M-B M103 Trikkeröinti

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

M-B M103 Trikkeröinti

Post by Kooee »

Tuollainen 3 litrainen ja 12 venttiilinen moottori odottelee megan asennusta.
Olen miettinyt miten järjestäisin trikkeripyörälle paikan. Tarkoitus olisi käyttää sytytyksessä hukkakipinäpuolaa, niin pääsisi samalla eroon jakajasta.

Tilaa ei ole paljoa koneen etupuolella ja vauhtipyörässä oleva alkuperäinen on sopimaton (3 limppua) megan luettavaksi.

Ruotsissa on saatavana kyllä valmis trikkeripyörä joka tulee värinänvaimentimen tilalle mutta en haluaisi luopua siitä, koska kutosen pitkä kampiakseli ei välttämättä kestä ilman.

Yksi vaihtoehto olisi kai 6-1 värinänvaimentimeen. Kuinka korkeita "nastojen" pitäisi olla että niitä saisi luettua luotettavasti?

Muita toimivia ideoita?
T: Kooee
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Höylä »

Kooee wrote:
Tilaa ei ole paljoa koneen etupuolella ja vauhtipyörässä oleva alkuperäinen on sopimaton (3 limppua) megan luettavaksi.
ja tämä tieto perustuu kenen mutuun :shock: kyllä se mersun oma triggeröinti on ihan täysin mega yhteensopiva, mutta teettää vain hieman enemmän ajatustyötä, kuin joku 36-1 triggeröinti saada se toimimaan megan kanssa... mersussa tais olla VR-anturit vauhtipyörällä ja koneen etupäässä lukemassa sitä 1 kpl "diagnostiikka" nastaa (sitä voi käyttää ilmoittamaan koska vaihtuu kampiakselin kierros työkierrossa...)

kuitenkin ne mersun omat triggeröinnit on täysin hyödynnettävissä, jos ei halua rakentaa jotain perinteisempää (36-1, 36-1/2nd trigger jne.)triggeröintiä...

yhteen M102 koneeseen joskus tein 12-1 triggerin värinänvaimentimeen (se alkuperäinen nasta pois ja 11 muuta tilalle ja perän ABS:n vr-anturi niitä lukemaan), muuten toimi ihan hyvin, mutta hukkakipinää ei saatu ikinä täysin luotettavasti toimimaan :? tahtoi poltella sytkäkiveä ja muutakin sekoilua oli ajoittain, pidettiin sitten alkuperäinen jakajasytkä, kun kerran oli luotettavampi, megalle kierrostieto kuitenkin tuli tuolta omavalmiste triggeripyörältä, eikä sen kanssa ollut ongelmia...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Turbiini »

Jep vauhtipyörän anturilla saa jakaja sytkän ja jos lisäksi kytkee vielä värinänvaimentimen anturin joka on alunperin vain diagnoosipistoketta varten ni saa hukkakipinänkin.
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Kooee »

Turbiini wrote:Jep vauhtipyörän anturilla saa jakaja sytkän ja jos lisäksi kytkee vielä värinänvaimentimen anturin joka on alunperin vain diagnoosipistoketta varten ni saa hukkakipinänkin.

Eli miten tuo käytännössä pitää tehdä? Hukkakipinä olisi tulossa.
T: Kooee
Zuuzo
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Jun 26, 2011 9:38

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Zuuzo »

Kooee wrote:
Turbiini wrote:Jep vauhtipyörän anturilla saa jakaja sytkän ja jos lisäksi kytkee vielä värinänvaimentimen anturin joka on alunperin vain diagnoosipistoketta varten ni saa hukkakipinänkin.

Eli miten tuo käytännössä pitää tehdä? Hukkakipinä olisi tulossa.
Itteäkin kiinnostais tämä... Miten onnistuu?
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Kooee »

Eihän täällä saa tuollaisia kysellä! Pitää ihan itse selvitellä ja kokeilla... Ainakin omakohtaisen kokemusten mukaan. :x
Virittelin väliaikaisen ratkaisun vr-muunnin ja koneen oma triggeri ja anturi. Sain sen kyllä käymään mutta ennakot ovat tuplat kartassa oleviin ja heittelee. Vr-muunnin varmaan sekoilee. Tosin mulla on hall-modi ja VR-modi boxissa, nekin saatta aiheuttaa jotain. (Asetuksiin: jakajasytytys, triggerangle 75,sytkälähtö A) Muut asetukset sytkäkivien mukaan. Piti vaan saada siirrettyä autoa omavoimaisesti ja kun osat olivat hyllyssä kokeilin tuota.

Omaan tulee 12-1 pulttia värinänvaimentimeen, joita luetaan hall-anturilla. Pitää katsoa miten saa toimimaan.
Hyllystä löytyy myös 36-1 kiekko mutta en ala vielä sitä sovittamaan värinänvaimentimeen, jos vaan helpomman ratkaisun saa toimimaan.
T: Kooee
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by MrFairlane »

Kooee wrote:Eihän täällä saa tuollaisia kysellä! Pitää ihan itse selvitellä ja kokeilla... Ainakin omakohtaisen kokemusten mukaan. :x
Megasquirtin suomenkieliselle tekniselle tuelle maksetaan aika vähän verrattuna muiden aftermarket-moottorinohjaintoimittajien vastaaviin. :|
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Puuhastelija »

Ainakin ms2:ssa saa valittua kaksi triggeri pyörää joista toinen olis sitten se yksi hampainen ja senkin saa valittua että on kampiakselin mukana pyörivä. Ei kai se varmaan oo mikään erikoinen laittaa??? Korjatkaa toki jos mun ajatukset menee ihan metsään. en oo käytännössä tehny tollasta.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Puuhastelija »

Katohan vaan... Noin kahden minuutin hakemisella löytyi ohjeitakin.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Dual.htm
kremilin
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Sep 07, 2014 12:17

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by kremilin »

Meillä olisi pajalla m103 koneinen tenava. Pikkuhiljaa saatu moottoriswäpin jälkeen käymään omalla ruiskulla mutta nyt alkaisi sitten olemaan edessä ruiskun muutos vähän nykyaikaisempaan. (ja reserviin turboa varten)
No megasta ei nyt ole hirveästi kokemusta, Mäen starletissa sitä joskus aikanaan ihmettelin ja katselin. Jokseenkin lukenut tätä foorumia sekä käännettyä megamanualia.
Purkkikin on jo valmiiksi hankittu, rahvaalla tosin ei ollut varaa kuin ms1 prossuun jotenka sillä nyt pyritään extrakoodin avustuksella mennä etiäpäin.
Ihanne tilanne olisi saada orkkistriggeröinti toimimaan. Olen ymmärtänyt että siellä on kaksi VR-anturia.
Jotenka, korjatkaa jos olen väärässä;
-tarvitsen kaksi vr muunninta sekä toisen opton.

ihan jees, mutta tämän toisen opton kytkentää en ole löytänyt mistään noista manuaaleista selkeästi, lainatakseni käyttäjän Jazun kirjoitusta:
"toistin levyllä olevan opton kytkiksen, sille on 5v otettu r27 oikeasta päästä, 12v D9 oikeasta päästä, maa D2 alapäästä, signaali tähän tulee erillisellä db15 liittimellä, ja lähtevä signaali prossun pinniin 11."
Tollako sen nyt saisi rokkaamaan?

Tavoitteena tosiaan ajaa ruiskua sekä vaggilaisia wasted coppina.

Sitten seuraava topicciin liittymätön kysymys olisi, onko mitään edullisesti hankittavia suuttimia mitkä istuisi edes pienellä vaivalla tonne mersun imusarjaan?
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Mighty190 »

kremilin wrote:Meillä olisi pajalla m103 koneinen tenava. Pikkuhiljaa saatu moottoriswäpin jälkeen käymään omalla ruiskulla mutta nyt alkaisi sitten olemaan edessä ruiskun muutos vähän nykyaikaisempaan. (ja reserviin turboa varten)
No megasta ei nyt ole hirveästi kokemusta, Mäen starletissa sitä joskus aikanaan ihmettelin ja katselin. Jokseenkin lukenut tätä foorumia sekä käännettyä megamanualia.
Purkkikin on jo valmiiksi hankittu, rahvaalla tosin ei ollut varaa kuin ms1 prossuun jotenka sillä nyt pyritään extrakoodin avustuksella mennä etiäpäin.
Ihanne tilanne olisi saada orkkistriggeröinti toimimaan. Olen ymmärtänyt että siellä on kaksi VR-anturia.
Jotenka, korjatkaa jos olen väärässä;
-tarvitsen kaksi vr muunninta sekä toisen opton.

ihan jees, mutta tämän toisen opton kytkentää en ole löytänyt mistään noista manuaaleista selkeästi, lainatakseni käyttäjän Jazun kirjoitusta:
"toistin levyllä olevan opton kytkiksen, sille on 5v otettu r27 oikeasta päästä, 12v D9 oikeasta päästä, maa D2 alapäästä, signaali tähän tulee erillisellä db15 liittimellä, ja lähtevä signaali prossun pinniin 11."
Tollako sen nyt saisi rokkaamaan?

Tavoitteena tosiaan ajaa ruiskua sekä vaggilaisia wasted coppina.

Sitten seuraava topicciin liittymätön kysymys olisi, onko mitään edullisesti hankittavia suuttimia mitkä istuisi edes pienellä vaivalla tonne mersun imusarjaan?
Lähes mitkä vaan suuttimet ~14mm alapäällä sopii. Omassa ensin vanhan vaparisaabin siniset 250cc läskit, ja nyt tulossa 375cc 9-3 Aeron kapeammat suuttimet. Liitin on molemmissa EV1, jota saa esim. protopartsilta.
karhunen-
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Feb 03, 2016 8:42

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by karhunen- »

Itselläni on myös M103 megan asennus triggeröinti vaiheessa ja sovittelin kampiakselin hihnapyörään triggeriä. Ahdastahan sielä on värinänvaimentimen takia josta en halua luopua ja toisella puolella on taas flekti edessä. Vähän aikaa vaihtoehtoja etsiessä törmäsin järjestelmään jossa kone triggeröidään ainoastaan nokalta.
http://www.gptechservices.com.au/store/ ... ystem.html
Kyseisen setin kanssa ei saa vain sekventiaalisuutta mukaan joten parantelin ideaa siten että samasta kiekosta luetaan myös nokka akselin pyörimis/asento tieto erillisellä anturilla. Olin yhteydessä osan valmistajaan ja hän voi valmistaa sekventiaalisuuden mahdollistavan setin kahdella anturilla hintaan 210USD jos saa niitä 5 kappaletta myytyä. Joten kaikki kiinnostuneet olkaa yhteydessä!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Jasu »

Tuossahan on siis "tupla 36-1" triggerinä. Eli nokalta saatava signaali apinoi kammella olevaa triggeriä...

Mutta, laita tuohon vain 36-1 triggeripyörä, niin saat sen sekventaalisuudenkin käyttöösi jos niin haluat...

viewtopic.php?f=11&t=6339
Tuossa mulla on kammella 36-1, vielä ei ruiskua ole mutta kaverilla vastaavassa moottorissa on MS3:n kanssa sekventaaliruiskutus käytössä COP -puolilla, ja sekin pelkällä kammella olevalla triggeröinnillä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Vauhtivaunu »

karhunen- wrote: Kyseisen setin kanssa ei saa vain sekventiaalisuutta mukaan joten parantelin ideaa siten että samasta kiekosta luetaan myös nokka akselin pyörimis/asento tieto erillisellä anturilla.
Onko sulla tulossa Megasquirt 3 ja MS3X-lisälevy? Koska muilla megakokoonpanoilla et kutoskoneeseen sekventaalista suihkutusta saa. Sekventaalisytytyksestä vs. hukkakipinä ei taas ole juurikaan hyötyä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
karhunen-
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Feb 03, 2016 8:42

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by karhunen- »

Ongelmahan alunperin oli että kampiakselin päähän ei saa omasta mielestä järkevästi 36-1 kiekkoa joten päädyin tuohon nokalla olevaan "tupla" kiekkoon joka on käytännössä sama kuin kampiakselilla 36-1. Mutta pelkkä kampiakselin tieto ei riitä sekventiaalisuuteen joten tarvitsen vielä lisäksi "oikean" nokan pyörimistiedon. Boksina on ms3 prossulla varustettu freedrive eli aika pitkälti sama kuin ms3x levy mutta kunnon liittimellä ja kuorilla. Ensisijaisesti haluaisin päästöjen takia sekventiaalisuuden.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Jasu »

Kuten aiemmin kirjoitin, laita se 36-1 kiekko nokalle. Siten saat triggerin puolesta tarpeellisen tiedon sekventaalista syttyä/ruiskutusta varten.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
karhunen-
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Feb 03, 2016 8:42

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by karhunen- »

Tarkoitatko siis että yhdellä täysin normaalilla 36-1 kiekolla ja yhdellä anturilla saisin sekventiaalisen ohjauksen käyttöön? Vai jäikö multa nyt jotain välistä?
edit:
Tarkemmin ajateltuna nokalta saatu tieto kertoo boksille paljon enemmän kuin kampiakselilta saatu tieto, koska kampiakselilta saatu tieto ei kerro mikä tahti moottorissa on käynnissä. Ihmetyttää vain miksi muut näkevät vaivaa viritellessään kampiakselille triggeriä verrattuna siihen että heittää vaan virrajakajalla vesilintua ja laittaa tilalle triggerikiekon
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Jasu »

karhunen- wrote:Tarkoitatko siis että yhdellä täysin normaalilla 36-1 kiekolla ja yhdellä anturilla saisin sekventiaalisen ohjauksen käyttöön?
Tarkoitan, kyllä. Tuossa omassa mistä linkin laitoin, on triggeri vain nokka-akselilla (tai oikeammin, väliakselilla, joka tosin pyörii nokkien nopeudella) ja hoitaa sujuvasti odd-fire V-6 -moottorin hukkakipinän. Ja kaverilla, joka tuon odd-fire -sytkän vaatiman koodin kirjoitti, on vastaavalla triggeröinnillä täyssekventaalinen sytty ja ruisku...

Mulla on "vain" MS2 mut kaverilla MS3, jälkimmäisellä onnistuu sekventaaliruisku kutoseen, ensinmainitulla vain semi...

Se miksi mieluummin käytetään kammella triggeriä, uskoakseni johtuu siitä että nokalta saadaan hitusen epätarkempi tieto. Ketjut/remmit/hammaspyörätkin myötäävät vähän, joissakin rakenteissa enemmän, joten sieltä tulee pientä epätarkkuutta. Paljonko sitten tulee, ja onko sillä oikeasti merkitystä, siihen en kantaa osaa ottaa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
karhunen-
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Feb 03, 2016 8:42

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by karhunen- »

Ei taida haitata suuttimien ohjausta ollenkaan tuo epätarkkuus nokalta ohjatessa mutta sytkäennakoiden kanssa tarkkuutta olisi hyvä olla :) Varsinkin turbon kanssa. Pystyykö tuollaista sytytyksen epätarkkuutta todeta kunnolla ilman nakutusanturia. Miettien tilannetta jossa yleensä tarkkuus riittää eikä moottori nakuta mutta tietyissä tilanteissa nokkaketju antaa myöten/kireys muuttuu ja moottori alkaa nakuttamaan.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Jasu »

Mä yritin löytää sitä epätarkkuutta omastani, laittamalla sytkälle kiinteän ennakon ja katsomalla strobolla kammen merkkiä. Enkä ollut huomaavinani pientäkään muutosta kierrosten 1000-5000rpm välillä. Ainakaan tuossa moottorissa ei isoa heittoa näköjään tullut, miten sitten Mersussa kun jakoketjua on "pari metriä" enemmän..?

Tuskin kuitenkaan montaa astetta pääsee heittämään, missään tilanteessa, niin onko sitten tuommoinen heitonmahdollisuus kuinka vaarallista? Puhdasta spekulointia osaltani. Ehkä siksikään en osaa isosti stressata, kun aiemmin kuitenkin jakajalla sytty hoidettiin, joka ei todellakaan tasaisen vakaana syttyä pitänyt...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
karhunen-
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Feb 03, 2016 8:42

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by karhunen- »

Tuskin tuossa mersussa hirveästi enempää epätarkkuutta on joten eipä tuo taida ongelmaksi tulla. En muutenkaan ole niin kireetä konetta rakentamassa että uskoisin tuon tulevan ongelmaksi. Tuhannet kiitokset vastauksista!
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M-B M103 Trikkeröinti

Post by Jasu »

Kerro sitten aikanaan, onnistuiko. Yllättävän vähän on tuollaista ratkaisua tietääkseni käytetty, mut on jopa tehdasvalmisteisissakin tullut vastaan. Muistelen että Buell käytti "hupsua" triggeripyörää ruiskun ja sytyn ohjaukseen, triggerin sijaitessa nokan päässä...

Itsekin tosin meinasin hieman toisella tavalla tuota triggeröintipulmaa lähestyä, ennenkuin koodi tuki odd-fire -syttyä. Jopa semmoista suunnittelin, että laittaisi kaksi Megaa, toisen hoitamaan puolet sytystä ja ruiskun, ja toisen sitten huolehtimaan toisen puolen kipinästä. Kammelle 36-1 kolot, ja anturit sitten 90 asteen välein. Onneksi koodi valmistui ennen todellista toteutuksen aloittamista...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Post Reply