MS1 2.2 Mersuun

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Turbiini wrote:Ei tuo ainakaan megan sisällä oleva sytkä vika voi olla rivi 4 koneessa. jos ei ole jotain vakiosta poikkeavaa kampiakselia ja nokkaa millä saatu erikoinen sytytys järjestys.
En nyt ymmärrä. Mega ohjaa sylintereiden 1 ja 3 sytkää toisen kiven, ja 2 ja 4 sytkää toisen kiven kanssa. 2 ja 4 sylintereiden tulpat ovat aivan mustat, 1 ja 3 ok.

EDIT: Kiitos turbiini, jätän tämän vain tähän :D
Last edited by Mighty190 on Tue Mar 10, 2015 18:11, edited 1 time in total.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Turbiini »

Normaali rivi4 on 1 ja 4 sylinterin männät yhtä aikaa ylhäällä jolloin ne ovat luonnollisesti keskenään samalla sytkälähdöllä. Eli joko sulla on joku aivan erikoinen moottori tai tulpan johdot ristissä.
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Nyt kävi kyllä moka tässä päädyssä. Mutta juu, tollainhan se on, ja pitääkin olla. Kuitenkin, toimiva kokoonpano oli noin 4kk ilman mitään, ja yhtäkkiä teki tuon että alkoi röpeltää ja käymään miten sattuu. Että jossain sitä vikaa on kuitenkin :D
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Turbiini »

Koita aluksi vaikka nyppiä suuttimien johtoja irti että selviää millä pytyillä kone käy, voinee olla hyvinkin mahdollista että ne nokiset tulpat on niissä sylintereissä jotka toimii, ja puhtaina pysyvät eivät saa edes bensaa. seuraavana kokeena sitten kun toimimattomat on selvitetty ni vaihdat suuttimien johtoja toimivien ja toimimattomien sylinterien välillä (jos johtasarja ulettuu) ni selviää siirtyyky vika eri sylintereihin.
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Bensapuolta ensin epäilin itsekin. Käyn hetken päästä tuota koittamassa, tässä äänitettä siitä miten käy http://aijaa.com/Z523X6
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Jahas. Kaikkien suuttimien johtoja koitin yksi kerrallaan irti, 4 suuttimen irroituksella vähiten tai ei lainkaan vaikutusta. Suutin rikki vai tukossa?
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Morjesta vaan taas. Suuttimet vaihdettu, ei vaikutusta. Tänään olis tarkotus hallilla laittaa megaan modeja ja ajaa koodi uudestaan purkkiin, jos sillä sais toimimaan :D Toivottavasti vika on siinä koodissa, alkaa usko loppumaan pikkuhiljaa :lol:
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Kuinka kävikään, vika ei poistunut koodin uusimisella. Mistä lähtis seuraavaksi hakemaan vikaa, ehdotuksia otetaan vastaan. Jos toisella prosessorilla koittais?
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Jasu »

Jos vain yhden suuttimen piuhan irroittaminen ei vaikuta käyntiin, en oikein jaksa uskoa että prossuvika olisi kyseessä. Ellei sitten purkkiin ole tehty muutosta, että olisi käytössä neljä suutinlähtöä, silloin voisi yksi lähtö olla pimeänä...

Suuttimet kun yleensä on megassa joko kahdessa ryhmässä, tai sitten kaikki samassa. Silloin jos vika on purkissa/koodissa, niin sama vika esiintyy kahdessa/kaikissa suuttimissa samanlaisena...

Vaihtoehtoina mielestäni on, mikäli vika bensapuolella on, joko suuttimessa itsessään tai sen johdotuksissa. Joskus noita on tullut tutkittua irroittamalla suutintukki suuttimineen, ja startilla pyörittäessä ihmetelty miten bensaa lentää suuttimista. Tuossa on sitten reiluhkon palovaaran mahdollisuus, bensasumua ilmassa ja se ei kovin kummoista kipinää tarvitse kun roihahtaa...

Ekana kävisin sähkpuolen vielä läpi, jos sieltä ei mitään löydy niin sitten joko suuttimet irrallaan testaten miten niistä bensa tulee ulos, tai vaihtamalla suuttimien paikkoja keskenään katsoen jos vikapaikka siirtyy suuttimen mukana pytystä toiseen...





Onhan puristukset varmasti kunnossa, ettei kyseessä kuitenkin olisi mekaaninen vika, reikä männässä, venttiili raollaan/palanut tms..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Mekaaninen vika on poissuljettu. Suutinvika on poissuljettu. Eli siis käy samalla lailla kun vaihtaa johtoja toisiin. Sytkään tarvii perehtyä vielä. Veikkaan itse sitä prosessoria. Lähteekö se ihan nostamalla pois vai onko se kolvattu levylle? Vikahan on siis sellainen että ei kierrä yli 5500rpm, vaikka rajari 7000rpm. Vaikuttaa kun iskisi "rajarille" sen verran terävästi katkaisee, kierrosten hieman kuitenkin noustessa. Ennakko näyttää tuolloin ihan puutaheinää megatunessa. Vika tuli ihan normiajossa, karttaa oli päivitetty viimeksi noin viikko sitten, ja olosuhteet olivat suht normaalit.

