Audi 5-syl turbo->NA
Moderator: Masi_K
Audi 5-syl turbo->NA
Tuli viime kesänä vaihdettua Audi-vanhukseen 2.3 vaparivitonen väsähtäneen turbokoneen tilalle. Auto jäi keskeneräisillä säädöillä (mutta käntikuntoisena) talviteloille, ja nyt kun kokeilin niin yskäsi vain pari kertaa. Kokeilin aiemmillakin säädöillä mutta ei käynnistynyt. Osaisiko joku valaista lokin tai säätöjen perusteella, mikä on pielessä?
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... t_2014.msq
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... t_2014.xls
Sen verran jo tarkistelin, että kipinä tulee ja bensakin käynnistettäessä haiskahti. Ja suuttimillekin näkyi tulevan virtaa!
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... t_2014.msq
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... t_2014.xls
Sen verran jo tarkistelin, että kipinä tulee ja bensakin käynnistettäessä haiskahti. Ja suuttimillekin näkyi tulevan virtaa!
Last edited by unlame on Sun Jul 13, 2014 10:58, edited 1 time in total.
Audi 200 quattro -85 MS
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
voisko olla niin vanhaa bensaa ettei suostu enää syttymään???
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
Bensa ei oo kuin vuoden vanhaa että tuskinpa vika siinä on?
Audi 200 quattro -85 MS
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
kyllä se voi olla. bensamyyjältä kuultua että 3kk ja bensa on vanhaa. ei mullakaa jokkisauto lähtenyt enää käyntii ku talven seiso. uudet bensat tankii ni eka napin painallus ja tulille lähti.unlame wrote:Bensa ei oo kuin vuoden vanhaa että tuskinpa vika siinä on?
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
Edistystä! Nyt käynnistyy ja pysyy käynnissä. Pystyy jopa ajamaankin. Eli ei ollut vanhassa bensassa vika. Vaihdoin vanhemmat säädöt purkkiin, ilmeisesti joku väärä asetus eksynyt viimeisimpään msq-filuun.
Käynti kuulostaa nyt ralliautolta, siis siinä pahassa mielessä... Sytkä- ja/tai bensakartat ovat luultavasti kaukana optimaalisista. Milläs softalla noita karttoja vois koettaa säädellä paremmaksi?
Nykyiset säädöt ja tuore loki jos joku haluaa vilkaista!
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... 014_v2.msq
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... 014_v2.xls
Käynti kuulostaa nyt ralliautolta, siis siinä pahassa mielessä... Sytkä- ja/tai bensakartat ovat luultavasti kaukana optimaalisista. Milläs softalla noita karttoja vois koettaa säädellä paremmaksi?
Nykyiset säädöt ja tuore loki jos joku haluaa vilkaista!
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... 014_v2.msq
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... 014_v2.xls
Audi 200 quattro -85 MS
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
Tunerstudion Tune Analyze Live- välilehdeltä ja/tai MegaLogViewerin VE Analyzer Livellä bensakartan automaattisäätö.unlame wrote:Milläs softalla noita karttoja vois koettaa säädellä paremmaksi?
Sytkäkartta dynossa tai sitten nakuanturia vasten jos tietää oikeasti mitä tekee.
Edit: Äkkiä katsottuna TPS:n säädöt näyttävät kummallisilta tai sitten pumppasit kaasua koko lokin mitan ja tyhjäkäynti on puolessa kaasussa ->onko kalibroitu
Sen jälkeen voisi harkita kiihdytysrikastusta lisää.
EGO Control asetukset näyttävät oudoilta. Step size mieluummin 1, ignition eventsejä sitten vaikka vähemmän ennenkuin otat gegon käyttöön.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
Nyt toimii jo kohtuudella, viaksi osoittautui lopulta virranjakajan vaurioituneet sisuskalut.
Kalibroin TPS:n uudelleen ja lambdasäätö on nyt käytössä, kiitokset MrFairlanelle huomautuksista.
Olen nyt säädellyt bensakarttaa muutamaan otteeseen MegaLogViewerin VE Analyzer -toiminnolla. Tämä säätää jostain syystä koko kartan liian laihalle?? Kun nostaa säätöehdotuksen jälkeen kerralla koko kartan "Shift" -toiminnolla useamman pykälän ylöspäin, niin alkaa pelittää.
Sytkäkartan pohjana käytin Höylän M103 karttaa, jota muokkailin hieman. Parannusehdotuksia kuunnellaan.


Moottorina siis vakio 2.3 vapari (VAG NG).
Nykyiset säädöt
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... kastus.msq
Useamman kilometrin ajoloki, jossa myös vetoja lähelle rajoittajaa
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... ululta.xls
Kalibroin TPS:n uudelleen ja lambdasäätö on nyt käytössä, kiitokset MrFairlanelle huomautuksista.
Olen nyt säädellyt bensakarttaa muutamaan otteeseen MegaLogViewerin VE Analyzer -toiminnolla. Tämä säätää jostain syystä koko kartan liian laihalle?? Kun nostaa säätöehdotuksen jälkeen kerralla koko kartan "Shift" -toiminnolla useamman pykälän ylöspäin, niin alkaa pelittää.
Sytkäkartan pohjana käytin Höylän M103 karttaa, jota muokkailin hieman. Parannusehdotuksia kuunnellaan.


