B234F turbo+ms1 v2.2
Moderator: Masi_K
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Tuollane joku ikivanha pyssy. ei siinä mitää säätöä oo.
Mutta miten toi trigger angle oikee menee, eikö se pitäis olla puuttuvan jälkeisen hampaan ja anturin kohdatessa, että kui paljon sillon matkaa ykk:taan?
Miks se on 50 vaikka pitäis jären mukaa olla jotai 80 luokkaa...?
Mutta miten toi trigger angle oikee menee, eikö se pitäis olla puuttuvan jälkeisen hampaan ja anturin kohdatessa, että kui paljon sillon matkaa ykk:taan?
Miks se on 50 vaikka pitäis jären mukaa olla jotai 80 luokkaa...?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Siksi koska MS1. Hammas-asetuksissa oleva "spark A" ja "spark B" kohtiin annetaan triggaava hammas ja sinne trigger angleen hampaan triggerikulma. MS2:ssa annetaan #1 hampaan triggerikulma suhteessa YKK:aan.jesse47 wrote:
Miks se on 50 vaikka pitäis jären mukaa olla jotai 80 luokkaa...?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Ensin kaikki muut säädöt kuntoon, niin jää vähemmän ihmeteltävää. Sitä tuskin saa Megaa säätämällä toimivaksi jos joku perussäädöistä, kuten nokan ajoitus, on mettässä...jesse47 wrote:Voi toki olla nokan ajotus vielä hakusessa. tuli vaan mieleen että saataa olla pako liian aikasella, pitää koittaa laittaa ihan vakio asetuksiin.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
No siis en mä nyt sanois eettä se on välttämättä pielessä mutta voi olla ettei aivan parhaalla mahdollisella. vanhasta kokemuksesta laitoin vähä pakoa aikasemmalle mutta voipi olla ettei sitä kaivannu..
nii että se on sitte siinä hyvä kun vaan kipinä tulee oikeaan aikaan.
nii että se on sitte siinä hyvä kun vaan kipinä tulee oikeaan aikaan.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Osaisko joku sanoa miks toi muuttaa aina jonnekki kohtaa syttykarttaa ennakkoa kun korjaa jostain muualta, tai kun tallentaa ja avaa uudestaa nii taas on muutamat pisteet muuttunu ?
Toinen että paljonkohan suunnilleen pitää olla toi vähennys kaasu nostaessa? nyt on 50%.. ja onko toi sen yllä se aika että millon se vaikuttaa vai kuinka?
Sitte vielä että kun oon laittanu ve karttaan 0 alueen moottorijarrutuksessa niin miks välillä kun moottorijarruttaa niin nykiii ja suuttimien aukiolo hyppii 0-1.5ms?
Toinen että paljonkohan suunnilleen pitää olla toi vähennys kaasu nostaessa? nyt on 50%.. ja onko toi sen yllä se aika että millon se vaikuttaa vai kuinka?
Sitte vielä että kun oon laittanu ve karttaan 0 alueen moottorijarrutuksessa niin miks välillä kun moottorijarruttaa niin nykiii ja suuttimien aukiolo hyppii 0-1.5ms?
