pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Hmm, vähä kiristelin johtoja ja jännitteet nous, pääreleellä on nyt LÄHES sama virta ku jakoblokilla mut ei ihan - toiselle releelle mentäessä jännite tippuukin sitten jo melkein voltin vs. jakoblokki. Taitaa vaa olla liian pienet piuhat / paskat releet, pitää noi nyt ekaks fiksata ja kattoo sit mitä tapahtuu.
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Noh, nyt on virtapiuhat releelle 6mm2 ja jos jakoblokilla on 14.1 - 14.2 niin toisella releellä ja sen sulakkeilla 13.9 - sama 13.9 ainakin tyhjäkäynnillä myös puolalla, en saanut kaasuteltua yksin kun kaasuvipu on pahassa paikkaa piilossa. Mutta tuolla ei tuntunut ainakaan olevan mitään vaikutusta mihinkään. Pitää kattoo et mitä mega nyt näyttää - siinähän on kai joku jännitteen kalibrointihomma, voiko se vaikuttaa tähän jotenkin jos se ei pidä paikkaansa todellisuuden kanssa..?

Harrastajatoverilla on oskilloskooppi mitä vois kanssa tässä loppuviikon aikana ihmetellä, en tosin usko että se vaikuttaa tuohon mitenkään ratkaisevalla tavalla, sen verran tullut nyt potikoita pyöritettyä mutta voihan siitä ehkä sitten jotain todeta ainakin.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Masi_K »

Onsillä jonkinsortin merkitystä sillä jännitekalibroinnilla. Saat ainakin jännitenäyttämän lähestulkoon samaksi mitä syöttöpinnissä on. Skooppaaminen eiole väärin tälläsissä vikatapauksissa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Puuhastelija »

Scoopin avulla saatte sen varmasti toimimaan tai sitten löydätte vian miksi ei toimi.

- Varmista ensimmäisenä että puuttuvan hampaan kohdalla VR signaali kulkee ylöspäin, jos ei niin käännä VR anturin piuhat toisinpäin.

- sen jälkeen tarkastat tunerstudion tooth lokkerin avulla että puuttuvan hampaan kohdalla on yksi pitkä viiva, jos on kaksi pitkää viivaa niin vaihda triggeri asetuksista (ignition input capture) oikeaksi ja koita uudelleen.

- sen jälkeen kytket scoopista ensimmäisen kanavan VRin hyppylankaan ja toisen kanavan VRout hyppylankaan ja otat kuvaajat näyttöön joko päällekkäin tai allekkain jotta voit verrata ykkös ja kakkos kanavaa keskenään reaaliajassa.

- ja potikoita säätämällä säädät siten että, kun VRin käyrä kulkee ylöspäin 0.8V kohdalla niin VRout muuttaa tilaa (triggaa). Ja kun VRin kulkee alaspäin -0.8V (huomaa miinus merkki) kohdalla niin VRout muuttaa taas tilaa.

Kokeile tolla, tärkeetä on että teet juuri näin kun laitoin. Jos ei toimi tuolla tavalla niin sit en osaa neuvoo enempää. Sit pitäs päästä paikanpäälle tutkimaan. Koska todennäköisesti sillon joku paikka antaa kunnon häiriötä järjestelmään. :)
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Noniin, nyt skoopin kanssa vähän tutkittiin ja yllättäen näyttää ainakin paikallaan kaasutellen siltä ettei signaalissa itseasiassa ole edes ongelmaa silloinkaan kun se pätkii, jäi vähän kesken vielä tutkimukset kun Kaveri perehtyy ensin lisää tähän ms3 kytkentäkaavioon jne.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Puuhastelija »

Kannattaa scoopata siitä VRout kohdasta sieltä piirilevyltä, se tieto menee prossulle mitä siitä tulee.
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Juu, itseasiassa tuon edellisen viestin jälkeen kun ajelin kotiinpäin niin auto alkoi nykimään enemmänkin, otin logiakin siitä ja se vaikuttaa aika mielenkiintoselta, otin myös toothlogin ja siinä ei mun mielestä näy ainakaan kamalasti mitään heittoja vaikka tosin piikkien välimatka välillä vähän vaihteleekin, ei oo mitään selkeetä kuoppaa ainakaan tai vierekkäisiä tupliapiikkejä:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... to%202.csv
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... to%202.msl

LISÄKSI seokset näyttää menevän ainakin lambdan mukaan hetkellisesti laihalle mitä ne ei oo kyllä tehneet aiemmin enkä ole niihin koskenutkaan, mutta nyt näemmä nekin heittää ja kone pätkii koko ajan kun ajaa pienemmillä kierroksilla osakaasulla, potikoihinkaan en oo koskenut eli tää alko tällaiseksi "itsekseen" nyt :/

Tähän pätkimiseen on muuten aina myös liittynyt tuo lambdan hetkellinen tipahtaminen pois pelista. Ja nyt tähän uusimpaan nykimiseen liittyy myös se että tunerstudio esim sammuu aina hetkeksi, menee offline tilaan, tuohan nyt voi johtua tosin ihan vaan siitäkin että kun kierroslukutieto käy nollassa niin tunerstudio luulee auton sammuneen ja menee hetkeksi aina offline tilaan.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Puuhastelija »

tooth loki näyttää että siellä on jotain häiriöitä: Puuttuu hampaita välistä. Alkaa vähän tuntua että onkohan nyt kuitenkin sellainen tilanne et kipinä karkaa jostain väärään paikkaan ja aiheuttaa sit nää ongelmat.

Semmoisen huomasin tuossa sun lokissa et sulla on aika raju sytytysennakko kierroksilla ja kaasu pohjassa, kun huomioi että on kuitenkin aika pieni 16V moottori ja ennakkoa on noin 35 astetta... :?:
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Se voi olla, tossa kun on nyt tuo vw:n hukkakipinäpuola niin siinä joutuu käyttämään volkkarille tarkoitettuja johtoja myös koska puolan päässä on omanlaisensa liitännät johdoissa, en ainakaan tiedä missä muissa autoissa tuollaiset tulpanjohdon päät olis / saisko niitä teetettyä vaikka jossain parempia? Ne on tarvikejohdot - ei merkkijohdot, ei siksi että olisin yrittänyt säästää niissä, vaan siksi että niissä on nytkin lämpösuojahatut tulpan päässä johtoa ja esim. boschin malleissa hattu on niin leveä ettei se mahdu tuonne erityisen ahtaaseen tulpan koloon, nämäkin mahtuu vain juuri ja juuri - saattaa olla että tulpan hatun lämpöeriste ottaa kiinni kyllä runkoon ainakin jossain tulpassa - en tiedä voisko sitä kautta välittyä häiriötä?

Sytytysennakkoa saattaa tosiaan olla hieman liikaa, se oli alunperin kyllä alempikin eli sitäkin on kokeiltu, esim säätämällä maksimiennakko 25 mutta sama vika oli silti.

EDIT: Voi moro... Nyt ku tutkin erilaisia johtoja ni tajusin että olisin kokoajan voinu käyttää tähän moottoriin tarkoitettuja johtoja, mulla ei oo koskaan tullu näiden moottorien kanssa mukana niitä johtoja - eikä auton omaa ohjausjärjestelmää muutenkaan. Olen vaan kuvista katsonut ja OLETTANUT että näissä on COP johdot eli joka tulpalla oma puolansa tulpanhatussa - koska tulpanhatussa on sellaisen puolan näköinen mötikkä päässä. MUTTA se on kumminkin ihan tavallinen johto - ja kaikenlisäks siinä on samanlainen puolan pää kuin VW:n puolassa / johdoissa. Olisin siis voinut kokoajan käyttää näitä omia johtoja - voi olla että puolan paikkaa joutuu siirtämään että johdot ylettyy - mutta kumminkin.

Taidan alkaa tutkimaan joskos hakisin oikeat johdot ja saako puolan viritettyä oikealle paikalleen siihen missä se fiatissa normaalistikin olis. Voihan se olla että nämä tällaiset johdot sitten suojaa paremmin häiriöiltäkin:

Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Masi_K »

Vw on käyttänyt iät ja ajat RAUTALANKA johtoja hukkakipinöissään ja myöskin virranjakajissaan. Eli johdoissa itessään resistanssia se about 0 (joku kuitenkin viisastelee). Tulpissa sitten se R tulpan tuoma resistanssi. Rautalankajohtoja saa tehtyä erillaisilla piipuilla ihan ite metritavarasta. Tein itelle sigun Vauxhalliin rautalanka karvat kun puola on sama kuin sulla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Juu, tänään kuitenkin hain nuo fiatin omat johdot ja yritin modata puolaa kanteen sen alkuperäiselle paikalleen tässä moottorissa mutta mun konehuoneessa se ei onnistunut, sain johdot kuitenkin riittämään puolalle asti. Puolalle taas vedin 2.5mm2 piuhat sulakeboksilta ja uuden maan joka menee tällä kertaa samaan pisteeseen megan kanssa - moottorin kanteen. Samalla avasin VR-anturin juotokset ja tinasin ne takaisin kiinni, toinen piuha ei ehkä ollut ihan parhaassa jamassa enää kun sitä anturia oli tullut irroteltua jo moneen otteeseen.

Se pienten kierrosten pätkiminen katosi nyt näiden operaatioiden myötä täysin ja potikat oli aika viturallaan tuossa mutta kun niitä vähän säädin kotimatkalla niin alkoi jo näyttää paremmalta, tosin se edelleen pätkäisee isoilla kierroksilla mutta en nyt ihan täysin päässyt vielä säätelemään kun oli emäntä ja koira kyydissä niin en tiedä kumpi niistä enemmän pelkäs mutta ajattelin että säädän huomenna uudemman kerran :D Parempaan suuntaan ainakin mentiin. Nyt ei katoa kierroslukukaan joka kerta, itseasiassa ei vissiin ollenkaan normiajossa. Tässä logissa säädin potikoita pariin kolmeen kertaan ajon aikana ja mielestäni parempaan suuntaan mentiin, nyt pääs 32% kaasuläpän avautumalla jo ainakin 7500rpm ilman pätkäisyä.

Kokeilin nostaa samalla myös Dwell aikaa 3.1 -> 3.5ms En tiedä että paljonkohan tuo puola kestää latausaikaa ennenkuin alkaa kärsimään? Etten riko tässä testaillessa? Mitä olis turvallista vielä testimielessä kokeilla?

Logi:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... jantai.msl

Login lopussa muutama ison vaihteen pitkä veto et pääs vähän kattoo seoksia, vähä rikkaal mut säätelin tuon perusteella jo huomiseks karttaa. Nyt ainaki näyttää vähä selkeemmältä toi logi ku eilen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Masi_K »

Eikyllä munmielestä yli tuosta 3.5ms. Startissa voi olla. Mut ajossa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Noniin, nyt on testiajettu, potikoita käännelty, skoopattu ja ihmetelty - ei auta mikkää.

noin 6000rpm kohdalla on ongelma jonka tosiaan saa potikoita kääntämällä lähes katoamaan niin että päästään 7500rpm asti ja 6000 kohdalla on vain pieni nykäisy ja 7500 kohdalla alkaa uusi ongelmakohta josta ei enää päästä säätämälläkään yli. Ja tässä kohtaa siis virtapotikkaa joutuu kääntämään 2 kierrosta vastapäivään että auto puolestaan taas käynnistyy. Sama kuin aiemmin siis. Keskikierrospätkimiset on kuitenkin takanapäin, ilmeisesti VR-anturin toinen johto oli vähän huonosti kiinni vaan, varsinaiseen vikaan ei kuitenkaan auttanut.

Skoopin kanssa mitä mitattiin niin näyttää siltä että ainakin paikallaan kun sitä käyttää tätä pätkimis-rajoitinta vasten niin signaalissa EI OLE VIKAA. Samalta näyttää puolan ohjauspiuhat, ei ongelmaa niissä.

Mutta jostain se ongelma silti kumpuaa ja VR potikoiden säätö ja koneen rasitusaste / kaasun asento siihen vaikuttaa. Puolikaasulla tosiaan kiertää ainakin sinne 7500rpm asti ongelmitta mutta heti kun lisää löylyä niin ongelmat alkaa. Seoksetkin on OK tasolla, noin 13 nurkilla sinne asti kunnes tökkäsee.

Kokeilen vielä pienentää tulppien kärkiväliä ja kokeilen auttaako se mitään - jos ei - kuten luuten, niin sitten aletaan väsäämään erilaisia VR-piirejä tai etsimään helposti asennettavaa HALL-anturia, Cherryn versio ei VR-anturin tilalle mahdu, liian pitkä.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by JaniM »

http://autotune.fi/tuote/12/hallanturi-m12
Tuo hieman lyhyempi. Muistaakseni 65mm luokkaa.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Saakohan tollasen HALL-anturin toimii ihan tol samal hammaspyöräl kumminkin vai tarviiks se jotenkin omanlaisensa toimiakseen? Tässä siis 60-2 pyörä
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Puuhastelija »

Voithan sä kokeilla vielä auttaisko noise filter. Noi käyrän arvot olen laskenut exelillä joten ne pitäs olla aika lähellä.

sitten voit vielä kokeilla kytkeä "Tach period rejection" päälle: arvot sille näkyy tossa harmaana tuota 40% lukemaa voit koittaa muuttaa molempiin suuntiin tuosta.

Sitten voit vielä koittaa kytkeä "noise filter enabled" off ja sitten "tach period rejection" on ja "tach interrupt masking" on ja taas voit säätää sitä 40% lukemaa molempiin suuntiin.
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Kokeillaan kohta mitä tapahtuu kun vääntää noise filter asetukset tuohon malliin
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Ei suostu edes käynnistyy noise filter päällä, kokeilin silleenkin että laittaa 1000rpm kohdalla sekunnit nollaan että sen saa käyntiin mutta ei jaksa ottaa kierroksia kuin max 2000, kokeilin tuota 1000rpm arvoa muuttaa tuosta 890.7 -> 850-930 välillä ja vähän ruuvata potikoitakin mutta ei se käynnisty. Ja tach period rejection päällä 40% ei toimi kuin ehkä 3000rpm asti, sitä kun pienentää niin se toimii paremmin ja paremmin mitä vähemmän on prosentteja kunnes tasoittuu siihen normaaliin pätkimiseen.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Puuhastelija »

ei ollut sitten siitäkään apua.
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Valitettavasti :/ Sen verran sain vihiä että muissa fiateissa on käytetty täysin tän VR-anturin näköisiä HALL-antureita tuolla samanlaisella 60-2 hammaspyörällä, meinasin mitata ja testata että jos se on tosiaan ihan vastaava niin kai se helpoin sensorimalli sitten olis kokeilla. VR-piirin vaihto toisenlaiseen ja tulppien kärkivälin pienennys on vielä sitten kokeilematta.
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Erikoinen ongelma kyllä sinänsä kun jos VR signaali on OK oskilloskoopin kanssa ainakin paikallaan kaasutellessa - jolloin moottori kyllä pätkii samalla lailla kuin ajaessakin - tosin korkeammilla kierroksilla vaan kun rasitusaste on pienempi. Ja puolan ohjausjännitteetkin oli OK - pientä värinää lukuunottamatta pätkimisen kohdalla, ikäänkuin siellä menis kierrostenrajoitin päälle.

Mutta jos signaali ja ohjaus on OK ja seoksetkin on OK, niin mikä siellä sitten pätkii - itse sytytys? Jännitekin riittää puolalla = eikö tulpat vaan sitten jaksa sytyttää rasituksessa syystä tai toisesta..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Masi_K »

Näkikö tunerstudiosta jostain livenä puolan lataus aikaa ? Kutistuuko se noilla kierroksilla jo liikaa ? Eikai pitäisi ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Ei se logista katsoen kyllä heittele, kierrokset ei näytä juuri vaikuttavan siihen, muuten siinä on pientä vuoristorataa mutta ei erityisesti kierroksilla, hyvin pientä muutenkin sen heittelyt jotai 0.0X volttia melkeinpäinpä vaan.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Masi_K »

Tänään törmäsin mulle ensimmäistäkertaa kierroksilla, jopa niinkin alhaisilla kuin 2k-3k alueella tuleviin koviin rpm piikkeihin. Rätki pakariin ja välillä imariinkin. Skoopi esiin kun ms1 ei liikoja tarjonnut diagnostiikkaa. Skooppasin kampurasignaalia ja siinä ei ollut mitään vikaa joten siirryin lähemmäksi cputa. lm1815 muutoksen jälkeen alko olee jo vikaa.
Opton jälkeen signaali oli tällästä tyhjäkäynnillä:
Image

Keltainen on opton jälkeen ja punainen kampuran vr. Keltaisen pitäisi olla kanttiaaltoa. Tuosta kun kierroksia nosti kahteen tonniin ja yli, oli signaalin ylhäällä olo aika käytännössä 0. Soitin viisaammalle ja se vihjaisi että piirilevyn r11 vastusta on syytä pienentää. Heitin rinnalle hatusta reilun kilosen vastuksen ja nyt näyttää tältä :
Image

Vielä eiole testattu autossa. Tuli vaan tämä topic mieleen että lienee syytä tarkistaa sama signaali fiiatistakin ?

ps: tässä yksilössä oli siis v2.2 ja lm1815 vr modi. Mutta periaate sama.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
fiat127
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat May 17, 2014 18:51

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by fiat127 »

Noniin, nyt on ongelma ratkaistu. Fiat harrastajatoveri kenellä on vähän enemmän sähköteknistä tietämystä väsäs itse mulle tän vakio VR-piirin korvaavan lisälevyn jonka kolvasin kiinni - ongelmat loppu siihen :) En valitettvasti itse ees tiedä mitä toi tarkalleen ottaen muuttaa tuossa, mutta se korvaa kokonaan tuon oman VR ohjauksen, kai se vahvistaa samalla signaalia ja on häiriönkestoltaan ainakin parempi. Mutta nyt ei tosiaan pätki enää ja se oli tuosta kiinni.

Tässä uudessakin on potikat, mutta niihin ei tarvinnut koskea, olivat vähän kuin varalta jos joutuukin säätämään. Tää kaveri oli itse tehnyt itselleen vastaavan VR piirin mutta ilman potikoita ja pärjännyt sillä suoraan, tässä kun oli ongelmia niin nuo on lisätty sen varalta että olis tarvinut.

Tässä kuva virityksestä:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... ohjain.jpg
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Benkku »

Listan neljä MAX9926 piiriin perustuvaa toteutusta ovat myös päteviä.

http://brickems.com/brickrpm/comparison/
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by vvieri »

Tuo verolevylle äkkiä pykätty VR-vahvistin on sama kuin omassa Megan versiossa oleva etuaste, mutta threshold ja hystereesi on säädettäviä (omassa kiinteät).

Kytkis on oman Megan sivulta linkitettynä PDF:nä tässä, esim. tuo 'TDC in' tuolla alalaidassa.

Periaatteessa siis vain operaatiovahvistin ja muutama vastus ja suotokonkka ympärillä (noi fetit ja irtodiodit voi tuosta oparin jälkeen periaatteessa unohtaa kun ovat suorasytyn ladontaoptioita). Tuossa verolevyllä on lisäksi vielä 1nF kondensaattori inputtipuolelta maihin häiriönsietoa lisäämässä. Tuon konkankin kanssa taajuusvaste menee melkein suorana 20 kHz asti, joten sitä voi kyllä tuossa tiheehampaisen pyöränkin kanssa ja noin korkealle kiertävän koneen kanssa käyttää. Tuosta vois joskus tietysti tilailla kiinanlevyt, josko käyttäisi irto-osana muissa applikaatioissa.

Eihän tuo niin hieno ja sofistikoitunut ole kuin esimerkiksi tuo Maximin piiri, mutta on ajanut asiansa kymmenissä asennuksissa todella hyvin.
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by Masi_K »

Meikän harjaantumattomaan silmään järkyttävän sekava kuva :D Viittisitkö näpytellä komponentit mitkä tarvii jos tuon rakentaa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by vvieri »

Niin siinä käy kun yrittää tunkea liikaa tauhkaa samalle sivulle eikä ota uutta sivua käyttöön. Oma vikani. :lol:

Itse asiassa on mulla tuon koko levyn skemakin, latailin sen tuonne:
https://www.dropbox.com/s/i2jv414w6r3jfh0/oma-VR.pdf
Firman Xerox tekee huonolaatuisia ja suurikokoisia PDF-skanneja edellisiin Canoneihin verrattuna, mutta eiköhän tuosta jotenkin selvän saa.

Noita säätöjä ei oikeastaan tarvittu. Kiinteinä arvoina threshold on noin 0,5V ja hystereesivastus 1MOhm. Noilla eväillä se on ollut noissa skeman mukaisissa bokseissakin. Tuota on oikeastaan muutettu vain silloin, jos laitetaan Hall, mikä on ollut harvinainen tilanne. Jälkimmäisen oparin kanssa tein vaan vaiheenkääntöoption joka on levyllä jumpperilla. Hieman epästandardit 7,5kOhm vastusarvot johtuvat siitä että mulla on niitä syrpyskopallinen. Toimii tuossa 10-kiloisetkin.

Opariksi tuohon nyt passaa melkein mikä vain 5V käyttiksestä tykkäävä rail-to-rail-opari. Mulla oli tuossa LMC6482 mutta oparin ei tarvisi olla pienivirtainen vaan ennemminkin nopea.
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
MadBull
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Mar 21, 2012 17:06

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla

Post by MadBull »

Tämä ratkaisi omankin auton pätkimisen. Itsellä volvo 244, alkuperäinen 60-2 triggeri sekä vr-anturi. Ms1 v2.2. Masi_K tuossa jo aikaisemmin mainitsikin.

Tässä vielä linkki omaan ketjuuni:

viewtopic.php?f=2&t=8967
Post Reply