e30 m50b25 tbo
Moderator: Masi_K
e30 m50b25 tbo
tekniikkana täysin vakio m50b25 rutut 10:1 jossa holsetin hx55 67/80
konetta ohjaa ms1 v3.0 ja sytty hukkakipinä tyyliin
omilla puolilla
630cc siemens deka suuttimet
msd "500hv"bensapumppu
ja niin kuin kynsi tuolla jo mainosti niin penkissä käytiin lauantaina ja antoi 1.5bar 485hp 6800rpm ja 510nm 6600rpm
http://s993.photobucket.com/albums/af56/aatu_/buimuri/
tuolla parit kuvat..
konetta ohjaa ms1 v3.0 ja sytty hukkakipinä tyyliin
omilla puolilla
630cc siemens deka suuttimet
msd "500hv"bensapumppu
ja niin kuin kynsi tuolla jo mainosti niin penkissä käytiin lauantaina ja antoi 1.5bar 485hp 6800rpm ja 510nm 6600rpm
http://s993.photobucket.com/albums/af56/aatu_/buimuri/
tuolla parit kuvat..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 28
- Joined: Fri Dec 21, 2007 13:17
Jotenkin tuntuu että ei nykyää kannata edes ruveta tekemään noita 7-8:1 koneita, taitaa nykyosat olla paljon parempia kuin ennen ja kun vehkeet saadaan kunnolla säätöihin ruiskuilla ja ohjelmoitavilla sytkillä niin ne kestääkin toisin kuin aikanaan milläsattuu säädöillä ja virityksillä
Ihan siis mutua mutta vähän tuntuu että melkeen kaikki alkaa olla noita yli 9:1 puristeisia ahdettuja ja paineetkin ihan kohdallaan ja hyvin tuntuu kestävän
Paljon ajettavampaa voimaahan noilla korkeampipuristeisilla saa kun tapahtuu jotain ilman ahtojakin
Ihan siis mutua mutta vähän tuntuu että melkeen kaikki alkaa olla noita yli 9:1 puristeisia ahdettuja ja paineetkin ihan kohdallaan ja hyvin tuntuu kestävän
Paljon ajettavampaa voimaahan noilla korkeampipuristeisilla saa kun tapahtuu jotain ilman ahtojakin
ei ole tähän hätään sarjasta kuvia mut pitää koittaa näpsiä kun rupean hukkiksen vaihtoon..nyt joku pro turbo kopio joka ei tunnu pelaavan ni vaihtuu tialin 60mm..
ja sarjan teko tai sarjojen teko onnistuu jos mielenkiintoa
ja ajettavuudesta sen verran et vaikka ei paljon ole e30 madallettu niin campperit takana aika vituillaan ja pito aika vähissä..siihen tulossa kyllä korjaus kun säätö lätkät saapuu..
ja sarjan teko tai sarjojen teko onnistuu jos mielenkiintoa

ja ajettavuudesta sen verran et vaikka ei paljon ole e30 madallettu niin campperit takana aika vituillaan ja pito aika vähissä..siihen tulossa kyllä korjaus kun säätö lätkät saapuu..
En halua vähätellä tuota mitenkään mutta ei tuo kyllä hirveä alavetoiselta vaikuta siihen nähden että 10 ruttuinen 2,5L.
Hienot lukemathan nuo muuten on,vähän kuin kirpeä vapari tehokäyrän suhteen.
Oma 2L 7,5 rutulla on 5000 asti paremmilla arvoilla Nm/hv
Tosin omassa ei ole kuin 350/427Nm 1,5bar:lla. Paineella sitten lisää hakemaan.
Vartilla varmasti liikkuu hienosti tuo.
Itse viihdyn enemmän kurvikkaamassa maastossa.
Hienot lukemathan nuo muuten on,vähän kuin kirpeä vapari tehokäyrän suhteen.
Oma 2L 7,5 rutulla on 5000 asti paremmilla arvoilla Nm/hv
Tosin omassa ei ole kuin 350/427Nm 1,5bar:lla. Paineella sitten lisää hakemaan.
Vartilla varmasti liikkuu hienosti tuo.
Itse viihdyn enemmän kurvikkaamassa maastossa.
on se ainakin hetkellisesti kestänyt lähelle 2bar kun on ollut noita ahtojen karkailuja...veivit on huomattavasti paremmat kun m20..männistä nyt ei tiedä ku toisilla tuntuu hajoovan ja toisilla ei..onhan se Maza nim. tuolla btcf puolella penkittänyt m20 motista m50 veiveillä ja männillä karvan alta 500hv ja kilometrejäkin se vissiin on jo niellyt aivan mukavasti..
Kestävät tosiaan ihmeenkin hyvin, kun kone vaan ei pääse nakuttamaan. M50 männät on todella kovaa materiaalia ja murtuvat helposti nakutuksen alla. Omalla nyt ei aivan mahdottomia ole vielä ajettu (~5tkm), mutta onkai sekin 3x tehoilla jo jotain.aatu_ wrote:on se ainakin hetkellisesti kestänyt lähelle 2bar kun on ollut noita ahtojen karkailuja...veivit on huomattavasti paremmat kun m20..männistä nyt ei tiedä ku toisilla tuntuu hajoovan ja toisilla ei..onhan se Maza nim. tuolla btcf puolella penkittänyt m20 motista m50 veiveillä ja männillä karvan alta 500hv ja kilometrejäkin se vissiin on jo niellyt aivan mukavasti..
Piirtelin ihan kiusallani tuon oman vanhanliiton '80s style 8.4:1 puristeisen 2v 2,5L koneen käppyrät tuohon samaan teholappuun. Ihmetyttää, kun porukka on sitä mieltä, että tuossa olisi jotenki erikoisesti ALAvoimaa.. hienot tehothan nuo on, mutta pelialueessa on vielä paljon parantamisen varaa. Äkkiseltään uskaltaisin väittää, että ahtojen ohjaus ei taida olla aivan ajantasalla. Niin joo.. taisihan siinä olla jotain ahtojen karkailuongelmaakin, joten turhapa tuota on spekuloida.
Asiallinen lähtökohta.. pienellä viilauksella alkaa fun factorkin olemaan kohdallaan.

T. Maza @ btcf

Ennenkuin joku alottaa "penkkien erot" keskustelun niin mielestäni molemmissa penkeissä vastus on hyvinkin lähelle samaa luokkaa. Oma syttyi penkissä 4:lla ~400rpm huonommin kuin 3:lla tiellä. Tiellä max 1.7bar @ ~4000rpm.
ei kai tässä kukaan ole alaväännöistä mitään puhunutkaan
itse huomautin vain, että tehot tulee mukavan tasaisesti, eikä mitään yläkuvassa näkyviä "pystysuoria" tehopiikkejä ole... ei ole kadulla pitemmän päälle kiva ajella tuollaisella piikikkäällä koneella... no, tuossa nyt onneksi ne tehot ei tule vasta + 5000 rpm jälkeen, kuten yleensä näissä omatoimisesti turbotetuissa...
tälläisestä tehon annostelusta en ainakaan minä tykkäisi
4000-4500 rpm asti ei tapahdu oikein yhtään mitään (4000 rpm reilu 100 hp) ja sitten viimeisellä 2000 rpm alueella sitä on liikaakin ja vaikeasti annosteltavissa... jos tehot siis melkein kolminkertaistuu 1000 rpm haarukassa...


tälläisestä tehon annostelusta en ainakaan minä tykkäisi


joo nyt kokeilaan toista hukkista ja rajapaine venttiili väliin ni saatas sekin asia kuntoon..onhan tuossa todella paljon parantamista laajakaistaa odotellaan että saisi hieroa tuota bensa puolta enemmän kohilleen..dynottaessa penkin omalla laajakaistalla katseltiin että sitä 10-11 oli seos ahdoilla läpi asti..ennakoita ei hirveästi etes säädelty siinä kiireessä mutta 1bar 15ast 1.5bar 10ast...ja ei ainakaan korvaan nakuttele.nyt kun laajakaistan saan ja portin kuntoon ni vois pelttori patentit tehdä ja lähteä vejätteleen. haave ois vielä tälle kesälle käydä se varttimaili neitsyys menettämässä.
mut mitä meinaatte mitä toi m50 kestää kierrättää noin vakio nokilla/jousilla?
mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??
mut mitä meinaatte mitä toi m50 kestää kierrättää noin vakio nokilla/jousilla?
mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??
tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaabeemer wrote:HX52 holsetti on nyt #10 pesällä. Isompa pakopesää huutaa tosiaan kovastikin. Pakopaineet on jo pitkästi yli ahtojen.aatu_ wrote: mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??Laskennallisesti ~40-50hv on hukassa tuolla 1.7bar tasossa.

päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...
Missä kohtaa muka noin käy piirroksessaHöylä wrote:tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaabeemer wrote:HX52 holsetti on nyt #10 pesällä. Isompa pakopesää huutaa tosiaan kovastikin. Pakopaineet on jo pitkästi yli ahtojen.aatu_ wrote: mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??Laskennallisesti ~40-50hv on hukassa tuolla 1.7bar tasossa.
jos vääntö ja rpm kasvavat, hevosvoimat eivät voi vähetä...
päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...

Taitaa vilistä väärät käppyrät silmissä (kun en tuollasta tilannetta löydä). Pisteytetyt viivat on mun vääntö/teho, yhtenäiset paksut viivat Aatun vääntö/teho.Höylä wrote: tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaajos vääntö ja rpm kasvavat, hevosvoimat eivät voi vähetä...
päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...
beemer wrote:Taitaa vilistä väärät käppyrät silmissä (kun en tuollasta tilannetta löydä). Pisteytetyt viivat on mun vääntö/teho, yhtenäiset paksut viivat Aatun vääntö/teho.Höylä wrote: tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaajos vääntö ja rpm kasvavat, hevosvoimat eivät voi vähetä...
päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...


Re: e30 m50b25 tbo
Sytkäkartta kiinnostelis myös. Minkälaisilla ennakoilla uskaltaa vakiokoneella ajella?