Lisättäneen myös, tein tänään launch control modin ja rev counter modin. Rev counter mod on releellinen, toki eri transistorilla kuin mitä manuaali neuvoo (on vastaavanlainen). Käytin tacho outputtina X4:ää ja tein kytkennän kuten piti. Tein oman 12V ja 0V linjan liittimen läpi modille. 0V linjan läpi menee maihin myös launch control. Vikana on se, että kun lyö tacho outputin päälle, kierrosluku näkyy mittarissa mutta megatunessa kierrosluku lähtee menemään omaa reittiään, joka johtaa sammumiseen. Launchin 5V jännite on varastettu TPS johdolta, joka siis on myös Hall anturin 5V syöttö. Tarvitseeko siihen rev counter modiin laittaa diodi johonkin väliin (esim. emitteri-0V) ettei se pääse sekottamaan Hallin signaalia? Tuossa vielä linkkiä modiin.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... VTacho.GIF
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by JaniM »

Tuo 5500 raja vaikuittais kuin kierrostieto sekoilee ja käy nollassa. Mikäs kiekko siellä nyt on ja anturi?
Logia yhtään saanut tuosta kohdasta, niin näät käykö nollassa.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

JaniM wrote:Tuo 5500 raja vaikuittais kuin kierrostieto sekoilee ja käy nollassa. Mikäs kiekko siellä nyt on ja anturi?
Logia yhtään saanut tuosta kohdasta, niin näät käykö nollassa.
36-1 kiekko ja Hall-anturi. En ole logia koskaan ottanut, vois tänään ottaa. Mistähän tuo sekoilu vois johtua?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by JaniM »

Onko sellanen ohut rimpula mitä Protoparts myy? Kaks sellasta ainakin tullut vastaan missä sellanen ohut levy ja hukkaa kierrostiedon sekä tyhjän kohdan.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Ei se sama levy mutta saman paksuinen. 170mm halkaisija. Tähän asti on toiminut hyvin, miksi se yhtäkkiä sanoisi itsensä irti :?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by JaniM »

No sit jos on toiminut aikasemmin, niin ei periaatteessa, jos anturi liikkunut ja kannake kunnollinen ollut ja paikoillaan pysynyt.
Mutta kattele siitä logista kyykkääkö kierrostieto.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

JaniM wrote:No sit jos on toiminut aikasemmin, niin ei periaatteessa, jos anturi liikkunut ja kannake kunnollinen ollut ja paikoillaan pysynyt.
Mutta kattele siitä logista kyykkääkö kierrostieto.
Juu otan illalla projektiksi.
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Tuossa noita logeja. Yritin itse analysoida mutten tiedä miltä noiden kuuluisi näyttää :D

http://aijaa.com/PPpfdM

http://aijaa.com/n39X7P

http://aijaa.com/kovwY1
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by JaniM »

Äkkiä kurkkasin, niin siinä 5000 kohdalla alkaa kuoppia tuleen kiekkatiedossa, mutta ei se ainakaan nollassa käy eli tyhjäkohta löytyis ja trikkeri toimisi sen puolesta.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

JaniM wrote:Äkkiä kurkkasin, niin siinä 5000 kohdalla alkaa kuoppia tuleen kiekkatiedossa, mutta ei se ainakaan nollassa käy eli tyhjäkohta löytyis ja trikkeri toimisi sen puolesta.
Minkäslaisia toimenpiteitä tämä sitten vaatii? Olis hienoa saada auto kuntoon niin pääsisi korjaamaan muita vikoja :lol:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by JaniM »

Olikos jossain se asetustiedosto kans?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Tuossahan tuo. TPS ei toimi.

http://aijaa.com/B968FB
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Nyt tarvis kipeesti apuja, tiistaina tarttis vähän pidemmälle lähteä :roll:
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Jaahas, ei tosta varmaan enää kalua saa. Sopiiko tuo nykyinen johtosarja suoraan kiinni MS2 V3.0 ecun kanssa? Sytkän ja PWM tyhjäkäynnin joudun varmaan modaamaan, sekä hallille sisääntulo. Tuo oma laatikko on protopartsin kasaama. Mihin pinniin tuon hallin signaali tulee DB37 liittimeen?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by JaniM »

Suoraan käy johtosarja.
http://www.diyautotune.com/images/mshar ... wiring.png

Hall toimii ihan hyppylangoilla virittämällä. PWM-modi pitää tehdä ja sytkälle tarpeelliset.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

JaniM wrote:Suoraan käy johtosarja.
http://www.diyautotune.com/images/mshar ... wiring.png

Hall toimii ihan hyppylangoilla virittämällä. PWM-modi pitää tehdä ja sytkälle tarpeelliset.
Selvä. Täytynee ottaa projektiksi jossain kohtaa.
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

MS2 polttelee jo, mutta täytynee tehdä asiat järjestyksessä. Olen parin viikon aikana etsinyt ratkaisua tuohon ongelmaan megan kanssa. Mistään ei tunnu löytyvän apuja. Kaikki mahdolliset ehdotukset otetaan tässä kohtaa vastaan :D Ajattelin siis myydä tuon nykyisen boksin ennen kuin uutta ostan, niin ei tarttis 200e palikkaa laittaa hyllyyn pölyttymään siksi kun "en tiedä mikä siinä on". Jollain tavalla tarvitsisi rajata tuo vika johonkin. JaniM tuolla jo ehdotteli että trikkerissä voisi olla ongelmaa. Onko mitään ideaa vaihtaa anturia uuteen, tai vaihtaa sen asentoa? Meneekö signaali jonkun piirin läpi, joka voisi olla osittain hajalla? Meneekö VR-anturin kanssa signaali eri piirin kautta eli onko järkeä tehdä VR-modaus laatikkoon vian rajaamiseksi? Voiko prosessori olla entinen jollain tapaa? (uusi olis hollilla). Voiko sytkän ohjauksessa olla jotain pielessä?

Niin siis. Tähän mennessä on vaihdettu suuttimet ja virransyöttö megalle ja siihen liittyvälle (lambda, suuttimet, pa-pumput ym.). Koodia ajettu uudestaan, kokeiltu eri kartoilla ja kartat katsottu läpi rewiev modella. Kuluttaa tällä hetkellä kaupungissa noin 20l/100km ja on käyttiksenä vaikka toimiikina päin honkia. Tosiaan tietoa ei tunnu mistään saavan, tai en osaa sitä etsiä. Intoa on korjata ja ymmärrystä elektroniikan päälle. Tietäis edes mistä alottaa :lol:
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Jatketaan taas. Nyt kun on menty pää kolmantena jalkana ja tehty sitä ja tätä, niin ajattelin rauhoittua ja ottaa ihan rauhassa asia kerrallaan. Tilasin VR-modin ja anturin tuossa jokin aika sitten, siitä myöhemmin.

Taisi olla torstaina kun tulin kotiin, ei kaikki tuntunut enää olevan kunnossa. Nyki ja pätki. Jätin auton siihen ja lauantaina sitten käpälää takaraivolle ja raapimaan raivoisasti. Kokeilin käyntiin, ei omin avuin jaksanut. Kaverilta apuvirtaa ja hörähti tulille.

Kävi kuten viimisen kuukauden on käynyt, hieman hakevasti ja röpeltäen. Nyt lisäsuolana vaan se että virrat ei pysynyt megalla lainkaan tietyillä kierrosalueilla. Jännite myös heitteli turhan paljon. Haiskahtaa laturin vialle? Jätin siihen seisomaan taas, kun ei se katsomalla parane.

Sunnuntaina laitoin maadoituksia uusiksi ja triplatsekkasin virransyötön. Mega kiinni "suoralla" jännitteellä virranjakoblokista ja samat oireet, eli jännite heittelee. Resettejä pari kappaletta. Tässä vaiheessa oli myös apuvirtaa, mutta ei käynnistynyt lainkaan.

Tällä hetkellä akku on laturissa ja huomenna katsotaan taas uudestaan. Hiilet ajattelin vaihtaa laturiin ja katsoa onko vaikutusta. Nyt kun tätä kirjoitan, tuli mieleen että kerran tuo teki joulun aikoihin kaverin pihalla sitä että valot välkkyi käynnin tahtiin (säädin?). Voisikohan se perhana olla niin yksinkertanen vika :lol:

Sitten aiheesta ohi, tuli tuo VR-modi ja anturi tilattua ja tinailtua. Tarvitsee uusi teline tehdä anturille. Täytyykö purkkiin laittaa jotain asetuksia kun vaihtaa Hall -> VR?

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... putV22.jpg

Tuon kuvan mukaan tein. Tai siis, sille levylle kolvasin piuhat kuten levyyn oli merkitty.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by JaniM »

Tuollain juurikin vr muutos levylle.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

JaniM wrote:Tuollain juurikin vr muutos levylle.
Jees.

Edistystä, sain vaihdettua jänärin ja hiilet, sekä tehtyä megan maadoitukset uudestaan. Sain jopa koneen käymään. Kierrosluku heittelee ainakin startatessa, ja polttaa hukkakipinän ohjauksen sulaketta. VR-modi on jo kiinni mutta anturi tarttis asentaa.
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: MS1 2.2 Mersuun

Post by Mighty190 »

Jahas, anturi on kiinni, ei signaalia. Anturista trikkeripyörään on alle puoli milliä. Johtoja koitin kääntää toisinpäin, ei vaikutusta. Modin johdot oikein, saa maita ja viittä volttia. Tarvitseeko vastuksia vaihtaa?

EDIT: Selailin voorumia ja joku on todennut että 8cyl baijerilaisen vr-anturi (600ohm) vaatisi 100kohm vastuksen, ja tuo oma on mitattuna johdon kanssa 642ohm. Lähtiskö siitä liikkeelle.
Post Reply