ei kipinäää(auttakaa aloittelijaa)

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
fiiatisti
Megasquirttaaja

ei kipinäää(auttakaa aloittelijaa)

Post by fiiatisti »

hei..taas joudun vaivata foorumia typerillä ongelmillani mutta en nyt edisty tuon asian kanssa omin neuvoin...olen nyt saanut megaani johtosarjan valmiiksi..kyseessä on siis megasquirt sytkänohjauksella..muiden ongelmien selvittelemisen jälkeen nyt tuntuu siltä että mega ei herjaa mitään kummia vikailmotuksia kuten se ennen teki...ja hall anturin johot ku sain oikeinpäin ni alko rundimittari näyttää 300rpm startatessa joka järkevältä tuntuu...kipinä vain puuttuu...hall on autossani noin 70 astetta ennen ykk..uunossa kun laturin hihnan sijainti ei mahdollista 60 asteen kohalle sijoittamista..eli bensanpaineet nousee..8.2ms näyttäis startatessa suuttimien aukioloajaksi..kipinä uupuu uskoisin sen olevan viimeisiä "vikoja"..katsoin niin puolaltakaan ei kipinää lähe jakajalle..ja jakajallekaan en ole muutoksia tehny sen jälkeen kun megaa aloin asentamaan ja sillon auto käynnistyi...edit:eikö kukaan viitsi auttaa?jos jotain helpottaa ni auton on turbo uuno mk2..ihan jos edes jotain vinkkiä että mistä lähtisin etsimään vikaa kipinän uupumiseen..siel o uunon alkuperänen sytytysyksikkö ja puola..joilla pitäisi kyllä toimia..
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

ilmeisesti täältä ei helposti neuvoja saa..no voiko joku kertoa että onko siitä mahdollista vahinkoa jos lyön megalta sytytysyksikölle lähtevän johdon maihin ja koitan startata?siitähän pitäisi pientä kipinää tulla vaikkei olekaan vahvistettu vielä?ei vaa jaksa käsittää mihi se tossa matkalla katoaa...kolmella eri puolallaki jo kokeiltu...ja yks ainaki oli koskematon että en usko et puola on rikki..
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

äsken taas akku tyhjäks käynnistys yrityksissä.kyllä megatune kovasti väittää että auto oli "running" tilassa mutta itse en asiaa usko ku oli puolan johto irti virranjakajan kannesta..
nyt käsitän että ehkä tuo bensa/sytkä ohjaus heti suoraa oli iso pala haukattavaks näin ku ei oo aikasempaa kokemusta ollenkaan..mut kyl se kuntoon tulee..kävin äsken taas yrittämässä..otin ylös ne vikailmotukset mitä toi välillä sanoo..mitäköhän nämä tarkottavat:
Error:divide by zero. ´ (nCyl 2+1) / divider2
ja toinen:
Error:divide by zero. ´FuelADC<1 ? 0 :mph<1 ? 0 :mph/USgph
jos nuo sais tietää ni varmaa edistyis vähäse taas..
JaniM
Megajumala

Post by JaniM »

Näyttäis että sulla puuttuu joku asetus koska on nolla jakajana. Käyppäs stekkaa asetukset. Tää oli ihan veikkaus.
KariM
Megailija

Post by KariM »

Laitapa .msq -tiedostosi näkösälle tänne, niin voidaan ihmetellä asetuksia. Ja mitä msns-e -koodiversiota käytät?

Ei, auto ei käynnisty jos puolan johto on irti, tai piuha megalta sytytysyksikölle maissa.
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

joo siis kyllä minä tuon tiesin ettei se käynnissä ollut :lol:
ihmettelin vaan miksi mega väitti auton olevan running tilassa puolan johto irti jakajasta..kaivan nuo hetimiten esille kunhan tästä heräilen,,
KariM
Megailija

Post by KariM »

Käynnistysasetuksista löytyy cranking rpm limit tjsp, jonka alapuolella mega on cranking-tilassa, ja yläpuolella running-tilassa, periaatteessa. Eli puhtaasti käyntinopeuden perusteella se sellaista väitti. Hyvin positiivista on että sulla se ylipäätään saa tiedon koneen nopeudesta/asennosta, eli ongelma mitä ilmeisimmin on megan ja puolan välissä, tai asetuksissa.
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

http://www.saunalahti.fi/wesulius/ tuolla on car1.rar sieltä pitäisi löytyä tietoa noista mun asetuksista yms...(muitakin satunnaisia projektikuvia on tosin mun omat on "emu" kansion alla)
KariM
Megailija

Post by KariM »

Mitä softaversioita käytät? Megatune vissiin ainakin on melko vanha, jossain tiedostossa oli versionumero 225b284. En myöskään löytänyt kokeilemalla oikeaa mnsn-extra.iniä, mikä extran versio?
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

juuri tuo mainitsemasi on kyseinen softa.
kiitoksia jo tähän mennessä että jaksat auttaa ongelmassani.
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

nyt vasta menee hermot..siis alkuperäinen on mun softa...020 extra...
näin sano ku koitin ajaa tota download firmware hommaa...nyt vasta alkaa hermot menee..mun pitäis tehä se jumpperi homma iha selvästi..eli käytin hyppylankaa kaveri näytti kuval et mihi kohtaa..ei suostu vaa sillo sitä ajamaan sinne...jos pistän että mul ei oo alkuperänen ni se kyllä ajaa koodin sisälle..mut sit taas megatune herjaa samantien että controlleri versio ei matchaa megasquirt.ini tiedoston väittämään..
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

joo...itsekeskustelu taas jatkuu..nyt siis on extra koodi 020 sisällä..
herjaa samat asiat kun ennenkin...megatunen versio on tuo minkä sanoit aiemmin..225b284..samat ongelmat ei kipinää...muuten näyttäis järkeviä..
Masi_K
Megajumala

Post by Masi_K »

Jos käyttää extrakoodia, niin ei tarvitse boot jumpperia. Siis jos extrasta extraan pätchää. Silloin vastataan kysymykseen tietenkin että N. Koita vaihtaa uudempaan koodiin ja megatuneen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

jooh.ongelmana oli se vaa etten itekää saanu selville et oliko tos extra koodi valmiiks..no mutta..tein kuten sanoit..eli nyt on uusin versio megatunesta eli mt225b623.Ja extra koodina 024s9 näiden sivujen linkistä downittu(jostai syystä megatunessa lukee 024s11?)
Tein konfiguroinnit settings.ini tiedostoon car1 kansiossa kuten ohjeissa sanottiin.kävin constantsit läpi ja nyt ei enään herjaa mitään niinkuin ennen.
Kipinää ei näy vieläkään tosin.Ja megan saama jännite startatessa laskee alle 10V.Laitoin jo akun laturiin että kohta näkee johtuiko kenties liian tyhjästä akusta.Nyt tiedän mitä msq tiedostoa aiemmin kyseltiin.Saan sen näkyviin iltasella pistän heti linkin tänne.
KariM
Megailija

Post by KariM »

Tuo 024s11<>024s9 on tunnettu vika, siitä ei tarvitse välittää. 024s9:n mukana tulleen Msns-extra.inin varmaankin kopioit ohjeiden mukaan sinne megatunen mtcfg-hakemistoon.

Minkälainen sytkäyksikkö sulla on käytössä? Iskeekö tulpat kipinää jos taputtelet megalta sytkäyksikölle menevää piuhaa maihin, virrat tietty päällä?
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

juuh kyllä kopioin kyseisen tiedoston oikeaan paikkaan...sytytysyksikkö on magneti marellin 7 napaa rivissä.Motonetin hinnastosta löytyy myös turbo uunoon myytävänä samaa yksikköä.HUGO:n vastaavasta löytyy numerosarja:13 8083 jos jotain selventää.Puolana on 70/75 uunon 89--92 (2+2 laattaliitin).
Eikös tuo invert spark aja saman asian kun että laittaisi sen sytkälle menevän johdon maihin?
sitä ainakin kokeilin eikä mitään eroa.
KariM
Megailija

Post by KariM »

Ei, invert spark määrittää sen ajoittaako mega signaalin nousevan vai laskevan reunan oikealle hetkelle.

Ilman lisäkytkentöjä megan sytkälähtö on maadoittava, eli sytytyshetkellä signaali menee maahan (tai invert päällä irtoaa maasta). Kokeile tuon johdon naputtamista maahan, pitäisi kipinä irrota. Jos ei kipinöi, niin sitten se todennäköisesti haluaa jonkun ylösvedon, eli 12v tms, olettaen että yksikkö ja puola ovat kytketty oikein.

