Lastentauteja sytkäohjauksessa...
Moderator: Masi_K
Lastentauteja sytkäohjauksessa...
Morjens,
Päivän ohjelmana oli laittaa Mega (koodi extra 021u muistaakseni) ohjaamaan sytkää. Kytkentä on
tämän kaltainen, paitsi että Fidlen asemesta käytetään uutta lähtöä.
Kone lähtee hyvin käyntiin ja käy joutokäyntiä, mutta kun yritetään lähteä liikkeelle ja ajaa noin alle 2000rpm alueella, tuntuu kuin pyttyjä jäisi välistä (kone putputtaa), nakuttaa hieman, tehoa ei ole yms. Lisäksi ilmiö on kiekkamittaristakin havaittavissa, sen osoitus laskee vaikka kierrokset nousevat. Kun päästään noin 2000 kohdalle, tulee kuin potku selkään ja kaikki toimii normaalisti lukuun ottamatta pientä pätkimistä tasakaasulla. Tämä siis käytettäessä Fixed Anglea. En kokeillut karttojen käyttöä sen enempää koska tähän ilmiöön ei tullut muutosta. Mikä neuvoksi?
Päivän ohjelmana oli laittaa Mega (koodi extra 021u muistaakseni) ohjaamaan sytkää. Kytkentä on
tämän kaltainen, paitsi että Fidlen asemesta käytetään uutta lähtöä.
Kone lähtee hyvin käyntiin ja käy joutokäyntiä, mutta kun yritetään lähteä liikkeelle ja ajaa noin alle 2000rpm alueella, tuntuu kuin pyttyjä jäisi välistä (kone putputtaa), nakuttaa hieman, tehoa ei ole yms. Lisäksi ilmiö on kiekkamittaristakin havaittavissa, sen osoitus laskee vaikka kierrokset nousevat. Kun päästään noin 2000 kohdalle, tulee kuin potku selkään ja kaikki toimii normaalisti lukuun ottamatta pientä pätkimistä tasakaasulla. Tämä siis käytettäessä Fixed Anglea. En kokeillut karttojen käyttöä sen enempää koska tähän ilmiöön ei tullut muutosta. Mikä neuvoksi?
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Mua ihmetetyttää toi Hall-anturilta sytkäyksikölle nastaan 5 menevä johto, mitähän varten se on? Mulla on Boschin 137 yksikkö ja se toimii suoraan Megan ohjaamana ilman ylösvetovastusta. Onko sulla kiekkamittari kytketty suoraan puolan miinukseen vai johonkin muualle?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
No niin selkeytti vähäsen 
Mä en saanut 123 yksikköä toimimaan muulla kuin +12V ylösvedolla. Siirryin sitten muutenkin tuohon 137 yksiköön kun selvisi että 123 ei ohjaa latausaikaa ja sillon ei extra koodissakaan ollut dwell asetuksia. Ootko koittanut miten toimii jos megan antama signaali on invertoitu? Ja ootko lampulla kattonut että ennakko pysyy paikallaan kun käyttää fixed anglea?

Mä en saanut 123 yksikköä toimimaan muulla kuin +12V ylösvedolla. Siirryin sitten muutenkin tuohon 137 yksiköön kun selvisi että 123 ei ohjaa latausaikaa ja sillon ei extra koodissakaan ollut dwell asetuksia. Ootko koittanut miten toimii jos megan antama signaali on invertoitu? Ja ootko lampulla kattonut että ennakko pysyy paikallaan kun käyttää fixed anglea?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Hessulla on tuo ylösveto, sytkälähtö on otettu ledistä:TVH wrote: Mä en saanut 123 yksikköä toimimaan muulla kuin +12V ylösvedolla.

