Nokka-akselilla ihme triggeri

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Tuuba »

Saako MS3:sta toimimaan sekventiaalisena COP puolilla kun kampuralla on 60-2 pyörä ja imunokan päässä on kolme pykälää? kaksi kapeaa ja yksi leveä.
Moottori on PSA:n EW10J4S, 4-syl. 2.0 16V Twincam muuttuvalla imunokan ajoituksella) Yhtäkkiseltään näyttäis vähän tympeältä hommalta koska jos koodia ei moiselle kombolle löydy, ei muutakun kone pois keulilta, jakopää auki, nokka käteen ja koneistamaan nastoja pois.
Notta nyt olis apu tarpeen koodivelhojen suhteen.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Benkku »

Normi nokan asemaa jokaisella tahdilla mittaava triggeri kyseessä noissa vakiona. Voihan akselin irroittaa kannesta ilman moottorin irroittamista.
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Tuuba »

Benkku wrote:Normi nokan asemaa jokaisella tahdilla mittaava triggeri kyseessä noissa vakiona. Voihan akselin irroittaa kannesta ilman moottorin irroittamista.
No juu, onnistuuhan se, kirurginvälineillä, runkoaisan ja jakopäänkpan väliin vaan sopii juuri ja juuri moniurahihna :lol: Tässä vaiheessa melkein vielä helpommalla pääsee kun nostaa koneen pois, kun ei ole kasassa asti.
Mutta onko ainoa vaihtoehto modifioida nokan triggeröinti yhdelle nastalle vai saako tuota yhdistelmää megan (atdriveboard) ymmärtämään? VVT:n toimintahan on käsittääkseni mahdollinen sillä yhdelläkin nastalla? Tarkoitus kun on jättää KO järjestelmä toimintaan uudella ohjaimella.
On ollut käsitys että triggeri olis ollut neljällä nastalla, mutta näin ei ole. Tosiaan yksi leveä ja kaksi kapeaa, tasavälein nähdäkseni
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Benkku »

Tasavälein kyllä, vakiona siitä pidemmästä tunnistetaan vaiheen vaihtuminen. Palikka on erillinen osa, tosin lujasti puristussovitteella kiinni nokan porauksessa.
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Tuuba »

Image
Tuossa kuva millainen se on, eli 4-1 jossa 1 hammas on levämpi kahta muuta ja yksi hammas puuttuu.
Ei ole irtonainen krymppi vaan ihan yhtäpuuta nokan kanssa ja koneistettu vaan siihen päähän. En ole vielä pyöritllyt että missä kohtaa mikäkin nasta on asteina.
Mutta asianihan alkujaan oli: Saako tällaisella triggeröinnillä toimimaan megan kanssa vai modaanko yksinastaiseksi?
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Vauhtivaunu »

Saa toimimaan "poll level"-asetuksella. Lisää aiheesta MS3:n manuaalissa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Benkku »

Tuuba wrote:Tuossa kuva millainen se on, eli 4-1 jossa 1 hammas on levämpi kahta muuta ja yksi hammas puuttuu.
Ei ole irtonainen krymppi vaan ihan yhtäpuuta nokan kanssa ja koneistettu vaan siihen päähän.
Noita on näköjään sitten paria erilaista. Tallilla EW10J4S moottori jossa tuo on rympätty irtonappi, kyseisessä triggerissä on neljä liipaisukohtaa, joista yksi leveämpi - ei siis puuttuvaa hammastakaan.
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Tuuba »

EW10J4S (RFK) Moottorissa ei pitäisi olla kuin tätä yhtä ja samaa imunokkaa, jossa toteutettu tämä näin. Samaa nimittäin katselin Serviceboxista jo aiemmin kun alkasin asiaa selvitellä.
EW10J4:ssä triggeri on pakopuolella irtolätkällä ja EW10A:ssa imunokassa krympätyllä palikalla. Aika hassua jos sulla on rehti RC:n kansi, jossa valussa termostaattikotelon puolella kirjaimet ES ja noin on. Noh, sitten on, eipä sillä väliä, mulla nyt kumminkin tämä on näin :shock:
Täytyy käynnistää Semisekuna ja ottaa triggeriloki ihan mielenkiinnosta tuosta sitten kun saa sille mallille.
Ja Poll level -asetusta itsekin mietin mutta eräs kokemusta omaava asiaa empi niin... Kokeilemallahan se sit selviää.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Benkku »

RFK moottori tuokin on. Poll level asetus voisi olla toimiva, koodi tsekkaa kampiakselin puuttuvan hampaan jälkeisen (yhden) nokkatriggeri hampaan.

http://www.msextra.com/doc/ms3/trigger-wheel.html
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Tuuba »

Juu, tuossahan siis menee pyörimissunnassaan näin:
Kapea, kapea, pitkä, tyhjä KAPEA, eli mitä miettii tuosta kun hammas ennen tyhjää on pitkä. Toisaalta noinhan se on noisdsa jakajien peltikupeissakin, että kaks osuutta on pidempiä kuin kaksi. Tosin niissä ei puutu hammasta. Täytyy tänäiltana merkitä koneeseen 1. YKK tarkasti, samalla nyt näkee missä kohtaa tuo oon menossa.
Noh, jos ei ymmärrä niin sitten lähetellä triggerilokia rapakon taa ja toivoa että joku tekee vähän koodia... :o
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Vauhtivaunu »

Ei siihen mitään koodia tehdä kun siinä MS3:ssa on jo asetukset. Niitä täytyy opetella käyttämään. Tuo poll-level toimii kun asetukset on oikein. Opiskelkaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Benkku »

Tuuba wrote:Täytyy tänäiltana merkitä koneeseen 1. YKK tarkasti, samalla nyt näkee missä kohtaa tuo oon menossa.
YKK:lla ei ole vaiheen nollauksen ts. poll level asetuksen suhteen merkitystä. Sytytysjärjestys asetuksen suhteen, missä kampitriggerin puuttuvan hampaan jälkeen 'ensimmäinen hammas' - joka ei ole puuttuvan jälkeen ensimmäinen fyysinen hammas :) - vaan (triggerikulma/(360/kiekon hammasmäärä)) hammas - on merkitystä. Puuttuvia ei vähennetä eli esim. 60-2 kiekossa on 60 hammasta ei 58. Ykköshampaaksi 80 asteen triggerikulmalla saadaan 13. Nokkatriggerin ensimmäinen kyseisen kampihampaan jälkeen vastaantuleva hammas on vaiheen nollaava hammas.

Vielä huomioitava sekin, etteivät keskeytykset satu samaan aikaan eli kun kampihammas liipaisee, ei nokkahammas saa olla liipasukohdassa. Harvinainen mahdollisuus, että osuisivat täsmälleen kohdkakkain, mutta niinkin voi 'huonommalla säkällä' käydä.
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Tuuba »

Juu, tiedän, ettei ole. Mutta 1. YKK nyt on muuten tarpeen merkitä tarkasti kun aletaan kampuran ajoitusta tarkastamaan. 8)
Kirjoitinkin että SAMALLA näkee miten tuon nokan pykälät sijoittuu... Ja näinhän ne, näin suunnilleen:
Image
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Tuuba
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Mon Aug 29, 2011 16:58
Location: Ilmajoki
Contact:

Re: Nokka-akselilla ihme triggeri

Post by Tuuba »

Juu, pollilla pelaa nätisti täyssekventiaalina. VVT:tä olisi nyt sitten viikonloppuna tarkoitus alkaa hieromaan kuntoon, saas nähdä mitä siitäkin tulee. Jonkin verran koittanut lueskella aiheesta ja siitä, miten koodi KO muuttuvaa nokkaa kykenee käskemään, käytäntö selviää piakkoin.
Projektikuvia:http://bit.ly/p35RDl
Post Reply