problem...

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
erena
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 28, 2011 18:17
Location: Oulu

problem...

Post by erena »

vaikuttaako johonkin arvoihin jos tunerstudiolla säädetty auto ja ajaa megatunella samat arvot megasquirtille.

EDIT.
viimevuonna ennen katsastukseen menoa latasin megasquirtille katsastussäädöt. tämän jälkeen ollut tyhjäkäyntingelmia eli kierrokset heittelee 800-2000rpm:n välillä. käväsin tänään tallilla katsomassa megalta arvoja ja huomasin että lämpötila-anturi heittelee 50-100+ voisiko johtua vika sitten tuosta? videonpätkää: https://www.youtube.com/watch?v=kZIpiCf4gfE ,näytti motonetissä olevan juurikin tuota vihreää anturia, vaihdan sen mutta pitääköhän se kalibroida uudelleen? datalogista katsoin ettei muissa arvoissa ollut mitään suuria poikkeavuuksia. niin ja autohan alkoi yhtäkkiä käymään normaalisti kun parikertaa annoin kierroksia mutta luulen sen johtuvan että kone lämpeni tarpeeksi ja lämpötila-anturilla ei ole enään niin suurta roolia sitten vai olenko aivan väärässä?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: problem...

Post by Masi_K »

Ms1 ei väliä millä ohjelmalla hinkkaa. Ms2 koodiversiosta 3.0.0 eteenpäin VAIN tunerstudio ja ms3 koodiversiosta joku vanha eteenpäin vain tuneri.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
erena
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 28, 2011 18:17
Location: Oulu

Re: problem...

Post by erena »

Vaihdoin lämpötila-anturin Nyt näyttää oikeaa lämpötilaa, Mutta tyhjäkäynti ongelma jatkuu edelleen, koitin korjata vaihtamalla tulpat, tulpanjohdot ja puolan mutta ei niilläkään vaikutusta. käytin myös hall anturia irti. Voisikohan vika sitten olla tyhjäkäyntimoottorissa vaikka sekin vaihdettu vastikään...

EDIT. niin ja vedot kohillaan kun ajaa ei minkäänlaista pätkimistä yms. mutta tuo tyhjäkäynti tuntuu kuin kävisi 3 pytyllä tärisyttää autoa. puristuksetkin mitattu ei ongelmia sen suhteen... ehdotuksia mistä vikaa kannattaa paikantaa? (imuvuoto?) jotku sanoo että esim. starttipilotilla voisi suihkutella ja paikantaa vuotoja mutta olisiko tähän parempaa vaihtoehtoa? eikö imuvuotojen pitäisi joihinkin arvoihin vaikuttaa että näkisi megatunelta?
erena
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 28, 2011 18:17
Location: Oulu

Re: problem...

Post by erena »

Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: problem...

Post by Masi_K »

Imuvuodon paljastuminen näkyy lambdan näyttämässä hetkellisesti rikkaana seoksena.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
erena
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 28, 2011 18:17
Location: Oulu

Re: problem...

Post by erena »

Ok. minulla ei lambda näytä mitään pienillä kierroksilla vasta kiihdyttäessä lähtee mukaan, onko normaalia vai pitäisikö näyttää koko skaalalta arvoa? käytin eilen irti myös lambdaa ja puhdistin sen ei vaikutusta. muutenkin uusi n.8000km ajettu innovaten lc-1 laajakaista.

EDIT. tarkistin johdotuksia ensinnä megalta ja huomasin että ainakin yksi irti. otin kuvankin vaikkei se paljoa autakkaan mutta itse ainakin huomasin sen ettei ollut tinattu johtoa aiemmin, miten johdotus yleensä kiinni istukassa?
Kuva: https://www.dropbox.com/s/1uju9p3ywrz9puj/IMG_0682.JPG

toisena huomasin hall anturille menevän johdon olevan irti eli menee kolme omassa nipussa ja irtonainen johto tulee megalta. kuvassa näkyvässä ruuvin loppukannan päässä ollut ilmeisesti mutterilla puristettuna kahden mutterin väliin...tiedä sitten.

https://www.dropbox.com/s/8zvbo37osvw8g3y/IMG_0677.JPG
erena
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 28, 2011 18:17
Location: Oulu

Re: problem...

Post by erena »

Takapakkia...bensapumppu lakkasi toimimasta. Sulake palanut vaihdoin, kappas ei toimi... seuraavaksi laitoin läppärin kiinni...ei yhteyttä, mega irti ja haistelemaan pelkäsin jo että palanut. No sitten viikon tauko ja uutta yritystä.

Mittailin yleismittarilla tuleeko istukkaan virtaa ja eipä tietenkään tullut tarkastin kaikki sulakkeet yms. Vikahan löytyi on/off tyyppisestä kytkimestä se oli hypännyt...offille :|.
____________________________________________________________________________________________
Mega kiinni ja säädöt sisään ja ajelemaan...ei vielä, miksi? koska b-pumppu ei toiminut edelleenkään.
____________________________________________________________________________________________
Seuraavaksi b-pumpun relettä etsiskelin... mukavia nämä muiden johdottamat autot :? ei auttanut kuin endoskoopilla bensapumpulta lähteä katteleen mistä jodot menee huom. johdot? miksi 2 johtoa menee keulaan asti?. Löysin releen vihdoin testasin dc power supplyllä toimivuuden ja tietenkin toimi.

Seuraavaksi tarkistin releen istukan yleismittarilla, ei tullut megalta herätevirtaa, auto säädetty siten että 3 sekuntia pysyy päällä mutta ilmeisesti tuo q3 tai q5 transistori korkannut en tiedä vielä kumman kautta otettu tuo b-pumpun ohjaus. Nyt pitäisi uusi PN2222A transistori saada tai ainakin vastaava?. netissä näytti olevan mutta en suomalaista liikettä löytänyt joka myy kyseistä mallia. Mistähän noita sais?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: problem...

Post by MrFairlane »

erena wrote:ilmeisesti tuo q3 tai q5 transistori korkannut en tiedä vielä kumman kautta otettu tuo b-pumpun ohjaus. Nyt pitäisi uusi PN2222A transistori saada tai ainakin vastaava?. netissä näytti olevan mutta en suomalaista liikettä löytänyt joka myy kyseistä mallia. Mistähän noita sais?
Mulla on korkannut tuosta 2.2:sta pari kertaa toi Q3 ja olen vaihtanut sittemmin aina TIP122:n siihen tilalle, niin kestää.
Partcosta, Elfalta, jostain elektroniikka liikkeestä. Mullakin on noita vielä muutama jemmassa.
erena
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 28, 2011 18:17
Location: Oulu

Re: problem...

Post by erena »

MrFairlane wrote:
erena wrote:ilmeisesti tuo q3 tai q5 transistori korkannut en tiedä vielä kumman kautta otettu tuo b-pumpun ohjaus. Nyt pitäisi uusi PN2222A transistori saada tai ainakin vastaava?. netissä näytti olevan mutta en suomalaista liikettä löytänyt joka myy kyseistä mallia. Mistähän noita sais?
Mulla on korkannut tuosta 2.2:sta pari kertaa toi Q3 ja olen vaihtanut sittemmin aina TIP122:n siihen tilalle, niin kestää.
Partcosta, Elfalta, jostain elektroniikka liikkeestä. Mullakin on noita vielä muutama jemmassa.
Kiitos tiedosta, Työkaveri ehdotti sp elektroniikkaa kävin kyseisessä liikeessä ja antoivat tälläsen https://www.dropbox.com/sc/73gwv7qqhde8vsi/dlA3R1zT8j katsoin datasheetit ja näyttää tuo sopivan, katsotaan nyt kauanko kestää jos ei niin vaihdan sitten tuon ehdottamasi TIP122:sen.

EDIT. Kappas irroitin megan, tulee juurikin tuo b-pumpun säätö q5;een (vai tuleeko?) ja vieläpä tuolla TIP122:sella, en aiemmin ollut niin tarkkaan katsonut noita q3 ja 5:sta, luulin että puuttuu kokonaan tuo q5 kunnes käänsin megan toistepäin ja huomasin... :oops: kannattaako nyt sitten laittaa tuo ostamani vai odottaa ensiviikkoon... jos päätän asentaa nyt tuleeko juurikin noin päin: http://www.diyautotune.com/images/tech/ ... s/MS22.jpg

muutama photo:
https://www.dropbox.com/sc/43yso7bhk2w566o/NfOYA8FVJQ
https://www.dropbox.com/sc/h8esd98afb8gjw9/yaJ1XDRGDY
https://www.dropbox.com/sc/xon70rbe4p7l6n1/e0F4Algvad
https://www.dropbox.com/sc/2b2acyvkoqbsc5b/ZpVmtTPGy1
https://www.dropbox.com/sc/dwfq1vup2qk2do0/Pt87p6MMsU
erena
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 28, 2011 18:17
Location: Oulu

Re: problem...

Post by erena »

mikähän tuohon nyt tuli? kun laittaa map anturin letkun paikalleen tyhjäkäynti huononee ja auto sammuuu ilman letkuu pysyy hyvin käynnissä. onko map anturi rikki?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: problem...

Post by Masi_K »

Säätöjen oltava päin persettä jos täysikaasu kuormituspisteillä käy ja normi alueella sammuu justiinsa. Juttujen perusteella tulee mieleen että johdotus on kaikkea muuta kuin hyvä ? Näyttääkö se map anturi edes järkeviä lukuja missään tilanteessa ? Vikoja ei myöskään haeta pelkästään vaihtamalla ja arvailemalla osia sekä availemalla konepeltiä =) ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply