Mercedes M113 projekti, ATDriveBoard. (TPS ongelma)

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
noroljan
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sat Feb 08, 2014 9:29

Mercedes M113 projekti, ATDriveBoard. (TPS ongelma)

Post by noroljan »

Seuraavanlainen projekti olisi menossa Mersun W220 S500 -99 moottori/laatikko asennetaan 560 SEC -88.

Vaihdelaatikolle olisi tulossa tämä ohjain: http://www.powertraincontrolsolutions.c ... t/TCM2000/

Moottorille MS3 + MS3X, tai oikeastaan ATdriveboard: http://autotune.fi/tuote/370/atdriveboa ... jainkortti

Ensimmäiset kysymykset koskee sytytystä:
Moottori on M113-sarjan 5.0 V8, jossa on 8 puolaa/2 kelasia ja 16 tulppaa. Vakiona tulpat ovat syttyneet aavistuksen eriaikaan samassa sylinterissä, mutta tämä ei taida olla mahdollista megalla, joten ajattelin laittaa ne syttymään samaan aikaan, toimiikohan näin?

Sitten puolat vaativat sytytysvahvistuksen, toimiiko niin, että jokainen megan kanava ohjaisi kahta sytkäkiveä ja kiviä tulisi 16 kpl?

Kiviksi ajattelin BIP373, jotka ovat Boschin numerolla joka alkaa 30115

Toisaalta avasin tuon alkuperäisen ECU:n ja siellä on Bosch 30046 kiviä, jotka kaiketi ovat BIP172 kiviä, toimisiko niillä:

Olen joitain vastauksia asiaan saanut, mutta täyttä varmuutta ei ole... Vai olisiko helpompia tapoja toteuttaa sytytys?
Last edited by noroljan on Sun Jun 11, 2017 11:13, edited 2 times in total.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by Vauhtivaunu »

Tuskin on saavutettavissa merkittävää eroa sillä kipinöikö tulpat samanaikaisesti vai eriaikaisesti. Satoja muitakin muuttujia on vaikuttamassa sylinteripaineeseen.

Yhdellä kanavalla voi ohjata kahta kiveä mutta itse käyttäisin (ja käytän) IGBT-tyyppisiä kiviä. Ovat halvempia ja ohjautuminen on varmempaa kun hilan ohjaus ei vaadi juurikaan virtaa. ATdriveboardin kanssa käytin ns. alasvetovastuksia IGBT:n hilan ja maatason välissä että kytkeytyminen olisi nopeampaa. Ilman vastuksia kipinä jäi heikoksi. ISL9V3040 on hyvä kivi tarkoitukseen mutta ei sisällä virranrajoitusta joten asetuksien kanssa ei pidä hölmöillä. Saa esim. digikeyltä tai mouserilta pari euroa kpl.

Helpompi tapa olisi sitten laittaa (hukkakipinä) kaksikkopuolia joita voi ohjata yhdellä kivellä per puola tai neljä kpl "oikeita" hukkakipinäpuolia joissa kaksi kaksikkopuolaa samassa paketissa. Silloin riittäisi 8kpl syttykiviä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
noroljan
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sat Feb 08, 2014 9:29

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by noroljan »

Kiitos!

Eli noilla kivillä toimisi: ISL9V3040P3
http://www.mouser.com/ds/1/149/ISL9V3040D3ST-58970.pdf

Minkäs kokoiset vastukset noi sitten tarvitsee? Olikos siinä MS3X lisäkortissa jo 200 ohmin vastukset sisällä? Vai olikos nämä "etuvastuksia", vai mitenkäs se nyt meni.

Tarvitseeko noikin sitten eristää jäähdytyslevystä kalvolla?

Tosta alkuperäisestä ECU:sta meinasin tehdä "kipinänvahvistusyksikön", siihen kun käy suoraan puolilta tuleva liitin ja siinä on tollaiset klipsit kiville, niin ei tarvitse pultteja käyttää (ja tehdä tuhoa niillä.)

Noilla voisin sitä kokeilla, jos poltan puolat, niin harkitaan sitten jotain muuta :) Ja täytyy asetuksista sitten kysellä, kun pääsen niin pitkälle, en tosiaan ole ikinä Megaa käyttänyt... Sen verran sain jo aikaisemmin selville, että dwell aika vaikuttaa noiden kivien kuumenemiseen ja siksi alunperin ajattelin noita Boschin kiviä.
Last edited by noroljan on Sun Jun 11, 2017 11:14, edited 1 time in total.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by Vauhtivaunu »

Toimii noilla kivillä. Vasta laitoin M3-bemarin puolille ISL9V-kivet tuolla autotunen driveboardilla ja hyvin toimii. Etuvastuksina käytin 330ohmisia kun autotunen purkissa ei varsinaisia etuvastuksia ole kuten MS3X-levyllä, vaan kiloset ylösvedot. Sen spark inverted-asetuksen joutuu kääntämään "going low". Niin ja kivien hilalta laitoin n. 4kohm vastuksen maihin kun kipinä jäi heikoksi ilman niitä. Kivien ja niiden kotelon väliin laitoin silikoni-eristeen. Joku eristys on ehdottomasti laitettava koska trankun runko on suoraan yhteydessä kollektoriin. Dwell noille puolille on todennäköisesti jotain 2-3.5 millisekunnin väliltä. Mittaamalla saisi oikean arvon. Kun ei mene yli 4ms niin ei tule savut ulos. Kivet todennäköisesti ei lämpeä mutta puolat alkaa lämpenemään liian suurella dwellillä.

Aika paljon on tullut kokeiltua kaikenlaisia asioita sytkälaitteiden suhteen ja toimintasavujakin on joskus otettu ulos mutta sillä tavalla sitä on oppinut mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Ps. kun puolien virran ottaa bensapumpun releeltä tai sen ohjaamalta releeltä, ei tule toimintasavu ulos niin äkkiä kun suoralla virralla, vaikka joku asetus jostain syystä olisi pielessä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by ArttuH »

Vauhtivaunu wrote:Toimii noilla kivillä. Vasta laitoin M3-bemarin puolille ISL9V-kivet tuolla autotunen driveboardilla ja hyvin toimii. Etuvastuksina käytin 330ohmisia kun autotunen purkissa ei varsinaisia etuvastuksia ole kuten MS3X-levyllä, vaan kiloset ylösvedot. Sen spark inverted-asetuksen joutuu kääntämään "going low". Niin ja kivien hilalta laitoin n. 4kohm vastuksen maihin kun kipinä jäi heikoksi ilman niitä.
Näin pikkuisen aiheen sivusta, tuo alasvetovastuksien kanssa kikkailu kuulostaa vähän erikoiselta. Tuolla Driveboardilla sytkälähdöt on tosiaan tehty niin, että signaali vedetään ylös 1k vastuksella ja maadoitus tapahtuu fetillä, jolla on virranajokykyä ihan kohtuullisesti. Eli signaalin laskuaikaan ei pitäisi millään järjellisen kokoisilla alasvetovastuksilla olla mitään vaikutusta. Tietty jos laitoit nuo etuvastukset lähdön ja sytkäkiven väliin, niin se tietty hidastaa vähän signaalin laskunopeutta, mutta tuolla 330 ohmin vastuksella vaikutuksen ei pitäisi olla merkittävä. Noille etuvastuksille ei myöskään pitäisi olla isommin tarvetta Driveboardin kanssa, MS3X-levylläkin ne taitavat olla lähinnä suojaamassa lähtöjen ajamiseen käytettyä puskuripiiriä. Tosin ei etuvastuksista juuri haittaakaan pitäisi olla, kunhan eivät ole liian isot.

Vertailun vuoksi mullakin on Driveboard käytössä ISL9V-kivien kanssa. Lisäsin vielä kivien hiloilta konkat maihin (muistaakseni 10nF) rauhoittamaan signaalin nousunopeutta ja vähentämään häiriöitä. On toiminut täysin ongelmitta.
Ps. kun puolien virran ottaa bensapumpun releeltä tai sen ohjaamalta releeltä, ei tule toimintasavu ulos niin äkkiä kun suoralla virralla, vaikka joku asetus jostain syystä olisi pielessä.
Lisävinkkinä kokeilujen ajaksi voi puolien jännitesyöttöön lisätä jonkun sopivan etuvastuksen, esimerkiksi ajovalopolttimo on aika hyvä. Tällä virta rajoittuu sen verran pieneksi, ettei mitään kärähdä vaikka asetukset olisivatkin pielessä. Polttimosta myös näkee hyvin jos joku ei ole kohdallaan, oikeilla asetuksilla polttimon ei pitäisi hehkua virtojen ollessa päällä ja koneen sammuksissa. Kylmän polttimon vastus on sen verran pieni, että se ei edes merkittävästi heikennä kipinää pienillä kierroksilla kun puolien keskimääräinen virta on pieni.
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by Vauhtivaunu »

ArttuH wrote: Näin pikkuisen aiheen sivusta, tuo alasvetovastuksien kanssa kikkailu kuulostaa vähän erikoiselta.
En tiedä mutta ei tullut M3:sen puolilla kunnollista kipinää ennenkuin laitoin ne alasvedot. En tosin skoopannut puolan ensiötä mutta tuntui että virta "karkaa". Puolan latausajan muutoksilla ei ollut vaikutusta.

Vastuksilla alkoi tulla kunnon liekki ja tänään jo ajettiin autolla eikä ollut ongelmia.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
noroljan
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sat Feb 08, 2014 9:29

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by noroljan »

Hyviä neuvoja olen jo saanut.

Mutta toi kivien kytkentä on kyllä aika hakusessa, toltako se nyt näyttää, jos kytkee kaikki suosittelemanne komponentit, vai mitähän noista laittaisi ja mitä ei?

