B234F turbo+ms1 v2.2

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Tuollane joku ikivanha pyssy. ei siinä mitää säätöä oo.

Mutta miten toi trigger angle oikee menee, eikö se pitäis olla puuttuvan jälkeisen hampaan ja anturin kohdatessa, että kui paljon sillon matkaa ykk:taan?

Miks se on 50 vaikka pitäis jären mukaa olla jotai 80 luokkaa...?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Vauhtivaunu »

jesse47 wrote:
Miks se on 50 vaikka pitäis jären mukaa olla jotai 80 luokkaa...?
Siksi koska MS1. Hammas-asetuksissa oleva "spark A" ja "spark B" kohtiin annetaan triggaava hammas ja sinne trigger angleen hampaan triggerikulma. MS2:ssa annetaan #1 hampaan triggerikulma suhteessa YKK:aan.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Jasu »

jesse47 wrote:Voi toki olla nokan ajotus vielä hakusessa. tuli vaan mieleen että saataa olla pako liian aikasella, pitää koittaa laittaa ihan vakio asetuksiin.
Ensin kaikki muut säädöt kuntoon, niin jää vähemmän ihmeteltävää. Sitä tuskin saa Megaa säätämällä toimivaksi jos joku perussäädöistä, kuten nokan ajoitus, on mettässä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

No siis en mä nyt sanois eettä se on välttämättä pielessä mutta voi olla ettei aivan parhaalla mahdollisella. vanhasta kokemuksesta laitoin vähä pakoa aikasemmalle mutta voipi olla ettei sitä kaivannu..

nii että se on sitte siinä hyvä kun vaan kipinä tulee oikeaan aikaan. :D
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Osaisko joku sanoa miks toi muuttaa aina jonnekki kohtaa syttykarttaa ennakkoa kun korjaa jostain muualta, tai kun tallentaa ja avaa uudestaa nii taas on muutamat pisteet muuttunu ?

Toinen että paljonkohan suunnilleen pitää olla toi vähennys kaasu nostaessa? nyt on 50%.. ja onko toi sen yllä se aika että millon se vaikuttaa vai kuinka?

Sitte vielä että kun oon laittanu ve karttaan 0 alueen moottorijarrutuksessa niin miks välillä kun moottorijarruttaa niin nykiii ja suuttimien aukiolo hyppii 0-1.5ms?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Koititko hakea tolla 0 VE llä syötönkatkoa moottorijarrulle ? Kuullostaisi siltä että jos nykii moottorijarrulla, on kuormituspiste juuri siinä kintaalla että onko 0 vai jotain muuta siitä ylempäätä. Käytä mielummin over run fuel cut ia kuin nollaa kartassa. Se decel on haettava ite kokeilemalla. Sen yläpuolella oleva tps tersholdi on maski että minkä sisällä ei reagoida kaasupolkimen asenotunnistimen signaalin vaihteluihin. Eli kun säädät accel enrichmentiä jostain pisteestä. Niin sen arvo on tuo treshold + säätämäsi v/s määrä. Periaate tuolle tresholdille on saada se mahd pieneksi. Eli niin matalaksi kuin voi ettei se accel tai ja decel rikastukset aktivoidu itsekseen kesken ajelun. Sigun 244 llä en pystynyt käyttämään alle 0.55x ja se tuotti jonkinverran hankaluuksia säätöön.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Vauhtivaunu »

Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Vauhtivaunu wrote:Ja kaikki kyselyn asiat olisi selvinneet lukemalla MANUAALI:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html

http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg
Suomalainen mies ei ohjeita lue :!: :mrgreen: Varsinkin jos se on kolmannella kotimaisella kirjoitettu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jake74 »

