Tehonlisäys Megasquirtin avulla

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
rop
Megasquirt aloittelija

Tehonlisäys Megasquirtin avulla

Post by rop »

Millaisia tehonlisäyksiä olette saaneet koneisiinne Megasquirtin avulla?
  • 1. Vapaastihengittävät ruiskukoneet -> Megasquirt ?
    2. Vapaastihengittävät kaasarikoneet -> Megasquirt ?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Vapari kaasarikone itselläni, tehoa tuli lisää ehkä noin 5hp ja 10nm vääntöä, tämä lambdakorjaus päällä, eli seokset noin 14,7:1, enemmänkin tehoa olisi saanut, kun olisi ajellut rikkaammalla seoksella.

Sitten vaihdoinkin nokan vihaisempaan ja aloitin enemmän hakemaan säätöjä.

Kulutus tippui jotain 5l/100km kaasariin verrattuna, kaasari tosin ei ollut ihan täysissä voimissa, pelasi vain täydellä kaasulla.

Näistä käyristä sitä eroa näkee jonkinverran, jälkimmäisessä näkyy tuo lambdakorjaus aaltoina käyrässä, uskoisin tehoa saatavan reilusti enemmänkin lisää, kuten nyt nokan vaihdon jälkeen olen havainnut.

Kaasari:
http://www.janiervast.com/gallery/g2dat ... k_jtbo.GIF

Megasquirt:
http://www.janiervast.com/gallery/g2dat ... d_jtbo.GIF
Volvo 360GL -88
rop
Megasquirt aloittelija

Post by rop »

eli tehoa jonkun verran enemmän, mutta käytettävyyttä/vääntöä sitäkin enemmän.

Miten on sitten ruiskukoneisten omistajat? Saako Megalla enemmän tehoa ja käytettävyyttä alkuperäisiin ruiskuihin verrattuna?

Vai saako Megasta sen mitä alkuperäisestäkin plus hienot mahdollisuudet mitata kaikkia arvoja ja vähän säätääkin?
Guest

Post by Guest »

rop wrote:eli tehoa jonkun verran enemmän, mutta käytettävyyttä/vääntöä sitäkin enemmän.

Miten on sitten ruiskukoneisten omistajat? Saako Megalla enemmän tehoa ja käytettävyyttä alkuperäisiin ruiskuihin verrattuna?

Vai saako Megasta sen mitä alkuperäisestäkin plus hienot mahdollisuudet mitata kaikkia arvoja ja vähän säätääkin?
riippuu ihan moottorista, ei tohon pysty vastaamaan yksiselitteisesti, tehon lisäysmielessä ei mielestäni kannata megaa laittaaa, jos moottorille ei muita muutoksia tee, orkkis ruisku on varmasti huolettomampi.
Jos taas haluaa opetella ruiskun toimintaa ja tykkää ruuvailla kaikkea niin sitten toki suosittelen.
rop
Megasquirt aloittelija

Post by rop »

plagu wrote:
riippuu ihan moottorista, ei tohon pysty vastaamaan yksiselitteisesti, tehon lisäysmielessä ei mielestäni kannata megaa laittaaa, jos moottorille ei muita muutoksia tee, orkkis ruisku on varmasti huolettomampi.
Jos taas haluaa opetella ruiskun toimintaa ja tykkää ruuvailla kaikkea niin sitten toki suosittelen.
Tottahan toki riippuu moottorista. Lähinnä mielenkiinnosta kyselenkin, että millaisia lisäyksiä tällä on saavutettu.

Olen kuullut vain hyvää myös kisapuolella Megasta. Itselläni on rallisprint-auto, jossa on hyvä alkuperäinenkin ruisku. Näiden sielunelämää on vain lähestulkoon mahdoton päästä sorkkimaan/parantamaan ja kun tulee niihin muutoksiin tarvetta, Mega saattaisi pystyä tarjoamaan siihen ainakin hyvät mahdollisuudet. Ja kohtuullisella rahalla. Mutta millä vaivannäöllä?

