eli anturin singaalijohtoon tulee jatkuva 5v jännite, ei vr anturi tarvi sähköä toimiakseen ku se tekee sen ite.Mighty190 wrote:Jahas, anturi on kiinni, ei signaalia. Anturista trikkeripyörään on alle puoli milliä. Johtoja koitin kääntää toisinpäin, ei vaikutusta. Modin johdot oikein, saa maita ja viittä volttia. Tarvitseeko vastuksia vaihtaa?
.
MS1 2.2 Mersuun
Moderator: Masi_K
Re: MS1 2.2 Mersuun
Re: MS1 2.2 Mersuun
jake74 wrote:eli anturin singaalijohtoon tulee jatkuva 5v jännite, ei vr anturi tarvi sähköä toimiakseen ku se tekee sen ite.Mighty190 wrote:Jahas, anturi on kiinni, ei signaalia. Anturista trikkeripyörään on alle puoli milliä. Johtoja koitin kääntää toisinpäin, ei vaikutusta. Modin johdot oikein, saa maita ja viittä volttia. Tarvitseeko vastuksia vaihtaa?
.
Kuten viestissäni lukee, modille tulee se 5V ja 0V.
Re: MS1 2.2 Mersuun
sun pitää nyt skoopilla tutkii minne sinkaali jää ja tuleeko sitä ollenkaa anturilta.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Jees. Voisi sitä vastusta koittaa muuttaa vielä ensin?jake74 wrote:sun pitää nyt skoopilla tutkii minne sinkaali jää ja tuleeko sitä ollenkaa anturilta.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Homma etenee ja ongelmat jatkuu. Nyt trikkeri vaikuttaisi olevan kunnossa (pitkälti) mutta oireet ovat samanlaiset. Eli siis, rötää eikä kierrä yli 5800 (ennen n.5500), räkii putkeen eikä ole vetoja. Katselin tossa datalogeja mitä tuli otettua ja huomasin että Duty Cycle 1 on aina tuplat Duty Cycle 2 verrattuna. Tämä on kuulemma jossain koodiversiossa ollut bugina että näyttää näin mutta todellisuudessa on oikein. Mistähän sitä sais varmuuden? Alkaa mennä usko tähän touhuun, täytyykö palata kaasariin ja jakajaan
Niitä ei vaan voi säätää talvipakkasella lämpimästä hytistä
Tosiaan starttauksessa kierrosluku hyppäsi ainakin yhden kerran 1600 tietämille. Tasoittui kyllä ja muutenkin näyttää suht hyvältä. Käynti parani hyvin vähän Hall->VR muutoksen myötä. Yksi asia mikä logissa ei näy (miksi?) on se, että täyskaasulla kun kierrokset lähtee 3000-5000 väliä ylöspäin, niin Spark Angle mittari seilaa aika isoa väliä nopeasti. Auto myös nykii siten että mennään ei mennä ja kun ei mennä niin paukahtaa putkeen. On aika vuoristorataa ajella ympäri keskustaa läppäri hantin penkillä

Logeja
Tässä logissa näkyy tuo starttaus
Tämä logi on pelkkää tyhjäkäyntiä
Ja tässä ajellaan ympäri kylää
Ja jos jotain positiivista täytyy keksiä niin MadBullille kiitos VR-muuntimesta, toimii kuten pitääkin.


Tosiaan starttauksessa kierrosluku hyppäsi ainakin yhden kerran 1600 tietämille. Tasoittui kyllä ja muutenkin näyttää suht hyvältä. Käynti parani hyvin vähän Hall->VR muutoksen myötä. Yksi asia mikä logissa ei näy (miksi?) on se, että täyskaasulla kun kierrokset lähtee 3000-5000 väliä ylöspäin, niin Spark Angle mittari seilaa aika isoa väliä nopeasti. Auto myös nykii siten että mennään ei mennä ja kun ei mennä niin paukahtaa putkeen. On aika vuoristorataa ajella ympäri keskustaa läppäri hantin penkillä


Logeja
Tässä logissa näkyy tuo starttaus
Tämä logi on pelkkää tyhjäkäyntiä
Ja tässä ajellaan ympäri kylää
Ja jos jotain positiivista täytyy keksiä niin MadBullille kiitos VR-muuntimesta, toimii kuten pitääkin.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Mighty190 wrote:
Ja jos jotain positiivista täytyy keksiä niin MadBullille kiitos VR-muuntimesta, toimii kuten pitääkin.
En voi ottaa koko kunniaa itselleni. VR-muunnin on oikeastaan kolmen ihmisen yhteistuotos. Alunperin skema on vvieri:ltä josta Masi_K sovelsi yksinkertaisemman. Mä suunnittelin ja teetin levyn. Masi_K hoitaa kasauksen ja testauksen.
Hieno kuulla kuitenkin että toimii kuten pitää. Mulla on omassa autossani ensimmäinen proto ollut vissiin vuoden päivät testissä.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Asia selvä. Kiitos kuuluu siis kaikille yhtäpuolisestiMadBull wrote:Mighty190 wrote:
Ja jos jotain positiivista täytyy keksiä niin MadBullille kiitos VR-muuntimesta, toimii kuten pitääkin.
En voi ottaa koko kunniaa itselleni. VR-muunnin on oikeastaan kolmen ihmisen yhteistuotos. Alunperin skema on vvieri:ltä josta Masi_K sovelsi yksinkertaisemman. Mä suunnittelin ja teetin levyn. Masi_K hoitaa kasauksen ja testauksen.
Hieno kuulla kuitenkin että toimii kuten pitää. Mulla on omassa autossani ensimmäinen proto ollut vissiin vuoden päivät testissä.

Sellasta vielä tosta omasta autosta, että vielä Hall anturin ollessa kiinni poltti hukkakipinän sulaketta aika usein. Voisiko vikaa lähteä kuitenkin sytkäpuolelta etsimään?
Re: MS1 2.2 Mersuun
"No tuleeko siitä yhtään mitään?"
Ei. Ei tule. Moottorinvaihdon jälkeen huomasin "uuden" koneen vievän öljyä aika perkeleesti. Vaihdoin vanhan takaisin. Turhaa työtä taas monen tunnin edestä. Vanha kone keulilla ja käännän avaimesta, vaihtuu ilo vitutukseksi kun kuulee taas sen tutun pörinän ja huonokäyntisyyden (oikea kartta laitettu laatikkoon, toimi sillä ennenkin, mitään ei muutettu).
Tyhjää käy epätasaisen tasaisesti, ei paljoa kone heilu eikä muuta. Putkesta kuuluu kuitenkin sellaista ääntä että ei olisi kaikki mukana (ainakaan kunnolla) pintakaasulla ~1800-2300rpm tuntuu käyvän jokaisella sylinterillä. Siitä eteenpäin alkaa taas röpötys joka kestää ~5000rpm asti ja lähtee "vetämään". Tämä siis paikallaan huudattaessa, ajossa vielä muita yllätyksiä. Paikaltaan lähtee kun vanha traktori vetelästä suosta paukkeen ja röpellyksen saattelemana aina tätä tekien sinne 5000rpm tienoille. Oli kaasua sitten vähän tai paljon. Pintakaasulla tosin ei pauketta ole ainakaan kovin paljoa. Toki jokin saattaa olla oikein kun yläkiekoilla on vetoja edes jonkin verran.
Megatunessa lukee yhdessä palkissa "Launch on". Ei ole launch control päällä. Duty Cycle 2 on puolet Duty Cycle ykkösestä (koodina 029y4). Boksiin on ajettu uutta koodia pariin otteeseen, ei vaikutusta. Ajattelin repiä koko launchin pois kun ei tuota tollasenaan voi ajaa, saatika turbottaa. Muuten johdotus pitäisi olla kunnossa boksin sisältä ja ulkoa. Moottorin ajattelin maadoittaa yhdellä 16 neliön kaapelilla, jos se vaikuttaisi jotain. Piti vielä mainita että tosiaan polttelee sitä sytytyksen ohjauksen sulaketta aina silloin tällöin. Sytkäkivet vaihdoin, ei vaikutusta. Suuttimien ohjauksen palikat tilauksessa, jos ne vaihtamalla sais jotain aikaan.
Kysymyksiä;
Triggeröinti pitäisi olla ok. Jos anturi on liian lähellä, voiko se tehdä kiusaa? Puhutaan siis 0.5mm raosta. Voiko Protopartsille lähettää megan "diagnosoitavaksi"?
Mistä etsin vikaa seuraavaksi?
Mitä rikkimeneviä piirejä, jumppereita ym. pikkuvikoja MS1 V2.2 voi olla?
Mikä on elämän tarkoitus?
Miksi minä?
Jos luit koko tekstin ajatuksella ja löydät vian ja minä saan sen korjattua, on luvassa mitättömän ihmisen suuri kiitollisuus ja 10 pistettä sekä papukaijamerkki
Ei. Ei tule. Moottorinvaihdon jälkeen huomasin "uuden" koneen vievän öljyä aika perkeleesti. Vaihdoin vanhan takaisin. Turhaa työtä taas monen tunnin edestä. Vanha kone keulilla ja käännän avaimesta, vaihtuu ilo vitutukseksi kun kuulee taas sen tutun pörinän ja huonokäyntisyyden (oikea kartta laitettu laatikkoon, toimi sillä ennenkin, mitään ei muutettu).
Tyhjää käy epätasaisen tasaisesti, ei paljoa kone heilu eikä muuta. Putkesta kuuluu kuitenkin sellaista ääntä että ei olisi kaikki mukana (ainakaan kunnolla) pintakaasulla ~1800-2300rpm tuntuu käyvän jokaisella sylinterillä. Siitä eteenpäin alkaa taas röpötys joka kestää ~5000rpm asti ja lähtee "vetämään". Tämä siis paikallaan huudattaessa, ajossa vielä muita yllätyksiä. Paikaltaan lähtee kun vanha traktori vetelästä suosta paukkeen ja röpellyksen saattelemana aina tätä tekien sinne 5000rpm tienoille. Oli kaasua sitten vähän tai paljon. Pintakaasulla tosin ei pauketta ole ainakaan kovin paljoa. Toki jokin saattaa olla oikein kun yläkiekoilla on vetoja edes jonkin verran.
Megatunessa lukee yhdessä palkissa "Launch on". Ei ole launch control päällä. Duty Cycle 2 on puolet Duty Cycle ykkösestä (koodina 029y4). Boksiin on ajettu uutta koodia pariin otteeseen, ei vaikutusta. Ajattelin repiä koko launchin pois kun ei tuota tollasenaan voi ajaa, saatika turbottaa. Muuten johdotus pitäisi olla kunnossa boksin sisältä ja ulkoa. Moottorin ajattelin maadoittaa yhdellä 16 neliön kaapelilla, jos se vaikuttaisi jotain. Piti vielä mainita että tosiaan polttelee sitä sytytyksen ohjauksen sulaketta aina silloin tällöin. Sytkäkivet vaihdoin, ei vaikutusta. Suuttimien ohjauksen palikat tilauksessa, jos ne vaihtamalla sais jotain aikaan.
Kysymyksiä;
Triggeröinti pitäisi olla ok. Jos anturi on liian lähellä, voiko se tehdä kiusaa? Puhutaan siis 0.5mm raosta. Voiko Protopartsille lähettää megan "diagnosoitavaksi"?
Mistä etsin vikaa seuraavaksi?
Mitä rikkimeneviä piirejä, jumppereita ym. pikkuvikoja MS1 V2.2 voi olla?
Mikä on elämän tarkoitus?
Miksi minä?
Jos luit koko tekstin ajatuksella ja löydät vian ja minä saan sen korjattua, on luvassa mitättömän ihmisen suuri kiitollisuus ja 10 pistettä sekä papukaijamerkki

Re: MS1 2.2 Mersuun
Tässävaiheessa kannattaa pistää projekti jäihin kesäksi tms ja juosta vaikka hameväen perässä. Voi sitte syksymmällä selvitä monikin juttu. 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: MS1 2.2 Mersuun
No kyllähän sitäkin on keritty, tosin vähenemissä määrin kun viimeisinkin vklp meni hallilla
Olin yhden kaverin kanssa juttusilla ja mielessä välähti että hänkin on tilannut MS paketin. Kyselin sitten hukkakipinäpuolaa lainaksi, ja sen kiinni laittamisen jälkeen käynti parani HUOMATTAVASTI. Aloin myös miettimään tulppien kuntoa, ja ajatuksena olisi että huomenna haen uudet tulpat.
No nyt kun ongelmaa korjataan, niin olisi varmaan kiva tietää mikä sen aiheuttaa? Kertokaahan joku onko liian kaukaa haettua. RPM piikkejä startatessa (jopa 1600rpm) -> cranking dwell 6.0ms -> hukkakipinän sulake kärähtää. Ajossa ei siis koskaan tuota sulaketta käräyttänyt. Eikä ole sen jälkeen kun pienensin cranking dwellin 4.0. Laitoin myös running dwellin 4.0->3.8. Onkohan se vanha hukkakipinäpuola sanonut itsensä irti?
Mielessä kävi myös tuon Hall-anturin palauttaminen kokoonpanoon. Siinäkään kun se vika ei tuntunut olevan. Toki tuo VR tuntuu ajavan asiansa joten olkoot vielä kun toimii.
Niin ja juu se launch control pois boksista ja samaten kierroslukumittarin modaus. Jos alkais tapahtumaan
Tein muuten sen maadoituksen onnistumisien jälkeen. Eipähän vaikuttanut mitään ainakaan päällepäin, mutten irtikään enää ota

No nyt kun ongelmaa korjataan, niin olisi varmaan kiva tietää mikä sen aiheuttaa? Kertokaahan joku onko liian kaukaa haettua. RPM piikkejä startatessa (jopa 1600rpm) -> cranking dwell 6.0ms -> hukkakipinän sulake kärähtää. Ajossa ei siis koskaan tuota sulaketta käräyttänyt. Eikä ole sen jälkeen kun pienensin cranking dwellin 4.0. Laitoin myös running dwellin 4.0->3.8. Onkohan se vanha hukkakipinäpuola sanonut itsensä irti?
Mielessä kävi myös tuon Hall-anturin palauttaminen kokoonpanoon. Siinäkään kun se vika ei tuntunut olevan. Toki tuo VR tuntuu ajavan asiansa joten olkoot vielä kun toimii.
Niin ja juu se launch control pois boksista ja samaten kierroslukumittarin modaus. Jos alkais tapahtumaan

Tein muuten sen maadoituksen onnistumisien jälkeen. Eipähän vaikuttanut mitään ainakaan päällepäin, mutten irtikään enää ota

Re: MS1 2.2 Mersuun
Starttaukseen on vallan mainio tuo 4ms ja ajossa voi pitää helposti matalempaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: MS1 2.2 Mersuun
Allekirjoituksestani selviää paljon, mutta joitakin asioita mitä vuosien saatossa on tullut huomattua:Mighty190 wrote: No nyt kun ongelmaa korjataan, niin olisi varmaan kiva tietää mikä sen aiheuttaa?
mega(1) ei pidä ollenkaan siitä ettei se saa ns. sync-eventiä eli jos tyhjä hammas jää huomaamatta niin joku sytkälähdöistä voi jäädä päälle useammaksi sekunniksi mikä jo polttaa kiviä/puolia. Siksi puolan ohjaus kannattaa laittaa omalla sulakkeella joka kannattaa olla riittävän pieni ettei savut nouse. puolan virta lisäksi bensapumpun ohjauksesta. Sitten ne ylösvetovastukset kannattaa mitoittaa sen syttykiven mukaan ettei käy niin että kilon vastuksilla joku lähtö toimii ja toinen ei. Riippuu kivistä mutta oikea arvo on tyypillisesti väliltä 750-200 ohm, kiloset yleensä liikaa paitsi volkkarin puolien kanssa. Mutta niiden kanssa jokatapauksessa pitäisi olla PNP-trankuilla ohjatut +5v-lähdöt.
Joitakin ajatuksia. En aina jaksa perehtyä joka ongelmaan yksityiskohtaisesti joten tällaista yleistä jorinaa. Silti liian monta kertaa vika on löytynyt peilistä omallakin kohdalla joten osaan epäillä että myös tässä tapauksessa on näin

Re: MS1 2.2 Mersuun
Jees. Kokeilen vielä laittaa matalemmalle, jos alkaisi sulakkeet kestämäänMasi_K wrote:Starttaukseen on vallan mainio tuo 4ms ja ajossa voi pitää helposti matalempaa.

Aina oppii uutta. Voi olla että on tuo vr-modaus yksi syy sulakkeen paukkumiselleVauhtivaunu wrote:
Allekirjoituksestani selviää paljon, mutta joitakin asioita mitä vuosien saatossa on tullut huomattua:
mega(1) ei pidä ollenkaan siitä ettei se saa ns. sync-eventiä eli jos tyhjä hammas jää huomaamatta niin joku sytkälähdöistä voi jäädä päälle useammaksi sekunniksi mikä jo polttaa kiviä/puolia. Siksi puolan ohjaus kannattaa laittaa omalla sulakkeella joka kannattaa olla riittävän pieni ettei savut nouse. puolan virta lisäksi bensapumpun ohjauksesta. Sitten ne ylösvetovastukset kannattaa mitoittaa sen syttykiven mukaan ettei käy niin että kilon vastuksilla joku lähtö toimii ja toinen ei. Riippuu kivistä mutta oikea arvo on tyypillisesti väliltä 750-200 ohm, kiloset yleensä liikaa paitsi volkkarin puolien kanssa. Mutta niiden kanssa jokatapauksessa pitäisi olla PNP-trankuilla ohjatut +5v-lähdöt.
Joitakin ajatuksia. En aina jaksa perehtyä joka ongelmaan yksityiskohtaisesti joten tällaista yleistä jorinaa. Silti liian monta kertaa vika on löytynyt peilistä omallakin kohdalla joten osaan epäillä että myös tässä tapauksessa on näin

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: MS1 2.2 Mersuun
Koska ohjeissa sanotaan niin:Mighty190 wrote: Miksi BP-ohjauksesta virta?
http://www.msextra.com/doc/general/ms1external.html
On sille syynsäkin: kytkemällä kaikki muut komponentit BP-releen taakse, vähennetään mahdollisuutta polttaa komponentteja virhekytkentöjen ja/tai asetusten muodossa. Tuohon sync-erroriin se ei kuitenkaan auta koska BP-rele on päällä samaan aikaan kun sytytyksen (virhe)ohjaus.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Jahas. Nyt iski tarve uudelle tyhjäkäyntiventtiilille. Interneteistä löytyy vaikka minkälaista mutta taajuuksista ei ole mitään puhetta. Eli siis ostetaan tyhjäkäyntiventtiili letkuliittimillä, ja samaan rahaan olis hienoa taajuuden ja closed dc arvo saada.
Re: MS1 2.2 Mersuun
Halvimmat taitaa olla Boschilaiset (volvo & saab). Molemmissa isohkot letkuliitännät. Volvoissa 90 asteen kulma ja saabeissa ainakin T muotoista. Taajuuden ja dcn löydät itsekkin helposti kokeilemal. Volvolaisen kiinni dc oli noin 30, taajuutta en taas vaan muista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII