MS1 v2.2 pätki ym.-->ongelma ratkaistu.-->kytkentäkaavioita.

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
MadBull
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Mar 21, 2012 17:06

MS1 v2.2 pätki ym.-->ongelma ratkaistu.-->kytkentäkaavioita.

Post by MadBull »

Eli tämä ongelma on ratkaistu jo, mutta ajattelin koota tähän asiat jotka johtivat ongelman ratkaisuun.

Minulla on siis MS1 ja v2.2 levy. Volvo 244 b230f, volkkarin hukkakipinä, volvon alkuperäinen 60-2 triggeri ja alkuperäinen vr-anturi. Megan levylle rakennettu LM1815 piiriin pohjautuva vr-muunnin ja kaksi sytkälähtöä.

Ongelma oli seuraava: Auto pätki kierrosalueella 2000-3000rpm. Sen alle ja yli toimi suhteellisen normaalisti, mitä nyt satunnaisia pätkimisiä. Ongelma näkyi tunerstudiossa niin, että kierrostieto piikitti 15krpm. Vr-anturilta megalle tuleva johto on suojattua mikrofonijohtoa. Mitattiin sitten skoopilla anturilta tulevaa signaalia ja vr-muuntimen megalle syöttämää signaalia.

VR-muuntimen megalle syöttämä signaali ei ollut ihan kanttia:
Signaali

Kaveri sitten raapi päätään ja keksi parannuksia vr-muuntimeen, levylle lisättiin yksi vastus:
Korjattu Signaali

Pientä parannusta, mutta ei vieläkään täydellistä kanttia. Tämä ei siis parantanut käyntiä ollenkaan. Vika ei ilmeisesti ollut kantin muodossa. Arveltiin että vika on joko vr-muuntimessa tai jossain megan levyllä. Tässävaiheessa sitten ajateltiin että koitetaan lainatulla ms2 v3 kombinaatiolla ja auto toimi täysin normaalisti ilman mitään pätkimisiä. V3 levyn sisäänrakennettu vr-muunnin ei ole vissiin se parhaaksi todettu, mutta tällä saatiin johdotuksesta ja antureista johtuvat viat suljettua pois.

Päätettiin sitten kokeilla toisenlaista vr-muunninta ja mietittiin ensin MAX9926UAEE+ piiriin perustuvaa vr-muunninta, joita myydään netissä. No brickRPM levyä ei ole ilmeisesti enää saatavilla. Jbperf on nykyään suhteellisen kallis (40$+posti). Piirtelin tässävälissä sitten jo itse levyn tuolle MAX9926 piirille:
VR-muunnin
Kytkentäkaavio
Tästä ei ole vielä mitään tietoa toimiiko koko kytkentä edes.

Kaveri sitten kyseli ja sai vvieri:ltä kytkentäkaavion joka perustui LMC6482IN piiriin. Sitten uusi vr-muunnin levylle ja kokeilemaan. Auto lähti käymään ja käynti oli tasaista. Ajettiin auto lämpöiseksi ja kokeiltiin, pätkiminen oli poissa. Tähän ei ole vielä heittää mitään mittaustuloksia skoopilla.
Tässä kytkentäkaavio joka mulla on nyt autossa ja joka korjasi pätkimisongelman.

Kytkentäkaavio

Arvoitukseksi jäi se että olisiko LM1815 piiriin perustuva vr-muunnin toiminut uudelleenkasattuna tai vähän muuteltuna? Olisi hauska nähdä millaista kanttia muiden ihmisten LM1815 muuntimista tulee. Kuitenkin tiedän ihmisiä jotka käyttävät tuota kyseistä vr-muunninta, 60-2 triggeriä ja alkuperäistä vr-anturia.
Last edited by MadBull on Mon Jul 14, 2014 14:24, edited 1 time in total.
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: MS1 v2.2 pätki ym.-->ongelma ratkaistu.-->kytkentäkaavio

Post by vvieri »

Periaatteessa tuossa VR-muuntimessa voi 'LMC6482':n sijaan käyttää melkein mitä vaan muutakin rail-to-rail operaatiovahvistinta, tuota tyyppiä nyt vaan sattui olemaan käsillä kun kasailin kaverin boksiin korvaavaa muunninta.

Alkuperäinen ongelma ja keskustelu on tuolla:
viewtopic.php?f=6&t=8902

Omassa boksiversiossa käytin vaan normaalia halppis-nelikköä (LM324) mutta sitä ei ole noin tiheähampaisella pyörällä ja näin korkeille kierroksille käytetty. Mutta kytkentä toiminee, kunhan opari on jotenkuten tarpeeksi nopea tulojännitealue menee lähelle käyttöjännitteitä.
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v2.2 pätki ym.-->ongelma ratkaistu.-->kytkentäkaavio

Post by Masi_K »

Sillä oparin jälkeisellä kanttiaallolla ei vissinkään ole niin merkitystä ms1 kanssa kun se seuraa vain laskevaa reunaa. Mutta se oli niin perkeleen rumaa ja vähänkin korotetulla kierrosnopeudella kaikkea muuta kuin kanttiaaltoa, niin vastuksen lisääminen R11 rinnalle tai vaihtamalla kokonaan toiseen on ehkä ihan ok parannus. Meinaan, tuo kantti oli 3k rpm kohdilla jo yläasteelta tuttu mikälie tasakylkinen kolmio jossa laskeva reuna oli pysty. :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: MS1 v2.2 pätki ym.-->ongelma ratkaistu.-->kytkentäkaavio

Post by vvieri »

Minkä skeman R11:een viittaat? :)
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS1 v2.2 pätki ym.-->ongelma ratkaistu.-->kytkentäkaavio

Post by Masi_K »

Äh. Jäi mainitsematta näköjään että R11 on B&Gn kytkennässä oleva ylösvetovastus. Sama löytyy myös v3 levyltä, muistaakseni eri numerolla kylläkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply