Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
ms3 on hyvin tuettu mielestäni, aina saannut apua jos on ollut tarvetta.
http://www.ms3efi.com/feature-xref.html
Tuossa taulukko eroista.
http://www.ms3efi.com/feature-xref.html
Tuossa taulukko eroista.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Thu Sep 13, 2007 20:52
- Location: Tampere/Jyväskylä
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Minkä kaasuläpän jako osui kohdalleen? Itsellä olisi tavoitteenä hätyytellä sitä 200hv rajaa... onko kokemusta minkä kokoinen kaasuläppä varmasti riittäisi? (Laskureitahan on netti pullollaan, mutta kokemuksia...)NiceMan wrote:1000BASE-T wrote:"...itsellä on 60mm läppä joten piti pikkasen kaivertaa imusarjan vastaavaa reikää isommaksi..."
@turbulent flow @@@ @ @
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Läpästä en ihan 100% varma ole mutta jostain bmw:stä käsittääkseni on...
Tuli imusarjan mukana.
Tuli imusarjan mukana.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Muistikuva olis et vakio sarjalla (läpälläkin) olis penkitetty ~170 joten 60mm läppä riittää kyllä mutta se vakio sarja alkaa jarruttamaan ennen 200 tehoja jo.1000BASE-T wrote:Minkä kaasuläpän jako osui kohdalleen? Itsellä olisi tavoitteenä hätyytellä sitä 200hv rajaa... onko kokemusta minkä kokoinen kaasuläppä varmasti riittäisi? (Laskureitahan on netti pullollaan, mutta kokemuksia...)NiceMan wrote:1000BASE-T wrote:"...itsellä on 60mm läppä joten piti pikkasen kaivertaa imusarjan vastaavaa reikää isommaksi..."
Ahdetuissa se kyllä menee viellä pitkälle.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Escort RS2000 16V on varustettu saman kokoisella kaasuläpällä kuin 115hp IS. Joten kyllä se ainakin 150hp asti riittää hienosti ja siitä ylikin. Enemmän olisin huolissani imuputkien pituudesta, että miten ne toimii enää, kun moottori on muutettu tuottamaan tehot suuremmalla kierrosluvulla. Mullakaan ei ole heittää mitään mittaa enää, mutta selvitä kanavan pituus venttiilin lautasesta suppilon suulle, niin olet alueella. Sen voi syöttää muutamaan eri laskuriin mitä netissä on tarjolla, niin näkee vähän suuntaa millä kierrosluvuilla resonanssit esiintyy.
Onko sulla mikä virranjakaja siellä nyt? Joka tapauksessa tässä moottorissa pitää olla _jotain_ siinä virranjakajan reiässä, koska jakajan akselin alapäästä otetaan voima öljypumpulle. Miksei siis kokonaista jakajaa, kun siinä tehot riittää varsin pitkälle. Jos kone kiertää yli 8000 niin sitten harkitsisin suorasytytystä, koska tavis puolan latausaika alkaa rajoittamaan kipinätehoa n. 7000 jälkeen. Käytännössä tuntuu kuitenkin kierroksia löytyvän noista jakajapeleistä tonne 8500 astikin.
Ahtokäytöstä: Nyt oli hiljattain penkitetty OHC turbo vakio imusarjalla ja kaasuläpällä - 400hp. Mulla oli samaa luokkaa teho, mutta läppä oli vaihdettu suurempaan.
Onko sulla mikä virranjakaja siellä nyt? Joka tapauksessa tässä moottorissa pitää olla _jotain_ siinä virranjakajan reiässä, koska jakajan akselin alapäästä otetaan voima öljypumpulle. Miksei siis kokonaista jakajaa, kun siinä tehot riittää varsin pitkälle. Jos kone kiertää yli 8000 niin sitten harkitsisin suorasytytystä, koska tavis puolan latausaika alkaa rajoittamaan kipinätehoa n. 7000 jälkeen. Käytännössä tuntuu kuitenkin kierroksia löytyvän noista jakajapeleistä tonne 8500 astikin.
Ahtokäytöstä: Nyt oli hiljattain penkitetty OHC turbo vakio imusarjalla ja kaasuläpällä - 400hp. Mulla oli samaa luokkaa teho, mutta läppä oli vaihdettu suurempaan.
