
Koneena on vuosina 1954-1964 eli ennen näitä suosittuja v8 pikkulohkoja valmistettu ja maailmanlaajuisestikin hyvin vähän harrastettu 292cid Fordin Y-Block.
Moni voisi kysyä, että miksi moista muinaista tekniikkaa ja vastaamme, että koska me voimme ja tätä konetyyppiä ei ole rääkätty Euroopassa vielä näin paljon.
Pitkällä tähtäimällä suunnitelma olisi viedä Y-lohkojen maailmanennätysaika 7.966s jenkeiltä ja australialaisilta vanhalle mantereelle. Euroopan ennätys on jo plakkarissa ja maailman toiseksi nopein aika 8.134s. Euroopan ennätys on vähän kyseenalainen kunnia, kun täälläpäin ei ole Y-lohkolla ajettu seitkytluvun jälkeen kuin Vappuajoa museoautoilla ja pyöritetty vesipumppuja VPK:ssa.
Koneen alakerta on kasattu Truck-mallin takokampurasta, männät on Chevyyn sopivat SRP lightweight, 1.059" compression height, kiertokanget 6.5" pitkät Callies Compstar H-profiilit. Lohkoa on höylätty 1.3mm. Nokka Schneider 284 / 292 custom made turbonokka 116 asteen lobe separationilla.
Kannet on kotiportatut valurautamallit NASCAR-titaaniventiileillä ja Comp Camsin jousilla.
Liekkirenkaat ovat kannessa ja koneistettu Ruotsinmaalla. Imu- ja pakosarjat ovat käsityötä.
RE85:n syöttämisestä vastaa Lehtimäen preppaamat tuplaturbot Garrett pakopesällä, 70 mm ulostuloaukoilla, luultavasti Holset HX kompressorilla ja 1600cc-suuttimet 4,7 ohmin etuvastuksilla. 2 x Boschin bensapumppu ja kertova regu. Kone jäähtyy parilla välijäähyllä.
Läppärungot ovat kahdesta GT Mustangista ja kokoa on 2 x 60mm.
Koneesta on dynotettu Santala racingin dynossa 954Hp/1164Nm 2.2 ahtopaineella. Ajopaineet ovat nykyisellään yli kaksi kiloa ja rajoitin 8000. Alkuperäinen luokitusteho on 185 hp.
Moottorinohjauksena MS3. Sytkäpuolesta vastaa 60-2 triggeripyörä Cherryn Hallilla, Cranen CDI sytkäpääte ja Malloryn E-Core puola.
Voiman rataan siirtävät 4500-5000 Stall Speedin turbiini, transbrakella varustettu, kisakäyttöön tehty kaksivaihteinen Powerglide ja Strangen 9-tuumainen perä alucasella ja spoolilla.
Kori on Amerikan tuontia mukaillen noin suunnilleen 1923 T-Fordin muotoja ja runko on tehty piirustuksien mukaan itse.
Vehkeellä on jo 2011 harjoiteltu SM-sarjassa ja vuonna 2012 Springnatikoissa käytiin räjäyttämässä ensimmäinen versio alakerrasta.
Edit: 9.7 Nitronatikoissa paras aika 10.050 / 207km/h.
Edit: 14.7 Ford Natikoissa 10.020 / 208km/h. Ei meinaa tönärit pysyä paikoillaan.
Edit: 18.8 August Natseissa kympit paukkui eli 9.960 / 219 km/h. Ahtoja nostettiin myöhemmin 1.2 baariin, mutta rikki menneen turbiinin takia ei näkynyt tuloksissa.
Edit: 2.9 Finaalikisoissa semeissä alitettiin indeksi reilusti 8.723 ajalla ja loppunopeudella 242km/h, joten tappio tuli.
Tuli samalla todettua, että kansipahvi pettää 1.5 kilon ahdoilla ja että miltä näyttää, kun Altered keulii.


http://www.youtube.com/watch?v=1GzVMmX9QsA
http://www.youtube.com/watch?v=863lPyofU1Q
http://www.hollowheads.net