Tämä yksikkö vissiin:
http://www.hueco.de/AECatalog/index.php ... key=138083
(Testarossan sytkäyksikkö :D ) Pinnijärjestys näyttää samalta kuin extran sivuilla esitellyn bossilaisen. Onko tietoa hoitaako tuo dwell-controllin? Arvauksena heittäisin ettei hoida, mutta se nyt ei vaikuta tähän että kipinää ei tule ensinkään.
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

Juuh.Eli käsitin taas hieman väärin.
No kävin äsken koittamassa.Eli: Katkaisin Megalta sytkälle lähtevän johdon,Ja naputin yksikössä kiinni olevaa johtoa maihin samalla kun pidin toisella kädellä puolan johtoa maissa(lähellä maata ja kiinni).
Ei sanonut mitään.
Virrat olivat tietenkin päällä.Kokeilin myös startaten ilman tulosta.Eli tuo ylösveto taitaa olla se viimeinen oljenkorsi?
Kyllä pitäis olla oikein kytkettyjä nuo.En ainakaan usko että olisin virhettä tehnyt kun ei muutenkaan johtosarjassa ole ollut mitään virheitä lukuunottamatta sitä että jätin alkuun releen pois.Ja tarkistanut olen pari kertaa.
Joo.Kyllä tässä pedon sukulaisessa on itse pedon sytytysyksikkö :) eli tuo samainen.Pinnijärjestys on sama ja voin koittaa saada kuvan yksikön liitoksista samalla kun tän hetkiset msq tiedostot.
:oops: en toistaiseksi tiedä mikä on tämä dwell kontrollointi.
Megatune muuten herjasi kerran taas jotain ohjelmisto eroa?
Tosin se ei toistunut enään kun laitoin pari kertaa uudestaan megatunen kiinni ja auki+virroille sama.
Noh mutta nyt on tuolla samoilla sivuilla kun aiemmin niin kuva joka havainnollistaa mun sytkäyksikön/puolan kytkentöjä ja lisää .msq tiedostoja jos noista jotain selkenis.
KariM
Megailija

Post by KariM »

Jotain ongelmaa siinä sytkäyksikön ja puolan kytkennässä on. Oikeastaan ainut mitä enää keksin on lisätä se ylösvetovastus (n. 1Kohm) tuosta piuhasta +5V:iin (löytyy esim. TPS:ltä) tai +12V:iin, ja toistaa piuhan naputtelutesti uudestaan.

Minulle tuon nimenomaisen sytkäyksikön ohjaus on tuntematon.

Dwell control on puolan latausajan säätö. Liian pitkällä ajalla puola kuumenee, ja liian lyhyellä kipinä heikkenee. Bosch 139-loppuinen osaa tuon itse, mutta useimmat vähänkään älykäämmän sytkäohjauksen kanssa käytettävät sytkämodulit eivät tee sitä itse, jolloin megassa on käytettävä tuota dwell control -ominaisuutta. Mutta tuota ei tarvitse pohtia ennenkuin kone on käynnissä :/
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

Jooh.No minä vielä kertaalleen tarkistan liitokset ja kokeilen toisen uunoni sytkäyksiköllä jos tuo olisi vaikka ottanut siipeensä megan asennuksen aikan.
Jos ei muu auta niin täytyy tuo ylösveto vastus siihen kytkeä jos sitten vaikka sais uunin käyntii.
fiiatisti
Megasquirttaaja

Post by fiiatisti »

Nyt tässä vaiheessa täytyy sanoa.
Kiitokset kaikille auttaneille ja muuta mukavaa.Sain äsken kipinänkin esille.
Vika löytyi omasta mokastani eli olin unohtanut puolalle oman +12v piuhan.Sen kun pistin niin uunoni käynnistyi laakista ja pysyi tyhjäkäynnillä heti :shock: tonnissa vielä.Tätä riemua ei voi enään voittaa mikään tunne.Onnistunut projekti on jo koska tyhjäkäynnin puutteen takia ryhdyin megan asennukseen.Nyt alkaa armoton säätö ja varmasti vielä kysymistä tulee :) mut tää oli jo iso askel parempaan
Post Reply