E: Tarkennan vielä että tuolla kytkennällä ylösveto menee +5V:iin. Mulla se kuitenkin oli ihan ok 4k7 vastuksellakin.
Last edited by KariM on Wed Mar 02, 2005 21:19, edited 1 time in total.
Nyt on kokeiltu kolmellakin eri Hallille tarkoitetulla modulilla, aina vaan rötää kun lähdetään tyhjäkäynniltä kiihdyttämään kuorman kanssa. Oire poistuu hiukan alle 2krpm. Mega näkee kierrosluvun oikein, mutta sen sijaan puolalta jää silloin tällöin kipinä tai pari väliin. Tämä todettiin samplaamalla puolan signaalia ja katsomalla jälkeä sound editorilla. Voiko olla, että megan antama signaali sytkämodulille on liian heikko tai muuten kelvoton muodoltaan?
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Olekto kokeillut dwell-säätöjä, tai yksikköä mikä hoitaa itse dwellin?Hessu wrote:Nyt on kokeiltu kolmellakin eri Hallille tarkoitetulla modulilla, aina vaan rötää kun lähdetään tyhjäkäynniltä kiihdyttämään kuorman kanssa. Oire poistuu hiukan alle 2krpm. Mega näkee kierrosluvun oikein, mutta sen sijaan puolalta jää silloin tällöin kipinä tai pari väliin. Tämä todettiin samplaamalla puolan signaalia ja katsomalla jälkeä sound editorilla. Voiko olla, että megan antama signaali sytkämodulille on liian heikko tai muuten kelvoton muodoltaan?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Tämän hetken tilanne on se, että hankkiuduin eroon Boschin sytkämodulista ja asensin MSD 6AL -boksin kun sellainen sattui varastossa olemaan. Tällehän kelpaa triggeriksi mikä vain. Laitoin sen trigger inverted-jutun päälle Megatunesta, kuten tälle boksille kuuluu. Samalla muutin Hallin jännitteen syötön 5V:stä 12V:iin, toki edelleen se 10 ohm vastus välissä. Pyrkimys oli varmistaa, että signaali on tarpeeksi voimakas.
Eipä auta, rötää aivan samalla lailla kuin ennen. Kun tämä tapahtuu, heittelee Megatunen mukaan ennakko villisti aivan laidasta laitaan. Kun laittaa Fixed Anglen päälle, toiminta on jo melkein virheetön. Päivän saldo on siis ainoastaan toimimattomaksi saatu kierroslukumittari
Eipä auta, rötää aivan samalla lailla kuin ennen. Kun tämä tapahtuu, heittelee Megatunen mukaan ennakko villisti aivan laidasta laitaan. Kun laittaa Fixed Anglen päälle, toiminta on jo melkein virheetön. Päivän saldo on siis ainoastaan toimimattomaksi saatu kierroslukumittari

VW T1 -68 MS1 + EDIS
Otappa logi ja linkitä tänne, kuullostaa omituiselta...Hessu wrote:Tämän hetken tilanne on se, että hankkiuduin eroon Boschin sytkämodulista ja asensin MSD 6AL -boksin kun sellainen sattui varastossa olemaan. Tällehän kelpaa triggeriksi mikä vain. Laitoin sen trigger inverted-jutun päälle Megatunesta, kuten tälle boksille kuuluu. Samalla muutin Hallin jännitteen syötön 5V:stä 12V:iin, toki edelleen se 10 ohm vastus välissä. Pyrkimys oli varmistaa, että signaali on tarpeeksi voimakas.
Eipä auta, rötää aivan samalla lailla kuin ennen. Kun tämä tapahtuu, heittelee Megatunen mukaan ennakko villisti aivan laidasta laitaan. Kun laittaa Fixed Anglen päälle, toiminta on jo melkein virheetön. Päivän saldo on siis ainoastaan toimimattomaksi saatu kierroslukumittari
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Heitin epätoivoissani 022i koodin sisään ja kas kummaa, röpellykset tuntuisivat asettuneen huomattavasti vähäisemmälle tasolle. Sytkä- ja bensakartat olivat oletusarvoissaan lukkuunottamatta pientä säätöä tyhjäkäyntialueella, joten yhden kauppareissun perusteella en osaa enempää sanoa. Meinasi tulla kylmä hiki kun en millään saanut päivityksen jälkeen konetta käynnistymään kunnolla, ainoastaan surkeaa putputusta... No, MT oli päättänyt jossain välissä jakaa req_fuel arvon kahdella, eli bensan puutetta siinä vain podettiin... Luottavaisin mielin jatkamme eteenpäin. Ehkä ei sittenkään tarvitse asentaa kaasaria ja kärjellistä jakajaa 

VW T1 -68 MS1 + EDIS