Masi_K wrote:
Vauhtivaunu wrote:Ja kaikki kyselyn asiat olisi selvinneet lukemalla MANUAALI:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html

http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg
Suomalainen mies ei ohjeita lue :!: :mrgreen: Varsinkin jos se on kolmannella kotimaisella kirjoitettu.
näin ja meikäläinenkää ei tajua mitää tosta siansaksasta mitä lukee ohjeissa. kattelen vain kuvia :lol:
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

jake74 wrote:
Masi_K wrote:
Vauhtivaunu wrote:Ja kaikki kyselyn asiat olisi selvinneet lukemalla MANUAALI:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html

http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg
Suomalainen mies ei ohjeita lue :!: :mrgreen: Varsinkin jos se on kolmannella kotimaisella kirjoitettu.
näin ja meikäläinenkää ei tajua mitää tosta siansaksasta mitä lukee ohjeissa. kattelen vain kuvia :lol:
Juuri näin. :D
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

jesse47 wrote:
näin ja meikäläinenkää ei tajua mitää tosta siansaksasta mitä lukee ohjeissa. kattelen vain kuvia :lol:
Juuri näin. :D

Mutta silti tekninen englanti olisi hyvä osata edes välttävää paremmin eli huonosti..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Kyllä mä ymmärrän aika hyvinkin englantia mutta en vaan jaksa lukea kun on jotenki nii vaikea selkosta. tai hankala löytää justii tarvitsemaa tietoa.. :D

Laitoin tuon over run fuel cutin yli 1700rpm ja alle 20kpa mutta ei ollut vaikutusta. edelleen moottorijarrutuksessa nytkyttää.. seos mittari kyllä näyttää 22.4 mutta suuttimien aikuolo räpsii 1.5ms ja vähä niinku yrittää syttyäkki ja seosmittari myös siihen reagoi.. eli kyllä se periaatteessa bensat katkasee mutta joku hämminki tuossa on että tuota nytkyttää.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

jesse47 wrote:Kyllä mä ymmärrän aika hyvinkin englantia mutta en vaan jaksa lukea kun on jotenki nii vaikea selkosta. tai hankala löytää justii tarvitsemaa tietoa.. :D

Laitoin tuon over run fuel cutin yli 1700rpm ja alle 20kpa mutta ei ollut vaikutusta. edelleen moottorijarrutuksessa nytkyttää.. seos mittari kyllä näyttää 22.4 mutta suuttimien aikuolo räpsii 1.5ms ja vähä niinku yrittää syttyäkki ja seosmittari myös siihen reagoi.. eli kyllä se periaatteessa bensat katkasee mutta joku hämminki tuossa on että tuota nytkyttää.
20kpa on aika matala arvo, koita huvikseen sellaisia arvoja mitkä varmasti täyttyy. Eli löysää tps lle ja mapille. Kato sitten jos nykii, logista että mitä siinä näkyy.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Joo nyt toi tuntuis toimivan, 27kpa:lla se pelaa sujuvasti. ei ainakaa tuntunu nykimistä sitte enää..
Säätelin tuota kruisailu aluetta, nyt pelaa suht nätisti. muutamia ihmeellisiä tilanteita lukuunottamatta.
seos tasasessa n.15-16, hieman hidastavassa/alamäessä n.16 ja ihan kevyessä kiihdytyksessä 14-15..

Mutta.. väliin kunkiihdyttää tai moottorijarruttaa niin seos huitelee sen jälkeen toooosi pitkään 13 kieppeillä.. jos hieman kiihdyttää tai löysää uudestaan niin saattaa palautua normaaliks. mistähän ihmeestä toi johtuu, ei tee kuin välillä :D

Tyhjäkäynnillä 1200rpm seos vaihtelee aika paljon 11.5-13 muuten ei käy oikee tasasesti ja suuttimien pulse widht 1.4ms. Väliin vähä röpsöttelee eikä aivan meinaa kaikki pytyt käydä samalla "teholla" johtuu varmaan isoista suuttimista lyhyestä pulssista. toisinaan käy kuitenkin ihan tasasesti. alle 1000 tyhjäkäynnillä ei oikee käy nätisti niin oon antanu olla reilumpana ja lähteepä nätimmin käymään kylmänä.
Tai käy se lämpösenä alle tonnia nätisti mutta ei kylmänä.
Tänä aamuna pakkasta varmaan 5 astetta ja nätisti hörähti käymään ilman lisähappea. ei siis ole mitään tyhjäkäynnin säädintä.
joku ongelma ve kartassa kun kylmänä heti starttauksen jälkeen jos ihan kevyesti antaa kaasua niin röplyää ja sammuu ellei kerkeä kaasua löyhätä tai painaa enempää.. tietäis vaan onko laiha vai rikas syynä tuohon.
Ruiskutus on vaihteleva ja 2 ruiskutusta, muulla ei oikeen taho pelata, tai tuolla sai parhaan joutokäynnin.

