Megasquirtin alkuperäinen koodi ja extra-koodit korjaa seosta lambda-anturin mukaan. Apuja säätämiseen:
Exhaus Gas Settings - valikko:
EGO Switch Point
Määrittelee lambda-anturin mittaaman volttimäärän, johon koodi yrittää seosta korjata. Kapeakaista-lambdalla se on 0.451V.
Ignition Events Per Step
Määrittelee, kuinka monen sytytystapahtuman välein koodi korjaa seosta. Pieni luku=korjaus tapahtuu usein mutta saattaa johtaa ylireagointiin, ja suurella luvulla päin vastoin. Luku 50 on hyvä lähtökohta.
Controller Step Size
Määrittelee, montako prosenttia VE-kartan lukemaa pienennetään tai suurennetaan kerralla. 1 - 3 on yleensä riittävä.
Controller Authority
Määrittelee, kuinka monta VE-kartan prosenttia lambda-korjaus saa maksimissaan tehdä. Hyvä olla olemassa jos esim. anturi hajoaa, niin autolla pystyy vielä ajamaan. 15% hyvä lähtökohta.
Active Above Coolant Temp
Määrittelee vedenlämpötilan, jonka yläpuolella lambda-korjaus otetaan käyttöön. Noin 70 astetta sopiva arvo.
Active Above RPM
Määrittelee kierrosluvun, jonka yläpuolella lambda-korjaus otetaan käyttöön. Tällä voi esim. rajata tyhjäkäynnin pois lambda-korjauksesta.
Open Loop Mode - valikko:
Toiminnolla voidaan lambda-korjaus kytkeä pois päältä joko TPS:n tai MAP:in mukaan, jotta täydellä kuormalla ajaessa lambda-korjaus ei yritä laihentaa seosta. Alasvetovalikosta valitaan haluttu toimintatapa ja alempana olevaan ruutuun laitetaan TPS:ää käytettäessä haluttu raw-arvo jonka yläpuolella lambda-korjaus kytketään pois, tai vastaavasti MAP:ia käytettäessä haluttu kPa-arvo.
Miten lambdasäätö toimii?
Moderator: Masi_K
Miten lambdasäätö toimii?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Ego switch point: Lukema jonka yläpuolella ms säätää seosta sumeasti alaspäin ja jonka alapuolella säätää sumeasti ylöspäin.
Voi laittaa kapeakaistasella suuremmankin jänniteen kuin 0,5v, esim 0,7v niin seos ei käy turhaa liian laihalla; seos rauhoittuu mutta kakkua kuluu "enemmän".
Myös kapeakaistalla voi käyttää afr taulukkoa. Afr taulukko on siis vain taulukko muuttuvia switch point arvoja eri map / rpm lukemille. Aseta suurin arvo turvallisesti alle open loop - arvon (täyskaasu).
J-M
Voi laittaa kapeakaistasella suuremmankin jänniteen kuin 0,5v, esim 0,7v niin seos ei käy turhaa liian laihalla; seos rauhoittuu mutta kakkua kuluu "enemmän".
Myös kapeakaistalla voi käyttää afr taulukkoa. Afr taulukko on siis vain taulukko muuttuvia switch point arvoja eri map / rpm lukemille. Aseta suurin arvo turvallisesti alle open loop - arvon (täyskaasu).
J-M
Tarviiko sitä Open Loop toimntoa erikseen kytkeä siitä valikosta päälle, vai riittääkö että määritän sen tps kohdan lambda afr settingssissä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
varmistetaan nyt vielä hieman, eli kun mulla on tuo 029t koodi ja laajakaista lambda käytössä ja haluan, että lambda ei korjaa seosta missään vaiheessa oman mielensä mukaan, vaan kone käy aina VE karttaan säädettyjen arvojen mukaan, niin mitä asetuksia mun pitää tuonne megasquirttiin laittaa?
riittääkö jos laitan tuonne TPS tai MAP valikkoon arvoksi 0
vai pitääko varmistaa vielä tuolla Active Above RPM valikolla ja asettaa siihen vakka 15000 rpm
riittääkö jos laitan tuonne TPS tai MAP valikkoon arvoksi 0
vai pitääko varmistaa vielä tuolla Active Above RPM valikolla ja asettaa siihen vakka 15000 rpm

Re: Miten lambdasäätö toimii?
jääkös toi exhaust gas settingin lamda jännite toisiarvoiseksi automaattisesti kun ottaa käyttöön target tablen.
Re: Miten lambdasäätö toimii?
Ms1:n manuaalissa ainakin kirjotetaan näin "If you are using a WideBand Lambda then the AFR Target Table is another option (an 8x8 table), if using the table then the EGO switch point is ignored."
Eli käsittääkseni Ego Control ei oo käytössä jos käyttää target tablea.
Alkaahan tästä megan sielun elämästäkin jotain ymmärtämään kun jaksaa vaan opiskella (+ se mitä englannin kielestä ymmärtää)

Vaan kysymyskin ois
Eli tuosta target tablen asetuksesta, että mitä tuohon Change Ego Limit above (Kpa) kentään laitetaan kun
"You can now change the Ego Limit depending on the MAP KPa so the ECU can have a larger authority during cruising and a smaller authority when accelerating hard. If you don't want it to change simply put 255 in the KPa setpoint."
Map arvo siis mutta mikä olis hyvä
Eli käsittääkseni Ego Control ei oo käytössä jos käyttää target tablea.
Alkaahan tästä megan sielun elämästäkin jotain ymmärtämään kun jaksaa vaan opiskella (+ se mitä englannin kielestä ymmärtää)


Vaan kysymyskin ois

Eli tuosta target tablen asetuksesta, että mitä tuohon Change Ego Limit above (Kpa) kentään laitetaan kun
"You can now change the Ego Limit depending on the MAP KPa so the ECU can have a larger authority during cruising and a smaller authority when accelerating hard. If you don't want it to change simply put 255 in the KPa setpoint."
Map arvo siis mutta mikä olis hyvä

Re: Miten lambdasäätö toimii?
Pikainen kysymys, miksi halutaan (yli)paineen puolella siirtyä pois closed loopista? Johtuuko tämä vain tuosta closed loopin pienestä "heittelystä"? Eikös se kuitenkin seuraa afr target karttaa kokoajan?
Tosin ymmärtäähän sen että koneen huutaessa hoosiannaa voi jo 0,5afr heitto olla kriittistä, eli taisin vastata itse itelleni.
Tosin ymmärtäähän sen että koneen huutaessa hoosiannaa voi jo 0,5afr heitto olla kriittistä, eli taisin vastata itse itelleni.
