Cosworth projekti.

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Noin vuosi sitten rakentelin kaverin cossuun ms2 v3.0 systeemit

Projekti alkoi kokonaan uuden johtosarjan valmistamisella, alkuperäistä johtosarjaa en halunnut käyttää paristakin syystä. Päällepäin johtosarja näytti hieman kärsineeltä, (mutta oli sit kuitenkin tosihyvässä kunnossa yhtä hankaumaa lukuun ottamatta) ja sitten toisekseen alkuperäisestä johtosarjasta saa kuitenkin myydessä jonkun kympin (entisöijät tykkää):) (Tämä auto ei ole enää ollut entisöitävässä kunnossa pitkään aikaan). Uuteen johtosarjaa yritin valmistella valmiuksia tulevaisuutta varten...

Sitten megaan tein muutokset (itse purkki tuli valmiiks kasattuna)
- Tyhjäkäynnin ohjaukselle
- Ahtopaineen ohjaukselle (vakio AMAL venttiiliä käytetään)
- Nokka-akselin anturille (LM1815)
- pari kappaletta ohjelmoitavia ulostuloja
- puolan ohjaus (vakio puolaa käytetään)
- lähtörajoitin
- vaihdettavat kartat

Vaihdettiin harmaat suuttimet

Tällä setupilla sitten saatiin kone käymään ja päästiin säätelemään. Triggeröinti ongelmaa oli jonkun verran, mutta lopulta alkoi pelaamaan ihan kohtuullisesti. Kierroksilla oleva ongelma satiin kuntoon säätämällä anturin etäisyyttä ja säätämällä potikoita piirilevyllä ja tunerstudiossa laittamalla noisefiltterin asetukset kohdalleen.Enää jäi häiritsemään starttauksen aikana esinntyvä sync lost.

Auto säädettiin ajokuntoon ja käytiin lopulliset säädöt tekemässä jyväskylässä penkissä.

Ahtopaineen ohjausta ei saatu toimimaan oikeen sillai kun olis haluttu closet loopilla, (ahtopaine putos kierroksilla liikaa) säätäjä säätikin ahtopaineen suoraan kartalla joka toimii ihan ok.

Tyhjäkäynnin ohjaus ei myöskään toimi closed loopilla eikä oikeen PWM ohjauksellakaan, mutta siinä syy selvisi että tyhjäkäynnin ohjausventtiilistä puuttuu jotain osia sisältä. Oisko sitä käytetty edellisessä elämässä anti lag systeemissä???

Sen jälkeen ei ole tarvinnut muuta kuin tankata ja ajaa, loppukesästä kaveri valitteli hieman tehon puutetta, mutta muuta ongelmaa ei ole esiintynyt.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Nyt auto on taas talviteloilla ja uusia suunnitelmia pukkaa päälle :)

-triggeröinti ongelma pitäs paikallistaa ja korjata, siihenkin on jo uusia ideoita. Koitetaan vielä saada toimimaan kunnolla alkuperäisillä laitteilla 4 hammasta kampiakselilla ja 2 hammasta virranjakajassa.

Rakentelin pienen testipenkin millä voin ajaa 24-1 hammaspyörää ja sen avulla pääsen säätämään piirilevyn VR piirin säätöpotikat juuri miten haluan. Siitä on ainakin hyviä kokemuksia omasta pösö MI16 projektista 60-2 hammaspyörällä toimii täydellisesti ainakin toistaiseksi.

-Kaverin valittelema loppukesän tehonpuute pitäs selvittää -> vahva epäilys on alkuperäiseen AMAL venttiiliin. Jokatapauksessa on suunitelmissa muuttaa hieman ahtopaineen ohjaus systeemiä muutenkin erilaiseksi. MAP anturi saattaa olla myös ottanut kipeetä koska kaveri sanoi että oli poksauttanut joskus imusarjassa, kun oli lähtenyt lähtörajoittimella.

-Vaihdetaan hydrauliset nostimet uusiin ja samalla laitetaan säädettävät hihnapyörät, vielä mennään kuitenkin vakio nokilla koitetaan vaan hieman säätää niitä.

- Laitetaan uusi tehokkaampi puola, mutta vielä mennään normaalilla jakaja sytytyksellä

-puolan ohjaus olis tarkoitus ottaa purkin sisältä ja siirtää lähemmäs puolaa.

- mega päivitetään uusimpaa ohjelmistoon, taitaa olla muistaakseni 3.2.4 ja MAP anturi laitetaan 4 Bar (Vai onko jollain ehdotuksia MAP anturista, lähinnä siitä mikä olis kestävä) Tarkoituksena olis laittaa autotunelta se mikä on sinne piirilevylle laitettava.

-isompi cooleri laitetaan

siinähän sitä onkin jo taas ens kevääksi päivitystä. Toivottavasti Saadaan edes hieman tehon lisäystä aikaseksi. Keväällä sit taas käytävä penkittämässä.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Ai niin olihan se imusarjan muutos vielä suunnitelmissa kevääksi
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Testausta simulaattorilla. (Pöljä selostus)
http://www.youtube.com/watch?v=l6Us-XMLrjM

Eka kertaa käynnissä (oi mikä onnenpäivä)
http://www.youtube.com/watch?v=6qc1B6uCQAA
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Cossu edistyy taas tauon jälkeen

- imusarjan korokelaippa n.18mm on nyt tehty ja ite imusarjan painekotelo on nyt työn alla. Täytyy kyllä sanoa että on se melkoinen ahdistus tuo vakio painekotelo, mutta kyllä mä sen vähän paremmaksi varmaan saan tehtyä. Saas nähdä mitä siitä tulee.

- Sytytyksen ohjaus on nyt poistettu ohjainlaitteen sisältä ja se tulee omaan jäähdytyslevyyn puolan lähelle, samaan pakettiin tulee konkka puolalle ja siinä on sitten paikka valmiina vielä toiselle sytkäkivelle tulevaisuutta varten. Puola on nyt hommattu isot pojan näyttää nimenneen sen A-ryhmäläisen puolaksi.

- Megan flyback piiriä modasin vastaamaan enemmän vakio ruiskua. siinä on flyback 68V ja megassa näytti olevan 36V joten sen pitäs vastata nyt vakio ruiskua aikahyvin. Kai se flyback vissiin vaikuttaa suuttimen sulkeutumiseen joten nyt pitäs olla optimi sen suhteen.

- Virranjakajan LM piiri sai myös pienen käsittelyn vaihdoin pari vastusta erikokoisiksi. Suoritin virranjakajalla testiajoja porakoneen ja oskiloskoopin kanssa ja näytti että meinaa signaali jäädä hieman heikoksi starttaus nopeudella. Toivottavasti nyt toimii paremmin.

- kampiakselin VR piiri sai myös pienen käsittelyn. sinne laitoin yhden vastuksen taas pienetämään signaalia ja samalla jos se osain suodattaa häiriöt pois sieltä. Toi modaus meni ihan pers tuntumalla ja täytyy vielä tarkistaa skoopin kanssa kun pääsee pyörittää moottoria startilla. Triggeröinnin säätöpotikat säädin skoopin kanssa oletettavasti siten että olis parhaat mahdollisuudet toimia.

- vielä täytyy hieman miettiä mitä tekee sen map anturin kanssa. Toi vakio mappi pitäs vielä riittä sen puoleen mitä on suunnitelmissa käyttää painetta, mutta kun se näyttää eri lukemaa kun erillinen mittari. mut ei noista oikeen tiiä mikä näyttää totta ja mikä ei. muistaakseni tehopenkin mittarikin näytti eri painetta kun mega. Tää on vielä testaus vaiheessa :?

- kone on venakoppa purettuna ja kohta menee uudet nostimet sinne paikoilleen ja sit kasataan säädettävillä nokkapyörillä, vielä jää vakio nokat.

Onko kenelläkään kokemusta millä ajoituksella vakionokat antaa parhaan tehon? Tää on taas sitä tietoo, että suurinosa ei tiiä ja ne ketkä tietää, niin ei kerro :) Ne on niitä "ammattisalaisuuksia"

- mega sai tosiaan uuden päivityksen 3.2.4 sisäänsä ja samalla suunnittelin et laittaisko sen tolle semi sequentaalille, pääsis ajoittamaan ruiskutukset. Tää on vielä mietinnän alla.
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Re: Cosworth projekti.

