- 1. Vapaastihengittävät ruiskukoneet -> Megasquirt ?
2. Vapaastihengittävät kaasarikoneet -> Megasquirt ?
Tehonlisäys Megasquirtin avulla
Moderator: Masi_K
Tehonlisäys Megasquirtin avulla
Millaisia tehonlisäyksiä olette saaneet koneisiinne Megasquirtin avulla?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Vapari kaasarikone itselläni, tehoa tuli lisää ehkä noin 5hp ja 10nm vääntöä, tämä lambdakorjaus päällä, eli seokset noin 14,7:1, enemmänkin tehoa olisi saanut, kun olisi ajellut rikkaammalla seoksella.
Sitten vaihdoinkin nokan vihaisempaan ja aloitin enemmän hakemaan säätöjä.
Kulutus tippui jotain 5l/100km kaasariin verrattuna, kaasari tosin ei ollut ihan täysissä voimissa, pelasi vain täydellä kaasulla.
Näistä käyristä sitä eroa näkee jonkinverran, jälkimmäisessä näkyy tuo lambdakorjaus aaltoina käyrässä, uskoisin tehoa saatavan reilusti enemmänkin lisää, kuten nyt nokan vaihdon jälkeen olen havainnut.
Kaasari:
http://www.janiervast.com/gallery/g2dat ... k_jtbo.GIF
Megasquirt:
http://www.janiervast.com/gallery/g2dat ... d_jtbo.GIF
Sitten vaihdoinkin nokan vihaisempaan ja aloitin enemmän hakemaan säätöjä.
Kulutus tippui jotain 5l/100km kaasariin verrattuna, kaasari tosin ei ollut ihan täysissä voimissa, pelasi vain täydellä kaasulla.
Näistä käyristä sitä eroa näkee jonkinverran, jälkimmäisessä näkyy tuo lambdakorjaus aaltoina käyrässä, uskoisin tehoa saatavan reilusti enemmänkin lisää, kuten nyt nokan vaihdon jälkeen olen havainnut.
Kaasari:
http://www.janiervast.com/gallery/g2dat ... k_jtbo.GIF
Megasquirt:
http://www.janiervast.com/gallery/g2dat ... d_jtbo.GIF
Volvo 360GL -88
eli tehoa jonkun verran enemmän, mutta käytettävyyttä/vääntöä sitäkin enemmän.
Miten on sitten ruiskukoneisten omistajat? Saako Megalla enemmän tehoa ja käytettävyyttä alkuperäisiin ruiskuihin verrattuna?
Vai saako Megasta sen mitä alkuperäisestäkin plus hienot mahdollisuudet mitata kaikkia arvoja ja vähän säätääkin?
Miten on sitten ruiskukoneisten omistajat? Saako Megalla enemmän tehoa ja käytettävyyttä alkuperäisiin ruiskuihin verrattuna?
Vai saako Megasta sen mitä alkuperäisestäkin plus hienot mahdollisuudet mitata kaikkia arvoja ja vähän säätääkin?
riippuu ihan moottorista, ei tohon pysty vastaamaan yksiselitteisesti, tehon lisäysmielessä ei mielestäni kannata megaa laittaaa, jos moottorille ei muita muutoksia tee, orkkis ruisku on varmasti huolettomampi.rop wrote:eli tehoa jonkun verran enemmän, mutta käytettävyyttä/vääntöä sitäkin enemmän.
Miten on sitten ruiskukoneisten omistajat? Saako Megalla enemmän tehoa ja käytettävyyttä alkuperäisiin ruiskuihin verrattuna?
Vai saako Megasta sen mitä alkuperäisestäkin plus hienot mahdollisuudet mitata kaikkia arvoja ja vähän säätääkin?
Jos taas haluaa opetella ruiskun toimintaa ja tykkää ruuvailla kaikkea niin sitten toki suosittelen.
Tottahan toki riippuu moottorista. Lähinnä mielenkiinnosta kyselenkin, että millaisia lisäyksiä tällä on saavutettu.plagu wrote:
riippuu ihan moottorista, ei tohon pysty vastaamaan yksiselitteisesti, tehon lisäysmielessä ei mielestäni kannata megaa laittaaa, jos moottorille ei muita muutoksia tee, orkkis ruisku on varmasti huolettomampi.
Jos taas haluaa opetella ruiskun toimintaa ja tykkää ruuvailla kaikkea niin sitten toki suosittelen.
Olen kuullut vain hyvää myös kisapuolella Megasta. Itselläni on rallisprint-auto, jossa on hyvä alkuperäinenkin ruisku. Näiden sielunelämää on vain lähestulkoon mahdoton päästä sorkkimaan/parantamaan ja kun tulee niihin muutoksiin tarvetta, Mega saattaisi pystyä tarjoamaan siihen ainakin hyvät mahdollisuudet. Ja kohtuullisella rahalla. Mutta millä vaivannäöllä?
Kilpurit eivät ole koskaan valmiita. Aina löytyy parannettavaa, joskus jopa ratin ja penkin välistä

