Auttakaa uutta megan käyttäjää ja kertokaa mikä tuosta on palanut ja kuinka vaikuttaa toimintaan.
Ostin valmiiksi kasatun sarjan käytettynä ja kun iskin piuhat kiinni suuttimet aukeaa heti kun virrat kääntää päälle ja menee kiinni vasta kun virrat pois. Boksissa palaa yksi ledi koko ajan. Normaaliako?
Suuttimien flyback-piirin transistori Q1 näyttää puuttuvan levyltä kokonaan. Tuo piirilevyllä oleva tina Q1-ympäristössä kannattaa siivota pois ja tarkistaa mahdolliset oikosulut ja vioittuneet vedot piirilevyllä. Sitten vaan uusi tansistori paikoilleen (levyn alapuolelle).
Ja tämä transistori on siis pakollinen? Edelliselle omistajalle kun laitoin vähän palautetta niin sanoi että ihan ajo kuntoinen. Oli kuulemma tuo flyback piiri laitettu että voi ajaa matala ja korkea ohmisilla suuttimilla
Käytössä on Volvon b230ft:n vakio vihreet (matala ohmiset) ja b230f vakio keltaiset (korkea ohmiset) tarkemmin niitä en nyt muista. Eli kun on flyback piiri niin molempien pitäisi toimia? Jos toimii niin vihreät vaihtuu kiinni
Onko jotain merkitystä kumminpäin tuon transistorin laittaa kiinni? tilasin heti kolme kappaletta kun minun tuurilla sauhu nousee jo kun saa paketin postin tiskiltä omiin käsiin...
Uusi tulokas wrote:Onko jotain merkitystä kumminpäin tuon transistorin laittaa kiinni? tilasin heti kolme kappaletta kun minun tuurilla sauhu nousee jo kun saa paketin postin tiskiltä omiin käsiin...
66. Install/solder Q1 (497-2629-5-ND, PNP power transistor, TO-220 package, TIP42C). This part installs on the bottom-side of the PCB, in the remaining "silver pad" area near the top corner of the PCB. Use heat-sink compound here on the tab, we want a good heat conduction path to the ground plane. Use the nylon screw/nut to mount. Solder on the top-side of the PCB.
Ei mitään auttanut transistori. Suuttimet napsahtaa auki heti kun virrat laittaa päälle. Mikäs nyt avuksi. Piuhoja mittailin niin suuttimille tulee toiseen virtaa ja toisiin maata koko ajan. Ja ecun vasemman puoleinen ledi syttyy heti kun kääntää virrat päälle ja kun starttaa se alkaa villkua. Mitäköhän se mahtaa tarkoittaa?
Mulla oli kerran sellainen tapaus että oli se suuttimien fettejä ohjaava ic-piiri (U7) rikki ja teki saman että oli suuttimet auki kokoajan. Oli muistaakseni myös muuta rikki. Ja ongelmat johtuivat siitä kun suuttimen ohjausjohto oli oikosulussa plussaan.
joten tarkasta johtosarja ja 37 napanen liitin ja sitten tarkasta kaikki komponentit mitkä liittyy suuttimien ohjaukseen.
Käytä apuna piirilevyn kaaviota sivulta kolme. Siinä on suuttimien ohjauspiiri.