Moottorina siis vakio 2.3 vapari (VAG NG).
Nykyiset säädöt
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... kastus.msq
Useamman kilometrin ajoloki, jossa myös vetoja lähelle rajoittajaa
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... ululta.xls
Audi 200 quattro -85 MS
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
Mikä Megaversio? 1, 2, 3? Koodiversio?
Mikä Lambaohjain? kapeakaista, laajakaista? Minkä merkkinen laajakaista?
Paljon on tyhjäkäyntikierrokset?
Millä kierroksilla pitäisi alkaa koneen vetoalue? Viritysaste?
Mikä on koneen maksimiennakko? Veikkaisin 25-35 asteen välille, eikä 40 astetta mikä näyttäisi olevan nyt. 40 viittaisi lähinnä E85 polttoaineena tai sitten sivuventtiilikoneeseen.
Eli 100 kpa:ssa tuo 25-35 astetta pitäisi löytyä viritysasteesta riippuen n. 3000-4000 kierroksen väliltä ja sen jälkeen pysyä tasaisena. Kun mennään pienemmille kpa-lukemille, ennakko nousee 10-20 astetta.
Mikä Lambaohjain? kapeakaista, laajakaista? Minkä merkkinen laajakaista?
Paljon on tyhjäkäyntikierrokset?
Millä kierroksilla pitäisi alkaa koneen vetoalue? Viritysaste?
Mikä on koneen maksimiennakko? Veikkaisin 25-35 asteen välille, eikä 40 astetta mikä näyttäisi olevan nyt. 40 viittaisi lähinnä E85 polttoaineena tai sitten sivuventtiilikoneeseen.
Eli 100 kpa:ssa tuo 25-35 astetta pitäisi löytyä viritysasteesta riippuen n. 3000-4000 kierroksen väliltä ja sen jälkeen pysyä tasaisena. Kun mennään pienemmille kpa-lukemille, ennakko nousee 10-20 astetta.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Ei käynnisty (Audi 5-syl)
Kokeilenpa parannella sytkäkarttaa noilla neuvoilla, kiitokset niistä Mr. Fairlane.
Viritysaste on turbon imusarjaa (tiedetään, ei ole paras mahdollinen) ja vapaavirtaussuodatinta lukuun ottamatta tehdasvakio. Maksimiennakosta ja vetoalueesta mulla oo hajuakaan, mutta kokeilussa olisi saada jonkinmoista vetoa aikaiseksi alakierroksillekin.
Tunerstudio sanoo versioksi MS1/Extra format 029y3***.
Lambdana PLX:n SM-AFR = laajakaista.
Tyhjäkäynti nykysäädöillä 900 rpm tienoolla.
Viritysaste on turbon imusarjaa (tiedetään, ei ole paras mahdollinen) ja vapaavirtaussuodatinta lukuun ottamatta tehdasvakio. Maksimiennakosta ja vetoalueesta mulla oo hajuakaan, mutta kokeilussa olisi saada jonkinmoista vetoa aikaiseksi alakierroksillekin.
Tunerstudio sanoo versioksi MS1/Extra format 029y3***.
Lambdana PLX:n SM-AFR = laajakaista.
Tyhjäkäynti nykysäädöillä 900 rpm tienoolla.
Audi 200 quattro -85 MS
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Audi 5-syl turbo->NA

Jollain tuommoisella voisi lähteä liikenteeseen. Oletin että kone 2v-mallia.
Tyhjäkäynnin alapuolella on ennakko kovempi syystä että ei sammuisi niin helposti.
Project propertiesista pitää laittaa oikea lambda.
AFR target table päälle ja siihen 2.5V / AFR14.7 / lambda 1 läpi kartan paitsi täyskaasualueella johon rikkaampi. Analyzer käyttää tuota karttaa säätämiseen. Rajaa tyhjäkäyntialue pois analyzerin asetuksista.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Audi 5-syl turbo->NA
Juup, ihan perus 2v "maamoottori" kyseessä.MrFairlane wrote:
Jollain tuommoisella voisi lähteä liikenteeseen. Oletin että kone 2v-mallia.
Tyhjäkäynnin alapuolella on ennakko kovempi syystä että ei sammuisi niin helposti.
Toimii aika hyvin tuo sun kartta tuommoisenaan, kiittelyt siitä! Tosin nyt pamauttaa aika voimakkaasti pitemmässä moottorijarrutuksessa. Ihmiset hyppii kauhuissaan sivummalle, no mikäs sen mukavampaa.
Audi 200 quattro -85 MS