Apua eteläpohjanmaalla.
Moderator: Masi_K
Apua eteläpohjanmaalla.
Huutelen täällä koska aloitin tälläisen projektin jossa on ohjauksen mega mutta ko. Autossa on käyntihäiriö joka vaikuttaisi ettei kuudesta sylinteristä käy kuin kolme... Apua asiaan? Sijaintiin on kauhajoki.
Re: Apua eteläpohjanmaalla.
Ei täältä kauhean pitkä sinne olisi, mutta kerro lisää kokoonpanosta.
Opel senator 3.0 24v ahdinta en nyt muista mut koko on vähintääkin riittävä Delphi 444 suuttimet megan ohjaus laajakaista lambda... Taitaa olla aika ensimmäisiä megoja kun auto ensimmäisen kerran koottu ko, moottorinohjauksella melkein viis vuotta sitten.
Olis ihan mukava saada se kulkeen ja samalla päästä vähä sisälle tähän ms asiaan.
Olis ihan mukava saada se kulkeen ja samalla päästä vähä sisälle tähän ms asiaan.
Moottori ilmeisesti toiminut normaalisti, ja yllättäen vika alkanut?
Millaiset sytkä laitteet?
Äkkiseltää tulee mieleen esim 2:desta suutin pankista toinen "pimeenä" (sulakepalanut/johto irti/poikki/megasta fetti palanut..jne)...
Tai omalla kohdalla joskus sattunut juuri samanlaisella moottorilla(mv6 hukkakipina puola) yksi puolan ohjaus johdoista irtosi ihan vain kun öljytikkua roplatessa, (jonka jälkeen 2syl pois pelistä) kyllä tuli vikaa etsittyä ja kirottua
EDIT: jos vika ollut "aina" sinun omistuksen ajan, jolloin mahdollista että jostain "säädöllisestä viasta" kyse, laita .msq tiedostoa niin voin vähän verrata omiini , kuitenkin sama moottori/suht sama setuppi kuin minulla...
Millaiset sytkä laitteet?
Äkkiseltää tulee mieleen esim 2:desta suutin pankista toinen "pimeenä" (sulakepalanut/johto irti/poikki/megasta fetti palanut..jne)...
Tai omalla kohdalla joskus sattunut juuri samanlaisella moottorilla(mv6 hukkakipina puola) yksi puolan ohjaus johdoista irtosi ihan vain kun öljytikkua roplatessa, (jonka jälkeen 2syl pois pelistä) kyllä tuli vikaa etsittyä ja kirottua

EDIT: jos vika ollut "aina" sinun omistuksen ajan, jolloin mahdollista että jostain "säädöllisestä viasta" kyse, laita .msq tiedostoa niin voin vähän verrata omiini , kuitenkin sama moottori/suht sama setuppi kuin minulla...
kauhajoella olis yks kädetöön joka tarvis apua megan kanssa oikein kädestä pitäen
Tätä suutin pankkia minäkin olen tässä ounastellut mutta olisi mukava saada rajattua vikoja pois.. Esim ko, vika miten se testataan?
Tarkoittaako öölipena nyt sitten mahdollisesti minua tässä kommentissaan?
Sytty on aivan megan paketissa tullut...
Autoja on tullu rakennettua jonkin verran tässä viimeisen 8vuoden aikana mutta tää mega on aika uus asia.. Eipä tateckin omistajista kukaan säädä itse autoaan joten en näe mitään pahaa kysymisessä ja tiedon haussa. Vai mitä sanoo öölipena?
Autoja on tullu rakennettua jonkin verran tässä viimeisen 8vuoden aikana mutta tää mega on aika uus asia.. Eipä tateckin omistajista kukaan säädä itse autoaan joten en näe mitään pahaa kysymisessä ja tiedon haussa. Vai mitä sanoo öölipena?
jos vaikka aluksi niin että yleis mittarilla mittaat että joka ikiseen suuttimen liittimeen tulee toiseen karvaan +12vSakkeus wrote:suutin pankkia, miten se testataan?
(sytytys virrat päällä mutta auto ei käynnissä) eli käytännössä yleismittarin toinen piiki moottorin runkoon (luotettavaan maa kohtaa) toinen piikkillä vuoron perään kaikkien suuttimien liitin kohdat läpi, jolloin jokaiselle suutimelle pitäisi ainakin tulla +12v
sen jälkeen vaihto ehdoksi jäisi tuo maadottava puoli eli megan sisällä oleva fetit tai johdotus vika.
sen koittaisin itse niin että bens pumppu pois käytöstä (jottei moottori tulvi) ja kaveri starttaamaan ja sormet suuttimeen kiinni ja tunnustelee vuoron perään että kaikki suuttimet "napsuu" eli aukeilee....
eli käsittäisin tästä että ooppelin c30se:n vakio puola ja virranjakaja??Sakkeus wrote:Sytty on aivan megan paketissa tullut...
kannattaa niiden ja tulpan johtojen,ja tulppien kunto tarkistaa...
EDIT: kuva vielä ruutan kytkentä kaaviosta, mutta todellisuus voi olla aina tekijänsä näköinen

ei itselläkään mitään suuttimien sulakkeita ole.
http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm
Last edited by gerhard on Fri Jan 23, 2015 14:48, edited 1 time in total.
Siis joo sytty ei ole 30se:stä vaan erillinen...
Joo johdot on vaihdettu minun toisesta toimivasta senusta ja tulpat uudet.. Maattoja oon täs kattellu ja tehny uudelleen järkisyistä ja voin isolla todennäköisyydellä sanoa ettei sytty vikaa ole..
Täytyy alkaa perehtymään tähän bensa puoleen seuraavaksi, suurella mielenkiinnolla alkaa myös opiskelemaan tätä ohjelmointia...
Osaatko muuten sanoa millainen eroavuus e85 ja bensa käytöllä on ohjelmoinnin suhteen
Joo johdot on vaihdettu minun toisesta toimivasta senusta ja tulpat uudet.. Maattoja oon täs kattellu ja tehny uudelleen järkisyistä ja voin isolla todennäköisyydellä sanoa ettei sytty vikaa ole..
Täytyy alkaa perehtymään tähän bensa puoleen seuraavaksi, suurella mielenkiinnolla alkaa myös opiskelemaan tätä ohjelmointia...
Osaatko muuten sanoa millainen eroavuus e85 ja bensa käytöllä on ohjelmoinnin suhteen
-en oikeen vieläkään saa selvää onko virranjakaja käytössä vai EI?Sakkeus wrote:Siis joo sytty ei ole 30se:stä vaan erillinen...
millainen eroavuus e85 ja bensa käytöllä on ohjelmoinnin suhteen
-onhan niissä eroja. aivan eri "tune tiedostoja" kannattaa käyttää: eri sytkä ennakot, eri reg fuel arvot, eri VEtaulukot, eri kiihdytys rikastukset , eri kylmärikastukset jne....
gerhard wrote:-en oikeen vieläkään saa selvää onko virranjakaja käytössä vai EI?Sakkeus wrote:Siis joo sytty ei ole 30se:stä vaan erillinen...
-onhan niissä eroja. aivan eri "tune tiedostoja" kannattaa käyttää: eri sytkä ennakot, eri reg fuel arvot, eri VEtaulukot, eri kiihdytys rikastukset , eri kylmärikastukset jne....
Ei ve taulukossa juurikaan eroa pitäisi olla, regfuel kylläkin muuttuu, toki saa ne seokset ve taulullakin sopivaksi, ja jos tupla kartta systeemillä haluaa valita kummalla ajaa ni sitten joutuukin ve taulukoilla seokset säätämään. Sytkä ennakoissakaan ei välttämättä eroa ole, vain jos bensalla joutuu nakutuksen takia rajoittamaan ennakkoa, se ennakko millä kone parhaiten toimii on hyvin lähellä samaa polttoaineesta riippumatta. Esim toyotan vanha maamoottori 2T hemi mallisilla palotiloilla kestääbensalla ja kevyellä ahtamisellakin vaikka 40 astetta ennakkoa tehokäyrään vaan ei tule parannusta juurikaan 35 asteen jälkeen oli polttoaine kumpi hyvänsä.
Mulla olis nyt viikonloppu ilman ohjelmaa, joten vaikka huomenna saattais onnistua tulla ihmettelemään polttoainekuluja vastaan.
oletkos turbiini tehnyt tuollaisen tuplakartta systeemin käytännössä? tomivan systeemin, joka ajo tilanteessa? vai horistiinko tässä nyt teoria tasolla vain? jos olet niin millä megalla? (eri megoissa kun nuo lisärikastuksetkin tuppaa olemaan eri perjaatteella: "ms" ,"regfuel%" jne) mitä reg fuel arvoa olet sitten käyttänyt?Turbiini wrote: jos tupla kartta systeemillä haluaa valita kummalla ajaa
oli mulla tuo tulpakartalla toteutettu käytössä vanhan koneen kanssa ms1extra hires10 käynistys määrät viinan mukan jolla lähti bensallakin käyntiin kunhan muisti pitää hieman kaasua (viinalla polkimeen koskematta) En muista arvoja mitä oli mutta museomoottri tykkää niin rikkaista joutokäynti seoksista jyrkällä nokalla ettei se kiihdytsrikastuksia enää lisäksi tarvitse. Nyt ku on tuo 30 vuotta uudempaa suunnittelua oleva korkeapuristeinen moottori ahdettuna ni en ole bensaa koittanutkaan.
Turbiini wrote:oli mulla tuo tulpakartalla toteutettu
Niin minkä mukaan se reg fuel on sitten valittu? itselle jäänyt sellainen mielikuva joskus mega manuaaleja lueskellessa että sen arvon kanssa ei parane liikaa hujjata/leikkiä tai voi olla hommat jossain vaiheessa kuralla.gerhard wrote:mitä reg fuel arvoa olet sitten käyttänyt?
viittaan tässä nyt enemmänkin tuohon "suuttimien aukiolo aika sekoiluun" : viewtopic.php?f=2&t=9099
mikäs reg fuel arvo tuossa projektissa nyt tällä hetkellä on? ja minkä perusteella se on laskettu?
reg fuel oli muistaakseni (tuosta on monta vuotta aikaa) viinan stokiometrisen seoksen mukaan laskettu, ve lukemat oli silloin bensalla jotakin hyvin pieniä, mutta viina oli pää polttoaineena, mutta koska sen museo moottorin kulutus oli sen verran suuri ni ei lähialueen e85 asemiat oli sen verran kaukana toisistaan että tankillinen ei olisi piisannu. Tämä nykyinen moottori kuluttaa viinaa pari litraa vähemmän mitä vanha kone imi bensaa, ni ei tarvi kikkailla.
ihan itteäni tarkoitan kun kattelen tässä omalta läppäriltä tätä tunerstudiota ja yritän ymmärtää edes jotain tästäSakkeus wrote:Tätä suutin pankkia minäkin olen tässä ounastellut mutta olisi mukava saada rajattua vikoja pois.. Esim ko, vika miten se testataan?
Virranjaka ei ole käytössä vaan poistettu kokonaan.gerhard wrote:-en oikeen vieläkään saa selvää onko virranjakaja käytössä vai EI?Sakkeus wrote:Siis joo sytty ei ole 30se:stä vaan erillinen...
Olen nyt tänä vloppuna maailmalla töissä mutta mahdollisesti ensi viikolla kotiin tulen mahd perjantai illalla.
Olisi kyllä mukava saada hieman parempi kokonais käsitys kyseisestä laitoksesta... i know the basics, but this seems astronomy to me
Minkäslainen prokkis öölipenalla on? oot siis kauhajoelta??
Olisi kyllä mukava saada hieman parempi kokonais käsitys kyseisestä laitoksesta... i know the basics, but this seems astronomy to me

Elektroniikka alan koulut käyneenä ja muutaman ms;n tinanneena ei itse kaava eikä johdotus ole mietenkään monimutkainen, eikä anturointikaan, useita moottoreitakin rakentaneena ei sormi suuhun mene mutta tämä ohjelmointi on pitkästä aikaa asia joka todella laajensi otsa suonia 
kyseiseen prokkikseen lähdin puhtaasti siitä syystä että näissäkin asioissa kunnioitetaan rahaa liikaa, ei se tatukaan mikään vara jeesus ole eikä liiemmin myöskään tateckin boksit.. mitä tässä nyt on tullut tutkiskeltua ei tateck pysty pahemmin ominaisuuksilla ms;ää ainakaan polkemaan,,
myöskin samassa harraste piirissä monia tateck ratkaisuja autoissa joten olenhan saanut runsaasti vittuilua ja ala-arvoisia kommentteja, katsotaanpa vain ponnistaako poika vai murtuuko polvi

kyseiseen prokkikseen lähdin puhtaasti siitä syystä että näissäkin asioissa kunnioitetaan rahaa liikaa, ei se tatukaan mikään vara jeesus ole eikä liiemmin myöskään tateckin boksit.. mitä tässä nyt on tullut tutkiskeltua ei tateck pysty pahemmin ominaisuuksilla ms;ää ainakaan polkemaan,,
myöskin samassa harraste piirissä monia tateck ratkaisuja autoissa joten olenhan saanut runsaasti vittuilua ja ala-arvoisia kommentteja, katsotaanpa vain ponnistaako poika vai murtuuko polvi

Kerrotko vielä hieman taustoja , oliko nyt niin että autossa on ollut mega jo vuosia, ja tällä kyseisellä kokoonpanolla tominut "hyvin", kunnes yhtäkkiä alkoi "käynti häiriö" ,joka on ilmeisesti koko ajan? (joka ajotilanteessa: kylmänä, kuumana, tasakaasulla, kihdyttäessä, jne)
Onko tuner studio käytössä? onko yhteys kunnossa megaan asti? jos on voisi sitä msq tiedostoa laittaa tännepäin, auttaisi huomattavasti
kristallipallostani patterit loppu
kipinä ilmeisesti jokaisesta tulpasta erikseen katsottu? mutta onko mahdollista että johdot mennyt sekaisin,omasta toimesta (vahingossa) tai vittumaisten tatec kannattajien pilan johdosta

Minkäs näköiset/näköinen puola sitten on?
Onko tuner studio käytössä? onko yhteys kunnossa megaan asti? jos on voisi sitä msq tiedostoa laittaa tännepäin, auttaisi huomattavasti

kipinä ilmeisesti jokaisesta tulpasta erikseen katsottu? mutta onko mahdollista että johdot mennyt sekaisin,omasta toimesta (vahingossa) tai vittumaisten tatec kannattajien pilan johdosta

Minkäs näköiset/näköinen puola sitten on?
kauhajoelta joo. ford sierraan soveltamassaSakkeus wrote:Olen nyt tänä vloppuna maailmalla töissä mutta mahdollisesti ensi viikolla kotiin tulen mahd perjantai illalla.
Eli siis boschin hukkakipuna on!
Olosuhteista huolimatta täysin sama käynti..
Joo tulpat katottu ja johdot myös.. ei ole häikkää sielä, nyt varmaan taas kun vaan kotia pääsee niin hyökkään bensa puolen kimppuun ja katon suuttimet läpi.. eiköhän näillä avuilla pääse melko pitkälle.
Olikos sulla turbiini siis opeliksi myös?
Kiitos kaikille tähän asti vastanneille avusta
Olosuhteista huolimatta täysin sama käynti..
Joo tulpat katottu ja johdot myös.. ei ole häikkää sielä, nyt varmaan taas kun vaan kotia pääsee niin hyökkään bensa puolen kimppuun ja katon suuttimet läpi.. eiköhän näillä avuilla pääse melko pitkälle.
Olikos sulla turbiini siis opeliksi myös?
Kiitos kaikille tähän asti vastanneille avusta
On tuola katoksessa kesää odottamassa ooppelikin tosin toyotan moottorilla.
Huh huh mikä yhdistelmä.. Millanen peli siis on kysees?
Aika vakuuttava.. Onko auto ollu sulla kauan?
Eiks tää oo ollu 30se koneellakin nipus?
Eiks tää oo ollu 30se koneellakin nipus?
kesällä ostin tiimikaverilta oman kilpurin hajottua. 2 litranen ohc kai orkkis kone kun kilpurisksi jalostus alkoi tuli bmw m20b25 joka oli vain yhden testipäivän tositoimissa, sen jälkeen onkin ollu aina 2jz. Minä olen vastannu auton sähköistä tuosta bmw koneesta alkaen.
Kuulostaa mielenkiintoiselta kehitykseltä, ookko kisoja ajellu ko. autolla?
Toi 2jz on kyl kelpo moottori mutta oon hieman hullu kun en 30sestä pääse eteenpäin.
Sulla onkin melkoinen kokemus jo ms:stä..
Toi 2jz on kyl kelpo moottori mutta oon hieman hullu kun en 30sestä pääse eteenpäin.

Sulla onkin melkoinen kokemus jo ms:stä..
ei kunnolla kerinny kisoja ajelemaan, kesken kauden kun ostin. Motoparkissa harjoituksissa hajos perä, kokkolassa tuli muuten vaan tunaroitua en muista sijoituksia, botniaringillä lajitteluista 5 sija ja kaaviossa rupes kytkin luistamaan joka sotki ajoon keskittymisen ja lopullinen sijoitus hyvin huono.