Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Thu Oct 17, 2013 9:54
Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Mitenkäs olette saaneet ko. yhdistelmät toimimaan?
Minulla pikkulohko chevy(305) ja mega 1 v2.2
Ongelma kun laittaa vaihteen päälle ja pitää jarrulla paikallaan tahtoo kone sammua.. Tyhjäkäyntiäkään ei viitsisi hulluna nostaa..
Miten helppoa on saada esim opelin (motronic) lisäilmaventtiili pelaamaan tuon megan kanssa? Vai löytyykö muita konsteja?
Minulla pikkulohko chevy(305) ja mega 1 v2.2
Ongelma kun laittaa vaihteen päälle ja pitää jarrulla paikallaan tahtoo kone sammua.. Tyhjäkäyntiäkään ei viitsisi hulluna nostaa..
Miten helppoa on saada esim opelin (motronic) lisäilmaventtiili pelaamaan tuon megan kanssa? Vai löytyykö muita konsteja?
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Volvon mekaaninen lisäilmaluisti. Vain plus ja maa kiinni ja menoksi. Ei edes liity megaan mitenkään.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Thu Oct 17, 2013 9:54
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Kuullostaa jo miltei liian helpolta..MrFairlane wrote:Volvon mekaaninen lisäilmaluisti. Vain plus ja maa kiinni ja menoksi. Ei edes liity megaan mitenkään.
Minkäs mallin volvoista tommosta löytyy? Ja pelaa oikiasti hyvin?

-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#idle
Äh.. tuli vähän nopeasti vastattua. Toimii vain kylmäalueen kierrosten nostoon toi linkin Bosch auxiliary air regulator.
Vaihtoehtojahan on siis ihan oikea closed loop tyhjäkäyntiventtiili tai sitten olisi ihan pelkkä on-off tyyppinen venttiili, jonka voisi virittää vaikka shifteriltä.
Olet kai tehnyt kartat siten että vapaalla tyhjäkäynnin alapuolella ennakkoa ja bensaa tulee lisää että kierrokset nousee? Esim. tyhjäkäynti 600 jossa ennakko 10 ja bensaa 40. 400RPM:ssä sitten vaikka ennakko 13 ja bensaa 45.
Tasoittaa aika mukavasti.
Äh.. tuli vähän nopeasti vastattua. Toimii vain kylmäalueen kierrosten nostoon toi linkin Bosch auxiliary air regulator.
Vaihtoehtojahan on siis ihan oikea closed loop tyhjäkäyntiventtiili tai sitten olisi ihan pelkkä on-off tyyppinen venttiili, jonka voisi virittää vaikka shifteriltä.
Olet kai tehnyt kartat siten että vapaalla tyhjäkäynnin alapuolella ennakkoa ja bensaa tulee lisää että kierrokset nousee? Esim. tyhjäkäynti 600 jossa ennakko 10 ja bensaa 40. 400RPM:ssä sitten vaikka ennakko 13 ja bensaa 45.
Tasoittaa aika mukavasti.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Thu Oct 17, 2013 9:54
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Mega on mulla "fuel only" eli tuota syttyä en oikein pysty nuin säätää. Ja muutenkin on vielä säädöt hakusessa. Sain vasta laajakaistan niin eikähän nuo tuosta asetu.. Tuolla kiinalaisella kapeakaistalla kun oli lambda korjaus päällä auto nyki pirusti ja lambda mittari seilas samaa tahtia. Kun lambda korjauksen otti pois meno rauhottu huomattavasti myös siinä mittarissa! Mistäköhän moinen johtuu?
