MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
HnR
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sat Nov 08, 2014 16:36

MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Post by HnR »

Amatööri megasquirttaaja kyselee tyhmiä suorasytytyksestä. Vastaavaa ongelmaa käsitelty mahdollisesti ennenkin, mutta omaan silmään ei ainakaan sattunut runsaasta etsimisestä huolimatta, joten toivonmukaan joku jaksaisi auttaa. Pahoittelut vastauksieni ja alkutietojeni mahdollisista puutteista, kyseessä ensimmäinen MS projekti ja jälki sen mukaista.

Eli potilaana Toyota Corolla 1,3i muunnos Protopartsin MS1 v2.2 sarjalle suorasytkällä. 36-1 hammaspyörällä ja VR anturilla. Tarvittavat muutokset levylle tehty koska valmis sarja. Kytkennät yms. tehty ohjeiden mukaisesti joten vikaa ei luulisi olevan niissä.

Ongelma: Auto ei lähde käyntiin runsaista yrityksistä huolimatta. Bensansaannista ei kiinni, tulpat märät, kipinässä jotain häröä. Boksin ledit vilkkuu todella epätasaisesti, ja kipinä tulee satunnaisesti ajoituslampulla katsoessa. Ei lupailekaan lähteä, paukuttaa vain satunnaisesti putkessa. Kierroslukutieto tulee tunerstudioon, pientä heittoa kuitenkin havaittavissa kierrosluvussa starttauksen aikana. Onko tämä lie normaalia?

Olen lukenut että ms1 v2.2:n kanssa on ollut ongelmia tuossa 36-1 pyörässä. Mistä siis lähteä etsimään toimivaa kipinää? Ongelman kanssa painittu itsekseen ja internetin avustuksella jo hyvä tovi.

Kiitän jo etukäteen jos joku vaivautuu auttamaan.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Post by Masi_K »

"Skooppaa" tunerstudion triggerlogilla tms mitä se nyt tarjosikaan ms1 kanssa, että tuleeko kaikki hampaat pyörältä kun starttaat. Jos et ymmärrä mitä ruudulla näkyy, niin pastee se tänne. Kuullostaa ihan vaan siltä että hampaita jää joko näkymättä tai wheeldecoderin arvot poskellaan. Ota nyt testivaiheessa sitten bensapumpuilta ja tai suuttimilta töpselit/nallit pois jotta jatkossa kastuminen ei tuhoa tulppia. Rpm kuuluu hieman heilua startissa kun startin voima loppuu puristustahdin lopussa ja vastaavasti kiihtyy ykk jälkeen.

Ms1-2-(3) kanssa ollut vika eiole pelkästään rajoittunut 36-1 vaan ylipäätään vr anturin kanssa oletus signaalimuuntimen huonouteen.
Last edited by Masi_K on Sun Nov 09, 2014 11:04, edited 1 time in total.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
HnR
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sat Nov 08, 2014 16:36

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Post by HnR »

Bensapumppu irroitettu. En kyllä itse osaa tuota trigger loggeria tulkita mutta luulisin että ei ihan siltä näytä miltä pitäisi? Hampaiden väli anturiin on 0,6mm.

Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Post by Masi_K »

No tossahan sitä vikaa on jo. Liikaa puuttuvia hampaita. Eli anturitieto pätkii ja sentakia koko ruisku on pihalla kuin lumiukko. Tossa kuuluisi olla lyhyitä palkkeja 35 ja yksi pitkä palkki aina vaan uudestaan pötköön. Monesti sen pitkän vieressä heti on yksi vähän korkea, mutta se on ok.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
HnR
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sat Nov 08, 2014 16:36

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Post by HnR »

Kiitos vastauksista. Jotain tuollaista vähän itsekin epäilinkin. Mistään säädöistä ei varmaankaan voi olla kiinni eli mekaaninen vika kyseessä? Hammaspyörä on keskitetty tarkasti eikä heittoa pitänyt olla, täytyy kuitenkin vielä tarkistaa. Myös anturi on keskitetty hammaspyörälle. Kuinka tarkasti anturin pitää olla 90-asteen kulmassa hammasta kohden? Mielestäni se sattuu kyllä aika lähelle sitä mutta ensimmäisenä tulisi mieleen heitto siinä. Voiko anturi olla jollain tapaa viallinen ja aiheuttaa vastaavaa että näyttää vain osan hampaista? Vai tuleeko mieleen voisiko kyseessä olla jokin muu ongelma?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Post by Masi_K »

Ehkäpä jokin johdotusvika, anturin johdot väärinpäin tms. Tai sitten vaan vr muuntimessa käytössä oleva lm1815 on normaalin huono. Voithan koittaa ottaa anturia inasen ulospäin kehältä. Vaikkapa johonkin 0.8 -1.0mm.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
MadBull
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Mar 21, 2012 17:06

Re: MS1 v2.2 ja suorasytytys ongelma.

Post by MadBull »

Mulla oli vähän samanlaista ongelmaa. Tehtiin sitten erilainen vr-muunnin ja ongelmat hävisivät. Jos kiinnostaa koittaa niin myyntiosiossa on vielä pari myynnissä.
Post Reply