Mä ite vaihdoin pomminvarman Magneti-Marelli ruiskun Squirttiin, ja seuraus oli lopun kaiken se että nyt mulla on käyttöauto ja projektiauto erikseen. Tietty mikä vaan laite voi vikaantua mutta Squirtin kanssa kannattaa pitää mielessä että sitä ei korjata ihan joka nyrkkipajalla keskellä korpea
Ei sillä että Squirtti olisi epäluotettava, olen lähes vuoden ja ~20tkm aikana jäänyt kerran hinattavaksi ja sekin oman mokan takia. Mutta, se on projekti, ei tuote.
Tehosta, en ole käynyt rullien päällä mutta muistelisin että Matin vastaava mutta ei-kat koneinen 405 kiihtyi 80-120kmh 8sek kun mun kattikoneella, joka tehtaan speksien mukaan on tappiolla 3hp@6000rpm ja 17Nm@3000rpm, tulos on 6sek. Ja nuo mittaukset on ajettu täsmälleen samoilla vanteilla ja renkailla, eli niillä ei eroa voi selittää. Mutta mutta, turhaa spekulointia tällainen, rullien päälle pitäisi mennä...

Tehosta, en ole käynyt rullien päällä mutta muistelisin että Matin vastaava mutta ei-kat koneinen 405 kiihtyi 80-120kmh 8sek kun mun kattikoneella, joka tehtaan speksien mukaan on tappiolla 3hp@6000rpm ja 17Nm@3000rpm, tulos on 6sek. Ja nuo mittaukset on ajettu täsmälleen samoilla vanteilla ja renkailla, eli niillä ei eroa voi selittää. Mutta mutta, turhaa spekulointia tällainen, rullien päälle pitäisi mennä...

205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Rulliltakaan ei saa oikein varmaa tietoa, ainoastaan jos on mitattu ennen muutosta samoilla rullilla ja sitten muutoksen jälkeen voidaan sanoa melkoisella varmuudella lukuja, muutoin on hyvin suuntaa antavia laitteita.TVH wrote:Mä ite vaihdoin pomminvarman Magneti-Marelli ruiskun Squirttiin, ja seuraus oli lopun kaiken se että nyt mulla on käyttöauto ja projektiauto erikseen. Tietty mikä vaan laite voi vikaantua mutta Squirtin kanssa kannattaa pitää mielessä että sitä ei korjata ihan joka nyrkkipajalla keskellä korpeaEi sillä että Squirtti olisi epäluotettava, olen lähes vuoden ja ~20tkm aikana jäänyt kerran hinattavaksi ja sekin oman mokan takia. Mutta, se on projekti, ei tuote.
Tehosta, en ole käynyt rullien päällä mutta muistelisin että Matin vastaava mutta ei-kat koneinen 405 kiihtyi 80-120kmh 8sek kun mun kattikoneella, joka tehtaan speksien mukaan on tappiolla 3hp@6000rpm ja 17Nm@3000rpm, tulos on 6sek. Ja nuo mittaukset on ajettu täsmälleen samoilla vanteilla ja renkailla, eli niillä ei eroa voi selittää. Mutta mutta, turhaa spekulointia tällainen, rullien päälle pitäisi mennä...
Esim. kahden tunnetun suomalaisen penkin välillä eroa 40hv 200hv:n luokassa, joten siitä voi lähteä arpomaan

Volvo 360GL -88
No sen verran täytyy sanoa, että laitoin ton MS:n mopooni HOnda VTR1000 joka on kaasareilla alunperin ja tuossa on kaasareilla 110 hp (tehdas lupaa), penkissä mitattuna n, 117-120 hp koneesta. Suurin muutos oli kuitenkin, että teho alueesta tuli tosi herkullinen eli max tehot oli jo käytössä 2500 rpm alempana kuin orgiksessa ja tuo max teho jatkui siis piikkiin asti (10000 rpm).
Niin ja tuo kaikki oli muuten alkuperäisellä koodilla 8x8 kartalla!!
Vertailun vuoksi SP2:ssa joka on tehtaan ruiskuttama on jotain 128 hp.
Tosin itse samalla tein avaremman putkiston mopooni ja minunhan ei tarvinnut täyttää ns. pakokaasupäästö vaatimuksia niin kuin noiden tehtaan poikien.

Niin ja tuo kaikki oli muuten alkuperäisellä koodilla 8x8 kartalla!!
Vertailun vuoksi SP2:ssa joka on tehtaan ruiskuttama on jotain 128 hp.
Tosin itse samalla tein avaremman putkiston mopooni ja minunhan ei tarvinnut täyttää ns. pakokaasupäästö vaatimuksia niin kuin noiden tehtaan poikien.