E85 ja afr

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

E85 ja afr

Post by saquzi »

Tarvis apua tuon AFR arvon ymmärtämiseksi tällä hetkellä.

1200cc moottori
MS1 v2.2 launch control mod kitillä
iso garretti
suuttimet on turbosaabin, 244cc
FSE bensapaineensäädin, ihan ne "peruspaineet" on ainakin vielä
PLX DM-6 laajakaista
E85 polttoaineena
bpr6es tulpat
megan oma hukkakipinäpuola

Bensakartta
Image

sytkäkartta
Image
(ja nämä on nyt E85:selle)

Auto pistettiin aluksi toimimaan 98:lla, jolla auto toimikin ihan hyvin. 0.5bar ahdoilla 6000rpm kierroksilla duty cycle oli 50%, jonka ajattelin riittävän myös e85:selle.

Noh, e85 tankkiin, sytytyskarttaan 7 astetta lisää ennakkoa, ja bensakartan skaalaus 30%. auto käyntiin ja ihmettelemään, afr arvot täysin samoja, kuin normibensalla? täyskaasulla afr pyörii 12-13 välissä, vaikka senhän pitäisi olla 9.76? Miten mahdollista? Ja laajakaistana toimii PLX-DM6, jolle en ole tehnyt mitään "säätöjä", jos edes sille pitää?

Eli miten loppujen lopuksi saan sen afr:rän oikein, vai käykö auto liian laihalla??
Suiza
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 115
Joined: Mon Mar 17, 2014 22:06

Re: E85 ja afr

Post by Suiza »

Säädät sen tuonne 12-13 hujakoille ihan kuten bensallakin, eli ihan oikein tuo käy. Lambda kun on "bensa asetuksilla" niin se säädetään "bensalukemien" mukaan menovedestä riippumatta.
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

Re: E85 ja afr

Post by saquzi »

Kiitos vastauksesta! Pitäiskö kuitenkin tähdätä esim. paikallaan kierrättämällä tohon 14.7 lukemaan, sitten kiihdytyksessä siihen 13?

Huomenna saatan pistää videota tuosta, tärykalvot saattaa itellä toki siinä mennä jos paukulla taas innostun leikkimään...(Nyt on ainoastaan 3" downpipe, juuri pohjan alapuolelle menevä ja tuo dp menee vielä apukuskin puolelta lattian aukon kautta, ei oikeen muuten saa ladaan tuon kokosta rööriä helpolla... :lol: )

E: Ja jos pistetään tuo bensakartan "autotune" päälle niin pistetäänkö se säätämään sitä tuohon 14.7?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: E85 ja afr

Post by MrFairlane »

Muuten ~12.5 ja ne kartta-alueet jossa lompakko ei kestä viinantuhlausta ~14.7 eli yleensä maantie/tasakaasu-kartta-alue.
Paikallaan huudattaminen menee yleensä tuonne ajoalueelle.

Autotune seuraamaan afr-karttaa niin seokset menee sinne minne pitääkin.
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

Re: E85 ja afr

Post by saquzi »

Nojuu tuota... Ei tämä auto mikään tieliikenneauto ole, mullakin ikää vasta 15 :lol: Mutta radalle pitäisi päästä tälläkin, joskus keväällä.

https://www.youtube.com/watch?v=bTZGCSA ... e=youtu.be

otin nyt jonkinmoista videoo. Auto ei omasta mielestä kuulosta ainakaan hyvältä, mihin suuntaan kannattaisi säätää? AFR tyhjäkäynnillä vieläkin laihalla, mutta kun kierroksia vähän nostaa niin arvot menee 12-15..

Ja autossa on kaikki kesken, kaikki osat eivät ole edes kiinni vielä kunnolla (sytkän johdotkin suli vähän downpipeen... krhmm..).
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: E85 ja afr

Post by HSuomi »

Käykö tuo kaikilla pytyillä? Miten se kuulostaa niin rötöseltä?

Ei muuta kuin kaivaa vähän niitä roposia lompakosta ja dynoaikaa varaamaan että joku tiedemies iskee säädöt kohdalleen.
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

Re: E85 ja afr

Post by saquzi »

EI EI EI ei miksi sitä on heti mentävä satasia penkkiin tuhlaamaan, kun on muutkin autonsa itse säätäneet?

Ja voi olla ettei käy kaikilla. Ainakin ennen turbon vaihtoa kävi kolmella, nelosen pytty ei ollut mukana, siihen vaihdoin tulpan eikä iskenyt ainakaan kipinää kanteen enään.


E: joo, nelospytty on pois pelistä. Tulppq ei ole YHTÄÄN NOKINEN, vaan pakasta vedetyn näköinen... muut pytyt on pelissä mukana.

E2: tulpanhatussa vika. Koitan korjata.

E3: Jees, nyt toimii. tulpanhatussa oli pieni reikä, josta kipinä hyppäs suoraan tuohon hatun metallikuoreen ja siitä kanteen. Koko kumihattu pois ja kokeileen, noh, tulos:

https://www.youtube.com/watch?v=PhmuPOM ... e=youtu.be

E: ja tuo välillä oleva outo pauke ja rötäys johtuu paukusta, koitin välillä miten se toimii eri kierrosalueilla.

Nyt pitäis hakee motonetistä releitä yms. muuta sähkökökköö, koska mega sammuu vasta kun ottaa akunkengän irti.. :) Sitten säätöä! Lumet sais sulaa, ei tolla pysty ajamaan mitenkään vanhoilla kuluneilla kesärenkailla... :evil:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: E85 ja afr

Post by JaniM »

Diodi latausvalon johtoon, niin johan sammuu avaimesta.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: E85 ja afr

Post by jake74 »

saquzi wrote:


, koska mega sammuu vasta kun ottaa akunkengän irti..
älä ota. täälähä oli joku aikaa sitte juttua ku akku löysäs irti vauhissa, kaveriki löysäs omasta ladasta kaapelit irti käynin aikana ja savu nousi megan osista
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: E85 ja afr

Post by jake74 »

saquzi wrote:EI EI EI ei miksi sitä on heti mentävä satasia penkkiin tuhlaamaan, kun on muutkin autonsa itse säätäneet?
voit saaha säätöihin ku saat moottorille kuormaa esim ajamalla jyrkää ylämäkeä isolla vaihteella nakutuskuulokeet korvilla.
iteki tätä harrastin mutta nykyisin on penkki missä säätelen. paljon helpompaa ja eikä pelota jos polliisit tulee vastaan tai joku soittaa niille :D
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

Re: E85 ja afr

Post by saquzi »

Autolla ajeltu muuten samalla kokoonpanolla, paitsi pikku kkk:n tilalle tuli iso garretti.

Minkämoisia kylmäkäynnistysrikastuksia porukat käyttäneet viinalla näissä vanhoissa kipoissa? Nyt tarvii 2min yhtäaikasen startin rttä nollakelillä lähter käymään...
http://gyazo.com/a5cf67b4a579fafd51b21ccf0733dedb

Tuo näyttää varmaan aika hullulle vanhaan verrattuna??

Vanhahan oli 0.8bar asti, pitäisi saada 1.5bar asti tehtyä ok kartta. Onko neuvoja? 0.1bar→1aste ennakkoa enemmän?
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

Re: E85 ja afr

Post by saquzi »

Tuli kokeilun vuoksi vaihdettua bensa takaisin 98 ja tehtyä kartat mitkä riittäis 1.5bar ahdoille. Kartat vaihdoin ja poltin megalle, niin ei lähe käymään. Imusarja lämpee satasen asteille, elikkä bensa syttyy palamaan imusarjassa.... Tuo on jostain syystä ihan liika aikasella? pitäs varmaan lampulla kattoo ajotus/rebootata taas tuo mega?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: E85 ja afr

Post by Vauhtivaunu »

Ootko mitannu puristuspaineet? Ettei vaan venttiilit vuoda.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

Re: E85 ja afr

Post by saquzi »

Kuinkahan ne sillai yhtäkkiä ois alkanut vuotaan? :o Tosin eipä tossa oo puristuspaineita varmaan.. Pitäs saada mittari jostain :roll:
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: E85 ja afr

Post by mazajns »

Itse käynnistymis ongelmaan en pysty sanoo mitään mutta, Ikää 15v ja megaa väsäilet! Iso peukku, siitä se lähtee. :wink:
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: E85 ja afr

Post by Vauhtivaunu »

Jos se sytyttäisi niin aikaisin että seos palaa imusarjassa imuventtiilin ollessa auki niin sen kyllä huomaisi jysäyksestä. Jos se imusarja vain kuumenee niin yksi todennäköinen aiheuttaja on vuotava venttiili.

Ps. Kannattaa se sytytyskin tietenkin tarkistaa ja säätää kohdalleen.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
saquzi
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Mon Mar 24, 2014 21:49

Re: E85 ja afr

Post by saquzi »

Mittailin eilen puristuspaineet, 1,2 & 4 oli siinä 9.5bar, mutta kolmonen 8.7. Märkänä se nousi +10bar... mutta hyvin se vielä toimii.. :lol:

Mutta ongelma selvisi! Vika oli täysin sama, kuin kaverilla, oli päässyt siivapyörän mutteri löystymään/tippumaan. Multa hävis kokonaan myös triggerisignaali,mutta sitä enmen, sytytys oli päässyt liian aikaselle, koska sinne siivapyörän holkkiin joka menee kampuraan ja tiivistää stefan kanssa, olin hitsannut toisesta muutaman millin korotuksen jotta triggeri ei ottaisi lohkoon. Oli valurautaan, joten oli murtunut n. 1/4 osa ja sen verran oli päässyt aikaiselle.

Nyt on hitsattu ympäriltään, pistin vielä ronskisti lukkoliimaa ja heppasin pienesti mutterin siivapyörään. Nyt palaa!
Anssi Koljonen
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Fri Sep 21, 2012 20:12
Location: Hyvinkää/Karijoki/Mikkeli

Re: E85 ja afr

Post by Anssi Koljonen »

No hyvä, että sait toimimaan!
Yleensä vika löytyy muualta kuin ehdotellaan ja juurikin noista omista patenteista, älä ymmärrä väärin, näin on käynyt monelle!
Carina TA-12 -73 3T-TE tulossa
Post Reply