750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Moderator: Masi_K
750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Loppuu polttoaine kesken yläkierroksilla, bensan paineet suht stabiilit ~1-2psi heittelyä.
TunerStudio laski req_fuel arvoksi 5.2 ja arvoa on nyt kasvatettu 15,
jolla pyörä vielä lähtee käyntiin, kokeiltu myös 18 jolla kastelee tulpat startatessa.
Voiko cranking pw olla esim 70% ja onko se 70% req_fuel arvosta vai 70% lisäys ve tauluun?
TunerStudio laski req_fuel arvoksi 5.2 ja arvoa on nyt kasvatettu 15,
jolla pyörä vielä lähtee käyntiin, kokeiltu myös 18 jolla kastelee tulpat startatessa.
Voiko cranking pw olla esim 70% ja onko se 70% req_fuel arvosta vai 70% lisäys ve tauluun?
'92 GSX750F Projekti
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Eikö VE taulukkoa voi vaan kasvattaa sieltä yläkierroksilta, vai onko jo tapissa?
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Tapissa on, MegaLog Viewer haluaisi nostaa yläkierroksilla jonnekin 308 korville.Suiza wrote:Eikö VE taulukkoa voi vaan kasvattaa sieltä yläkierroksilta, vai onko jo tapissa?
Voisko joku tyhmää opettaa?
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Olisiko vain niin, että suuttimien tuotto loppuu kesken?
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Jotain hämärää tuossa on nyt. 240cc suuttimet riittävät jonnekin +150hp rengastehoille, eli jos kyseessä on tuo allekirjoituksen pyörä ilman ahdinta, niin pitäisi riittää. Noille kun laskee req. fuel:in sillä laskurilla suuttimien tuoton ja koneen koon mukaan, niin huipputehon nurkilla VE-taulukossa pitäisi olla suurinpiirtein 100 nurkilla pyöriviä lukemia.
Oletko tarkistanut suuttimien tuoton, etteivät vaan olisi osittain tukossa? Pistä logia ja asetuksia tänne näkyviin, niin voidaan tehdä vähän parempaa arviota ongelman laadusta.
Oletko tarkistanut suuttimien tuoton, etteivät vaan olisi osittain tukossa? Pistä logia ja asetuksia tänne näkyviin, niin voidaan tehdä vähän parempaa arviota ongelman laadusta.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Juu, ei ole ahdettu.
Näin ole itsekin epäillyt, ettei tuon req fuel arvon kasvattamisella enää tästä selviydytä.
Pitää käydä laittamassa kikotin nippuun ja ajaa datalogit siitä, niin on sitten ajantasaiset.
Mulla on muuten erilliset vapaavirtaus kartiot ja ns. hyvin hengittävä putkisto tuossa,
tuskin kuitenkaan tuolla tavalla vaikuttaisivat..?
Näin ole itsekin epäillyt, ettei tuon req fuel arvon kasvattamisella enää tästä selviydytä.
Pitää käydä laittamassa kikotin nippuun ja ajaa datalogit siitä, niin on sitten ajantasaiset.
Mulla on muuten erilliset vapaavirtaus kartiot ja ns. hyvin hengittävä putkisto tuossa,
tuskin kuitenkaan tuolla tavalla vaikuttaisivat..?
'92 GSX750F Projekti
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Ei ole isompaa merkitystä. Toki vaikuttavat jonkun verran koneen hengitykseen ja sitä myöten jossain määrin VE-taulukon optimiarvoihin. Mutta mitään perustavampaa ongelmaa noista ei ruiskun kanssa tule, toisin kuin alipainekaasareiden kanssa voisi käydä.jonezy wrote: Mulla on muuten erilliset vapaavirtaus kartiot ja ns. hyvin hengittävä putkisto tuossa,
tuskin kuitenkaan tuolla tavalla vaikuttaisivat..?
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Tänään kävin vähän herättelemässä kaveria ja tein tunerstudiolla suutin testiä, kaikki suuttimet tuottivat suurin piirtein saman määrän ~18ml alla olevilla asetuksilla, kun toistin testin 10 kertaa peräkkäin per suutin.

Tämähän nyt vielä ei tietenkään todista mitään, mutta suihku ainakin näytti hyvältä jokaisessa suuttimessa.
Mutta taas palattiin takaisin tulppien kastumiseen, joten ei datalogia.
Conffi -> https://dl.dropboxusercontent.com/u/910 ... ntTune.msq

Tämähän nyt vielä ei tietenkään todista mitään, mutta suihku ainakin näytti hyvältä jokaisessa suuttimessa.
Mutta taas palattiin takaisin tulppien kastumiseen, joten ei datalogia.
Conffi -> https://dl.dropboxusercontent.com/u/910 ... ntTune.msq
Voisko joku tyhmää opettaa?
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
No se on jo tietty aika hyvä merkki, jos suuttimet tuottavat keskenään saman verran. Vähemmän todennäköistä, että kaikki olisivat saman verran tukossa, mahdollista kuitenkin. En nyt saanut mitään tolkullista yhteyttä noiden testiasetuksien ja mittaamasi tuoton välille. Jos viitsit, niin tee testi niin, että ohjaat suuttimet jatkuvasti auki vaikka jollain hyppyjohdolla. Minuutin testiajalla pitäisi sitten saada tuo 240ml per suutin. Ja tuota testimoodia käytettäessä kannattaa laittaa ruiskutusaika johonkin realistiseen arvoon, vaikka 3-10ms ja "interval" selvästi isommaksi, esim. 20ms.
Vilkaisin nuo asetukset pikaisesti läpi, enkä keksinyt mitään ilmeistä, mikä selittäisi bensan puutetta. Edelleen olen sitä mieltä, että noin 5ms req. fuel -arvolla ja enimmillään 100 nurkilla olevilla ve-taulukon arvoilla pitäisi päästä oikealle hehtaarille jos kaikki on muuten kunnossa.
Vilkaisin nuo asetukset pikaisesti läpi, enkä keksinyt mitään ilmeistä, mikä selittäisi bensan puutetta. Edelleen olen sitä mieltä, että noin 5ms req. fuel -arvolla ja enimmillään 100 nurkilla olevilla ve-taulukon arvoilla pitäisi päästä oikealle hehtaarille jos kaikki on muuten kunnossa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
https://docs.google.com/file/d/0B6KKFTA ... cslist_api
https://docs.google.com/file/d/0B6KKFTA ... cslist_api
Tuossa ajantasainen .msq ja datalogi eiliseltä.
Pitänee tänään irroitella suuttimet ja testata tuotto.
https://docs.google.com/file/d/0B6KKFTA ... cslist_api
Tuossa ajantasainen .msq ja datalogi eiliseltä.
Pitänee tänään irroitella suuttimet ja testata tuotto.
'92 GSX750F Projekti
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Jaha, nyt löytyi. Sulla alkaa VE-taulukko 30% TPS-arvosta ja logissa suurin TPS:n arvo on 36%. Eli koko logi mennään VE-taulukon kahdella alimmaisella rivillä.
Alpha-N:llä VE-taulukon pystyrivit pitäisi olla 0-100% arvoille ja pienille kaasun asennoille kannattaa laittaa enemmän rivejä kuin isommille. Siis jotain tyyliin: 0%, 2%, 4%, 7%, 10%, 15% jne.
Entä onko sulla TPS kalibroitu vai ajelitko vaan koko login noin pienellä kaasulla? Tuollakin VE-taulukolla pitäisi alkaa sopan riittämään yli 70-80% kaasun asennoilla.
Alpha-N:llä VE-taulukon pystyrivit pitäisi olla 0-100% arvoille ja pienille kaasun asennoille kannattaa laittaa enemmän rivejä kuin isommille. Siis jotain tyyliin: 0%, 2%, 4%, 7%, 10%, 15% jne.
Entä onko sulla TPS kalibroitu vai ajelitko vaan koko login noin pienellä kaasulla? Tuollakin VE-taulukolla pitäisi alkaa sopan riittämään yli 70-80% kaasun asennoilla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Joo on kalibroitu, noin pienellä on menty, kun se ei ole enempää kaasua kestänyt, vaan heittää laihalle.ArttuH wrote:Entä onko sulla TPS kalibroitu vai ajelitko vaan koko login noin pienellä kaasulla?
Itse asiassa nyt kun asiaa ajattelee, on se joskus pelannut suuremmallakin kaasun asennolla, mutta siellä on ollut sellanen tyhjä kohta välissä.
