IAC askelmoottori

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
wellu
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sat Jul 21, 2012 11:14

IAC askelmoottori

Post by wellu »

Rakentelen tässä Ladan alkuperäisestä yksipisteruiskusta nelipisteruiskua Megalla ja huomasin että alkuperäinen tyhjäkäyntimoottori on GM:n valmistama askelmoottori.

Tuossa vielä samanlaisesta kuva:

Image

Nyt mietityttää miten tuo askelmoottori kalibroidaan ts. mistä Mega tietää sen asennon? Testailin Megan testitoiminnolla ja sain kyllä laitteen liikkumaan molempiin suuntiin mutta miten raja-arvot määritellään ja resetoiko Mega tuon joka käynnistyksessä vetämällä laitteen ääriasentoon ja vähän päälle vai miten?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: IAC askelmoottori

Post by Benkku »

Ajattele asiaa toisinpäin. Ohjain säätää karan asentoa, kunnes tavoite-arvo (tässä tapauksessa moottorin kierrosluku) on saavutettu. Askelmoottoria ei ohjata pulssileveysmodulaatiolla, joten karan 'sijainnista' ohjain ei saa tietoa ilman resetoinnin yhteydessä suoritettavaa rajaan ajoa. Toki rajaan ajo ei ole välttämätöntä, mutta useissa säätimissä niin tehdään.

PID-säädin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/PID-s%C3%A4%C3%A4din
http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller
wellu
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sat Jul 21, 2012 11:14

Re: IAC askelmoottori

Post by wellu »

Jos liikerata on vaikkapa 255 askelta niin ajetaanko *aina* käynnistyksen yhteydessä ensiksi tuo määrä toiseen suuntaan jotta ollaan varmasti nollissa riippumatta siitä mihin tilaan askelmoottori on jäänyt edellisellä kerralla?

No ei kai tuossa moottorissa rattaat paukahda koska noin se varmaan tehdään kaikkialla.
maddis
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Sat Jan 31, 2015 15:36
Location: Ylöjärvi

Re: IAC askelmoottori

Post by maddis »

Lainataanpas tätä ketjua, kun samanlaisesti GM:n IAC:sta on kyse.

Miten tiedän toimiiko tuo IAC oikein päin? Testimoodissa ajelin ekana RUN-asentoon jolloin kara ajettiin ulos. Sitten homing(?) modella karaa ajeltiin sisäänpäin. Näinhän sen kuuluu toimia eli ajossa tuo on kiinni.

Kuitenkin asetuksissa homing asento on konffattu olemaan 'closed' mitä se nyt ei ole jos kara on ajettu sisään(moottoriin). Kokeiliin vaihtaa sitä konffausta olemaan 'open', mutta jotenkin se toiminta ei selvinnyt minulle ja liikeratakin pieneni mielestäni. Loogisemmin toimi tuossa 'closed' - moodissa, mutta hieman häiritsee tuo että eihän se IAC ole kiinni jos on 'homing' kohdassa.

Koetin megamanuaalia lueskella eikä siellä oikein tuota selitetty. Sanottiin vaan että jos moottori toimii väärinpäin niin vaihda piuhaparit toistepäin.

ps. Se kara muuten lentää komeesti, jos ajaa liian pitkälle ulos kun IAC ei ole paikallaan. ;) Sanottiin tuolla megamanuaalissakin asiasta, mutta ei mainittu sitä kuinka hyvin se lentää.
vesa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26
Location: Lemu

Re: IAC askelmoottori

Post by vesa »

Minäkin olen aikalailla ulkona...
Asensin askelmoottorin testipenkkiin nähdäkseni miten se toimii.
Ymmärsin MS:n ohjeen siten, että kun testatessa painan homing-nappia niin kara tulee ulos.
Eli sulkee tyhjäkäyntiventtiilin. Näin se tekikin, mutta kun kara törmäsi esteeseen se vaihtoi suuntaa!
Mielestäni sen pitäisi jäädä nojaamaan venttiilin aukkoon. (ja lähteä siitä sopivaan starttikohtaan vasta eri komennolla.)
Mutta jos homing-tilateen alkukohta vaihteli, niin karan pysähdyspaikka vaihteli myös.
Lisäksi kun karan alkukohta oli sellainen, että homing-arvo ei riittänyt tuomaan karaa kiinni esteeseen niin seuraava homing-komento lähetti karan eri suuntaan. Ilmiö toistui jatkuvasti.
Olen ymmällä.
Onko joku saanut askelmoottorilla säädettyä tyhjäkäyntiä?
Jos, niin voisikohan saada tietää millaisilla parametreillä.
Vesa
Post Reply