1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

Nonnii!

Elikkä tarkoituksena olisi postata tänne koko urakka osien tilauksesta alkaen kuvien ja selityksien kera.
Tästä olisi siis tarkoitus tulla ns "opetusmateriaalia" ja antaa vaihtoehtoja ja selventää asioita aloittelevalle ruuttaajalle (itseni mukaan lukien :mrgreen: )

Yhtään mitään en ole vielä tilannut vaan koonnut lähinnä listaa tarvittavista asioista.

Elikkäs:

Läppäri. Tunerstudiot, logviewerit yms pysyy kätevästi mukana. löytyy muuten yllättävän halvalla toimivia :shock:

Kolvi ja muut juotostarvikkeet (tinat yms...). mieluiten ihan kunnollinen juotosasema! esim motonetistä saa ihan kunnollisen aseman alle 50 egeen.

Ja sitten itse ruutta 8) Tarkoituksena on saada kaikki hyöty irti laitteesta, elikkäs MS3V3 + lisälevy. (MS3 = Megasquirt 3 ja V3 on piirilevyversio 3)
Ruutan tilaan todennäköisesti protopartsilta hinnan takia, ja sen pitäisi olla originaali B&G levy jolloin tarvittaessa saa apuja myös msextra foorumilta... Muitakin paikkoja mistä niitä saa tilattua on kyllä vaikka kuinka :D google auttaa...

Palaan taas asiaan kun saan tilauksen tehtyä ja muut kilkkeet hommattua :)
Last edited by saimou on Thu May 15, 2014 18:19, edited 1 time in total.
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

Nyt olis Kolvi hommattu. (STANNOL INDUSTA 300) Siihen kaveriksi juotosteline missä on suurennuslasi ja tinaa (0,8mm) Makso yhteensä sen 90€, ja varmaan tarvii vielä jossain välissä ostaa tinaimuri tai sitä imusukkaa...

varsin hyvän läppärinkin tossa sain hommattua 80 egeen 8)

Nyt puuttuu enää itse ruutta ja jimstim että pääsee kolvaileen... Ja tuon tilauksen taidan sittenkin tehdä tuolta autotunesta, kätevästi kaikki tarpeellinen samassa paikassa ja varmaankin saa hierottua jonkinmoista tarjousta tavaroille :?: no aika näyttää...

Niin ja sain tuon tunerstudion ja megalogviewerin ladattua koneelle... http://tunerstudio.com/index.php/downloads <--- tuolta saa molemmat.

mitään niillä ei kyllä pysty vielä tekemään :/ mutta onpahan valmiina :D
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

NONIIN!

Nyt on levyt kasattu 8) eli siis jimstim 1.5 ja ms3... Aikaa saa varata semmoset ~10h yhteensä.
(xpansion levy oli valmiiksi kasattu)

Palikat hommasin siis tosiaan autotune.fi :stä ja samalla kun hain tavarat nii tuli otettua siinä penkkilappu 8)

ja sitten itse kasauksesta!

On sitten aika huolella vaikea selkoiset ohjeet! http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm

Näillä meni huomattavasti helpommin----> http://msextra.com/doc/ms3/build_manual.html (vähemmän liibalaabaa ja selitystä joka sai ainaki mut sekaisin) :oops:

Ohjeita itse kasauksesta ja juottamisesta en sen pahemmin ala laittamaan kun niitä kumminkin on netti pullollaan. Paitsi painotan tarkkaavaisuutta!! ei kannata kolmelta yöllä silmät ristissä kolvata niitä osia kiinni... :D

Ja nyt sitten ihan kysymys tähän väliin! mites tuon firmwaren ajo tuonne purkkiin? tarviiko siinä itse päälevyllä (vaiko sillä valkosella prossulevyllä) olla se boot hyppylanka kiinni kun ajaa sitä sinne? tuonne ainakin meni se firmware ja tunerstudio löysi ms3:n ja sain uuden projektin aloitettua...

ongelma on siis että stim :illä kokeiltaessa tunerstudio ei anna mitään kierroslukua ja alhaalla punanen ruutu jossa lukee "not RPM synced".
Stimissä dip kytkin nro 3 ON asennossa ja hyppylangat on laitettu VR emuloinnin ohjeilla Image

Eli missä on menny vikaan? :?:

EDIT: Tuon alemman linkin ohjeista kohta 26.1 on tehty.
Ja sytkä on tehty näin:
V3.0 board - VR Input for VR (magnetic) sensor
a) Solder a link between VRIN and TACHSELECT
b) Solder a wire between VrOUT and TSEL
c) With a small screwdriver, turn the pots, R52 and R56, about 12 turns anticlockwise (sometimes you may feel a "click" when the end position is reached, they can't be damaged by turning too far.) This sets them up for most VR sensors.
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

No nyt lähti pelittään!

Laitto hyppyjohdot stimillä pull up:ista <-> 12V (ei tapahdu mitään 5 voltin ulosotolla) ja primarytachin muutti sguare wave signaali tilaan... eli edellisen postauksen kuvassa siirsi ylemmän johdon alempaan pinniin.

EDIT: Alko kaikki mittarit pyöriin ku mummo pesukoneessa heti ku kierrokset meni yli viiden tonnin ja lost sync counter alko ottaan lukua melko haipakkaasti.

Tilanne korjaantu ku vaihto tuon primary tach:in sillain niinku se on siinä kuvassa :D

Huikeeta edistystä !! 8)
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

Tässä vielä muutama kuva--->

https://www.dropbox.com/s/x728w2by0x2clbt/DSC_0445.JPG<--- tuossa pieni vinkki miten osat saa pysymään kiinni ennen juottamista :) Siihen vaan tinaa perään ja jalat poikki...

Valmista---> https://www.dropbox.com/s/by1ypuolshwjt ... 009623.jpg

Tuossa vielä kuva jimstimin pohjasta valmiina https://www.dropbox.com/s/pqdktc4qapk7sqc/DSC_0446.JPG

Ja tuossa näkyy päälli puoli... https://www.dropbox.com/s/ckzo39oyye6rlse/DSC_0447.JPG
kannattaa olla tarkkana että se tina tulee kokonaan läpi siitä reijästä mitä juottaa!
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

Tuotanuin...

Onkos täällä foorumilla enään aktiivisena ketään joka ois asentanu tähän kyseiseen rallattimeen ruutan?
Tai tietääkö kukaan ketään joka osaisi vähän jelpata?

Kannattaako käyttää auton omaa johtosarjaa vai tehdä uusi? Tuohon vakio ohjainyksikölle kun näyttäis menevän muitakin johtoja kuin vaan moottoriin liittyviä... Takalasinlämmitin, ohjaustehostimen painekytkin (jäykistää ohjausta nopeuden mukaan) jne jne...

Apua kaipaisin myös tuon virranjakajan kanssa :D

https://www.dropbox.com/s/1cb3leqj7e2kg5s/DSC_0465.JPG

Elikkäs tuo päällempi rinkula osottaa 1 & 4 sylinterien YKK:n ja alempi (24 hammasta) laskee kampuran asentoa...
Saisikos tuon toimimaan suoraan megan kanssa? (Ilman rikkomista) ei meinaa kirveelläkään löytyä tietoa :roll:

Pirusti muutakin tekemistä tuon auton kanssa :| kytkin? painelaakeri? nitisee kun painaa polkimen pohjaan :evil: ahtoputkien vaihto, alustasarja pitäis löytää jostain... Tuulilasi... Pyyhkimien varsien päiden muokkaus. Ei löydy mistään suoraan sopivia!! Joku chevyihin tarkotettu muutos palikka kyllä löyty ja sillä ny melkein sai suoraan sopimaan :D

Tämmöstä tänään! Ja isot kiitokset avusta ja vinkeistä jo etukäteen! :)
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

Löytyhän siitä virranjakajasta infoo ku osas ettiä :D

http://www.msextra.com/doc/ms3/trigger- ... alwheelcam

Tuollahan sen saa toimimaan kun jättää toisen noista sylinterin antureista pois pelistä... Tarvii vaan selvittää kumpi noista merkkaa 1. sylkyn ja kumpi 4. sylkyn ykk:n. Ei pitäis tarvita suoraan kampuralle alkaa vääntään triggeri pyörää :wink:

Nyt vaan jatkuu johtosarjan selvittely :evil:

En tiedä kuinka täällä saa mainostaa mutta heittäkää yv:tä jos tarttee tekstiä muokata... Elikkäs semmonen sivu kun alldatadiy.com. Sieltä löyty aika perhanan hyvät kaaviot yms tuohon autoon mikä oli aika yllättävää :shock: Maksullinen palvelu tosin :/ hiukan alle 15€ tais olla vuoden lisenssi yhelle autolle... sieltä löytyy myös kaks esimerkki autoa mitä pääsee tutkiin ilmaseks...

Seuraavaks tarttis kolvata orkkis ecusta liitin irti ja varaosa-autosta napsia ecun liittimet irti että saa tehtyä adapterin megalle että saa ylipäänsä purkin kiinni autoon :D

RVS:ät pitäis saada laitettua viel vaihdelaattikkoonkin...
Talli pitäis siivota lattiasta kattoon että saa seiniä rappailtua ja maalailtua...
Liitolle pitäis alkaa tunkeen papereita meneen että saa rahaa... (nyt on aikaa mut ei rahaa) :roll:

Ja kyllä tähän treadiin saa kommentoida ja kertoo mielipiteitään :wink:

Yks mitä oon miettiny et olis varmaan parempi postaa noita megaan liittyviä kysymyksiä sinne minne pitäiskin ja sitten esim linkata ne tähän? vai?
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

Heissan vaan taas! :)

Projekti nytkähtelee taas pikkuhiljaa etiäpäin...

Elikkäs! Johtosarjaksi jää auton oma satsi. Irrotan vaan varaosa ECU:sta liittimen ja kolvaan siitä johdot megan liittimelle. :mrgreen:
Mittariston yms toiminnan selvittelen sitten sitä mukaan kun saan megaa testailtua autossa :lol:

Myös virranjakajan kanssa painiminen on saatu päätökseen! :D Elikkäs siitä saa samalla triggeröinnin täys sekventiaaliselle sytkälle ja ruiskulle 8) Homma onnistuu juurikin edellisen postauksen mukaisesti :)
Cylinder Identification (CID) Sensor.gif
Tämmöstä tänään.

EDIT 2 : Tässä ollut asia kerrottu jo edellisessä postauksessa. Sen siitä saa ku sama pää kesät talvet... :roll:
saimou
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Wed May 14, 2014 14:18

Re: 1st gen Ford Probe GT (Uusi projekti)

Post by saimou »

Päivitelläänpäs taas hieman...

Mitään mullistavaa ei ole tapahtunut. Sain orkkis ecu:sta liittimen kolvailtua irti ja siinäpä se...

Ei oikein pääse megaa laittaan vielä autoon kiinni kun se on päivittäin ajossa ja tuota ny ei varmaan ihan yhessä illassa säädetä ajokuntoon :D

Ainiin! Onkos täällä muutes ketään kokeneempaa säätäjää Hämeenlinnan lähettyviltä?
Olisi tosi hyvä saada ihan käytännön vinkkejä yms... :)
Post Reply