Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Post by jazu »

Onko muut huomannu että opelin c20ne ja saman tyypin muut moottorit ois herkkiä nakuttamaan ahdettuna? Olen neljä eri projektia tehnyt vastaavalla moottorilla, ja tuntuu että ropisee tarpeettoman helposti vaikka mitä tekee.. On pyöristelty kaikki terävä pois palotiloista ja männistä, vielä en tällaiseen moottoriin ole kokeillut keraamista pinnoitetta. Syy tähän ihmettelyyn on tällä kertaa kaverin auto johon megan rakentelin, resepti on seuraavanlainen:

-ms1 v2.2 (tiedän että tämä antiikkia jo rupeaa olemaan, mutta on niin tuttu)
-opelin x20xev hall, oma 60-2 triggeri
-4 puolaa hukkakipinänä, syttykivet boksissa
-750cc suuttimet, matalaohmiset etuvastuksilla

-poraus/isku 86/86mm
-Takomännät 8.0:1 puristuksilla
-h-profiili kiertokanget
-jyrkempi nokka
-saab/volvo-tyyppinen, 4cm ohut välijäähdytin
-kiina-turbo td05-20g turboahdin, ulkoinen hukkaportti

Moottoria en ole koonnut, joten tästä ei ole palotiloja ym. pyöristelty. Ongelma on sellainen, että lyhyessäkin täyskaasu-kiihdytyksessä 3. vaihteella tai isommalla, riittävällä kuormalla siis, moottori nakuttaa maksimi-väännön kohdalla ja siitä eteenpäin 1.1 bar ahdoilla, vaikka ennakot on laskettu jo 11 asteeseen ongelma-alueella.. Ennakot säätyvät ja pitävät paikkansa kyllä. ilmanlämpö anturi puuttuu, mutta en usko ilmanlämmön olevan ongelma, koska kiihdytyksen ei tarvitse olla pitkä että nakutus alkaa.. Tämä ohut välijäähdytinhän on aika hengetön jos oikein kunnolla viritetään, mutta tässä vaiheessa pitäis vielä selvitä silläkin..

Onko vastaavia kokemuksia tai visioita mistä tämmöinen voisi johtua?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Post by Masi_K »

Poistuuko nakutus viinaseoksella ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Post by jazu »

En ole tässä vielä kokeillut, e85 on ollu puheissa kyllä, että siirtyis suoraan siihen. Nyt ajettu ihan 98:lla. Kaveri joskus kokeili toyotan korkea-viritteisellä 4a-ge moottorilla abc aseman 95:sen ominaisuuksia penkissä, eikä saanut sillä nakuttamaan, tosin moniventtiili-palotila ja pieni sylinterin halkaisija auttaa paljon.. Pitää kokeilla viinalla.
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Post by mazda929 »

Muutamia erinlaisia vapari ooppelin koneita tullut säädettyä ja tuntuu kyllä olevan ominaisuus tuo herkkä nakutus.
Mistä lie sitten johtuu.
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Post by jazu »

Paljeraon tiukentaminen ja palotilojen muotoilu pikkusen auttaisi, mutta kaikki tämmöinen pitäisi touhuta ennen koneen kasausta. Tosin aika vaivatonnhan tämmöisestä on kansi pois nypätä ja kannen toimenpiteet tehdä, mutta nyt ei ole aikaa.. Nyt on re85:sta tankissa, mennään tällä kertaa sieltä missä aita on matalin :) Niin ja keraamiset pinnoitteet auttaa selvästi, mutta ei nyt sattunut olemaan..
username
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Sun Mar 26, 2006 8:33

Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Post by username »

jazu wrote:... Niin ja keraamiset pinnoitteet auttaa selvästi, mutta ei nyt sattunut olemaan..
Mihinkä tämä vaikutus perustuu?
No real power, just turboshit!
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys

Post by jazu »

Ilmeisesti lämmön eristykseen palotilasta ja männästä. Esimekiksi marteliuksen sivuilla on hyvää esimerkkiä, Ja kiihdytyspuolelta myös omakohtaista kokemusta.
Post Reply