kokeiltu myös tuota metodia ja tuloksena savut pihalle sytkäboksistateg wrote:Kannattaa ottaa puolien syötön ohjaus bensapumpun releen takaa, niin välttyy ylimääräisltä hankinnoilta
Pari säätökysymystä
Moderator: Masi_K
Re: Pari säätökysymystä
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 
Re: Pari säätökysymystä
Mikäli on mennyt kytkemään väärin puolat tai laittanut softassa lähdön väärin päin, tästä ei ole apua, mutta koodinpäivityksen aiheuttaman puolien palamista ei enää pitäisi syntyä 
Re: Pari säätökysymystä
Niin kai mä nyt voin sit turvallisin mielin heivata nuo suutinten etuvastuket menemään kun tulee 12ohm suuttimet? Tai oikeastaan tiedän että niin mun pitää tehdä mutta kaikki nämä kantapäänkautta kokemukset opetti varmistamaan asian etukäteen, eikä jälkikäteen. 
Re: Pari säätökysymystä
Ei varsinkin kun noudattaa ohjeita ja irroittaa toimilaitteiden sulakkeet tai liittimet.teg wrote:....koodinpäivityksen aiheuttaman puolien palamista ei enää pitäisi syntyä
Re: Pari säätökysymystä
Oi suuret megasquirt jumalat! Nyt on uudet sarjoitetut ev14 12ohmilaiset asennettuna, varmistakaapa mulle vielä se tieto että voin etuvastukset heivata pois tuolta suutinjohdoista ilman että taas palaa jotku ajurit poksista?
Eikös se matala/korkea ohmi raja mene jossakin 8ohm tuntumassa?
Edit. 1.16A noista menis maksimissaan läpi sit.
Edit. 1.16A noista menis maksimissaan läpi sit.
-
Puuhastelija
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Pari säätökysymystä
etuvastukset voit ottaa pois.
Re: Pari säätökysymystä
Etuvastukset vaan pois ja vetoja.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Pari säätökysymystä
Kiitän kaikkia vastanneita! Autolla ajettu parit lenkit jo. 
Re: Pari säätökysymystä
VE Analyze live elikkä tunerstudion online rekisteröinti hankintalistalla seuraavaksi. Miten tuo ostaminen toimii? Säätöläppärillä ei millään pääse tuonne internetin ihmeelliseen maailmaan joten toiselta tietokoneelta pitää tuo tunerstudio rekisteröidä. Tuleeko vain esim. sähköpostiin joku activation code vai miten homma toimii?
Tuli megaan kytkettyä myös lambda (plx dm-6), mutta tunerstudio näyttää ainoastaan kahta eri lukemaa, 12.10 ja 16.90. Mitään tuossa välissä ei ole, oletan että olen missanut jotkut säädöt mutta mitkä? Olis aika oleellista saada ts:älle oikea afr arvo jos tuota ve analyze liveä meinaa hyödyntää.
Niin ja minkäslaisia sytkäennakoita porukat on käyttänyt launchilla? Siis turbovehkeissä. Miten myöhäselle tuon uskaltaa laittaa? Paineitten kerääminenhän tuntuu vain paranevan mitä myöhemmälle pistää, nyt -15 mikä kuulostaa jo aika hazardilta.
Tuli megaan kytkettyä myös lambda (plx dm-6), mutta tunerstudio näyttää ainoastaan kahta eri lukemaa, 12.10 ja 16.90. Mitään tuossa välissä ei ole, oletan että olen missanut jotkut säädöt mutta mitkä? Olis aika oleellista saada ts:älle oikea afr arvo jos tuota ve analyze liveä meinaa hyödyntää.
Niin ja minkäslaisia sytkäennakoita porukat on käyttänyt launchilla? Siis turbovehkeissä. Miten myöhäselle tuon uskaltaa laittaa? Paineitten kerääminenhän tuntuu vain paranevan mitä myöhemmälle pistää, nyt -15 mikä kuulostaa jo aika hazardilta.
Re: Pari säätökysymystä
tohon lamda ongelmaan. onko valittu laajakaista lamda ja kalibroitu oikein? olisko ollut 10-20 afr ja 0-5V.
-
MrFairlane
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Pari säätökysymystä
Paukku taitaa olla aina aika hazardia turboille. Räksterissä on kerätty tähän mennessä paineet ihan normikartan mukaan, kun turbot eivät ole rakennettu paukkua ajatellen. My two cents.Suiza wrote: Niin ja minkäslaisia sytkäennakoita porukat on käyttänyt launchilla? Siis turbovehkeissä. Miten myöhäselle tuon uskaltaa laittaa? Paineitten kerääminenhän tuntuu vain paranevan mitä myöhemmälle pistää, nyt -15 mikä kuulostaa jo aika hazardilta.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
Puuhastelija
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Pari säätökysymystä
Joo aktivointi koodi tulee sähköpostiin ja se toimii kolmessa tetokoneessaSuiza wrote:VE Analyze live elikkä tunerstudion online rekisteröinti hankintalistalla seuraavaksi. Miten tuo ostaminen toimii? Säätöläppärillä ei millään pääse tuonne internetin ihmeelliseen maailmaan joten toiselta tietokoneelta pitää tuo tunerstudio rekisteröidä. Tuleeko vain esim. sähköpostiin joku activation code vai miten homma toimii?
Launchissa voi käyttää vaikka -50 astetta sytytyksessä, käytä sitä millä toimii parhaiten ja paine nousee nopeiten.
Soitin tossa joku aika sitten turbo pajalle missä oli kunnostettu tuo yks turbo ja kysyin et voiko siinä käyttää launchia sen kanssa. Ja kaveri sano et kyllä voi, ei ole mitään estettä.
Re: Pari säätökysymystä
Seelvä, koitin tuolle lambajutulle tehdä jotakin mutta vaikka kaikki valikot kävin läpi niin en löytänyt muuta kuin se mistä sai valita "single wideband" ja "local"
Haluaisiko joku vähän valottaa?
Ja tuo autotunen myymä com->usb kaapeli on vissiin oikealla com liittimellä (en nyt muista oliko naaras/uros) jotta käy megasquirttiin? Eiköhän se ihan siihen hommaan ole tarkoitettukkin.
Haluaisiko joku vähän valottaa?
Ja tuo autotunen myymä com->usb kaapeli on vissiin oikealla com liittimellä (en nyt muista oliko naaras/uros) jotta käy megasquirttiin? Eiköhän se ihan siihen hommaan ole tarkoitettukkin.
-
Puuhastelija
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Pari säätökysymystä
Tools valikosta löytyy kalibrointi sille lambdalle.
Re: Pari säätökysymystä
Eikös kysyjällä ollut ms1 ? Siin ei tuollaista ole.Puuhastelija wrote:Tools valikosta löytyy kalibrointi sille lambdalle.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Pari säätökysymystä
ekassa viestissä
" Boksina ms2 v2.2, launch, 4bar map ja wastedspark sytkä, koneena nissanin ca18det, polttoaineena E85. Koodina muistaakseni 3.3.1 ja Tunerstudion jollakin lite versiolla säätelen. "
" Boksina ms2 v2.2, launch, 4bar map ja wastedspark sytkä, koneena nissanin ca18det, polttoaineena E85. Koodina muistaakseni 3.3.1 ja Tunerstudion jollakin lite versiolla säätelen. "
-
MrFairlane
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Pari säätökysymystä
File -> Project -> Project properties -> Settings -> EGO O2 Sensor
Sieltä valkkaat sopivan
Settings -> Enrichments -> EGO SEnsor Type -> Wideband ja Sensor typeen 2.5v
Jostain syystä en saanut pari vuotta sitten toimimaan LC-1 Defaulttia LC-1:n kanssa mutta kun vaihtoi molemmista päistä skaalauksen tuohon Innovate/PLX 0-5v/10-20AFR:ään niin alkoi toimimaan.
Sieltä valkkaat sopivan
Settings -> Enrichments -> EGO SEnsor Type -> Wideband ja Sensor typeen 2.5v
Jostain syystä en saanut pari vuotta sitten toimimaan LC-1 Defaulttia LC-1:n kanssa mutta kun vaihtoi molemmista päistä skaalauksen tuohon Innovate/PLX 0-5v/10-20AFR:ään niin alkoi toimimaan.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
Puuhastelija
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Pari säätökysymystä
Mun mielestä "tools" valikosta löytyy "calibrate AFR table" ja sieltä laitat oikeet asetukset ja sen jälkeen sit sinne "EGO controll" ikkunaan laitat oikeet asetukset. Pitäs toimiaTimoS wrote:ekassa viestissä
" Boksina ms2 v2.2, launch, 4bar map ja wastedspark sytkä, koneena nissanin ca18det, polttoaineena E85. Koodina muistaakseni 3.3.1 ja Tunerstudion jollakin lite versiolla säätelen. "
Re: Pari säätökysymystä
Näillä mennään, kiitoksia taas kerran!
Re: Pari säätökysymystä
Kappas joo. Puusilmä vauhdissa taas.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Pari säätökysymystä
Lambdan sain näyttämään todellista lukemaa ja ve analyze live pelaa kuin unelma, kieltämättä jokasen pennin arvonen ohjelma!! Kyllä minä olisin jo raapinut tukan päästäni ennenkuin olisin saanu auton käymään edes niin nätisti kuin se nyt käy.
Tosin pieni epäkohta/ominaisuus/käyttäjän vika vielä arveluttaa. Jos kone on käynyt pitkään tyhjäkäyntiä autotune päällä esim 45kpa 1200rpm, niin se on korjannut seoksen sinne 14.7 kohtaan ja kaikki tuntuu pelaavan hyvin -> Kerran painaa kaasua ja antaa tyhjäkäynnin tasautua taas niin se voi mennä esim 40kpa 1100rpm, tästä sitten kun antaa vähän kaasua niin sininen pilkkuhan menee tuon edellisen tyhjäkäyntikohdan yli, mutta nyt on kaasuläppä on auki huomattavasti enemmän joten vetää sikalaihalle hetkellisesti kunnes alkaa ottaa kierroksia. Tästä johtuen kone miettii hetken aikaa, ajossakin on melko pomppimista pintakaasulla ajaessa jos edellä mainittu skenaario on tapahtunut.
Ve analyzehan toimii kuten pitääkin, mutta kannattaisko nuo tyhjäkäynti + 500rpm kierrokset säätää manuaalisesti ja antaa tunerstudion säätää vasta loput kartasta? Mielestäni siellä autotune valikossa oli raja-arvot mistä valita kierrosalue jolloin autotune on voimassa.
Ähh... Oikeastaan tuli vastattua itselleni juuri tätä kirjottaessa, pitääpä huomenna kokeilla tuota.
Tosin pieni epäkohta/ominaisuus/käyttäjän vika vielä arveluttaa. Jos kone on käynyt pitkään tyhjäkäyntiä autotune päällä esim 45kpa 1200rpm, niin se on korjannut seoksen sinne 14.7 kohtaan ja kaikki tuntuu pelaavan hyvin -> Kerran painaa kaasua ja antaa tyhjäkäynnin tasautua taas niin se voi mennä esim 40kpa 1100rpm, tästä sitten kun antaa vähän kaasua niin sininen pilkkuhan menee tuon edellisen tyhjäkäyntikohdan yli, mutta nyt on kaasuläppä on auki huomattavasti enemmän joten vetää sikalaihalle hetkellisesti kunnes alkaa ottaa kierroksia. Tästä johtuen kone miettii hetken aikaa, ajossakin on melko pomppimista pintakaasulla ajaessa jos edellä mainittu skenaario on tapahtunut.
Ve analyzehan toimii kuten pitääkin, mutta kannattaisko nuo tyhjäkäynti + 500rpm kierrokset säätää manuaalisesti ja antaa tunerstudion säätää vasta loput kartasta? Mielestäni siellä autotune valikossa oli raja-arvot mistä valita kierrosalue jolloin autotune on voimassa.
Ähh... Oikeastaan tuli vastattua itselleni juuri tätä kirjottaessa, pitääpä huomenna kokeilla tuota.
-
Teersen Joonas
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Thu Nov 09, 2006 19:28
- Location: Kaustinen
Re: Pari säätökysymystä
Itse totesin ainakin että tuo VE analyze live on loistava apu (varsinkin yksinään säätävälle) mutta tyhjäkäynnin säätöä ei sen kontolle kannata jättää, pääsee vähemmällä kun säätää itse...
Re: Pari säätökysymystä
Seelvä, noin pitää yrittää tulevaisuudessa tehdä.
Tuli äsken kaveriporukassa piinattua pieniä päitämme kun yks jantteri heitti kysymyksen ilmoille että miten ihmeessä mikään moottorinohjaus voi toimia ilma nokka-akselisensoria?
Luulisi että ainakin puolet ajasta tuo yrittäisi pakotahdin lopussa sytyttää, eikä puristustahdin lopussa.
Tosin wasted spark sytkällähän tällä ei ole väliä, mutta jos esim megaruutta + triggeri kampuralla ja cop sytkä, millä ihmeellä se tietää onko pytyssä menossa pako vai puristustahti?
Tuli äsken kaveriporukassa piinattua pieniä päitämme kun yks jantteri heitti kysymyksen ilmoille että miten ihmeessä mikään moottorinohjaus voi toimia ilma nokka-akselisensoria?
Luulisi että ainakin puolet ajasta tuo yrittäisi pakotahdin lopussa sytyttää, eikä puristustahdin lopussa.
Tosin wasted spark sytkällähän tällä ei ole väliä, mutta jos esim megaruutta + triggeri kampuralla ja cop sytkä, millä ihmeellä se tietää onko pytyssä menossa pako vai puristustahti?
-
JaniM
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Pari säätökysymystä
Sekventiaaliin tarvitaan se nokkatieto, myös Megassa.
-
Puuhastelija
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Pari säätökysymystä
Nokkatiedon sijasta voidaan myös joissakin tapauksissa käyttää MAP anturin tietoa josta ohjainlaite tunnistaa minkä sylinterin kohdalla mennään.
Myöskin joissakin tapauksissa auto käynnistetään wasted spark tyyliin ja kun auto käy niin sen jälkeen vaihdetaan COP moodiin joko arpomalla tai jonkun muun tiedon perusteella
Esimerkiksi jos nokka-akselin asentotieto puuttuu mersun kuorma-autossa niin ohjainlaite arpoo kokeilemalla millon lähtee käyntiin, Startti on pitkä mutta lähtee kuitenkiin käyntiin. vaikka onkin dieseli niin periaate on ihan sama.
Myöskin joissakin tapauksissa auto käynnistetään wasted spark tyyliin ja kun auto käy niin sen jälkeen vaihdetaan COP moodiin joko arpomalla tai jonkun muun tiedon perusteella
Esimerkiksi jos nokka-akselin asentotieto puuttuu mersun kuorma-autossa niin ohjainlaite arpoo kokeilemalla millon lähtee käyntiin, Startti on pitkä mutta lähtee kuitenkiin käyntiin. vaikka onkin dieseli niin periaate on ihan sama.
Re: Pari säätökysymystä
Nokan asentotunnistuksessa sana arpominen särähtää korvaan ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Pari säätökysymystä
Samalla tavalla se COP toimii hukkakipinäperiaatteella. Tulpassa lyö kipinä joka kerta kun mäntä on tulossa ylös. Toinen kipinä vaan sattuu pakotahdille.Teersen Joonas wrote: Luulisi että ainakin puolet ajasta tuo yrittäisi pakotahdin lopussa sytyttää, eikä puristustahdin lopussa.![]()
Tosin wasted spark sytkällähän tällä ei ole väliä, mutta jos esim megaruutta + triggeri kampuralla ja cop sytkä, millä ihmeellä se tietää onko pytyssä menossa pako vai puristustahti?
MS extran manuaalissa on esitetty kytkentä ja wikipediassa periaate.
-
Puuhastelija
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Pari säätökysymystä
Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa mistä arvotaan joten helppo homma.Masi_K wrote:Nokan asentotunnistuksessa sana arpominen särähtää korvaan ?
Re: Pari säätökysymystä
Täydellisen epävarma metodi, varsinkin kun ohjain on koodiltaan primitiivinen.Puuhastelija wrote:Nokkatiedon sijasta voidaan myös joissakin tapauksissa käyttää MAP anturin tietoa josta ohjainlaite tunnistaa minkä sylinterin kohdalla mennään.
Re: Pari säätökysymystä
Asia selvä! Nyt on auto säädetty autotunen kera alipaineilla joka kierrosalueella toimimaan ok ja normiajelu on jo lepposaa ja hyvää. Mutta mistä ihmeen hatusta tuo sytkäkartta on vedettävä? Ei paljoa uskalla ylipaineilla vielä ajella ennenkuin saa jonkun varmasti varovaisen kartan.
Ei kukaan haluaisi mulle jonkun semmosen kartan jolla moottori ei ainakaan ennakon puolesta räjähdä?
Tai haluasiko joku pistää oman e85 pikkukone iso turpo kombinaatio sytkäkarttansa nähtäväksi? Koneenahan on tuommonen 1.8l ca18det hx40 hyrrällä mitä on aikomus paineistaa penkissä sinne 2bar saakka ihan ammattilaisen toimesta kunhan on nyt ensin perussäädöt vähänkään sinnepäin.
Ei kukaan haluaisi mulle jonkun semmosen kartan jolla moottori ei ainakaan ennakon puolesta räjähdä?
Tai haluasiko joku pistää oman e85 pikkukone iso turpo kombinaatio sytkäkarttansa nähtäväksi? Koneenahan on tuommonen 1.8l ca18det hx40 hyrrällä mitä on aikomus paineistaa penkissä sinne 2bar saakka ihan ammattilaisen toimesta kunhan on nyt ensin perussäädöt vähänkään sinnepäin.