Kilpurit eivät ole koskaan valmiita. Aina löytyy parannettavaa, joskus jopa ratin ja penkin välistä :)
KariM
Megailija

Post by KariM »

Mega ei ole koskaan valmis, aina löytyy parannettavaa :lol:

Mun tapauksessa tehoa ei tullut käytännössä yhtään lisää (MS orkkisruiskun tilalle), ei edes ilmamäärämittarin disabloimisesta. Projektilla saavutetut edut ovat ihan muualla, juuri tuolla alueella mitä plagu sivusi.
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Mä ite vaihdoin pomminvarman Magneti-Marelli ruiskun Squirttiin, ja seuraus oli lopun kaiken se että nyt mulla on käyttöauto ja projektiauto erikseen. Tietty mikä vaan laite voi vikaantua mutta Squirtin kanssa kannattaa pitää mielessä että sitä ei korjata ihan joka nyrkkipajalla keskellä korpea :D Ei sillä että Squirtti olisi epäluotettava, olen lähes vuoden ja ~20tkm aikana jäänyt kerran hinattavaksi ja sekin oman mokan takia. Mutta, se on projekti, ei tuote.

Tehosta, en ole käynyt rullien päällä mutta muistelisin että Matin vastaava mutta ei-kat koneinen 405 kiihtyi 80-120kmh 8sek kun mun kattikoneella, joka tehtaan speksien mukaan on tappiolla 3hp@6000rpm ja 17Nm@3000rpm, tulos on 6sek. Ja nuo mittaukset on ajettu täsmälleen samoilla vanteilla ja renkailla, eli niillä ei eroa voi selittää. Mutta mutta, turhaa spekulointia tällainen, rullien päälle pitäisi mennä... 8)
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

TVH wrote:Mä ite vaihdoin pomminvarman Magneti-Marelli ruiskun Squirttiin, ja seuraus oli lopun kaiken se että nyt mulla on käyttöauto ja projektiauto erikseen. Tietty mikä vaan laite voi vikaantua mutta Squirtin kanssa kannattaa pitää mielessä että sitä ei korjata ihan joka nyrkkipajalla keskellä korpea :D Ei sillä että Squirtti olisi epäluotettava, olen lähes vuoden ja ~20tkm aikana jäänyt kerran hinattavaksi ja sekin oman mokan takia. Mutta, se on projekti, ei tuote.

Tehosta, en ole käynyt rullien päällä mutta muistelisin että Matin vastaava mutta ei-kat koneinen 405 kiihtyi 80-120kmh 8sek kun mun kattikoneella, joka tehtaan speksien mukaan on tappiolla 3hp@6000rpm ja 17Nm@3000rpm, tulos on 6sek. Ja nuo mittaukset on ajettu täsmälleen samoilla vanteilla ja renkailla, eli niillä ei eroa voi selittää. Mutta mutta, turhaa spekulointia tällainen, rullien päälle pitäisi mennä... 8)
Rulliltakaan ei saa oikein varmaa tietoa, ainoastaan jos on mitattu ennen muutosta samoilla rullilla ja sitten muutoksen jälkeen voidaan sanoa melkoisella varmuudella lukuja, muutoin on hyvin suuntaa antavia laitteita.

Esim. kahden tunnetun suomalaisen penkin välillä eroa 40hv 200hv:n luokassa, joten siitä voi lähteä arpomaan :D
Volvo 360GL -88
valtsus
Megasquirttaaja

Post by valtsus »

No sen verran täytyy sanoa, että laitoin ton MS:n mopooni HOnda VTR1000 joka on kaasareilla alunperin ja tuossa on kaasareilla 110 hp (tehdas lupaa), penkissä mitattuna n, 117-120 hp koneesta. Suurin muutos oli kuitenkin, että teho alueesta tuli tosi herkullinen eli max tehot oli jo käytössä 2500 rpm alempana kuin orgiksessa ja tuo max teho jatkui siis piikkiin asti (10000 rpm). :)

Niin ja tuo kaikki oli muuten alkuperäisellä koodilla 8x8 kartalla!!

Vertailun vuoksi SP2:ssa joka on tehtaan ruiskuttama on jotain 128 hp.
Tosin itse samalla tein avaremman putkiston mopooni ja minunhan ei tarvinnut täyttää ns. pakokaasupäästö vaatimuksia niin kuin noiden tehtaan poikien.
Post Reply