Ei kierroslukua extran päivityksen jälkeen

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Ei kierroslukua extran päivityksen jälkeen

Post by Quezacotl »

Moi!

Tein tossa oman levyn, MS2 + V3 levy yhdessä. Eli ihan kaikki yhdellä levyllä. ft232rl USB-piiri levyllä mukana joten ei tarvi sarjakaapeleita.

Ongelmana tulee vaan tuo koodin lataaminen prossuun. Yritän upata MS2/extra 3.3.1a koodia.

Näin olen tehnyt:
S12SerMon2r1_v1.0.sx uppaus onnistuu hyvin USBDM-laitteen avulla (löysin petski3:n tarjoaman version).
sen jälkeen ms2loader löytää megasquirtin, "sending firmware to controller... 99.9%"
jonka jälkeen se haluaa että sammutan megasquirtin, otan jumpperin pois, ja käynnistän sen.
Ja sitten tulee "Bootstrap monitor not loaded or not running. Cannot continue!"

Tuo virhe tulee tein sitten mitä tahansa. Jumpperi kiinni tai ei, MS käynnistetty uudelleen tai ei. Sama juttu.
Ja kun koittaa portcheck tai tunerstudiota, niin kumpikin näyttää signatuuriksi jotain áááá´tapaista.
Jos keskeyttää tuon 99.9% jälkeen, niin portcheck näyttää suunnilleen "MegaSquirt 2 - need firmware loaded". Ja samaa tunerstudio.

Virtalähteenä käytän labralähdettä joten siitä ei ole kiinni.

Onko mitään ideoita?
Last edited by Quezacotl on Thu Jun 05, 2014 21:18, edited 1 time in total.
petski3
Kokenut Megasquirttaaja

Re: Koodi ei uppoa millään

Post by petski3 »

Kannattaa koittaa jotain vanhempaa versiota ladata ensiksi. Esim joku 3.0.0 tai vastaava. Mutta näin yhtäkkiä kuulostaa siltä että sarjaliikenteessä korruptoituu data jossain välissä. Vaikea vika havaita.

Ja kun näyttää siltä että kumpikin vaikutetaan porissa, niin voin kyllä vilkaista ihan livenäkin...
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Koitin myös ms2extra_3.2.5, mutta sama juttu.

Mutta koitin myös laittaa perus Megasquirt-koodia tuohon suoraan BDM:llä, "Monitor_v2.920.abs.s19", ja siinä ei tule mitään ongelmia.
Sain testattua Tunerstudion kanssa sen verran mitä stimulaattorilla saa, ja viisarit pyöri kun pyörittelin trimmereitä eikä häröillyt yhtään.

Eli se tarkottaisi sitä että sarjaliikenteessä ei ole mitään vikaa.

Kun koitan heittää tuota MS/Extra-koodia BDM:llä, se valittaa muistaakseni tilanpuutteesta, mutta kuitenkin piirin päällä lukee MC9S12C64CFAE, ja niin myös väittää USBDM,joten oikea piiri on.
Ebaystä olen ostanut tuon piirin, mutta silti käsittääkseni jos joku huijaa, myy vähempiarvoista piiriä, niin viimeistään ohjelmalla lukemalla se paljastuisi että mikä piiri on.

Jollei tässä sitä keksitä missä vika on, niin voithan vilkaista tuota.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Koitin laittaa useampaa koodia. Ainoastaan alkuperäinen MS menee sisään, ja sekin BDM:n kautta. Virheitä sataa kun yrittää noilla downloader-ohjelmilla upata.

En osaa oikein hahmottaa mistä sitä vikaa pitäisi etsiä. Niin siis sarjaliikenteestä, mutta mikäs siinä on..
petski3
Kokenut Megasquirttaaja

Post by petski3 »

Eikö mene silleenkään, että laittaa ekaksi alkuperäisen MS koodin sisään, ja sitten ihan normaalisti sarjaportista extra perään?

Onko FTDI:n piiri ostettu ebaystä? Jos on niin saattaa olla kopio.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Ei mene silleenkään.

FTDI on juurikin eBaystä. On mulla muuten yksi muistaakseni Farnellista tai Elfasta hommattu, mutta oon tehnyt siitä adapterin. Voisin oikeastaan koittaa sillä.

Katsoin tarkemmin noita piirejä kun luin artikkelin netistä. Yksi tunnusmerkki on että aidossa on laserilla tehty FTDI-logo.
Tuossa joka on Megasquirtissa kiinni, on nimenomaan laserilla kaiverrettu logo. Ja tuossa jonka olen muualta hankkinut, on vain printattu. Luulisi olevan juuri toisinpäin.
No mutta kokeilen silti tuolla toisella.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Jep, koitin sitä adapteria, ja ei toiminut kun vanha piiri oli paikallaan. Mutta kun juotin sen pois, niin heti alkoi toimia. Nyt on viimeisin extra firmware upattu ja Tunerstudio tunnistaa.

Ja oli tullut myös pieni suunnitteluvirhe, VCCIO oli jäänyt kokonaan kytkemättä FT232-piiristä.
Harmi kun tuon adapterin scemoja ei ole enää tallella, niin olisin siitä voinut katsoa miten tuo kuuluu kytkeä.
Luullakseni se pitäisi kytkeä näin?
http://mthtek.net/megasquirt/ft232rl.png

Koitin lisätä tuon VCCIO:n hyppylangalla, mutta ei toiminut siltikään. Saattaa olla että tuo ft232 on vain rikki.

Tuollaisen systeemin sitten rakensin:
http://mthtek.net/megasquirt/IMG_20140502_000817.jpg
Tuolla lisää kuvia: http://mthtek.net/megasquirt/
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja

Post by TimoS »

Olisit samantien laittanut kunnon vedenpitävän liittimen ja Bluetooth modulin. Näköjään tolla uudella lataussoftalla onnistui ton uusimman softan latauskin bluetoothilla eli voi jättää ton RS232 piirin kokonaan pois.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Niinkuin tuommoinen?
http://www.ebay.com/itm/30ft-Wireless-B ... 19e9a9d3cc

Kiitos vinkistä. Muistaakseni joskus kattelin johonkin muuhun projektiin vastaavaa, mutta ei löytynyt oikein mitään helppoa ratkaisua, mutta nyt näköjään noita on ilmestynyt myyntiin, ja vielä halvalla.
Tilasin muutaman tuon linkin takana olevia testimielessä. Kattoo mimmosia on :) Josko saisi tähänkin yhden viritettyä.

Kyllä tuolla D-37:llakin pärjää, mutta tosiaan seuraavaan versioon kun joskus teen, niin laitan paremman liittimen, varmaan sellaisen mitä noissa flexfuel-purkeissa tai auton ecuissa näkee.
TimoS
Kokenut Megasquirttaaja

Post by TimoS »

Ite olen käyttänyt tota http://www.mdfly.com/index.php?main_pag ... ucts_id=63
Ainakin toiminut mulla.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

TimoS wrote:Ite olen käyttänyt tota http://www.mdfly.com/index.php?main_pag ... ucts_id=63
Ainakin toiminut mulla.
Saman näköinen ja hintaluokkainen kikkula. Varmaan tullut samasta paikasta. Kattoo mimmonen on kun tulee.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Tuli tarkalleen samanlaisia moduuleita kuin TimoSin kuvassa näkyy.

Nyt oon testannut, niin ei vaan toimi. Tunerstudio ja terminaali väittää löytävänsä tyhjän piirin. Ja tietenkin ohjelmaa upatessa tapahtuu sama kuin rikkeimellä FTDI:llä.
Itse MS on kyllä ohjelmoitu toimivalla sarjamuuntimella ja toimii sitä kautta hyvin.

Vaihdoin baudin siihen 115200 ja jopa nimenkin, "Megasquirt".
Itse kikkula on HC-06 ja versionumero 1.8.

Eli tuossa moduulissa on kytkettynä nyt:
-TX
-RX (nämä tietenkin oikeinpäin, ei se muutoin juttelisi yhtään mitään)
-3V3(labralähteestä)
-GND(jopa kolmesta kohtaa)

pullup RX:äänkään ei tehoa, joka mainitaan HC-06 datalehdessä.

Moduuli tuottaa koneelle oikeastaan kaksi sarjaporttia. Syytä en tiedä miksi. Mutta kuitenkin se oikea on aina pienempilukuinen.
Asetuksina olen käyttänyt: 115200/8/N/1, vuonohjaus ei mitään, FIFO off. ja COM1.

Ja jotta tietokonemuuttuja saadaan rajatuksi pois, niin tabletilla sama juttu, MSDroid valittaa.

Miten itse asensit tuon, TimoS?

EDIT: 510R pullup 5V:sta moduulin TX-nastaan auttoi :O

Ainoa ongelma enää on RPM-signaali. Normikoodilla Tunerstudio reagoi heti kun väänsi RPM-potikkaa, ja MS2Extralla taas ei. Varmaan vain asetuksista kiinni.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Re: Ei kierroslukua extran päivityksen jälkeen

Post by Quezacotl »

Niin, en saa tuota RPM-viisaria millään heilumaan.

Normiversiossa toimi kun väänteli stimin nupista, mutta extrassa ei.
Koitin tänään laittaa tuota autoon kiinni tach-liitännän verran, mutta ei vaikutusta.

Koitin laittaa myös 1k pullupin kuten megamanualissa sanotaan. Ei vaikutusta.
Ja olen myös pyöritelyt toita kahta trimmeria, ei vaikutusta.

Jos nopeasti vääntää trimmeriä tai stimin trimmeriä toisesta laidasta vähän, niin RPM nytkähtää jotain 40 verran.

Jumpperit on VR-puolella, ja itse autossa on hall-anturi.

Mikä voisi olla vikana?
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Quezacotl wrote:Asetuksina olen käyttänyt: 115200/8/N/1, vuonohjaus ei mitään, FIFO off. ja COM1.
Nopealla signalointitaajuudella kannattaa FIFO ottaa PC:n porttiasetuksista käyttöön.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Benkku wrote:
Quezacotl wrote:Asetuksina olen käyttänyt: 115200/8/N/1, vuonohjaus ei mitään, FIFO off. ja COM1.
Nopealla signalointitaajuudella kannattaa FIFO ottaa PC:n porttiasetuksista käyttöön.
Tuo ei liity mitenkään rpm-ongelmaan. Ja muutenkin käytän androidilla msdroidia tuon säätämiseen.
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

Luonnollisestikaan ei liity ei, mutta kommunikoinnin luotettavuuteen liittyy. FIFO ei ole mitenkään PC spesifinen juttu, vaan sarjaliikennepiirissä on muistia (Android laitteissakin), jotta tietokoneen pääproessori, väylät jne. eivät hyytyisi suurella baudinopeudella dataa liikutettaessa.
Last edited by Benkku on Thu Jun 05, 2014 22:56, edited 1 time in total.
Quezacotl
Megasquirt aloittelija

Post by Quezacotl »

Niin. Pitää muistaa :)
Post Reply