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Koititko hakea tolla 0 VE llä syötönkatkoa moottorijarrulle ? Kuullostaisi siltä että jos nykii moottorijarrulla, on kuormituspiste juuri siinä kintaalla että onko 0 vai jotain muuta siitä ylempäätä. Käytä mielummin over run fuel cut ia kuin nollaa kartassa. Se decel on haettava ite kokeilemalla. Sen yläpuolella oleva tps tersholdi on maski että minkä sisällä ei reagoida kaasupolkimen asenotunnistimen signaalin vaihteluihin. Eli kun säädät accel enrichmentiä jostain pisteestä. Niin sen arvo on tuo treshold + säätämäsi v/s määrä. Periaate tuolle tresholdille on saada se mahd pieneksi. Eli niin matalaksi kuin voi ettei se accel tai ja decel rikastukset aktivoidu itsekseen kesken ajelun. Sigun 244 llä en pystynyt käyttämään alle 0.55x ja se tuotti jonkinverran hankaluuksia säätöön.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Ja kaikki kyselyn asiat olisi selvinneet lukemalla MANUAALI:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html
http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html
http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Suomalainen mies ei ohjeita lueVauhtivaunu wrote:Ja kaikki kyselyn asiat olisi selvinneet lukemalla MANUAALI:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html
http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg


Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
näin ja meikäläinenkää ei tajua mitää tosta siansaksasta mitä lukee ohjeissa. kattelen vain kuviaMasi_K wrote:Suomalainen mies ei ohjeita lueVauhtivaunu wrote:Ja kaikki kyselyn asiat olisi selvinneet lukemalla MANUAALI:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html
http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg![]()
Varsinkin jos se on kolmannella kotimaisella kirjoitettu.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Juuri näin.jake74 wrote:näin ja meikäläinenkää ei tajua mitää tosta siansaksasta mitä lukee ohjeissa. kattelen vain kuviaMasi_K wrote:Suomalainen mies ei ohjeita lueVauhtivaunu wrote:Ja kaikki kyselyn asiat olisi selvinneet lukemalla MANUAALI:
http://www.msextra.com/doc/index-ms1.html
http://treasure.diylol.com/uploads/post ... 9a0178.jpg![]()
Varsinkin jos se on kolmannella kotimaisella kirjoitettu.

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
jesse47 wrote:
näin ja meikäläinenkää ei tajua mitää tosta siansaksasta mitä lukee ohjeissa. kattelen vain kuvia
Juuri näin.![]()
Mutta silti tekninen englanti olisi hyvä osata edes välttävää paremmin eli huonosti..
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Kyllä mä ymmärrän aika hyvinkin englantia mutta en vaan jaksa lukea kun on jotenki nii vaikea selkosta. tai hankala löytää justii tarvitsemaa tietoa.. 
Laitoin tuon over run fuel cutin yli 1700rpm ja alle 20kpa mutta ei ollut vaikutusta. edelleen moottorijarrutuksessa nytkyttää.. seos mittari kyllä näyttää 22.4 mutta suuttimien aikuolo räpsii 1.5ms ja vähä niinku yrittää syttyäkki ja seosmittari myös siihen reagoi.. eli kyllä se periaatteessa bensat katkasee mutta joku hämminki tuossa on että tuota nytkyttää.

Laitoin tuon over run fuel cutin yli 1700rpm ja alle 20kpa mutta ei ollut vaikutusta. edelleen moottorijarrutuksessa nytkyttää.. seos mittari kyllä näyttää 22.4 mutta suuttimien aikuolo räpsii 1.5ms ja vähä niinku yrittää syttyäkki ja seosmittari myös siihen reagoi.. eli kyllä se periaatteessa bensat katkasee mutta joku hämminki tuossa on että tuota nytkyttää.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
20kpa on aika matala arvo, koita huvikseen sellaisia arvoja mitkä varmasti täyttyy. Eli löysää tps lle ja mapille. Kato sitten jos nykii, logista että mitä siinä näkyy.jesse47 wrote:Kyllä mä ymmärrän aika hyvinkin englantia mutta en vaan jaksa lukea kun on jotenki nii vaikea selkosta. tai hankala löytää justii tarvitsemaa tietoa..
Laitoin tuon over run fuel cutin yli 1700rpm ja alle 20kpa mutta ei ollut vaikutusta. edelleen moottorijarrutuksessa nytkyttää.. seos mittari kyllä näyttää 22.4 mutta suuttimien aikuolo räpsii 1.5ms ja vähä niinku yrittää syttyäkki ja seosmittari myös siihen reagoi.. eli kyllä se periaatteessa bensat katkasee mutta joku hämminki tuossa on että tuota nytkyttää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Joo nyt toi tuntuis toimivan, 27kpa:lla se pelaa sujuvasti. ei ainakaa tuntunu nykimistä sitte enää..
Säätelin tuota kruisailu aluetta, nyt pelaa suht nätisti. muutamia ihmeellisiä tilanteita lukuunottamatta.
seos tasasessa n.15-16, hieman hidastavassa/alamäessä n.16 ja ihan kevyessä kiihdytyksessä 14-15..
Mutta.. väliin kunkiihdyttää tai moottorijarruttaa niin seos huitelee sen jälkeen toooosi pitkään 13 kieppeillä.. jos hieman kiihdyttää tai löysää uudestaan niin saattaa palautua normaaliks. mistähän ihmeestä toi johtuu, ei tee kuin välillä
Tyhjäkäynnillä 1200rpm seos vaihtelee aika paljon 11.5-13 muuten ei käy oikee tasasesti ja suuttimien pulse widht 1.4ms. Väliin vähä röpsöttelee eikä aivan meinaa kaikki pytyt käydä samalla "teholla" johtuu varmaan isoista suuttimista lyhyestä pulssista. toisinaan käy kuitenkin ihan tasasesti. alle 1000 tyhjäkäynnillä ei oikee käy nätisti niin oon antanu olla reilumpana ja lähteepä nätimmin käymään kylmänä.
Tai käy se lämpösenä alle tonnia nätisti mutta ei kylmänä.
Tänä aamuna pakkasta varmaan 5 astetta ja nätisti hörähti käymään ilman lisähappea. ei siis ole mitään tyhjäkäynnin säädintä.
joku ongelma ve kartassa kun kylmänä heti starttauksen jälkeen jos ihan kevyesti antaa kaasua niin röplyää ja sammuu ellei kerkeä kaasua löyhätä tai painaa enempää.. tietäis vaan onko laiha vai rikas syynä tuohon.
Ruiskutus on vaihteleva ja 2 ruiskutusta, muulla ei oikeen taho pelata, tai tuolla sai parhaan joutokäynnin.
Nyt kun on tämän hetkiset ilmiöt selostettu niin kysyisin että onko nää ongelmia vai ominaisuuksia?
Eihän se volvon lotjake alkujaankaan hirveän nätisti käy, kyllähän sen äänestä tunnistaa tyhjäkäynnilläkin jos vertaa johonki japanilaiseen ruiskulliseen moniventtiilimoottoriin.
Säätelin tuota kruisailu aluetta, nyt pelaa suht nätisti. muutamia ihmeellisiä tilanteita lukuunottamatta.
seos tasasessa n.15-16, hieman hidastavassa/alamäessä n.16 ja ihan kevyessä kiihdytyksessä 14-15..
Mutta.. väliin kunkiihdyttää tai moottorijarruttaa niin seos huitelee sen jälkeen toooosi pitkään 13 kieppeillä.. jos hieman kiihdyttää tai löysää uudestaan niin saattaa palautua normaaliks. mistähän ihmeestä toi johtuu, ei tee kuin välillä

Tyhjäkäynnillä 1200rpm seos vaihtelee aika paljon 11.5-13 muuten ei käy oikee tasasesti ja suuttimien pulse widht 1.4ms. Väliin vähä röpsöttelee eikä aivan meinaa kaikki pytyt käydä samalla "teholla" johtuu varmaan isoista suuttimista lyhyestä pulssista. toisinaan käy kuitenkin ihan tasasesti. alle 1000 tyhjäkäynnillä ei oikee käy nätisti niin oon antanu olla reilumpana ja lähteepä nätimmin käymään kylmänä.
Tai käy se lämpösenä alle tonnia nätisti mutta ei kylmänä.
Tänä aamuna pakkasta varmaan 5 astetta ja nätisti hörähti käymään ilman lisähappea. ei siis ole mitään tyhjäkäynnin säädintä.
joku ongelma ve kartassa kun kylmänä heti starttauksen jälkeen jos ihan kevyesti antaa kaasua niin röplyää ja sammuu ellei kerkeä kaasua löyhätä tai painaa enempää.. tietäis vaan onko laiha vai rikas syynä tuohon.
Ruiskutus on vaihteleva ja 2 ruiskutusta, muulla ei oikeen taho pelata, tai tuolla sai parhaan joutokäynnin.
Nyt kun on tämän hetkiset ilmiöt selostettu niin kysyisin että onko nää ongelmia vai ominaisuuksia?
Eihän se volvon lotjake alkujaankaan hirveän nätisti käy, kyllähän sen äänestä tunnistaa tyhjäkäynnilläkin jos vertaa johonki japanilaiseen ruiskulliseen moniventtiilimoottoriin.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Ovat ongelmia tai sun moottorisetupin ominaisuuksia mitkä voinee hoitaa pois. Kyllä se vinomosa kahdeksan venttilisenäkin käy ihan nätisti tyhjää 70 lukuiseksi moottoriksi. Eikä se 16vee sitä ainakaan pahenna.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Joo no enpä tiiä kun ei tuohon joutokäyntiin enää oikeen mikään auta, käy se nyt siis ihan kohtalaisen nätisti mutta kyllä huomaa ettei aivan oo tasanen bensansaanti.. ei auta ennakon muuttaminen eikä seoksen muuttaminen, laihemmalla käy huonommin ja tuosta rikkaammakin alkaa huonontua käynti.. 11 seoksella tyhjäkäynnillä pulse 1.4ms että eihän tuo aivan niin ku oppikirjasta oo.. 

Re: B234F turbo+ms1 v2.2
No jos siinä eiole mikään ränttätänttä keppi, niin 11 afr tyhjäkäynnillä on jotain ihan poskellaan. Ja matala pw on seurausta juurikin isoista sumuista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Siis saahan tuon käymään vaikka 15-16 afr:llä tyhjää, mutta parhaiten se käy juurikin tuossa 11-13..Masi_K wrote:No jos siinä eiole mikään ränttätänttä keppi, niin 11 afr tyhjäkäynnillä on jotain ihan poskellaan. Ja matala pw on seurausta juurikin isoista sumuista.
Ja siis se vaihtelee omituisesti juurikin tuolla 11-13 välillä. aivan riippuen tuurista. eikä siihen oikee vaikuta mikää tietty tilanne. Samate se suunnillee käy tuolla välillä.
Taas jos laittaa laihemmalle niin tyhjäkäynnissä on enempi vaihtelua eri moottorilämmöillä ja valot yms vaikuttaa enemmän.
Lisätään vielä että reilulla tonnin joutokäynnillä map on jotain 30 päällä.. alle 35 kuitenki.
Re: B234F turbo+ms1 v2.2
Minkähän takia väliin nelosella vedättäessä nykäsee ja toi duty cycle "mittari" tuikahti mielestäni punasena?
Esim kolmosella ei tuu tuollasta mutta sillon kuopii mutta sitten nelosella yli 5000rpm välillä teki tuollasen, ihan satunnaisesti. kieroksiakin saattoi olla kyllä likellä rajoitinta tai ainakin yli 6000, rajoitin 7200. voiko olla että kun meinas pito irrota että olis käyny rajottimeen nopeasti tms..? ei oikee kerenny siinä kattella. seos oli 11.5 paikkeilla siinä, voi olla tietty sytytyskatkokin mutta ei kait sen pitäis aiheuttaa mitää "häiriöitä"?
Ei kerenny oikee enempää testailla ja aattelin kysyä ennen kun lentää osat vidduu.
Suuttimet 850cc ja painetta vasta 0.8bar ei pitäis kyllä loppua vielä, ve varmaan jossain 110-120 paikkeilla tuolla kohtaa.. muistaakseni.
Edit: Tais selvitä vika........ päävirtarele irti ja releen maadotus saman pultin alla.
Esim kolmosella ei tuu tuollasta mutta sillon kuopii mutta sitten nelosella yli 5000rpm välillä teki tuollasen, ihan satunnaisesti. kieroksiakin saattoi olla kyllä likellä rajoitinta tai ainakin yli 6000, rajoitin 7200. voiko olla että kun meinas pito irrota että olis käyny rajottimeen nopeasti tms..? ei oikee kerenny siinä kattella. seos oli 11.5 paikkeilla siinä, voi olla tietty sytytyskatkokin mutta ei kait sen pitäis aiheuttaa mitää "häiriöitä"?
Ei kerenny oikee enempää testailla ja aattelin kysyä ennen kun lentää osat vidduu.

Suuttimet 850cc ja painetta vasta 0.8bar ei pitäis kyllä loppua vielä, ve varmaan jossain 110-120 paikkeilla tuolla kohtaa.. muistaakseni.
Edit: Tais selvitä vika........ päävirtarele irti ja releen maadotus saman pultin alla.