Post by Aatu »

10mmvälipalla,65mm läpällä ja läpän/painekotelon välisen palan uudelleen tekemällä 2wd:n sarjalla jarrutin +490hv omatekemällä kannella(eka cossun kansi)
Painekotelossa viellä paikoillaan nielun väliseinäkin.
Kyllä se läpi virtaa jun painetta laittaa :-)
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Aatu wrote:10mmvälipalla,65mm läpällä ja läpän/painekotelon välisen palan uudelleen tekemällä 2wd:n sarjalla jarrutin +490hv omatekemällä kannella(eka cossun kansi)
Painekotelossa viellä paikoillaan nielun väliseinäkin.
Kyllä se läpi virtaa jun painetta laittaa :-)
Joo virtaahan se tietysti paineella, mut mulla on hakusessa että ei toi pakopaine karkais ihan käsistä.
Tohon mitä mä rakentelin niin on vielä vakioläpällä ja se läpän jälkeinen osa on tehtävä tosiaan kokonaan uusiksi. Aihio on 4x4 kotelo. Kansi on vielä täysin koskematon, se on Tehtävälistalla sitten joskus kun kannen irroitus on muutenkin ajankohtaista.
Paljonko oli painetta kun sait 490hv? Minkälaiset nokat? Tää rakkine on kaukana vielä noista lukemista, mutta joka kesälle on hieman saatu lisää voimaa. Vakiosta kuitenkin lähettiin liikkeelle. Mun mielestä tätä kossua on ollut kiva rakennella, kun tää palkitsee aika helposti tuon lisääntyneen tehon muodossa :D :D :D
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Joo tuli mappia testattua tänään eli uusiksi menee sekin, kun laitaa todellista painetta 250Kpa mega näyttää 225Kpa.
On ollut taas moottorivaurio lähellä. onneks ei ollut ahtopaineen säätö closed loopilla, olis ollut moottorivaurio vielä lähempänä. Tai mistäs sitä vielä tietää onko jotain rikki kun ei oo tutkittu sen enemmän moottorin mekaanisia osia. Toivottavasti WRC:n männät pienen nakutuksen kestää :?

Nyt kaivataan ehdotuksia mikä mappi on kestävä??? Mikä laitetaan seuraavaksi???
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Cosworth projekti.

Post by Vauhtivaunu »

MAP-anturin saa kalibroitua. Kannattaa kokeilla ennenkun sen vaihtaa...
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Vauhtivaunu wrote:MAP-anturin saa kalibroitua. Kannattaa kokeilla ennenkun sen vaihtaa...
Joo mä koitin sitä kalibroida, mut kun saa sen näyttämään oikeeta lukemaan paineilla ja normaalissa (100Kpa) ilmanpaineessa, niin sit heitää alipaineella jonkun verran (noin 20Kpa).
Eikä se muutenkaan herätä hirveesti luottamusta jatkoa ajatellen. Voi olla että kohta on sit taas kalibrointi päin pyllyä. Ja sit on penkissä säätämiset päin pyllyä jne jne... :|

Eikä toi muutama kymppi sellaisesta anturista mikä olis kohdallaan ja olis varmatoiminen ole mikään kynnys. Tän auton kohdalla on panostettu enemmän varmatoimisuuteen. Ja mäntien hitsailut on jätetty muihin projekteihin... :roll:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Cosworth projekti.

Post by Vauhtivaunu »

Mikä anturi siinä on nyt? MPX4250AP? Vai MPXH6400?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

MPX4250AP On tällähetkellä
MPXH6400 On vahvimpana ehdokkaana uudeksi anturiksi
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Cosworth projekti.

Post by Vauhtivaunu »

MPXH6400 on hyvä anturi joskin siihen on hankalaa saada letkuliitäntää kunnolla kiinni.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Pientä päivitystä:
Nyt on iso cooleri paikallaan

Triggeröinnin kanssa on nyt tapeltu sen verran paljon että tuli mita täyteen sen osalta. vakio neljä hampaisen triggerin tilalla on nyt 36-1 pyörä ja vakio anturi on sitä lukemassa toistaiseksi näyttäis hyvältä tominnan suhteen mutta varmuuden siitä saa kun päästään kunnolla ajamaan.
Tuo neljä hampainen triggeri on ongelmallinen startatessa kun joka toinen hampaan väli on nopea ja joka toinen on hidas (puristuksesta johtuen) joten mega laskee ennakon väärin ja se potkasee liian aikaisin starttia vasten. Kyllä ton sais ratkaistua koodin puukottamisella mut olkoon en rupee siihen.

MAP anturina on nyt sitten MPXH6400 ja tarkastin vielä että se pitää paikkaansa. letkun liitäntä onnistu hyvin sillä läpivientinipalla ja siihen sopiva letkunpätkä ja lemmarina toimii nippuside.

Uusi puola ja "sytytysmoduli" tuntuis pelittävän hienosti koitin hieman oskiloskoopin kanssa testailla paljonko kärsii virtaa työntää puolalle ja tommonen 9amppeeria ainaskiin näytti skoopin kuvassa hyvin kelpaavan (käyrä pysy lineaarisena). 7amppeeriin jätin lisätään sitten tarvittaessa ilmeisesti 6amppeeria olis jos sen puolan vaihtaa suoraan vakio puolan paikalle ilman dwell muutosta.

Seuraavana koitetaan ajella ja testailla että kaikki toimii niinkuin pitääkin jotta ei tarvii sitten penkissä alkaa ratkomaan mitään ongelmia.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Testausta suoritettu ja ihan hyvin tuntuis kaikki toimivan ruiskun puolesta. Pientä öljyvuotojen paikkausta on pitänyt suorittaa, mut ei mitään ihmeempiä.

Suuttimien dead time ja jännite korjaukset on nyt säädetty kohilleen. Vielä on pieni ongelma ollut kun käy pitkään tyhjäkäyntiä niin imuilman lämpöanturi kuumenee ja seos menee laihalle EGO kylläkin korjaa sen, mut täytyy varmaan vielä harkita siirtäiskö sen lämpöanturin toiseen paikkaan.

Triggeröinti tosiaan pelaa nyt ilman häiriön suodatusta, eikä oo sen kummemmin enää potkinut startatessa takaisin.

Penkkiin on aika varattu ja vielä ennen sinnen menoa ajellaan ja testaillaan. Kunnon vetoja ei ole suoritettu vielä mutta "persdynon" mukaan ei oo ainakaan huonompaan päin menty. Katsotaan mitä sitä on taas saatu pienellä pudjetilla aikaiseksi 8)

Tosiaan oon nyt testaillut tuota tunerstudion autotunea. On muuten paras hankinta mitä näihin hommiin voi tehdä. Suosittelen. Periaatteessa ei jää penkkiin muuta säädettävää kuin sytytysennakko :mrgreen:
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Penkissä käyty ja säätöjä tehty kaikki muutokset mitä on nyt viime kesäiseen tehty tuntuis toimivan oikeen hyvin. Mutta ahtimelta loppui ilman tuotto kesken ja jäätiin muutama heppa tavotteesta.

Kaiken kaikkiaan jäi hyvä maku lopputuloksesta mulle sekä auton omistajalle. Ostoslistaa alkaa taas kertyä ens talveksi :wink:

PS: alle 1.5 tuntia meni säätämiseen, kun oli säädöt niin lähellä valmiiksi.
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Re: Cosworth projekti.

Post by Aatu »

Puuhastelija wrote:
Aatu wrote:10mmvälipalla,65mm läpällä ja läpän/painekotelon välisen palan uudelleen tekemällä 2wd:n sarjalla jarrutin +490hv omatekemällä kannella(eka cossun kansi)
Painekotelossa viellä paikoillaan nielun väliseinäkin.
Kyllä se läpi virtaa jun painetta laittaa :-)
Joo virtaahan se tietysti paineella, mut mulla on hakusessa että ei toi pakopaine karkais ihan käsistä.
Tohon mitä mä rakentelin niin on vielä vakioläpällä ja se läpän jälkeinen osa on tehtävä tosiaan kokonaan uusiksi. Aihio on 4x4 kotelo. Kansi on vielä täysin koskematon, se on Tehtävälistalla sitten joskus kun kannen irroitus on muutenkin ajankohtaista.
Paljonko oli painetta kun sait 490hv? Minkälaiset nokat? Tää rakkine on kaukana vielä noista lukemista, mutta joka kesälle on hieman saatu lisää voimaa. Vakiosta kuitenkin lähettiin liikkeelle. Mun mielestä tätä kossua on ollut kiva rakennella, kun tää palkitsee aika helposti tuon lisääntyneen tehon muodossa :D :D :D
Paketti oli kutakuinkin tälläinen:
200lohko,10:llä pitkällä pinnapultilla,liekkirengasurilla,wisecot,4wd kansi itse portattuna(ensimäinen cossu), 4wd:n vakio imunokka,catcamsin 2330828 pakonokka,hx35 super,2bar painetta,630 degat,2wd:n imusarja/painekotelo, 65mmläpällä ja nielun kulma uusittuna, moottorin ohjaus mrtech.

