Volvo 240 B200k Rokkiralli/Sprint, ATDriveBoard

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
kuppe
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Fri Dec 27, 2013 17:51

Volvo 240 B200k Rokkiralli/Sprint, ATDriveBoard

Post by kuppe »

Toivottavasti tulee menestystarinaa... :roll:
Fordin tekniikalla ollut Mazda 323 vaihtui Volvon B200-koneeseen josta oli aloitettu tekemään rallisprint-auton moottoria ja kaupanpäällisiksi 240 kori.
Koneessa sisällä 2wd cossun männät ja 13mm turbon veivit, nokkana vx3, turbon pakoventtiilit.
Ensin vauhtipyörään sovitettiin sre 618 asetelma 4-lapaisella sintterillä jonka jälkeen kone paikalleen.
Pakosarjaksi rst-sarja jolla ahdin nousee eteen ylös.
Siihen hitsattiin hukkaportin liitäntä, hukkaporttina kiinanportti.
Koneen mukana tuli siihen suunniteltu Holset H1C jonka pienellä pakopesällä haetaan alhaista heräämistä.
Alun perin oli tarkoitus rakentaa kaasuttimella mutta sytytyksen säätö ja sen myöhästäminen ahdoilla auttoivat valitsemaan Megasquirtin jolloin kaasutinkin joutaa pois...
Erilaisia vaihtoehtoja selatessa sattui huomio kiinnittymään Autotunen sivuilla ATDriveBoardiin, valmiiseen sarjaan joka vaikutti sopivalta toteutukselta omaan tarkoitukseen.
http://www.autotune.fi/tuote/518/atdriv ... arja-4-syl
Johtosarjat vedettiin koneelle, puolat upotettiin 5mm alumiinilevyyn, boschin tps sovitettiin Volvon omaan kaasuläppään.
Sytytys oli tarkoitus tehdä hukkakipinällä ja nokan anturi jätettiin pois.
Kampuran anturiksi hall ja triggeriksi 36-1 joka osoittautui liian tiheäksi ja jouduttiin muuttamaan 12-1 malliseksi.
Laturi on siirretty koneen toiselle puolelle, laturina Lumikon nyrkin kokoinen kiilahihnalaturi.
Suuttimina Volvon omassa imusarjassa 630cc Siemens dekat.
Coolerina jostain kuorma-autosta kavennettu malli, kävi hyvin Volvon oman syylärin kanssa+sähköflekti (Lumikon poisto-osia :D )
Bensanpainetta säädetään Boschin säädettäväksi muutetulla paineensäätimellä, kontissa 45l:n turvatankki+255l/h Walbro, bensalinjat kuparia 1/2" ja 3/8".

Megan säätöön ladattiin+rekisteröitiin Tunerstudio jolla syötettiin bensakartta Volvon 2,3t-koneessa toimivista arvoista.

Moottorin ensistartti oli viime viikolla ja lähti yllättävän helposti käyntiin, ainoastaan hukkaportti vuosi ja kolmosen suuttimen johto oli huonosti.
Pikkufiksin jälkeen kone kävikin nättiä 1060rpm tyhjäkäyntiä ja karttoja päästiin säätämään.
Nyt ve-tablea on hierottu tyhjäkäynniltä noin 3000rpm pelkällä vakuumilla.
Seuraavaksi nostetaan auton perä ylös ja ajetaan jarrua vasten pientä kuormaa/ahtoja ennen penkkiin menoa. Penkissä haetaan kevyet ja turvalliset sisäänajoasetukset.
Säätöä jatketaan jääradalla ja keväällä penkitetään "oikeasti" ja haetaan kovempia säätöjä, tavoitteena noin 300hv:n lukemat.
Autolla on tarkoitus ajaa omaksi iloksi radoilla sekä tarjota elämyskyydityksiä eli kilometrejä tulee paljon.
Vaihteistona on toistaiseksi M47 ja niitä haalitaan parit varalle.
Suorakytky on hakusessa mutta katsotaan koneen toiminta ensin halvemmalla vaihteistolla.
Peränä 1031 kempillä, vaihtunee 1030 johon välitys+lukko (+linkit?)

