
Fordin tekniikalla ollut Mazda 323 vaihtui Volvon B200-koneeseen josta oli aloitettu tekemään rallisprint-auton moottoria ja kaupanpäällisiksi 240 kori.
Koneessa sisällä 2wd cossun männät ja 13mm turbon veivit, nokkana vx3, turbon pakoventtiilit.
Ensin vauhtipyörään sovitettiin sre 618 asetelma 4-lapaisella sintterillä jonka jälkeen kone paikalleen.
Pakosarjaksi rst-sarja jolla ahdin nousee eteen ylös.
Siihen hitsattiin hukkaportin liitäntä, hukkaporttina kiinanportti.
Koneen mukana tuli siihen suunniteltu Holset H1C jonka pienellä pakopesällä haetaan alhaista heräämistä.
Alun perin oli tarkoitus rakentaa kaasuttimella mutta sytytyksen säätö ja sen myöhästäminen ahdoilla auttoivat valitsemaan Megasquirtin jolloin kaasutinkin joutaa pois...
Erilaisia vaihtoehtoja selatessa sattui huomio kiinnittymään Autotunen sivuilla ATDriveBoardiin, valmiiseen sarjaan joka vaikutti sopivalta toteutukselta omaan tarkoitukseen.
http://www.autotune.fi/tuote/518/atdriv ... arja-4-syl
Johtosarjat vedettiin koneelle, puolat upotettiin 5mm alumiinilevyyn, boschin tps sovitettiin Volvon omaan kaasuläppään.
Sytytys oli tarkoitus tehdä hukkakipinällä ja nokan anturi jätettiin pois.
Kampuran anturiksi hall ja triggeriksi 36-1 joka osoittautui liian tiheäksi ja jouduttiin muuttamaan 12-1 malliseksi.
Laturi on siirretty koneen toiselle puolelle, laturina Lumikon nyrkin kokoinen kiilahihnalaturi.
Suuttimina Volvon omassa imusarjassa 630cc Siemens dekat.
Coolerina jostain kuorma-autosta kavennettu malli, kävi hyvin Volvon oman syylärin kanssa+sähköflekti (Lumikon poisto-osia

Bensanpainetta säädetään Boschin säädettäväksi muutetulla paineensäätimellä, kontissa 45l:n turvatankki+255l/h Walbro, bensalinjat kuparia 1/2" ja 3/8".
Megan säätöön ladattiin+rekisteröitiin Tunerstudio jolla syötettiin bensakartta Volvon 2,3t-koneessa toimivista arvoista.
Moottorin ensistartti oli viime viikolla ja lähti yllättävän helposti käyntiin, ainoastaan hukkaportti vuosi ja kolmosen suuttimen johto oli huonosti.
Pikkufiksin jälkeen kone kävikin nättiä 1060rpm tyhjäkäyntiä ja karttoja päästiin säätämään.
Nyt ve-tablea on hierottu tyhjäkäynniltä noin 3000rpm pelkällä vakuumilla.
Seuraavaksi nostetaan auton perä ylös ja ajetaan jarrua vasten pientä kuormaa/ahtoja ennen penkkiin menoa. Penkissä haetaan kevyet ja turvalliset sisäänajoasetukset.
Säätöä jatketaan jääradalla ja keväällä penkitetään "oikeasti" ja haetaan kovempia säätöjä, tavoitteena noin 300hv:n lukemat.
Autolla on tarkoitus ajaa omaksi iloksi radoilla sekä tarjota elämyskyydityksiä eli kilometrejä tulee paljon.
Vaihteistona on toistaiseksi M47 ja niitä haalitaan parit varalle.
Suorakytky on hakusessa mutta katsotaan koneen toiminta ensin halvemmalla vaihteistolla.
Peränä 1031 kempillä, vaihtunee 1030 johon välitys+lukko (+linkit?)
Kuvia lisäillään Googleen: https://plus.google.com/u/0/photos/1018 ... fXtkJqcvwE