Vakionokilla HX35 12-pesällä 1,5bar 386hv kerta vetona,asetelma repesi vedon päätteeksi,ei mitään säätöjä.

Pakopaineet pysyi 1,8bar paikeilla kun ahdot oli 2bar.
Harmitti kun tuli vaihdettua tavallinen hx35:n (12-pesällä) pois eikä sillä tullut koitettua paljonko sillä olisi irronnut tuolla 2bar,tiellä syksyn viimeiset testit 1,9 oli sellaisia että kiekui reilusti puhtaammin vakio nokillakin ylhäällä viellä. Superi oli tasapaksumpi kautta skaalan veti mutta ei mitenkään säväyttänyt ylös mentäessä.

Kestävä ja toimiva kokonaisuus niin kadulla kuin ahvenistolla täysillä paineilla säästelemättä kiusaten.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Joo pistetään pientä päivitystä
Ei tuulut kun muutama tuhat kilometriä kesän aikana ajoa, mutta kaikki mitä ajettiin niin meni ilman ongelmia megan puolesta.

Ainut suurempi ongelma sattui kesällä, kun kesken ajon jumittui termostaatti kiinni. Siinäkin kävi ihan sikahyvä tuuri kun sattui olemaan just läppäri kytkettynä ja satuin kattomaan näytöstä lämpömittaria näytti jo yli sadan jonkin matkaa. (auton oma lämpömittari näytti vielä ihan normaalia, kun reagoi niin hitaasti.) Auto seis tien varteen ja pikainen tutkimus mikä vikana -> neste ei kierrä syylärille. No ei muuta kun lämppäri täysille ja matka jatkuu, mut ei jaksanut lämppäri jäähdyttää tarpeeks. no taas jäähdyteltiin tien poskessa ja mietittiin kuka tulis hinaamaan. Sitten iski mahti älynväläys, säätämään seos niin rikkaalle et viilenee ja sehän toimi. Säädin niin paljon rikkaalle kun vaan jaksoi käydä pienen nykimisen saattelemana päästiin perille lämpö pysyi tasasessa 107 asteessa. Se oli semmoinen reissu...

Joo talven aikana olis taas jotain pientä yritettävä tehdä, mut todennäköisesti pysytään vielä näissä tehoissa. Mutta laitan päivitystä kun päästään "harrastamaan"
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Cosworth projekti.

Post by Puuhastelija »

Viimeisimmästä päivityksestä on jo aikaa jonkun verran niin laitetaas päivitystä taas tulemaan.

Hirveitä ei oo tapahtunut viimesimmän jälkeen mut jotain kuitenkin: Pakosarja vaihdettiin parempaan ja samalla tuli ulkoinen hukkaportti. Tämä lähinnä sen takia kun oli pientä ihmetystä kun ei toi ahtopaine noussut ihan riittävän alhaalta mitä olis pitänyt. Vika löytyi lopulta vääntyneestä hukkaportin akselista joka jäi sentakia sitten vuotamaan. Ulkoinen hukkaportti korjas sen vian pois ja nyt toimii hyvin. Samalla porttasin ahdinta.

Muuta ei oikeestaan ole tapahtunutkaan, penkissä käytiin taas koittaa ja teho oli taas mukavasti lisääntynyt noin 40 heppaa ja vääntöä alkaa olla ihan mukavasti... oikeestaan jo vähän liian paljonkin :)

Purkkiin laitoin uuden firmiksen ja pääsin sitten säätämään paremmin imuilman lämpötilakorjausta joten sekin pelittää nyt paremmin.

Seuraavana onkin sitten vähän reilummin rahan menoa tiedossa kun tulee sen aika kun tarvii jotain tehdä. On nimittäin polttoaineen syöttö aikalailla limiitissä kaikkien komponenttien osalta ja ahdin on myöskin limiitissään ja olis varmaan ihan hyvä käyttää kone auki ja tarkastaa sekin läpensä.

ajelua on tullut jonkun verran ja ongelmia ei ole esiintynyt joten tästä jatketaan taas seuraavan kerran.
Post Reply