Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by mr clock »

Käytössäni on:

Primary Fuel Load: Alpha N
Secondary Fuel Load: Speed Density
Multiply MAP: Multiply
AFR table load: Use primary load (Algorithm)

Miten saan AFR-kartan MAP-vetoiseksi? Kytkenkö tuohon AFR table load = MAP?
Pitäisikö tämä muutos näkyä jos uudella tunella katselee vanhoja logeja ts. pitäisikö aktiivinen solu liikkua eri tavalla AFR-kartassa?

Laite on turboahdettu moottoripyörä, jossa on läppärungot.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by mr clock »

Noniin.

Megalogviewerissa voi AFR-kartan y-akselilla painaa hiiren oikeaa nappia ja asettaa päälle "Y-axis override". Kun avautuvaan kenttään kirjoittaa "MAP", alkaa aktiivinen solu AFR-kartassa seurata MAP-arvoa.

Ohjelma ilmoittaa tallentavansa tunen, mutta jää täysin epäselväksi, että onko muutos jatkossakin voimassa. Pitää testailla eri tietokoneissa tuota tunea ja logia niin näkee aiheutuiko muutos.

"AFR table load: MAP" en ole vielä testannut.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by Benkku »

Secondary Load tai MAP.

ps. Stokiometrinen AFR on joko 14.13 (95E10) tai 14.41 (98E5).
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by mr clock »

Tuossa "AFR table load:" kentässä ei ole sellaista arvoa kuin "Secondary load".

Asetin tuohon nyt arvoksi MAP ja viimeisen koeajon perusteella MLV:ssä aktiivinen solu seuraa nyt MAP-arvon mukaan. En ole kuitenkaan selvillä vaikuttiko tähän MLV:ssä vai Tunerstudiossa tehty muutos ja mikä ero/samanlaisuus niiden välillä vallitsee.

Mistä olet saanut tietosi tuosta stoikiometrisesta seoksesta? Tuo 14.7 on oletuksena tuossa.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
username
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Mar 26, 2006 8:33

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by username »

mr clock wrote:
Mistä olet saanut tietosi tuosta stoikiometrisesta seoksesta? Tuo 14.7 on oletuksena tuossa.
Sen voipi arvioida jos tietää etanolin määrän, etanolin kemiallisen kaavan ja tekemällä oletuksen
että kaikki vety palaa vedeksi ja kaikki hiili hiilidioksidiksi.
No real power, just turboshit!
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by Benkku »

14.69 on etanolia sisältämättömän bensiinin stokiometrinen seossuhde, nykyäänhän bensiineissä on etanolia, 95E10 laadussa lähellä 10% ja 98E5 laadussa lähellä5%.

Jos stokiometrisen seossuhteen arvoa haluaa säätää lähemmäksi oikeaa niin 14.1 tai 14.4.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by teg »

Kannattaa ottaa lambda-arvot käyttöön niin ei tarvitse miettiä noita AFR arvoja ja mitä polttoainetta on tankissa.
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by mr clock »

Seossuhteen kanssa ei nyt ole ollut ongelmia, mutta hyvä että siihenkin tuli faktaa.

Teenkö jotain väärin kun yritän vääntään AFR-taulua SD-pohjaiseksi?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by Masi_K »

Et tee kun jos kerta afr taulu noudattaa mapin signaalia. Syytä laittaa rpm sarakkeet kyllä samoiksi kuin kuormituskartalla. Muuten säätäjä menee jokakerta aivan sekaisin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Re: Alpha-N + Multiple MAP: Miten AFR-kartta SD-pohjaiseksi?

Post by mr clock »

Pyörällä on ajettu hyvin mielin SD-kartalla, mutta ongelma tuli kun seos veti rajusti rikkaalle 50% kaasunavauksella dynossa - 100% avauksella tuli mitä pitikin.

Tarkoitin väärintekemisellä, että onko asian kiertämiseen joku fiksumpi tapa kuin nyt mainittu.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Post Reply