Re: 85 hf12100 da
apuvaolafu wrote:Tossa induktiivisen BOSCH-jakajan purkissa ei ole alunperin missään sinistä johdinta, vaan se löytyy ilmeisesti siitä IS:n motorcraft-jakajan modulista. 12A199 modulista kytketään vihreä johdin megalle ja modulia käytetään tällöin pelkästään signaalimuuntimena. Mustavihreä johto on hyvä jättää irti ja tulpata.Benkku wrote:Tuossa kaaviossahan se on sanottu pariinkin kertaan...
'B2 = Connect to blue wire from TFI module' ja 'Blue wire. Tach input to Megasquirt'...
TFI moduulin sininen johdin, kytketään siis Megasquirtin DB37-liittimen pinniin 24.
Huomio
Näyttää siltä että mikään esitetty kytkis ei ole oikea. Tarkistin nuo suoraan toimivasta systeemistä.
83BB 12A199 B3A -Moduli pöydällä tekstipuoli ylöspäin, liitin itseä kohti. Liittimen nastat alkuperäisillä johdinten väreillä vasemmalta oikealle:
1 VIHREÄ = (puolan -) eli megan pinniin 24
2 MUSTA = (puolan +) eli virtalukon virta
3 MUSTA/VIHREÄ = (startin abikolle) jätä irti
4 VIHREÄ/KELTAINEN = jakajaan
5 MUSTA/PUNAINEN = jakajaan
6 RUSKEA = maihin
suluissa olevat alkuperäiset puolan kytkennät, mutta signaalimuuntimena käytettäessä ei siis kytketä puolaa tähän moduliin ollenkaan, vaan erillisellä sytytysvahvistimella, esim boschin -139.
Arvomme myös lisänumerot, eli jos käytetään matalaa sähkökaasari-OHC:n "kovaa jakajaa" hall-anturilla
(Jakajan BOSCH ja FORD-numerot 0 237 520 009 = 85 HF12100 DA)
Liittimen nastajärjestys seuraava: Jakaja pöydällä kansi ylöspäin, 3-pinnisen liittimen nastat vasemmalta oikealle
1 = MAA
2 = megan pinni 24 (triggeri)
3 = käyttöjännite 12V tai 5V, molemmilla toimii, mutta alunperin 12V.
Anturi on maadoittavaa sorttia, ylösveto vaikka muutaman sadan ohmin vastuksella viidestä voltista.

eli siis saako tosta 85 hf12100 da jakajasta nyt suoraan hall tiedon megalle kun kytkee anturin johdot napoihin 1/2 ja +12v "virtalukolta" napaan3?ja mihinkäs napaan se puolan johto sitte laitetaan (napa 1)?olen vasta aloittelemassa megan asentelua ja triggeripyörä ei oikein mahtuis mukavasti tuonne ohc:n kampiakselin päähän.jakaja tulis taunukseen enkä tiedä et miten se sierrassa on ollu alunperin kytkennöiltään.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Nyt olisi kiire saada täysin valmiit säädöt Ms1 2.2 extralle, sytkä on edis hukkakipinä. Koneena vakio 205 ohc efi. Pelkkä bensa ja sytkäkartta ei riitä vaan ihan kaikki muutkin perus asetukset olisi tarpeen.
Heti kuhan auto hörähtää käyntiin jonkun lahjottamilla säädöillä siirtyy hänen tililleen rahaa kaljalaatikon hinnan verran.
- Juntunen.Niko@gmail.com
Heti kuhan auto hörähtää käyntiin jonkun lahjottamilla säädöillä siirtyy hänen tililleen rahaa kaljalaatikon hinnan verran.
- Juntunen.Niko@gmail.com
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Valmiita ei saa varmaan keltään...
Mitä siis tekee ja mitä ei? Näkyykö kierosluku tieto kun startilla pyörittää?
ms1 ei ole mieluinen värkki... oma ms3 lähti laakista käyntiin.
Mitä siis tekee ja mitä ei? Näkyykö kierosluku tieto kun startilla pyörittää?
ms1 ei ole mieluinen värkki... oma ms3 lähti laakista käyntiin.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Toimivana oli edellisessä moottorissa (vauxhall viva 1.3 ja 1pisteruisku + edis). Nyt autossa paikoillaan Fordin kone ja samat johdotukset + anturit ja muut hilppeet. Moottoria ei ole vielä yritettykään käyntiin ja jakopääkin vielä levällään. Oli haaveena saada käynnisteltyä lähi päivinä ja ajettua talvisäilöön.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Kun olet saannut masiinan käynistys kuntoon niin jatketaan...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Perjantai lähestyy, jollekkin Sierran ruuttaajalle olisi vieläkin tarjous voimassa. Huomenna käynnistys yritys joten kiire olisi. Jos ei keneltäkään löydy valmiita säätöjä teen sitten itse 
Edit: Käynnistys yritys päättyi surkeasti. Bensakiskoon tuleva putkiliikkeestä ostettu liitin ei pidä vaikka minkä tekee. Takaisin suunnittelupöydän ääreen kuhan aikaa on.