Entäs sitten laitanko noi Atdriveboardin kytkentäkaaviossa olevat 20 uF konkat tonne puolien virtalinjaan? Sen verran vielä, että mulla on tossa luovuttaja-autossa, eli alkuperäisessa systeemissä, kaikille puolille vain yksi 15A sulake, joten virran käyttö lienee melko maltillista...

Image
Last edited by noroljan on Sun Jun 11, 2017 11:17, edited 2 times in total.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by ArttuH »

Huomasin juuri, että puhuin mitä sattuu tuosta omasta kytkennästäni. :roll: Ne 10nF konkat ovat siis puolan ohjauksen (ensiön -navan) ja maan välissä, eivät sytkäkiven hilalla.

Mun näkemys on, että ATDriven kanssa nuo sytkäkivet toimivat ilman mitään ylimääräisiä vastuksia. Toisaalta toimii kyllä vaikka laitat vastukset tuon piirtämäsi kuvan mukaan. Tuossa mun kytkennässä olevat 10nF konkat puolan miinuksen ja maan välissä ovat vähän sellainen ylimääräinen lisä. Luultavasti toimii hyvin ilmankin, mutta niistä voi olla apua mikäli sytkästä tuntuu tulevan häiriöitä.

Konkka puolien virransyötössä on ihan suositeltava. Taas kerran saattaa toimia ilmankin, mutta se vähentää sytkän aiheuttamia häiriöitä.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by ArttuH »

Vauhtivaunu wrote: En tiedä mutta ei tullut M3:sen puolilla kunnollista kipinää ennenkuin laitoin ne alasvedot. En tosin skoopannut puolan ensiötä mutta tuntui että virta "karkaa". Puolan latausajan muutoksilla ei ollut vaikutusta.

Vastuksilla alkoi tulla kunnon liekki ja tänään jo ajettiin autolla eikä ollut ongelmia.
Mielenkiintoista. Kuten sanottu, periaatteessa ja omien kokemuksien mukaan alasvedoille ei pitäisi olla mitään tarvetta. Mutta pääasia että toimiva ratkaisu löytyi. Jos tuota haluaisi selvitellä tarkemmin, niin sytkäkivelle menevän ohjaussignaalin skooppaaminen alasvedolla ja ilman kertoisi varmaan paljon. Jos signaali ei jostain syystä vaihda tilaa ylhäältä alas tarpeeksi jyrkästi, niin se kyllä rajoittaa kipinän jännitettä.
Arttu
GSX1100 -85
noroljan
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sat Feb 08, 2014 9:29

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by noroljan »

OK, En sitten laita aluksi sinne mitään muuta kuin pelkät kivet, tilaan noi 330 ohmiset vastukset varoilta (1/4W kestoinen riittänee?) ja lisätään sitten myöhemmin, jos ongelmia tulee, niinkuin tarvittaessa muitakin vastuksia...

Tätä tilausta tässä olen tekemässä komponenteistä, niin varmaan toi Sil-Pad 900S käy eristekalvoksi kaiketi, kun täältä lueskelin, että sitä on käytetty. Onkohan tämä oikeaa ainetta: http://fi.mouser.com/Search/ProductDeta ... -009-00-43

Tuohon puolien virransyöttöön, riittänee yksi rele, mutta minkäsverran ton 20uF konkan pitäisi kestää voltteja?

Saattanee olla tyhmiä kysymyksiä, mutta turhaan polttelen osia väärillä komponenteilla, kun muut ovat jo oppirahat maksaneet :D
noroljan
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sat Feb 08, 2014 9:29

Re: Mercedes M113 projekti, MS3 + MS3X, kysymyksiä tuplatulp

Post by noroljan »

Tilasin noi kivet ja kolvailin ne ilman vastuksia, aika näyttää miten toimii.

Osaisiko joku neuvoa tuon TPS:n kanssa, alkuperäinen kaasuläppä olisi tarkoitus muokata mekaaniseksi, mutta tuolta tulee vähän omalaatuista signaalia ulos, pystyyköhän ton kalibroimaan megaan?

TPS vastukset: liukukärki 1, pinni 31
Ohjearvot :
- Tyhjäkäynti [ca. 650 ohm]
- Täyskuormitus [ca. 1490 ohm]
TPS Jännitteet:
Jännite 1 ( Tyhjäkäynti ): [4.0...4.6] V ja ( Täyskuormitus ): [ca. 3.5] V

TPS vastukset: liukukärki 2, pinni 34
Ohjearvot :
- Tyhjäkäynti [ca. 1380 ohm]
- Täyskuormitus [ca. 480 ohm]
Jännite 2 ( Tyhjäkäynti ): [0.3...0.9] V ja ( Täyskuormitus ): [ca. 1.5] V

Kokeilemallahan se selviäisi, mutta moottori on nyt irti, niin olisi helpompi tehdä muutoksia tässä vaiheessa.
Post Reply