Nyt kun on tämän hetkiset ilmiöt selostettu niin kysyisin että onko nää ongelmia vai ominaisuuksia?
Eihän se volvon lotjake alkujaankaan hirveän nätisti käy, kyllähän sen äänestä tunnistaa tyhjäkäynnilläkin jos vertaa johonki japanilaiseen ruiskulliseen moniventtiilimoottoriin.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

Ovat ongelmia tai sun moottorisetupin ominaisuuksia mitkä voinee hoitaa pois. Kyllä se vinomosa kahdeksan venttilisenäkin käy ihan nätisti tyhjää 70 lukuiseksi moottoriksi. Eikä se 16vee sitä ainakaan pahenna.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Joo no enpä tiiä kun ei tuohon joutokäyntiin enää oikeen mikään auta, käy se nyt siis ihan kohtalaisen nätisti mutta kyllä huomaa ettei aivan oo tasanen bensansaanti.. ei auta ennakon muuttaminen eikä seoksen muuttaminen, laihemmalla käy huonommin ja tuosta rikkaammakin alkaa huonontua käynti.. 11 seoksella tyhjäkäynnillä pulse 1.4ms että eihän tuo aivan niin ku oppikirjasta oo.. :D
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by Masi_K »

No jos siinä eiole mikään ränttätänttä keppi, niin 11 afr tyhjäkäynnillä on jotain ihan poskellaan. Ja matala pw on seurausta juurikin isoista sumuista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Masi_K wrote:No jos siinä eiole mikään ränttätänttä keppi, niin 11 afr tyhjäkäynnillä on jotain ihan poskellaan. Ja matala pw on seurausta juurikin isoista sumuista.
Siis saahan tuon käymään vaikka 15-16 afr:llä tyhjää, mutta parhaiten se käy juurikin tuossa 11-13..
Ja siis se vaihtelee omituisesti juurikin tuolla 11-13 välillä. aivan riippuen tuurista. eikä siihen oikee vaikuta mikää tietty tilanne. Samate se suunnillee käy tuolla välillä.
Taas jos laittaa laihemmalle niin tyhjäkäynnissä on enempi vaihtelua eri moottorilämmöillä ja valot yms vaikuttaa enemmän.

Lisätään vielä että reilulla tonnin joutokäynnillä map on jotain 30 päällä.. alle 35 kuitenki.
jesse47
Megasquirttaaja
Posts: 78
Joined: Fri Sep 12, 2014 19:21

Re: B234F turbo+ms1 v2.2

Post by jesse47 »

Minkähän takia väliin nelosella vedättäessä nykäsee ja toi duty cycle "mittari" tuikahti mielestäni punasena?
Esim kolmosella ei tuu tuollasta mutta sillon kuopii mutta sitten nelosella yli 5000rpm välillä teki tuollasen, ihan satunnaisesti. kieroksiakin saattoi olla kyllä likellä rajoitinta tai ainakin yli 6000, rajoitin 7200. voiko olla että kun meinas pito irrota että olis käyny rajottimeen nopeasti tms..? ei oikee kerenny siinä kattella. seos oli 11.5 paikkeilla siinä, voi olla tietty sytytyskatkokin mutta ei kait sen pitäis aiheuttaa mitää "häiriöitä"?

Ei kerenny oikee enempää testailla ja aattelin kysyä ennen kun lentää osat vidduu. :D

Suuttimet 850cc ja painetta vasta 0.8bar ei pitäis kyllä loppua vielä, ve varmaan jossain 110-120 paikkeilla tuolla kohtaa.. muistaakseni.

Edit: Tais selvitä vika........ päävirtarele irti ja releen maadotus saman pultin alla.
Post Reply