Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by HSuomi »

Moro.
Myin kuplan jossa MS2 V3.0, VR-anturi ja 36-1 pyörä. Uusi omistaja siirsi tekniikan toiseen koriin ja nyt kun yrittää startata niin bensapumpun rele naksuu eikä tule kipinää. Joskus tulee 1 kipinä kun aloittaa starttauksen. Mittasin huvikseni megalle menevää käyttöjännitettä starttauksen aikana ja siellä näin kuvien mukaisia piikkejä. Mistähän noi johtuu? Muistaakseni noissa kuvissa pumpun rele oli irtikytketty.
Testien ajan oli läppäri kiinni megassa. Lopuksi kun otin läppärin irti niin taisi kipinöitä vähän tulla kun starttasi mutta sitten akku simahtikin. Mistäs sellainen voi johtua?

Image
Image
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by Benkku »

Käyttöjännite 'notkuu' käynnistimen pyöriessä, melko normaalia. Yläkluolokohtaa kohden jännite putoaa ja yläkuolokohdan jälkeen rasituksen ollesa pienempi käynnistin ottaa vähemmän virtaa.

Releen naksuminen viittaisi asetusongelmaan tai käyttöjännite putoaa riittävän alas, jolloin ohjain resetoi.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by HSuomi »

En tarkoittanut tota starttauksesta johtuvaa aaltoilua vaan noita teräviä korkeita piikkejä mitä näkyy noissa kuvissa, ylemmässä 1 ja alemmassa 4 kpl.
Tänään on uusi testi täyteen ladatuilla akuilla.

Asetukset on sinun jäljiltä, eli kunnossa pitäisi olla. :)

E: Skip pulses oli 18, onko se järkevä? Tolla se on toiminut tai ainakaan minä en ole sitä muuttanut. Tarkoittaako se että motti pyörii 18 kierrosta ennen ku alkaa ampumaan kipinää? Vai 18 hammasta?
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 139
Joined: Sun Apr 05, 2009 15:26
Location: Helsinki

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by TimoS »

Olisko noi terävät piikit sen releen kelan aiheuttama, jos se kerta napsuu ja jos releen kela on ilman diodia ?
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by HSuomi »

Piikkiä tulee myös kun pumpun releen ohjaus on irti.
Tänään koittavat täysillä akuilla pyöritellä jos sitten toimisi paremmin.
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by HSuomi »

Akku täynnä mutta edelleen naksuttaa startatessa. Mikä tossa on voinut mennä vituiksi kun on siirretty autosta toiseen tekniikka? Paljonko suosittelisitte VR-anturin ja triggerin väliksi? Se väli on nyt muuttunut vähän mutta eilen koitettiin kyllä kahdella eri asetuksella, ehkä n.1mm ja 2mm raolla.
Ja siis naksuttaa relettä vaikka otin puolan, suuttimet, lambdan ja pumpun irti varmuudeksi.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by MrFairlane »

Onko mega ollut tunerstudiossa kiinni vaihdon jälkeen?
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by HSuomi »

On. Latasin sinne vielä viimeisimmät varmasti toimivat asetukset uusiksi eilen. Pitäiskö koittaa toisella prossulla jos saisi jostain lainaan? Mutta mihin se nyt olisi hajonnut...?
HSuomi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 157
Joined: Sun May 10, 2009 19:34
Location: Mäntsälä / Sälinkää

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by HSuomi »

Noniin, laittoivat anturin alle millin päähän rattaasta ni alko pelaamaan. Niin lähellä sitä ei eilen koitettu. Tarkkaa on.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by Benkku »

TimoS wrote:Olisko noi terävät piikit sen releen kelan aiheuttama, jos se kerta napsuu ja jos releen kela on ilman diodia ?
Hyvin paljon mahdollista, kannattaa asentaa kelan rinnalle jännitepiikin ehkäisevä diodi.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by Benkku »

HSuomi wrote:E: Skip pulses oli 18, onko se järkevä? Tolla se on toiminut tai ainakaan minä en ole sitä muuttanut. Tarkoittaako se että motti pyörii 18 kierrosta ennen ku alkaa ampumaan kipinää? Vai 18 hammasta?
Skipataan 18 hammasta ennen kuin aletaan laskemaan pyörintänopeudesta ennakkoa. Tuossa tapauksessa siis puoli kampiakselin kierrosta, jolloin moottorin pyörintänopeus käynnistimellä on jo noussut.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by Turtana »

Skip pulses viittaa näissä uudemmissa kuinka monta irq tapahtumaa hypätään yli ennen kuin ohjataan sytystystä ja ruiskutusta, tuolla 18 asetuksella menee 4 pyttysellä sen 9 kierrosta ympäri ennen kuin tapahtuu mitään.

ei kannata sekoittaa ms1 skip teeth asetukseen.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Siirrettiin moottori toiseen autoon -> ei toimi

Post by Benkku »

Skip Pulses:
This is the amount of trigger inputs the ECU waits for before trying to start (enabeling the spark outputs), this is to allow the cranking speed to stabilize. 3 is usual here.

http://www.extraefi.co.uk/MS2_Settings.html
Post Reply