Kuvia lisäillään Googleen: https://plus.google.com/u/0/photos/1018 ... fXtkJqcvwE
Webastot, Eberit ja ilmastoinnit kuntoon Kuopiossa www.kylmakuusisto.fi
kuppe
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Fri Dec 27, 2013 17:51

Re: Volvo 240 B200k Rokkiralli/Sprint, ATDriveBoard

Post by kuppe »

Ilman ongelmia ei mennyt tämänkään kanssa, outoa sytytyksen pätkimistä tasakaasulla ja räkimistä ahdoilla.
Vastaus ongelmaan tuli tältä foorumilta eli liian pitkät puolien latausajat.
Luulimme että ne ovat liian lyhyet ja kokeilimme 4,5-5,5ms aikoja, mutta 3,9ms oli sopiva määrä.
Jääradat hävisivät juuri kun kone alkoi toimimaan ja oli pakko mennä penkkiin säätöhommiin.
Penkkinä Ohenmäen Teho jossa rullat eivät tarjoa vastusta mutta helpottavat säätö sekä mittaavat tehon.
Sytytyksen säädöllä saatiin paras vaikutus, Bilteman sähköluurit päässä saimme ennakkoa ahdoille 27-28 astetta jolloin käyristä tuli mukavan pitkät, ahdoille mentiin noin 3000rpm tuolla kuormalla.
Valitettavasti hukkaportissa oli paikallaan 0,8bar jousi ja teholappuihin tuli 0,6bar ahdot.
Siitä saatiin 236hp/301Nm, pyöriltäkin vielä 221hp.
Nyt paikallaan 1,3bar jousi ja pihatestilenkillä tehoa tuntuisi olevan reilusti lisää 8)
Kiihdytysrikastusta pitää vielä säätää että reagoi nopeammin kaasun painallukseen mutta muuten tuntuisi rokkaavan hyvin.
Kansallinen lisenssi ostettu ja paikallinen asfalttirata alkaa olla kuiva joten pääsee kokeilemaan auton todellisia voimavaroja.
Webastot, Eberit ja ilmastoinnit kuntoon Kuopiossa www.kylmakuusisto.fi
kuppe
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Fri Dec 27, 2013 17:51

Re: Volvo 240 B200k Rokkiralli/Sprint, ATDriveBoard

Post by kuppe »

Jotain ehditty taas touhuamaan työn ohessa...
Vaihteisto vaihtui M47-->Getrag262
Penkissä käyty, tällä kertaa NoProblem Racing/Sami Vatanen Joensuusta.
Nyt löytyi oikea paikka säätää megaa ja turboautoa!
Saatiin säädöt kohdalleen 1,6bar paineella 1000-6500rpm, korkeammalle ei menty koska ei ehtinyt vaihtaa teräksistä jakopään alapyörää. Jäähdyttelytauolla ennen mittausta turbon laakerit sanoivat sopimuksen irti... Tehoja ehdittiin nähdä taululla noin 320-330hp koneesta.
Syyksi paljastui bensa jota oli öljyn seassa, tuli käytyä radalla pari kertaa ja kone kävi paksulla.
KANNATTAA VAIHTAA ÖLJYT ENNEN PENKITYSTÄ :oops:
Fin-Turbo rakensi ahtimen uusiksi, #8:n pakopesä työstettiin pykälää isommaksi nielun pysyessä ennallaan.

Penkityksen jälkeen moottori on erittäin herkkä, ahtoja tulee jo 2000rpm +0,5bar, 3200-3500rpm 1,6bar.
Testeissä rikottu perä+vetoakseli, nyt paikallaan 3.54 välitys mutta kesäksi vaihtuu 5.1 kunnon lukolla.
Saattaa kiihtyvyys muuttua kun nyt menee kolmosella 160kmh, sitten nelosella 140kmh. (6500rpm)
SPM Motorsilta saapui teräksinen jakopään alapyörä vaihdetaan jolloin rajoitin nostetaan 7500rpm
ja käydään uudelleen penkissä.
Nyt on jääradat huippukunnossa ja tarkoitus ajaa niin paljon kun ehtii.
Kevään aikana tehdään keulan pellit lasikuidusta, sain hommattua P. Sinkkilän entiset muotit.
Pako- ja imusarjan laipat hommattu, opetellaan kunnollisen imusarjan rakennusta.
Pakosarja muutetaan Tialin hukkaportille ja ahdinta hieman eteenpäin tuovaan malliin.
Maalataan auto ja valmistellaan kesäkauteen ja ensimmäiseen kilpailuun.
Tavoite on viimeistään Leppävirran SM-sprinttiin ensi syksylle.
Webastot, Eberit ja ilmastoinnit kuntoon Kuopiossa www.kylmakuusisto.fi
Post Reply