Kysymys: Minkälainen on Efi ohc:n bensakiskoon tuleva bensaliitin? Romuttamolta tulleessa imusarjassa ei ollut ja kun ei kerta putkiliikkeestä ostettu liitin ei pidä, niin täytyy tähän keksiä jostakin oikeanlainen liitin.

Edit: Käynnistys yritys päättyi surkeasti. Bensakiskoon tuleva putkiliikkeestä ostettu liitin ei pidä vaikka minkä tekee. Takaisin suunnittelupöydän ääreen kuhan aikaa on.
Kysymys: Minkälainen on Efi ohc:n bensakiskoon tuleva bensaliitin? Romuttamolta tulleessa imusarjassa ei ollut ja kun ei kerta putkiliikkeestä ostettu liitin ei pidä, niin täytyy tähän keksiä jostakin oikeanlainen liitin.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Jos jollakin tulevaisuudessa samallainen ongelma niin kirjoitan vähän mitä tuli ite suunniteltua.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 68696-118/
tuossa taitasi olla käypänen. m16 kierre 1.5mm nostolla on bensakiskon päässä.
Mutta itellä sattu olemaan Transitin laturin perästä liitin kiinni imusarjassa alipainelähtönä, mikä kävi suoraan bensakiskon päähän.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 68696-118/
tuossa taitasi olla käypänen. m16 kierre 1.5mm nostolla on bensakiskon päässä.
Mutta itellä sattu olemaan Transitin laturin perästä liitin kiinni imusarjassa alipainelähtönä, mikä kävi suoraan bensakiskon päähän.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
No niin nyt heitetään taas tarjous pöytään. Kaljalaatikon verran rahaa tilille hänelle kuka lähettää minulle Ford ohc efi koneeseen täydelliset (=valmiit) säädöt.
Äsken jo koitti hörähtää tulille ja käynnistely jatkuu kuhan akkuja on latautunut.
Ja jos tässä nyt niin pääsee käymään että joku lähettää minulle asetukset niin älkää suoraan sanomatta mitään lähettäkö niitä. Sovitaan sähköpostissa tai täällä yv:nä asiat.
Juntunen.Niko@gmail.com
Äsken jo koitti hörähtää tulille ja käynnistely jatkuu kuhan akkuja on latautunut.
Ja jos tässä nyt niin pääsee käymään että joku lähettää minulle asetukset niin älkää suoraan sanomatta mitään lähettäkö niitä. Sovitaan sähköpostissa tai täällä yv:nä asiat.
Juntunen.Niko@gmail.com
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Ei sellaista ole, ne pitää säätää kone kohtaisesti.
Oletko katsoinut ajoituslampulla että anturin ajoitus suhteessa yläkuolokohtaan on kohdalla?
Required fuel asetus tehty? ym muut asetukset?
Kerros koneesi tiedot tähän ja mitkä asetukset megassa on niin voisi katsoa.
Se että hörähtää voi kertoa että on lähellä tai kaukana, jos lähellä niin bensan puute voi olla syynnä.
Oletko katsoinut ajoituslampulla että anturin ajoitus suhteessa yläkuolokohtaan on kohdalla?
Required fuel asetus tehty? ym muut asetukset?
Kerros koneesi tiedot tähän ja mitkä asetukset megassa on niin voisi katsoa.
Se että hörähtää voi kertoa että on lähellä tai kaukana, jos lähellä niin bensan puute voi olla syynnä.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
No ehkä vähän väärin sanottu että valmiit ja täydelliset asetukset. Ei tässä ensimmäistä kertaa megaruuttaa laiteta niin ei tuo ihan tuntematonta hommaa ole. Lähinnä oman työnhelpottamiseksi säätöjä olen vailla, mistä sitten hieroa lopulliseksi.
