Msx Puolanohjauksen virrankeston modaus

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Msx Puolanohjauksen virrankeston modaus

Post by Masi_K »

Nyt kun on tiedossa tuo extralevyn ontuminen samassa kohtaa kuin peruslevynkin, eli käytettäessä loogisia puolia joiden resistanssi ohjausvirtapiirissä on matala. Tällöin ei extralevy jaksa nostaa jännitettä ylös 5 volttiin ja puola jää latautumatta. Samassa tapauksessahan on peruslevylle tehtävä PNP transistorikyhäelmä. Tämän tekeminen ei todellakaan vaan ole mitenkään järkevää tai mielekästä bykata omaan purkkiin lisälevyn ja johtosarjan väliin.

Eli jos ajatellaan hypoteesisesti että olisi tossa olemassa kuumailmajuottimet sekä vermeet ja kädentaito hoitaa homma himaan. Mitä tarvitsisi takuun ulkopuolella muokkaa levystä ? Trankkuja varmasti vaihtaa ja hyppylankoja lisätä jne. Mutta mitä ja mihin? Tämä kun on vahva hardis bugi levyltä. Se että matalaohmisia suuttimia ei voi ajaa suoraan, menettelee vielä ihan ok.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Msx Puolanohjauksen virrankeston modaus

Post by Benkku »

Tarkoitattanet puolia, joissa sisäinen pääteaste? - mikäli, niin ohjaus 'normi' ylösveto kytkennällä. Puolan päätteen/ohjauksen hilajännite (gate) vs. läpikulkeva virta huomioiden. Yleensä ohjaus vedetään +5VDC tasoon tai ainakin hyvin lähelle, jolloin transistori on täysin johtavassa tilassa.

Matalammalla ohjausjännitteellä tyyppillisesti hilan eristeen ja nielun välille ei muodostu täysin johtavaa kerrosta, jolloin nielulta lähteelle läpikulkeva virta jää matalammaksi, kuin täysin johtavassa tilassa.

kts. esim. nimimerkin 'Harrastaja' suorittamia virtamittauksia Bosch 204 päätteellä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Msx Puolanohjauksen virrankeston modaus

Post by Masi_K »

No siis just sitä lähdin kyselemään että tuntuu typerältä tehdä esim 8zyl tapauksessa 8x ulkonen kytkentä vielä lisää extralevyllä olevan tilalle/perään? Kyseessä nimenomaan sisäisellä päätteellä olevat puolat. Esim nämä vw cop tai vaikkapa hyvinkin yleinen volkkarin 2x2 puola jossa pääteaste. COP ssa uudemmat ja räväkämmät omaa jotain 500ohm tai alle resistanssin ohjauspinnin ja maan välillä. Se on liian matala perus ledikytkennälle sekä extralevyn valmiille sytkälähdöille.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Msx Puolanohjauksen virrankeston modaus

Post by Benkku »

Skooppaa se ohjaussignaali. Nouseeko riittävän suureen jännitetasoon ja onko nouseva reuna ok vaiko laiskasti nouseva/'pyöristynyt'.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Msx Puolanohjauksen virrankeston modaus

Post by Masi_K »

Benkku wrote:Skooppaa se ohjaussignaali. Nouseeko riittävän suureen jännitetasoon ja onko nouseva reuna ok vaiko laiskasti nouseva/'pyöristynyt'.
Skooppasin aiemmin ledikytkennän ja se muistaakseni oli ihan terävällä nousevalla reunalla, mutta taso oli vain 2.5V tms. Extralevyn mittaamiseen menee vielä kuukaus pari.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Msx Puolanohjauksen virrankeston modaus

Post by Masi_K »

Höh. Saattaa olla että mun kohdalla topicin mittaus ja skooppaus jää tekemättä. Puolat ovat projektissa 034 ja niissä ohjaus signaalin ja ohjaus signaalimaan välistä mitattuna on 10k.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply