pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Moderator: Masi_K
pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Terve,
mulla olis pitkittynyt koneen pätkimisongelma isommilla kierroksilla, ajattelin jos täältä löytys enemmän PRO osaajia tän ratkaisemiseen. Tässä vähän tarinaa mistä kyse ja mitä on jo kokeiltu:
Mulla on ms3 volkkarin hukkakipinäpuolalla fiatin 1.2 16v koneessa kiinni ja ongelma on että kaikesta säätämisestä huolimatta tulee sync loss 2 korkeilla kierroksilla. Ongelma on elänyt autossa alusta saakka ja esim aluksi kun auto ei ollut vielä säädöissään muutenkaan niin tuota katkomisongelma esiintyi jo keskikierroksilla ja sitä sai säädettyä niin että se siirtyi korkeammille ja korkeammille kierroksille seosten tullessa paremmiksi. Ongelma siis siirtyi ylemmäs kun seoksia pikku hiljaa laihensi oikeiksi, mutta ongelma ei poistunut, siirtyi vaan ylemmäs.
Noise filtering ei auta, kokeiltu kaikenlaista säätöä sen kanssa, piirilevyn potikoita säätämällä ongelmaa sai taas muutaman sata kierrosta korkeammalle mutta säätövara loppui niistäkin. Kondensaattori on laitettu puolan + ja - piuhan väliin - ei vaikutusta, myös signaalipiuhan väliin on kokeiltu vastusta - ei auta.
Autossa on siis fiatin alkuperäinen VR anturi ja sen 60-2 pyörä, kokeilin säätää anturia myös niin lähelle pyörää kuin mahdollista ( rako nyt 0.25mm noin suurin piirtein ) ja auttoi ehkä karvan verran - mutta vaikea sanoa kun ongelma tulee aina hieman eri kierroksilla - riippuen kuinka paljon kaasupoljinta painaa. Tuntuu että pienemmällä kaasupolkimen asennolla se jaksaa ehkä vähän pidemmälle kiertää kuin raskaammalla jalalla.
Yksi mielenkiintoinen seikka on myös että ajossa auto pätkii täyskaasulla jo 6000rpm kohdalla, puolikaasulla vasta 7500rpm - samoin kuin paikallaan kierrättäessä.
Kone on aika korkeaviritteinen ja kierroksia sen pitäis ottaa noin 9000 ilman tätä ongelmaa. Myös toista VR-anturia on kokeiltu, alkuperäinen oli bosch ja toinen jota kokeilin oli joku motonetin "kopio" - sillä ei kiertänyt kuin 3500rpm ja vaihdoin takaisin vanhaan.
Signaalipiuha on häiriösuojattua mallia ja olen kokeillut kierrätää sitä vähän eri reittejäkin kauempana muista johdoista mutta ei vaikutusta.
Tulpat on myös häiriösuojattua mallia.
Kokeilin vähän säätää puolan dwell aikojakin, ollut 3.1 niin kokeilin 4.0 mutta ei vaikuta. Erilaisia sytytysennakoitakin olen testimielessä kokeillut mutta ne ei tunnu vaikuttavan tuohon lainkaan.
Ainoa mikä on tosiaan vaikuttanut on seosten säätö laihemmalle - mutta nyt ei voi enää laihemmaks laittaa ja sitten tuo potikoiden säätö auttoi hieman. Mutta ne on nyt kokeiltu ja ongelma on edelleen olemassa.
Tuleeko mitään mieleen mitä vois kokeilla?
Rising edge / Falling edge myös kokeiltu triggeripyörän asetuksista, ei vaikuta.
Ideoita?
mulla olis pitkittynyt koneen pätkimisongelma isommilla kierroksilla, ajattelin jos täältä löytys enemmän PRO osaajia tän ratkaisemiseen. Tässä vähän tarinaa mistä kyse ja mitä on jo kokeiltu:
Mulla on ms3 volkkarin hukkakipinäpuolalla fiatin 1.2 16v koneessa kiinni ja ongelma on että kaikesta säätämisestä huolimatta tulee sync loss 2 korkeilla kierroksilla. Ongelma on elänyt autossa alusta saakka ja esim aluksi kun auto ei ollut vielä säädöissään muutenkaan niin tuota katkomisongelma esiintyi jo keskikierroksilla ja sitä sai säädettyä niin että se siirtyi korkeammille ja korkeammille kierroksille seosten tullessa paremmiksi. Ongelma siis siirtyi ylemmäs kun seoksia pikku hiljaa laihensi oikeiksi, mutta ongelma ei poistunut, siirtyi vaan ylemmäs.
Noise filtering ei auta, kokeiltu kaikenlaista säätöä sen kanssa, piirilevyn potikoita säätämällä ongelmaa sai taas muutaman sata kierrosta korkeammalle mutta säätövara loppui niistäkin. Kondensaattori on laitettu puolan + ja - piuhan väliin - ei vaikutusta, myös signaalipiuhan väliin on kokeiltu vastusta - ei auta.
Autossa on siis fiatin alkuperäinen VR anturi ja sen 60-2 pyörä, kokeilin säätää anturia myös niin lähelle pyörää kuin mahdollista ( rako nyt 0.25mm noin suurin piirtein ) ja auttoi ehkä karvan verran - mutta vaikea sanoa kun ongelma tulee aina hieman eri kierroksilla - riippuen kuinka paljon kaasupoljinta painaa. Tuntuu että pienemmällä kaasupolkimen asennolla se jaksaa ehkä vähän pidemmälle kiertää kuin raskaammalla jalalla.
Yksi mielenkiintoinen seikka on myös että ajossa auto pätkii täyskaasulla jo 6000rpm kohdalla, puolikaasulla vasta 7500rpm - samoin kuin paikallaan kierrättäessä.
Kone on aika korkeaviritteinen ja kierroksia sen pitäis ottaa noin 9000 ilman tätä ongelmaa. Myös toista VR-anturia on kokeiltu, alkuperäinen oli bosch ja toinen jota kokeilin oli joku motonetin "kopio" - sillä ei kiertänyt kuin 3500rpm ja vaihdoin takaisin vanhaan.
Signaalipiuha on häiriösuojattua mallia ja olen kokeillut kierrätää sitä vähän eri reittejäkin kauempana muista johdoista mutta ei vaikutusta.
Tulpat on myös häiriösuojattua mallia.
Kokeilin vähän säätää puolan dwell aikojakin, ollut 3.1 niin kokeilin 4.0 mutta ei vaikuta. Erilaisia sytytysennakoitakin olen testimielessä kokeillut mutta ne ei tunnu vaikuttavan tuohon lainkaan.
Ainoa mikä on tosiaan vaikuttanut on seosten säätö laihemmalle - mutta nyt ei voi enää laihemmaks laittaa ja sitten tuo potikoiden säätö auttoi hieman. Mutta ne on nyt kokeiltu ja ongelma on edelleen olemassa.
Tuleeko mitään mieleen mitä vois kokeilla?
Rising edge / Falling edge myös kokeiltu triggeripyörän asetuksista, ei vaikuta.
Ideoita?
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Tässä vielä kuva logista kun ongelma syntyy:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... stsync.jpg
Tooth loggerista ei valitettavasti ole kuvaa nyt, mutta sinne normi piikkien väliin syntyy uusia piikkejä, eli se näkee kai tavallaan enemmän puuttuvia hampaita kuin niitä onkaan.
Niin ja se piti vielä sanoa että on myös kokeiltu vaihtaa VR anturin johdot toisin päin, ei auta.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... stsync.jpg
Tooth loggerista ei valitettavasti ole kuvaa nyt, mutta sinne normi piikkien väliin syntyy uusia piikkejä, eli se näkee kai tavallaan enemmän puuttuvia hampaita kuin niitä onkaan.
Niin ja se piti vielä sanoa että on myös kokeiltu vaihtaa VR anturin johdot toisin päin, ei auta.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Ne VR piirin säätöpotikat kannattais säätää oskiloskoopin kanssa. Mutta vois tietysti kokeilla sellaista että se alempi potikka täysin vastapäivään ja sitten ylempi potikka täysin myötäpäivään ja 1,5 kierrosta takaisin päin.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Juu, oskilloskooppia ei oo ollu mutta niitä on kyllä tullut säädettyä kovasti ees taas muutoin, ne ei tunnu vaikuttavan kauheesti, niillä saa yleisesti käymään huonommin ja vähän säädettyä sitä kohtaa missä tuo ongelma syntyy, mutta ei poistettua mielestäni, tai en usko ainakaan :/
edit: mutta kokeilen kyllä tuotakin
edit: mutta kokeilen kyllä tuotakin

Last edited by fiat127 on Sat May 17, 2014 23:02, edited 1 time in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Toi potikka homma on kyllä kokeilemisen arvoinen, on osoittautunut muutamassa tapauksessa toimivaksi. Voit koittaa myös suurentaa anturin ja hammaskehän väliä.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Juu kokeilen, toi anturin rako oli aluksi ehkä 1.7mm suurinpiirtein ja moni lukemani perusteella piti sitä suurena rakona, joten pienensin sitä. Se parani kyllä, se kiersi alunperin vain 6300 paikallaan ellen väärin muista, ja tuon raon säätämisen jälkeen 7300 tjs, ja potikoilla ja seoksilla sen sai nousemaan 7800 asti mutta siellä se edelleen on. Kokeilen vielä potikoita, ainakaan täyskaasu kiihdytyksessä kun sitä viimeks säädeltiin niin ei vaikuttanut vaikka kuinka ruuvasi niitä laitaan ja toiseen moneen kertaan eri asennoilla.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Tuohon puolan - piuhaan ei pitäs laittaa kondensaattoria. Vaan se pitäs laittaa puolan + piuhan ja maadoituksen väliin (runkoon tai lohkoon)oise filtering ei auta, kokeiltu kaikenlaista säätöä sen kanssa, piirilevyn potikoita säätämällä ongelmaa sai taas muutaman sata kierrosta korkeammalle mutta säätövara loppui niistäkin. Kondensaattori on laitettu puolan + ja - piuhan väliin - ei vaikutusta, myös signaalipiuhan väliin on kokeiltu vastusta - ei auta.
Onhan se häiriösuojasukka maadoitettu? Ja sen saa maadoittaa vaan toisesta päästä.Signaalipiuha on häiriösuojattua mallia ja olen kokeillut kierrätää sitä vähän eri reittejäkin kauempana muista johdoista mutta ei vaikutusta.
Koita jos saisit laitettua lokin tänne se kertoo enennän kun pelkkä kuva.
EDIT: Toi puolan konkka on varmaan kuitenkin oikein, luvin ylempää et sulla on volkkarin puola joten se on ilmeisesti se lokiikka ohjattu joten se konkka on ok.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Joo konkka on puolan plussan ja korin maadoitusjohdon välissä. Häiriönsuojasukka on vedetty liittimen 2 pinniin, se lienee oikea paikka vai pitäiskö se vetää jonnekin muualle megassa?
Tänään säädin potikoita, se että ne vääntää kuten kuvailit - ei oikein toiminut, tais käydä mutta pätki. Tein sitten niin että käytin konetta hetken "rajoitinta/pätkimistä vasten" ja samalla ruuvasin potikoita sain tällä tavalla säädettyä kyllä ongelman hyvinkin korkealle, tai ainakin koneen ottamaan kierroksia tuonne 8500rpm nurkille mutta se edelleen pätkii siellä. Ja kun potikoita sääti niin että se kävi korkeimmilla kierroksilla niin silloin se ei enää taas jaksa käynnistyä, sitä potikkaa joka on lähempänä piirisarjan reunaa niin se tuntuu vaikuttavan tuohon parhaiten, kun sitä kääntää puoli kierrosta takaisin vastapäivään niin sitten taas kone starttaa mutta pätkiminen alkaa jo alle 8000rpm, sitten kun taas kääntää sen puoli kierrosta niin ottaa kiekkoja muttei käynnisty, en tiedä voisko tohon starttauspuoleen sitten vaikuttaa sillä toisella potikalla että löytäis ikäänkun saman "kultaisen linjan" mutta toisella tapaa sitä toista ruuvaamalla..?
Tässä kuva mistä näkyy peräkkäisiä kierrosten ottoja ja siitä näkee kuinka kone hiljalleen ottaa lisää ja lisää kierroksia, mutta koko ajan pätkien, välillä myös kierrostiedon hukaten:
kuva: https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... %C3%B6.png
loki: https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... at%203.msl
Tänään säädin potikoita, se että ne vääntää kuten kuvailit - ei oikein toiminut, tais käydä mutta pätki. Tein sitten niin että käytin konetta hetken "rajoitinta/pätkimistä vasten" ja samalla ruuvasin potikoita sain tällä tavalla säädettyä kyllä ongelman hyvinkin korkealle, tai ainakin koneen ottamaan kierroksia tuonne 8500rpm nurkille mutta se edelleen pätkii siellä. Ja kun potikoita sääti niin että se kävi korkeimmilla kierroksilla niin silloin se ei enää taas jaksa käynnistyä, sitä potikkaa joka on lähempänä piirisarjan reunaa niin se tuntuu vaikuttavan tuohon parhaiten, kun sitä kääntää puoli kierrosta takaisin vastapäivään niin sitten taas kone starttaa mutta pätkiminen alkaa jo alle 8000rpm, sitten kun taas kääntää sen puoli kierrosta niin ottaa kiekkoja muttei käynnisty, en tiedä voisko tohon starttauspuoleen sitten vaikuttaa sillä toisella potikalla että löytäis ikäänkun saman "kultaisen linjan" mutta toisella tapaa sitä toista ruuvaamalla..?
Tässä kuva mistä näkyy peräkkäisiä kierrosten ottoja ja siitä näkee kuinka kone hiljalleen ottaa lisää ja lisää kierroksia, mutta koko ajan pätkien, välillä myös kierrostiedon hukaten:
kuva: https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... %C3%B6.png
loki: https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... at%203.msl
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Kannattaa tarkastaa myös kaikki maadoitukset.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Kattelin tuota sun lokia. Jännite putoo kierroksilla alhaiseksi joten laturin osastolla saattaa olla jotain hämminkiä.
Tarkasta tosiaan kaikki maadoitukset ja tarkasta kaikki virtapiuhatkin ja liitokset.
Voishan sitä koittaa myös siten ettei laturi olis kytketty toimintaan ollenkaan.
Tosiaan megan maadoitukset pitäs ohjeiden mukaan olla moottorissa
Sitten olis hyvä kyllä säätää ne potikat siten että olis skooppi apuna. Näkis sen jännitetason suoraan säätää kohdalleen ja sitten on vielä ne asetukset siellä noise filtterillä...
Joskun oon laittanut myös VR anturin johtojen väliin vastuksen "kuormaksi", mutta se ei välttämättä ole paras vaihtoento. Saattaa aiheuttaa sitten muita ongelmia.
Tarkasta tosiaan kaikki maadoitukset ja tarkasta kaikki virtapiuhatkin ja liitokset.
Voishan sitä koittaa myös siten ettei laturi olis kytketty toimintaan ollenkaan.
Tosiaan megan maadoitukset pitäs ohjeiden mukaan olla moottorissa
Sitten olis hyvä kyllä säätää ne potikat siten että olis skooppi apuna. Näkis sen jännitetason suoraan säätää kohdalleen ja sitten on vielä ne asetukset siellä noise filtterillä...
Joskun oon laittanut myös VR anturin johtojen väliin vastuksen "kuormaksi", mutta se ei välttämättä ole paras vaihtoento. Saattaa aiheuttaa sitten muita ongelmia.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Terve,
joo muistaakseni megalta tulee maadoitukset kyllä suoraan moottorin kanteen, laturissa on vähän hihna löysällä, se meinaa välillä vähän vinkua - saattaa johtua siitä tuo jännitteen putoaminen jos se pääsee luistamaan, pitää fiksata.
Voisin kokeilla vaihtaa tuota maadoituspaikka vaikka lohkoon tjs.
Pitänee jostain metsästää tyyppi kenellä on oskilloskooppi, tai saada lainaan semmonen jostain, ne on vähän hintavia tätä yhtä käyttöä varten vaan ostaa itselle.
Kokeilen myös pienentää tulppien kärkiväliä kun se tuntuu että se ongelma on ainakin lieventynyt seoksia säätämällä ja nyt kun se ei jaksa täyskaasukiihdytyksessä toimia sitäkään vähää mitä paikallaan, niin tuntuu että se vois ehkä puolikkaalla logiikalla jotenkin liittyä myös siihen ettei se jaksa sytyttää oikein täyskuormalla vaan alkaa sekoilemaan ja sytyttämään väärin = saa koneen potkimaan vastaan.
joo muistaakseni megalta tulee maadoitukset kyllä suoraan moottorin kanteen, laturissa on vähän hihna löysällä, se meinaa välillä vähän vinkua - saattaa johtua siitä tuo jännitteen putoaminen jos se pääsee luistamaan, pitää fiksata.
Voisin kokeilla vaihtaa tuota maadoituspaikka vaikka lohkoon tjs.
Pitänee jostain metsästää tyyppi kenellä on oskilloskooppi, tai saada lainaan semmonen jostain, ne on vähän hintavia tätä yhtä käyttöä varten vaan ostaa itselle.
Kokeilen myös pienentää tulppien kärkiväliä kun se tuntuu että se ongelma on ainakin lieventynyt seoksia säätämällä ja nyt kun se ei jaksa täyskaasukiihdytyksessä toimia sitäkään vähää mitä paikallaan, niin tuntuu että se vois ehkä puolikkaalla logiikalla jotenkin liittyä myös siihen ettei se jaksa sytyttää oikein täyskuormalla vaan alkaa sekoilemaan ja sytyttämään väärin = saa koneen potkimaan vastaan.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Jooh, eipä tuo kyllä potikoita säätäen mene pois, nyt kun sain auton katsastettua niin pysty paremmin testaamaan, eihän niitä ole kuin 2 potikkaa niin hetken aikaa sai ajella mutta nyt voi sanoa että ne on säädetty tapista tappiin sillä alueella kun auto käy edes, eikä se poistu niitä säätämällä. Se ongelma kyllä liikkuu potikoiden säätämisen mukana mutta pois sitä ei saa. Noise filter asetuksia oon jonkin verrna ruuvannu myös, mutta tuntuu että niiden avulla koneen käynti vaa huononee. En tiiä millasia filtering asetuksia sitä pitäis yrittää ruuvata sit.
Maadoituksiakin tutkin ja tein uusiks mutta ei mitään vaikutusta. Seoksiakin säädin mutta ne on kyllä ihan ok, se pätkiminen vaan tulee tietys kohtaa kierroksia - vähän riippuen kaasupolkimen asennosta että millä kierroksilla mutta _aina_ se tulee kuitenkin, se on jatkuvaa.. masentavaa, en tiiä auttaisko joku muunlainen VR piiri, millanenhan tuo LM1815 on mitä myydään vähän kehittyneempänä kait ku megan oma.
EDIT: Otin vielä kerran asiaksi tuon potikoiden säätelyn ja nyt löysinkin sellaisen kultaisen tien millä pääsin tuon sitkeästi täyskaasulla 6000rpm kohdalla olleen "kierrostenrajoittimen" yli niin että nyt päästiin rajoittimelle asti - se häiriö on nyt siis rajattu tuohon noin 6000 nurkalle ja se enää pätkäisee siinä kohtaa mutta jatkaa kiertämistä siitä eteenpäin OK - noise filtering asetukset kävin ennen potikoita niin hyvin läpi että niistä ei apua tuntunut löytyvän.
Harmi ku läppäristä loppu akku just sillon ku päästiin tästä ongelmakohdan yli ni ei oo logia että mitä tapahtuu tuon tökkäisyn jälkeen koneessa. Se voi olla muutenkin haastavaa koska tunerstudio menee offline tilaan aina hetkeksi kun tökkäys tulee, se kai luulee että moottori on sammutettu - kunnes taas hetken päästä uudestaan herää eloon. Testailut jatkuu huomenna
EDIT 2: Ainiin, siitä mun piti kysyä että onko sille tehtävissä mitään kun nyt kun potikat on siinä asennossa että kone on lähellä toimimista - niin se ei käynnisty enää. Eli potikat on semmosessa asennossa että startin pyörittäessä konetta se ei tunnista enää signaalia, tyhjäkäynnillä kyllä pysyy ja jaksaa ihan OK mutta starttaus on tyhjää pyöritystä. Voiko tuohon vaikuttaa mitenkään.
Maadoituksiakin tutkin ja tein uusiks mutta ei mitään vaikutusta. Seoksiakin säädin mutta ne on kyllä ihan ok, se pätkiminen vaan tulee tietys kohtaa kierroksia - vähän riippuen kaasupolkimen asennosta että millä kierroksilla mutta _aina_ se tulee kuitenkin, se on jatkuvaa.. masentavaa, en tiiä auttaisko joku muunlainen VR piiri, millanenhan tuo LM1815 on mitä myydään vähän kehittyneempänä kait ku megan oma.
EDIT: Otin vielä kerran asiaksi tuon potikoiden säätelyn ja nyt löysinkin sellaisen kultaisen tien millä pääsin tuon sitkeästi täyskaasulla 6000rpm kohdalla olleen "kierrostenrajoittimen" yli niin että nyt päästiin rajoittimelle asti - se häiriö on nyt siis rajattu tuohon noin 6000 nurkalle ja se enää pätkäisee siinä kohtaa mutta jatkaa kiertämistä siitä eteenpäin OK - noise filtering asetukset kävin ennen potikoita niin hyvin läpi että niistä ei apua tuntunut löytyvän.
Harmi ku läppäristä loppu akku just sillon ku päästiin tästä ongelmakohdan yli ni ei oo logia että mitä tapahtuu tuon tökkäisyn jälkeen koneessa. Se voi olla muutenkin haastavaa koska tunerstudio menee offline tilaan aina hetkeksi kun tökkäys tulee, se kai luulee että moottori on sammutettu - kunnes taas hetken päästä uudestaan herää eloon. Testailut jatkuu huomenna
EDIT 2: Ainiin, siitä mun piti kysyä että onko sille tehtävissä mitään kun nyt kun potikat on siinä asennossa että kone on lähellä toimimista - niin se ei käynnisty enää. Eli potikat on semmosessa asennossa että startin pyörittäessä konetta se ei tunnista enää signaalia, tyhjäkäynnillä kyllä pysyy ja jaksaa ihan OK mutta starttaus on tyhjää pyöritystä. Voiko tuohon vaikuttaa mitenkään.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Siellä on nyt se nollakohta nostettu nyt niin ylös että starttausvaiheen signaalin heikko jännite ei läpäise sitä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Voiks sitä korjata ilman että toi todennäkösesti taas alkaa pätkii ylemmil kiekoilla kuten ennen, se on nyt aika lähellä / ehkä mahdollista hienosäädöl saada ainakin lähestulkoon pois se pätkiminen siit 6000 kohdalta, mut hyvin pienel säädöl - pelkään et toi starttauksen takasin saaminen vaatii niin paljo ruuvin vääntöö et yläkierrosten pätkiminen on taas sekasin :/ se olis hyvä ku sen sais jotenkin progressiiviseks tai vastaavaa sen säädön ettei se olis sama kaikil kierrosalueilla, sellasta ei taida olla?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Missäpäin suomee tää auto on?
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Näin juttujen perusteella väittäsin että nyt kun peli soi kierroksilla nollakohta jännitteen ylös noston jälkeen. Tulee signaaliin vaan yksinkertaisesti häiriöitä sotkemaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Turussa sijaitsee tämä koppero, jos joku sais paikallistettua ongelman niin olisin kyllä kiitollinen, voisin jonkin nimellisen harrastajatoveribonuksen maksaakin. Kun ei sekää oo halpaa tai mieltä ylentävää uusia kaiketi toimivia osia yks kerrallaan ja joka kerta kun ei tärppää ni rahat on menneet pytystä alas. Häiriötä varmaankin tosiaan tulee jostain, mutta mistä? Tuossa alussa tulikin jo vähän listattua niitä asioita joiden pitäisi olla kunnossa, eli kaikki semmoset perinteisimmät kikat on kokeiltu ja perusasioiden pitäis olla kunnossa.
Listataan vielä:
-Tulpat on häiriösuojatut
-Tulpanjohtoja on tullut rikottua pari sarjaa ja sitä kautta vaihdettua eri merkkisiinkin, se ei vaikuta
-Megan maadoitukset menee kaikki samaan paikkaan - moottorin kanteen - paikkaa jo kerran vaihdettu - ei vaikuta
-Signaalijohton on häiriösuojattua mallia ja maadoitettu megan päästä
-VR anturi on jo kerran vaihdettu uuteen - toimi vielä paljon huonommin ( voisko täs olla joku vihje? )
-VR anturin paikkaa on muutettu - laitettu lähemmäs 60-2 hammaspyörää ( saatto kyl vaikuttaa hieman parempaan päin )
-Potikoita on säädetty - vaikuttaa mutta ei poista ongelmaa
-Hukkakipinäpuolan + ja - johtojen väliin on asennettu konkka suodattamaan - ei vaikutusta
-VR anturin + piuhan väliin on kokeiltu vastusta kuten jossain threadeissa oli kehoitettu - ei vaikutusta
-Erityyppisiä tulppiakin on kokeiltu
-Pätkimiseen auttoi aluksi seosten säätö laihemmalle kun karttoja aluksi sääti - laihammalle/oikeampaan suuntaan mentäessä pätkiminen siirtyi ylemmäs ja ylemmäs kunnes nyt seokset OK mutta pätkiminen edelleen ongelma
näin :/
Listataan vielä:
-Tulpat on häiriösuojatut
-Tulpanjohtoja on tullut rikottua pari sarjaa ja sitä kautta vaihdettua eri merkkisiinkin, se ei vaikuta
-Megan maadoitukset menee kaikki samaan paikkaan - moottorin kanteen - paikkaa jo kerran vaihdettu - ei vaikuta
-Signaalijohton on häiriösuojattua mallia ja maadoitettu megan päästä
-VR anturi on jo kerran vaihdettu uuteen - toimi vielä paljon huonommin ( voisko täs olla joku vihje? )
-VR anturin paikkaa on muutettu - laitettu lähemmäs 60-2 hammaspyörää ( saatto kyl vaikuttaa hieman parempaan päin )
-Potikoita on säädetty - vaikuttaa mutta ei poista ongelmaa
-Hukkakipinäpuolan + ja - johtojen väliin on asennettu konkka suodattamaan - ei vaikutusta
-VR anturin + piuhan väliin on kokeiltu vastusta kuten jossain threadeissa oli kehoitettu - ei vaikutusta
-Erityyppisiä tulppiakin on kokeiltu
-Pätkimiseen auttoi aluksi seosten säätö laihemmalle kun karttoja aluksi sääti - laihammalle/oikeampaan suuntaan mentäessä pätkiminen siirtyi ylemmäs ja ylemmäs kunnes nyt seokset OK mutta pätkiminen edelleen ongelma
näin :/
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
LM1815 ei poista ongelmaasi, sen uskallan sanoa kokemuksesta.
On oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: vaihdat anturin hall-tyyppiseksi tai laitat vr-muunninpiiriksi MAX992x-tuoteperheen lutikan. Hall-antureistakin ei ole kuin kaksi jotka pystyy _luotettavasti_ lukemaan pieniä hammasvälejä. Cherry GS 100502 ja Hamlin 55075. Noista olen itse nyt kokeillut Cherryä useammassa kokoonpanossa ja se lukee luotettavasti ainakin bemarin ja opelin 60-2 kiekkoja aina 8000 rpm asti.
Maximin vr-muunninta myy mm jb perf:
http://www.jbperf.com/dual_VR/v2_1.html
On oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: vaihdat anturin hall-tyyppiseksi tai laitat vr-muunninpiiriksi MAX992x-tuoteperheen lutikan. Hall-antureistakin ei ole kuin kaksi jotka pystyy _luotettavasti_ lukemaan pieniä hammasvälejä. Cherry GS 100502 ja Hamlin 55075. Noista olen itse nyt kokeillut Cherryä useammassa kokoonpanossa ja se lukee luotettavasti ainakin bemarin ja opelin 60-2 kiekkoja aina 8000 rpm asti.
Maximin vr-muunninta myy mm jb perf:
http://www.jbperf.com/dual_VR/v2_1.html
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Juu, toinen harrastaja joka on myös laittanu samanlaisee koneeseen megan, sanoi myös käyttäneensä tätä jbperfin piiriä ja sillä ei ollut ongelmia, sille tosin megan kai kasasi joku tuttu niin se ei itse osannut niin suoraan siitä sanoa muutakuin että tämä kaveri oli todennut että on parempi laittaa tämä piiri tähän käyttöön eikä edes kokeilla tota megan omaa. Kai se pitää hankkia kun toi Cherryn hall-anturi on sen verran pitkä että tää rako jossa VR-anturi autossa on - on niin ahdas ettei toi mahtuis pituutensa puolesta sinne.
Kokeillaan tota uutta piiriä ja ajellaan pintakaasulla siihen asti ellei muu auta
Kokeillaan tota uutta piiriä ja ajellaan pintakaasulla siihen asti ellei muu auta

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Eli onko nyt levyllä jotain räkää? Vai vr anturit yksinkertaisesti epäsopivat megan kera ? Kun on autoja mitkä soi hienosti vr anturilla ja modaamattomalla v3 levyllä. Anturin sisäinen resistanssi ratkaisee kovin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
En tiedä, levyllä ei pitäis olla mitää juotosongelmiakaan silmämääräisesti tutkien. Anturi on fiatin johtosarjan mukana tullut boschin anturi, siinä oli kokeilussa myös toinen - joku italialainen tarvikeanturi mutta sillä auto ei kiertänyt potikoiden säätelystä huolimatta kuin 3000rpm - ei vaikka laitto vastuksen johdon väliin.
Tän anturin resistanssista ei ole tietoa, mutta luulen sen olevan sama anturi mitä löytyy nettikaupoista, joissa ilmoitetaan resistanssi: Vastus [kOhm]:0,86 <- en tiedä onko kuinka soveltuva sitten
t:Henkka
Tän anturin resistanssista ei ole tietoa, mutta luulen sen olevan sama anturi mitä löytyy nettikaupoista, joissa ilmoitetaan resistanssi: Vastus [kOhm]:0,86 <- en tiedä onko kuinka soveltuva sitten
t:Henkka
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Sanokaas, tässä kun etsin antureita niin tajusin että kannessa nakutusanturiksi luulemani anturi onkin nokka-akselin asentotunnistin
Voiko sen käyttöönotosta olla apua? Se on jääny multa täysin sivuun koko anturi kun luulin alunperin nakutusanturiks.. kuulostaa aika PRO:lta jo, mutta voiks sen ottaa kampiakselin asentotunnistimen kaveriks jotenkin auttamaan tässä?

Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Ensimmäisen viestin oireiden perusteella, sanoisin ettei sytytysmuuntajan läpilyöntijännite riitä korkeammilla kierroksilla/suuremmilla sylinteripaineilla. 'Ohjaimen' primitiivisyydestä sitten aiheutuu häiriöitä myös kierrosluvun mittaukseen - tilanteissa joissa läpilyöntiä tulpan purkausvälissä ei tapahdu.
Tarkista sen puolan ohjausjännite (ensiö), suurenna hieman sytytysmuuntajan varausaikaa, tarkista myös seossuhde - sekin voi olla palokevoton.
Laittamasi kuvan perusteellakin näyttäisi seos ensin rikastuvan (menee palokelvottomaksi?), jonka jälkeen ei syty ja aiheutuu häiriö.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... stsync.jpg
Tarkista sen puolan ohjausjännite (ensiö), suurenna hieman sytytysmuuntajan varausaikaa, tarkista myös seossuhde - sekin voi olla palokevoton.
Laittamasi kuvan perusteellakin näyttäisi seos ensin rikastuvan (menee palokelvottomaksi?), jonka jälkeen ei syty ja aiheutuu häiriö.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... stsync.jpg
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Tää vois kyl kuulostaa loogiselta kun se tosiaan on parantunut se käynti seoksia laihentamalla, nyt tosin seokset oli säädetty tasaisiksi eikä parannusta enää tullut, mutta tiettyyn pisteeseen asti se kyllä auttoi - ja edelleenkin moottori jaksaa kiertää ilman pätkimistä huomattavasti pidemmälle osakaasulla. Täyskaasulla pätkiminen on paljon rajumpaa ja alkaa aiemmin.
Nythän puolalle menee kyllä releeltä ehkä hieman ohut johto, matka ei ole kovin pitkä mutta tuo vois olla kyllä yks syy. Kokeilin jo jossain kohtaa hieman nostaa latausaikaa mutta se ei mielestäni vaikuttanut. Toi piuha nyt ainakin on helppo uusia ja vaikka vähän yrittää mitata sitä ennen ja jälkeen että tapahtuko mitään.
Sen voisin testata ja vaihtaa tässä kyllä. Jotenkin tuo vika on kokoajan tosiaan liittynyt myös seoksiin ja moottorin rasitusasteeseen, mitä paksumpi seos sitä enemmän on pätkinyt ja mitä enemmän antaa kaasua niin sitä enemmän pätkii.
Nythän puolalle menee kyllä releeltä ehkä hieman ohut johto, matka ei ole kovin pitkä mutta tuo vois olla kyllä yks syy. Kokeilin jo jossain kohtaa hieman nostaa latausaikaa mutta se ei mielestäni vaikuttanut. Toi piuha nyt ainakin on helppo uusia ja vaikka vähän yrittää mitata sitä ennen ja jälkeen että tapahtuko mitään.
Sen voisin testata ja vaihtaa tässä kyllä. Jotenkin tuo vika on kokoajan tosiaan liittynyt myös seoksiin ja moottorin rasitusasteeseen, mitä paksumpi seos sitä enemmän on pätkinyt ja mitä enemmän antaa kaasua niin sitä enemmän pätkii.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Koita saada myös se jännite kestämään kunnollisena siellä yläkierroksilla koska sekin aiheuttaa huonoa kipinää koska se putoaa liian alas ja saattaa myös aiheuttaa häiriötä.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Nii tosiaan täs puhutaanki ohjausjännitteestä eli ei varsinaisesta "isosta virrasta" joka tulee tuolta releeltä, mut nii, eli teorias megalta saattas tulla siis liian ohut piuha ohjauspuolelle? Ei kai siel kovin kovaa virtaa muutenkaa kulje - voiks siihe sit vaikuttaa jollain, paksummil johdoilla kenties?
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Ohjausjännite ei muutu mihinkään kun se on 5 voltin ohjaus. Se on vain milliampeereita muutenkin. Ylläolevissa viestessä tarkoitettiin koko auton jännitetasoa. Tarkasta myös että megan 12 voltin näyttämä on oikein. Matala järjestelmäjännite tosiaan aiheuttaa vaikkamitä. hra B on oikeilla jäljillä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Näköjään toi megalogi ainaki meinaa että jännitteet tosiaan pyörii auton käydessä siellä 12.5-13.0 välillä, tosin välillä tipahtaen jopa alle 12v. Kun tuota seuraa niin pätkimistä tapahtuu muutenkin mutta osassa tuntuu osuvan kyllä yksiin että kun jännite putoaa alle 12v niin nykäisee kuten tässä kuvassa ( 11.9v ):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... olttia.png
Tuosta olikin jo puhetta mutta silloin laturin hihna luisti ja pistin sen vähän sen piikkiin enkä enää katsonut uudestaan, mutta akkukaa ei kyllä enää ole parhaassa kunnossa ja tuntuu olevan välillä vaikeuksia startata myös. Voisko tosiaan sit olla että ei vaan riitä jännite, tuonhan pitäis kaiketi olla auton ladatessa ja akun toimiessa kunnolla niin yli 13V - 13.5V nurkilla?
Mä mittailen vähän huomenna ja katotaa mitä mittari näyttää akulta ja puolan johdolta vs. Mega
https://dl.dropboxusercontent.com/u/237 ... olttia.png
Tuosta olikin jo puhetta mutta silloin laturin hihna luisti ja pistin sen vähän sen piikkiin enkä enää katsonut uudestaan, mutta akkukaa ei kyllä enää ole parhaassa kunnossa ja tuntuu olevan välillä vaikeuksia startata myös. Voisko tosiaan sit olla että ei vaan riitä jännite, tuonhan pitäis kaiketi olla auton ladatessa ja akun toimiessa kunnolla niin yli 13V - 13.5V nurkilla?
Mä mittailen vähän huomenna ja katotaa mitä mittari näyttää akulta ja puolan johdolta vs. Mega
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
No sen ohjauksen pitää olla 'oikeanlaista' kanttiaaltoa, jossa 'looginen ykkönen' eli varauksen muuntajalle kytkevä jännite, on lähellä viittä volttia ja irroittava jännite, jolla puola purkaa varauksen lähellä nollaa volttia eli kytkennästä riippuen ylös- tai alasvetovastuksen arvolla on myös merkitystä.fiat127 wrote:Nii tosiaan täs puhutaanki ohjausjännitteestä eli ei varsinaisesta "isosta virrasta" joka tulee tuolta releeltä...
Ensiökäämin syöttöjohtimen poikkipinta-alalla on jännitehäviön suhteen toki merkitystä, matalammalla jännitteellä puolaa joudutaan varaamaan pidempään, eikä siltikään välttämättä olla lähellä maksimivarausta - matalammalla varaustasolla myös toisiojännite jää matalammaksi.
Perussettiä...
- latausjännite ei saa notkua, kunnossa olevassa tyypillisesti luokkaa 14.2-14.4 volttia.
- johdotusten oltava riittäviä (vakioissa induktiivissa hukkakipinäsysteemeissä tyypillisesti ensiön syöttö ja maadoitus ovat luokkaa 1.5-1.75 mm2).
- päätteellisten puolien ohjauksen oltava pulssiteknisesti 'oikein' (TTL tmv. jännitetasot).
Last edited by Benkku on Tue May 27, 2014 19:58, edited 1 time in total.
Re: pitkittynyt pätkimisongelma korkeilla kierroksilla
Tää päivä menikin sit melkein kokonaan työpaikan pihaan tyhjentyneen renkaan kans tapellessa mutta nappasin mittarin mukaan äsken ja mittasin akulta 14V+ ja auton konehuoneessa olevalta jakoblokilta myös sen saman - MUTTA jakoblokilta releille on matkaa 20-30cm ja sillä matkalla jännite tippuu 12.xx Volttiin vaikka piuhat on 4mm2, pitää ottaa se blokki auki ja tutkia mikä siellä mättää - täytyy olla jotenkin karvalla kiinni ne piuhat jos noin jöötit piuhat hukkaa sillä matkalla tuon määrän virtaa. Käyn kohta vielä ropeltamassa sitä blokkia ja katson uusiks, jotai outoa sentää löyty 
