Onko muut huomannu että opelin c20ne ja saman tyypin muut moottorit ois herkkiä nakuttamaan ahdettuna? Olen neljä eri projektia tehnyt vastaavalla moottorilla, ja tuntuu että ropisee tarpeettoman helposti vaikka mitä tekee.. On pyöristelty kaikki terävä pois palotiloista ja männistä, vielä en tällaiseen moottoriin ole kokeillut keraamista pinnoitetta. Syy tähän ihmettelyyn on tällä kertaa kaverin auto johon megan rakentelin, resepti on seuraavanlainen:
-ms1 v2.2 (tiedän että tämä antiikkia jo rupeaa olemaan, mutta on niin tuttu)
-opelin x20xev hall, oma 60-2 triggeri
-4 puolaa hukkakipinänä, syttykivet boksissa
-750cc suuttimet, matalaohmiset etuvastuksilla
-poraus/isku 86/86mm
-Takomännät 8.0:1 puristuksilla
-h-profiili kiertokanget
-jyrkempi nokka
-saab/volvo-tyyppinen, 4cm ohut välijäähdytin
-kiina-turbo td05-20g turboahdin, ulkoinen hukkaportti
Moottoria en ole koonnut, joten tästä ei ole palotiloja ym. pyöristelty. Ongelma on sellainen, että lyhyessäkin täyskaasu-kiihdytyksessä 3. vaihteella tai isommalla, riittävällä kuormalla siis, moottori nakuttaa maksimi-väännön kohdalla ja siitä eteenpäin 1.1 bar ahdoilla, vaikka ennakot on laskettu jo 11 asteeseen ongelma-alueella.. Ennakot säätyvät ja pitävät paikkansa kyllä. ilmanlämpö anturi puuttuu, mutta en usko ilmanlämmön olevan ongelma, koska kiihdytyksen ei tarvitse olla pitkä että nakutus alkaa.. Tämä ohut välijäähdytinhän on aika hengetön jos oikein kunnolla viritetään, mutta tässä vaiheessa pitäis vielä selvitä silläkin..
Onko vastaavia kokemuksia tai visioita mistä tämmöinen voisi johtua?
Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
Moderator: Masi_K
Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
Poistuuko nakutus viinaseoksella ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
En ole tässä vielä kokeillut, e85 on ollu puheissa kyllä, että siirtyis suoraan siihen. Nyt ajettu ihan 98:lla. Kaveri joskus kokeili toyotan korkea-viritteisellä 4a-ge moottorilla abc aseman 95:sen ominaisuuksia penkissä, eikä saanut sillä nakuttamaan, tosin moniventtiili-palotila ja pieni sylinterin halkaisija auttaa paljon.. Pitää kokeilla viinalla.
Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
Muutamia erinlaisia vapari ooppelin koneita tullut säädettyä ja tuntuu kyllä olevan ominaisuus tuo herkkä nakutus.
Mistä lie sitten johtuu.
Mistä lie sitten johtuu.
Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
Paljeraon tiukentaminen ja palotilojen muotoilu pikkusen auttaisi, mutta kaikki tämmöinen pitäisi touhuta ennen koneen kasausta. Tosin aika vaivatonnhan tämmöisestä on kansi pois nypätä ja kannen toimenpiteet tehdä, mutta nyt ei ole aikaa.. Nyt on re85:sta tankissa, mennään tällä kertaa sieltä missä aita on matalin
Niin ja keraamiset pinnoitteet auttaa selvästi, mutta ei nyt sattunut olemaan..

Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
Mihinkä tämä vaikutus perustuu?jazu wrote:... Niin ja keraamiset pinnoitteet auttaa selvästi, mutta ei nyt sattunut olemaan..
No real power, just turboshit!
Re: Opelin 2.0 ohc:n nakutusherkkyys
Ilmeisesti lämmön eristykseen palotilasta ja männästä. Esimekiksi marteliuksen sivuilla on hyvää esimerkkiä, Ja kiihdytyspuolelta myös omakohtaista kokemusta.