Voisko joku tyhmää opettaa?
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
No joo, eiköhän se sitten lähde toimimaan kun vaan laittaa VE-taulukkoon sopivat TPS:n arvot ja hakee säädöt kohdalleen. Ja req. fuel kannattaa pistää samalla siihen oikeaan arvoon.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Mitenkä noi AFR ja IGN taulut, pitäiskö sinne laittaa noi TPS arvot samalla tavalla?ArttuH wrote:No joo, eiköhän se sitten lähde toimimaan kun vaan laittaa VE-taulukkoon sopivat TPS:n arvot ja hakee säädöt kohdalleen. Ja req. fuel kannattaa pistää samalla siihen oikeaan arvoon.
'92 GSX750F Projekti
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Kannattaa laittaa. Katupyörällä kuitenkin ajetaan noin 99% ajasta 0-20% kaasun asennoilla, joten ajettavuuden kannalta noiden alueiden säädöillä on aika iso merkitys. Sytkä- ja AFR-taulukoilla ei tietty ole ihan niin kriittistä merkitystä, kun molemmissa toimisi välttävästi jopa yksi kiinteä arvo.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Äärimmäisen suuret kiitokset Artulle avusta, jälleen kerran.
Ensimmäistä kertaa näkyy tunnelin päässä valoa ja tietää, ettei se ole juna, pyörä toimii nyt aivan eri tavalla, kuin aiemmin.
Req_fuel arvo sai toisiaan olla 5.2ms ja riittää vallan mainiosti.
Tässä vielä datalogi ja .msq, ihan vaan näytille ja mahdolliseksi avuksi muille.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/910 ... SX750F.msq
https://dl.dropboxusercontent.com/u/910 ... SX750F.msl
Sen verran vielä lopuksi, cranking pw:stä, miten varmiten tiedän, saako liikaa vai liian vähän?
On jonkin verran hankaluuksia käynnistyksissä, kylmänä saa sahata, että hörähtää ja kuumana tuntuisi saavan liikaa.
Ensimmäistä kertaa näkyy tunnelin päässä valoa ja tietää, ettei se ole juna, pyörä toimii nyt aivan eri tavalla, kuin aiemmin.
Req_fuel arvo sai toisiaan olla 5.2ms ja riittää vallan mainiosti.
Tässä vielä datalogi ja .msq, ihan vaan näytille ja mahdolliseksi avuksi muille.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/910 ... SX750F.msq
https://dl.dropboxusercontent.com/u/910 ... SX750F.msl
Sen verran vielä lopuksi, cranking pw:stä, miten varmiten tiedän, saako liikaa vai liian vähän?
On jonkin verran hankaluuksia käynnistyksissä, kylmänä saa sahata, että hörähtää ja kuumana tuntuisi saavan liikaa.
Voisko joku tyhmää opettaa?
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Noin karkeasti voi sanoa, että jos startatessa ei meinaa tulla mitään reaktiota tai startilla joutuu sahaamaan pitkään ennen ensimmäistä hörähdystä, niin silloin bensaa tulee liian vähän. Jos taas tulpat meinaa kastua, niin sitten saa liikaa. Noin vertailun vuoksi mulla näytti jossain vanhassa MS2-setupissa olevan cranking PW 180@10°C ja 101@90°C Eli siihen verraten sulla saattaisi olla vähän niukalla kautta linjan. Vastaavasti taas tuota afterstart-rikastusta voisi ehkä vähän pienentää.
Sitten noista sun asetuksista pisti silmään kiihdytysrikastukset, tai lähinnä tuo "Down-scaling with RPM". Siinä luultavasti kannattaa pienentää ainakin "Full accel below" -lukemaa, ehkä jonnekin 2000-3000rpm nurkille. Yleensä pyörien koneet näyttäisivät tarvitsevan eniten rikastusta heti tyhjäkäynnin yläpuolella ja tuosta parista tonnista eteenpäin rikastuksen tarve alkaa pienenemään selvästi. Sitten jossain 6000-8000rpm nurkilla ei enää ole väliä onko rikastusta ollenkaan. Mutta tässä on aika isojakin konekohtaisia eroja.