Lähti käyntiin tuossa äsken ja kuhan saan tehtyä pakosarjan kunnolla, alkaa muu rakentaminen ja säätäminen sitten jos aikaa riittää. No nyt saa sentään ajamalla talvisäilöön takasi.
Lähinnä nyt Sierran vakio suuttimien aukioloaika ja reqfueli kiinnostasi. Cranking, afterstart, warmup ja kiihytysrikastukset helpottaisi myös tässä vaiheessa.
Lähti käyntiin tuossa äsken ja kuhan saan tehtyä pakosarjan kunnolla, alkaa muu rakentaminen ja säätäminen sitten jos aikaa riittää. No nyt saa sentään ajamalla talvisäilöön takasi.
Lähinnä nyt Sierran vakio suuttimien aukioloaika ja reqfueli kiinnostasi. Cranking, afterstart, warmup ja kiihytysrikastukset helpottaisi myös tässä vaiheessa.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
osaakos joku kertoo ohc efin tps minkävärinen johto on mikäkin kun megaan kytketään?
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
jos megan "oma" johtosarja esim protopartsilta ni tps anturin vihreestä megan siniseen,oranssista megan harmaaseen ja must mustaan.tälleen ainaki itellä efi ohc:n omalla tps sensorilla ja protopartsin ms2 v2.2 purkilla.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Mulla autotunen purkki, ainoo vaan kun ei tiiä tosta anturista mikä on mikäkin, tossahan mulla on kaavios +5/signaali/maa mutta ei oo anturista tietoo mikä mikäkinkana12 wrote:jos megan "oma" johtosarja esim protopartsilta ni tps anturin vihreestä megan siniseen,oranssista megan harmaaseen ja must mustaan.tälleen ainaki itellä efi ohc:n omalla tps sensorilla ja protopartsin ms2 v2.2 purkilla.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
jos yhtään tajuan nytten ni musta mustaan ois maa,megalta harmaa tps oranssiin ois +5v ja vihrree jatkaa megan siniseen joka on tps signal.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
yleismittarilla selvii äkkiä pinnijärjestys tps anturilta.bomble wrote:Mulla autotunen purkki, ainoo vaan kun ei tiiä tosta anturista mikä on mikäkin, tossahan mulla on kaavios +5/signaali/maa mutta ei oo anturista tietoo mikä mikäkinkana12 wrote:jos megan "oma" johtosarja esim protopartsilta ni tps anturin vihreestä megan siniseen,oranssista megan harmaaseen ja must mustaan.tälleen ainaki itellä efi ohc:n omalla tps sensorilla ja protopartsin ms2 v2.2 purkilla.
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Kertokaas nyt miten se tehdään, mää kato oon vähä peukalo keskellä kämmentä näitte sähköjuttujenkaa nii siks ostin valmiinsarjankijake74 wrote:yleismittarilla selvii äkkiä pinnijärjestys tps anturilta.bomble wrote:Mulla autotunen purkki, ainoo vaan kun ei tiiä tosta anturista mikä on mikäkin, tossahan mulla on kaavios +5/signaali/maa mutta ei oo anturista tietoo mikä mikäkinkana12 wrote:jos megan "oma" johtosarja esim protopartsilta ni tps anturin vihreestä megan siniseen,oranssista megan harmaaseen ja must mustaan.tälleen ainaki itellä efi ohc:n omalla tps sensorilla ja protopartsin ms2 v2.2 purkilla.

Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Pikainen kysymys liittyen Ohc:n kaasari kanteen. Sivulta kuskin puolelta katsottuna vasemmalla puolella kannessa anturi, jäähytinnesteen lämpötila-anturi ilmeisesti josta otettu mittaristolle lämpötila?
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Juntunen wrote:Pikainen kysymys liittyen Ohc:n kaasari kanteen. Sivulta kuskin puolelta katsottuna vasemmalla puolella kannessa anturi, jäähytinnesteen lämpötila-anturi ilmeisesti josta otettu mittaristolle lämpötila?
se on juurikin se,yks johto menee siihen ja yleensä pyöree tappi keskellä liitintä varten.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 3
- Joined: Tue May 20, 2014 22:04
Re: Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Olisiko jollain megaruuttaajalla jäänyt Sierran/Scorpion sytkäboksia talteen? Eli siis efi ohceen sytkäboksia, siihen boschin hall-anturilliseen jakajaan.
Yyveellä saa kiinni, tarve on kova!
Yyveellä saa kiinni, tarve on kova!