaata.
Imm kiristämällä siihen että keskikierroksilla ei oo liian rikkaalla, Tyhjäkäynti on aivan liian laihalla.
Lambda korjauksen poistamalla siis kävi tuossa 2000rpm,Ei muuten siinäkään.
Uskoisin Megasquirt&Sparkin mahdollistavan HIEMAN normaalimman tyhjäkäynnin autolleni,Ja järkevämmät seokset keskikaasulle.
Ehkä jopa tänä vkl näkee..
Kyllä sitä voi jo muuksi sanoa kun pakoputkiviritetyksi,Ja Essonbaari hevosia en rupea arvioimaan.
Kaikki alkoi siitäkun ostin kaveriltani mädän turbouunon,Jossa oli vikoja aivan liikaa hintaan nähden.
Melkoisen nopeasti nostin siitä ahtopaineita hieman,Kun oli bensanpaineensäädinkin valmiina.Heti ensimmäisenä rupesi kytkin luistamaan,Joten mopo sportin 3-lapainen sintterikytkin jäykällä asetelmalla löysi ensimmäisenä tiensä pellin alle.
Kun saatiin ne tehot tielle,Niin päivän sisällä tuli vaihdelaatikosta rattaita läpi kesken kuminpolttoa.
Siitä tää sit alko:Uusi laatikko löytyi ftcf foorumin kautta(kiitokset siitä Wesq).
Kun rempan hintakin nousi useisiin satoihin niin ajattelin ostaa samalla isompaa turboa,lohkoa ja suutinta:240cc/3bar turbosaabin suuttimet,T03 garret turbo saabista ja 1.5 Fiat Ritmon lohko.
Ja kun nämä sain kiinni tuntui autoni aivan toiselta.
Myöhemmin 2.5" putkistokin tehtiin.
Sitten tapahtui se toinen ikävä asia,Eli bensaletku pamahti auki (onneksi tuttavan kotipihalla),Ja autoni konehuoneesta paloi letkut ja johdot.
Ei onneksi vakavampaa.Jos ei olis ollu jauhesammutinta vierellä niin olisi varmaan koko uuno mennyttä kalua.Päätin auton tietysti korjata.
Siinä aloi rumba sähkölaitteiden kanssa,Jossa vuorotellen ottivat ilmamäärämittari,Ja ruiskupoksi itseensä muiden muassa,Ja
oikeastaan meni todella kauan saada auto taas käymään normaalisti ja ajoon.
Ajelin kouluun pari kuukautta,Sitten eräissä "viivoissa" pöllähti järjetön savupilvi taakse: Turbon pakopesä halkesi sisältä ahdoilla,Ja palaset tuhosivat turboni melko totaalisesti.
Siinä alkoi jo hieman masentaa,Mutta kuntoon se vielä tulee...
Säästin siinä rahaa,Ja päätin taas uusia koko projektin: tilattiin yksityiseltä t3/4 hybridi,Kun uskoimme sen toimivan 1.5 koneessa,Koska Saabin T03 heräsi fiiatissani noin 2800rpm.
Kulunut nokka akseli hiotettiin GT-motorsilla arvoihin: 300´110´11mm.
Kanneksi tuli Fiat Ritmon avarrettu kansi,Joka hengittää huomattavasti paremmin kun vanha.
Säädettävää nokkapyörää,Isompaa bensapumppua,Teetettiin myös keulan kokonen Intercooler,Ja vanhan haljenneen öljynlauhduttimen tilalle myös hieman suurempi.
Myös noin 800cc/3bar lisäsuutin löytyy,Jota ohjasin 034efin "lisäruiskulla" joka ohjasi siis pelkästään sitä yhtä suutinta.
En oikeastaan koskaan saanut sitä pelittämään kunnolla.
Ajoon kyllä autoni jo sain ja pientä makua suorituskyvystä 1bar ahtopaineilla.Onneksi ahdinkin herää suht järkevästi(4000rpm).
Tyhjäkäynti sitten oli se asia,Mikä sai minut lähtemään Megasquirtin asennus linjalle.
En saanut autoani millään käymään tyhjää alle 2000rpm,Ja siinäkin se oli todella epävakaata.
Imm kiristämällä siihen että keskikierroksilla ei oo liian rikkaalla, Tyhjäkäynti on aivan liian laihalla.
Lambda korjauksen poistamalla siis kävi tuossa 2000rpm,Ei muuten siinäkään.
Uskoisin Megasquirt&Sparkin mahdollistavan HIEMAN normaalimman tyhjäkäynnin autolleni,Ja järkevämmät seokset keskikaasulle.
Ehkä jopa tänä vkl näkee..
Last edited by fiiatisti on Sun Sep 18, 2005 19:35, edited 2 times in total.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
mulla oli toi toinen uunoista kokeeksi myynnissä...tosin tarvitsen sitä itse kun se on leimassa
ja tuo toinen ei edes kilvissä mutta sopivasti samannäköinen.
on tuosta kannentiiviste mossahdellut ja suuttimetki vaihtunu isompiin tässä välillä.
ainahan siellä jotain parannettavaa löytyy/jotain hajoaa.

on tuosta kannentiiviste mossahdellut ja suuttimetki vaihtunu isompiin tässä välillä.
ainahan siellä jotain parannettavaa löytyy/jotain hajoaa.