Sitten noista sun asetuksista pisti silmään kiihdytysrikastukset, tai lähinnä tuo "Down-scaling with RPM". Siinä luultavasti kannattaa pienentää ainakin "Full accel below" -lukemaa, ehkä jonnekin 2000-3000rpm nurkille. Yleensä pyörien koneet näyttäisivät tarvitsevan eniten rikastusta heti tyhjäkäynnin yläpuolella ja tuosta parista tonnista eteenpäin rikastuksen tarve alkaa pienenemään selvästi. Sitten jossain 6000-8000rpm nurkilla ei enää ole väliä onko rikastusta ollenkaan. Mutta tässä on aika isojakin konekohtaisia eroja.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Mykistyi laite jännästi, eilen illalla ajoin parkkiin, oli polttanut LC-1:n sulakkeen (on tehnyt joskus ennenkin, mutta takana on muutakin kuormaa ja epäilin sulakkeen (5A) olevan liian pieni).
Vaihdoin sulakkeen ja tsekkasin, että virrat tuli ja näytti lukemia TS:n mittarilla.
Tänään aamulla ei yhdistänyt enää läppäriin BT:n kautta, eikä toimi kaapelillakaan, kävin juuri toteamassa.
Ei ilman BOOTLOADER piuhaa, eikä sen kanssa. Ei TS, eikä msextra päivityssovellus löydä laitetta enää.
Ajoin aamulla töihin ja takaisin, pätki jä räki liikkeelle lähdöissä, mutta osakaasulla pelasi kuitenkin ajettavasti.
Mitäs v***u nyt tehdään?
Vaihdoin sulakkeen ja tsekkasin, että virrat tuli ja näytti lukemia TS:n mittarilla.
Tänään aamulla ei yhdistänyt enää läppäriin BT:n kautta, eikä toimi kaapelillakaan, kävin juuri toteamassa.
Ei ilman BOOTLOADER piuhaa, eikä sen kanssa. Ei TS, eikä msextra päivityssovellus löydä laitetta enää.
Ajoin aamulla töihin ja takaisin, pätki jä räki liikkeelle lähdöissä, mutta osakaasulla pelasi kuitenkin ajettavasti.
Mitäs v***u nyt tehdään?
Voisko joku tyhmää opettaa?
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Olikos tuo Microsquirtti? Yksi sellainen tuli vastaan, missä oli levyltä kärähtänyt sarjaportin maapinnin veto. Siinä loppuu yhteydet ulospäin kohtuullisen tehokkaasti.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Joo, Microsquirt v2 on kyseessä.
Melkoisten kaapelisäätöjen jälkeen sain ajettua purkkiin viimeisimmän mxextran,
TunerStudio valittaa CRC virheistä page 2:lla ja osa conffista jää kirjoittamatta, esim VE taulu ei tallennu oikein.
Onkohan rauta vai softavika?
Melkoisten kaapelisäätöjen jälkeen sain ajettua purkkiin viimeisimmän mxextran,
TunerStudio valittaa CRC virheistä page 2:lla ja osa conffista jää kirjoittamatta, esim VE taulu ei tallennu oikein.
Onkohan rauta vai softavika?
'92 GSX750F Projekti
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Paha sanoa ilman tarkempia tutkimuksia. Mutta mittaappa huviksesi onko sarjaportin maa edelleen yhteydessä pyörän maahan. Jos tuo maadoitus olisi poikki, niin se voisi tehdä juurikin tuon suuntaisia yhteysongelmia. Satunnaisesti saattaisi dataa liikkuakkin, mutta epäluotettavasti.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: 750cc moottoripyörä 240cc suuttimilla, req_fuel?
Sarjaportin maa on yhteydessä pyörän maihin.
Sain vihdoin ajettua 3.3.2:n sisään ja poltettua säädötkin, monta kertaa herjasi crc virheistä,
mutta lopulta suostui antautumaan.
Protocol error näyttäisi vilkkuvan TunerStudiossa, olisikohan kuitenkin syynä vaan huono kaapeli tai huono kontakti..
Sain vihdoin ajettua 3.3.2:n sisään ja poltettua säädötkin, monta kertaa herjasi crc virheistä,
mutta lopulta suostui antautumaan.
Protocol error näyttäisi vilkkuvan TunerStudiossa, olisikohan kuitenkin syynä vaan huono kaapeli tai huono kontakti..
'92 GSX750F Projekti