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Ohjainlaite korjas seosta liian isolla kädellä ja siitäkautta sitten alkanut vispaamaan. Kapeakaistaiset eivät vaan yksinkertaisesti sovellu mukavasti diy moottoriohjauksien sekaan. Niistä näkee kyllä sen stoikiometrisen ja soveltuvat muutenkin vain tarkkailuun. Laajurin kanssa säätökin pelaa buenosti. Johtuuko tämä sitten vain siitä että laajakaista on hitaampi ja sitäkautta ei nää nopeita transientteja ja ei ala vispaamaan käytännössä ikinä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Kapeakaistan kanssa huomasin aikanaan että EGO correction step counter kannattaa laittaa millisekuntien mukaan ettei kone ala "resonoimaan" korjauksen mukaan niin helposti.
Olisikohan mulla ollut Ign event step luokkaa 50-60 ms ja step size 2 TBI:n kanssa?
Ja kartan manuaaliseen säätöön kannattaa käyttää ennemmin EGO correction-mittaria kuin pelkkää lambdaa/AFR:ää koska se toimii vähän laajakaistamaisemmin kun korjaus suurenee suuremmilla karttavirheillä.
Mutta joo..kapeakaistan kanssa kartan rakentaminen kesti viikkoja ja laajakaistalla tunteja/minuutteja.
Kokemukseni kapeakaistoista on tosin ajalta ennen Autotunea, joten kai se on siitä helpottunut.
Olisikohan mulla ollut Ign event step luokkaa 50-60 ms ja step size 2 TBI:n kanssa?
Ja kartan manuaaliseen säätöön kannattaa käyttää ennemmin EGO correction-mittaria kuin pelkkää lambdaa/AFR:ää koska se toimii vähän laajakaistamaisemmin kun korjaus suurenee suuremmilla karttavirheillä.
Mutta joo..kapeakaistan kanssa kartan rakentaminen kesti viikkoja ja laajakaistalla tunteja/minuutteja.
Kokemukseni kapeakaistoista on tosin ajalta ennen Autotunea, joten kai se on siitä helpottunut.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Thu Oct 17, 2013 9:54
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Osaisko joku antaa tuhon hommaan neuvoja? Millainen venttiili ja kytkennät/vaatiiko muutoksia levylle?MrFairlane wrote:
Vaihtoehtojahan on siis ihan oikea closed loop tyhjäkäyntiventtiili
Ja onko jollain oikein kokemuksia toimivasta konstruktiosta..
Kiitos!
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Ihan perus pwm ohjattu 2 tai 3 napainen venttiili. Sitten asetuksista closed loop päälle ja hieromaan. Se on vaikeaa ja ms1 kohdalla experimental. Ohjeistuksetkin aikalailla laihat tämän suhteen. Myöskin VE ja sytkä kartat pitää olla tyhjäkäynnin kahtapuolta kunnossa.


Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Thu Oct 17, 2013 9:54
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Kiitos kun masensit asentajan... experimental..
Kyllä kai tuota pitää koittaa opetella. Nyt tuli vaan kampiakselin hionnan+laakeroinnin mittainen tauko säätelyyn..kele!:(
Kyllä kai tuota pitää koittaa opetella. Nyt tuli vaan kampiakselin hionnan+laakeroinnin mittainen tauko säätelyyn..kele!:(
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Huhujen mukaan joillain käy jopa kaasarillakin tyhjää myös vaihdepäällä, joten ei kai tuo closedloop mikään pakollinen ole.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Thu Oct 17, 2013 9:54
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Kyllä tuossakin jotain perää taitaa olla.. Minä en oikein hyvin kaasarin toimintaperiaatetta tunne mutta onko kaasarissa joku toiminto tuhon hommaan?Turbiini wrote:Huhujen mukaan joillain käy jopa kaasarillakin tyhjää myös vaihdepäällä, joten ei kai tuo closedloop mikään pakollinen ole.
Jos ei niin kyllähän ruiskukin pitää saada käymään ilman tuota venttiiliä.
Re: Mega ilman tyhjäkäyntiventtiiliä + automaatti laatikko
Kaasarilla vaan se käynti on aina pakko ruuvata inasen yli että vaihde päällä se on ok. Suljetulla ympyrällä sen saa pysymään aina samassa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII